Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:22:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel  (gelezen 8902 keer)

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #15 Gepost op: 19 January 2017, 12:29:52 »
Bovenstaande afmetingen bleken bij mij niet haalbaar om bovenstaand baanplan (met het baanplan van Noch "Salzburg") uit te voeren, dus ik ben weer terug gegaan naar de eerdere ontwerpen van 3,20 m x 1 m. met links het soort van klimspiraal (1,20 cm. bleek te breed, dan kan ik er achter net niet meer bij).

Ik wil m'n wissels voorlopig analoog aansluiten. Het wisselen in de wisselmodus en locomotiefmodus op een multimouse vind ik ook niet echt ideaal. En wat ik begrepen heb uit lectuur zijn analoge wisselaandrijvingen ook goedkoper dan digitale waar nog een decoder aan gehangen moet worden.
Nu alleen nog eens gaan bedenken (samen met iemand die daar wat meer verstand van heeft) hoe ik m'n baanplan in blokken kan indelen en hoe ik dan bezet/terugmelders moet aansluiten. Desnoods neem ik een module mee naar de railclub waar ik af en toe naartoe ga, want daar zitten de mensen die er wel verstand van hebben.

Eerst moet ik nog het benodigde gereedschap gaan aanschaffen voordat ik überhaupt kan gaan bouwen.
Een accu schroef/boormachine, dremel, lijmpistool etc. En dan is er alweer een behoorlijk gat in mijn budget geslagen... :o
« Laatst bewerkt op: 20 January 2017, 12:25:53 door JvE »
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #16 Gepost op: 01 March 2017, 12:27:57 »
Na afgelopen tijd nog even aan het stoeien met mijn baanplan geweest te zijn ben ik nu aan het worstelen met de manier van beveiligen.
Na het lezen van documentatie over het maken van blokken en aansluiten van bezet/terugmelders kreeg ik het steeds warmer en toen ze ook nog over diodeschakelingen op niet gedetecteerde stukken begonnen om valse meldingen te voorkomen, raakte ik het spoor helemaal bijster... ???
Daar komt bij dat ik vooralsnog niet van plan was een computer te gaan gebruiken. En wat ik later begreep hebben bezet/terugmelders dan ook niet zoveel zin. Ik dacht eigenlijk dat de centrale dat al deed, na een bezet/terugmelding de trein in het voorgaande blok laten remmen en stilzetten, maar nu begreep ik pas dat een programma als Koploper of Itrain dit doet. Of misschien alleen de duurdere centrales van Esu of Märklin CS3 bijv.

Nu kwam ik elders in dit forum ook een draadje tegen waar ze het hebben over remgenerators die ook gewoon je trein kunnen laten stoppen voor een rood sein. Had Märklin ook niet zoiets? Digitale seinen die ook een stopcommando aan de locomotief kunnen geven? Ik lees bij een kennis van me weleens het Märklinmagazine en daar stond zoiets een keer in. Alleen weet ik niet of ik daar als 2-railrijder wat aan heb. Of gooi ik nu misschien dingen door elkaar. ::)
Groetjes,
John

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #17 Gepost op: 01 March 2017, 13:55:05 »
remgenerators die ook gewoon je trein kunnen laten stoppen voor een rood sein.
 Digitale seinen die ook een stopcommando aan de locomotief kunnen geven?
 Alleen weet ik niet of ik daar als 2-railrijder wat aan heb.
Voor 2-rail:  bezetmelding (zo nodig), blokbeveiliging en aansluitmogelijkheden seinen:   Zie ABC systeem van Lenz.   Zonder computer of programma, dus zeg maar "stand alone" .

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #18 Gepost op: 02 March 2017, 12:15:44 »
Hallo,

Heb wel al wat gelezen over het ABC-systeem van Lenz, maar ik lees ook van andere forumleden dat er nog veel problemen mee zijn, als dat decoders in locomotieven niet allemaal compatibel zijn met dit systeem en dat geldt ook voor een diodeschakeling (heb ik over gelezen in de encyclopedie van dit forum), de ene reageert wel door te gaan remmen en te stoppen en dan zal misschien uitgerekend net dat dure model gewoon door kachelen en dan BOEM, ravage in een tunnel... :o
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #19 Gepost op: 22 March 2017, 12:32:38 »
Ik heb mijn baanplan bijna klaar. Ik zit echter nog met één probleempje, waar ik hem wil gaan opbouwen. Qua afmetingen past het in een mooie hoek van m'n woonkamer, alleen staat er nog een orgel/piano als een blok beton in de weg... ???
Maar aangezien ik er af en toe nog weleens op speel, wil  ik hem ook niet opruimen, maar wel even opzij kunnen zetten als ik mijn (module)baan wil gaan opzetten.
En dat orgel schuif je niet zomaar even opzij (loop daar met stofzuigen ook weleens tegenaan als ik mijn kamer even een grote beurt wil geven en het orgel dan even van de kant moet, dan moet ik ook zowat een verhuizer inhuren...) Mensen die ook een piano (en dan bedoel ik niet zo'n elektronische) in huis hebben staan zullen snappen waar ik over praat.

Ik zou hem eigenlijk op een verrijdbaar plateau willen zetten, (incl. orgelbank) zodat ik hem dan makkelijk opzij kan rollen als dat nodig is. Bij ons in de kerk hebben we ook een piano op zo'n plateau staan en voor de dienst begint wordt hij zo uit de opslagruimte naar voren voor het podium gereden. En de gene die erop gaat spelen stapt dan ook op dat plateau (de wieltjes die eronder zitten hebben uiteraard ook een rem zodat er geen rare dingen kunnen gebeuren terwijl er gespeeld wordt... ;D)
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #20 Gepost op: 27 March 2017, 12:26:26 »
Of modules eroverheen bouwen. Maar ik weet niet hoe het dan met de stevigheid van de poten is. Dat orgel is 1,10 meter hoog, dan zou een module op ca. 1,15 meter komen. Ik ben zelf 2 meter lang, dus qua werkhoogte zou het wel kunnen.
Groetjes,
John