Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:23:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
  

Auteur Topic: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.  (gelezen 8221 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2016, 10:59:17 »
Wat denk je van een simpele overloopwissel tussen de 2 sporen in de rechterbovenhoek - die liggen toch quasi op gelijke hoogte.
Als je dan naar je verder verloop kijkt heb je gelijk een keerlus.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2016, 14:02:21 »
Welke achtergrond heb je voor je baan bedacht? Zwitsers, Duits of Nederlands?
Of misschien engels?
Het is dan misschien verstandig om ook even te kijken bij dergelijke landen hoe de stoomdepots waren opgebouwd in die tijd.

Als je Nederlands als basis hebt, zijn bergen op de achtergrond misschien niet helemaal conform de werkelijkheid.
Engeland heeft veel heuvels en je vind daar veel voorbeelden uit het stoom tijdperk (google bv 'closed railways').
Frankrijk heeft veel verschillende landschappen, van strand tot hoge bergen.
Duitsland is een veelvuldig gebruikt voorbeeld voor modelbouw, voorbeelden ten over ook.

Succes!
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #17 Gepost op: 19 December 2016, 17:30:14 »
Heeft even geduurd....  :angel:

Diverse nieuwe baanplannen geprobeerd; op de ruimte die ik heb lukt het niet om én een bergtrace, én een groot lokdepot én een volwaardig rangeer terrein te combineren.
Voor mij ligt het zwaartepunt op het depot, en daarna het bergtraject. Kortom - dat "volwaardig" rangeren zit er even niet in, het blijft behelpen met deels over het hoofdtrace etc.
Ik heb het baanplan nog op wat kleine puntjes aangepast, ik zal nog even een plaatje posten.

Ben nu bezig met het vrijmaken van de "rommel"kamer (inderdaad, de helft van wat er stond kan inderdaad weg  ;D ), en dan kan het bouwen beginnen!!!   (y) (y)

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #18 Gepost op: 19 December 2016, 17:45:42 »
Welke achtergrond heb je voor je baan bedacht? Zwitsers, Duits of Nederlands?
Of misschien engels?
Het is dan misschien verstandig om ook even te kijken bij dergelijke landen hoe de stoomdepots waren opgebouwd in die tijd.

Als je Nederlands als basis hebt, zijn bergen op de achtergrond misschien niet helemaal conform de werkelijkheid.
Engeland heeft veel heuvels en je vind daar veel voorbeelden uit het stoom tijdperk (google bv 'closed railways').
Frankrijk heeft veel verschillende landschappen, van strand tot hoge bergen.
Duitsland is een veelvuldig gebruikt voorbeeld voor modelbouw, voorbeelden ten over ook.

Succes!

Hoi.

Ik heb het mezelf heel gemakkelijk gemaakt!  De afgelopen jaren kwam ik voor de kinderen in speelgoedwinkels, en omdat er ook een grote modelspoor afdeling was heb ik af en toe ook wat voor mezelf meegenomen.  :angel: :angel:

De loks die ik ondertussen heb verzameld zijn vooral uit de tijdperken 2, 3 en een paar uit 4. Vooral Duits en Zwitsers; Stoom, Diesel en Elektrisch. Alle gebouwen gaan vooral uit tijdperk 2 en 3 komen, dat vind ik het leukst. Stijl Zuid-Duits / Zwitsers.
Het lokdepot wordt licht golvend (lijkt volgens mij wat natuur getrouwer), het berg trace rotsachtig. Ben al druk op Youtube aan het neuzen hoe je die maakt.

Over de echtheid maak ik me geen zorgen, het wordt dus een mengeling van beetje Sauerland (golvend) en bergtrace (Zwitsers,granieten rotsen etc.). Ben al heel vaak in Duitsland en Zwitserland geweest, weet dus redelijk hoe het er in het echt uit ziet.

Ik zal hier af en toe wat foto's plaatsen m.b.t. de voortgang.

Groeten!

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #19 Gepost op: 19 December 2016, 18:17:21 »

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #20 Gepost op: 20 December 2016, 07:32:23 »
Dus je tijdperk wordt: begin 4.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdperken_in_modelbouw_(modeltreinen)
Volgens deze gegevens betekend dat ergens 1965-1970.
Je omgeving wordt Zuid-Duitsland, of ergens bij de grens met Zwitserland (ik weet niet hoe consequent het Zwitsers materieel in Duitsland, of andersom, verschijnt dat mogen andere mensen mij vertellen.
Misschien heb je iets aan de foto's van Nico Split?
http://www.nicospilt.com/index_Stolberg.htm
Voor mooie sfeer plaatjes moet je deze site echt even bekijken. Oude foto's en nieuwe foto's over oud materieel.

Hoe werkt die site die jij stuurde, Cupra?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #21 Gepost op: 21 December 2016, 09:27:19 »
Leuke site's, Thanks!

De site die ik stuurde kun je b.v. onder de kop  "Insgesamt 353 Datensätze." op een van de rode Stations namen klikken, dan zie je b.v. (meestal)  de volledige sporenplannen van het betreffende station.

Ik zag vanochtend net dat jij ook een Draadje had gestart m.b.t. een baanplan. Op de Link van mij staan b.v. heel veel plannen in N spoor.
Aan de naamgeving kun je ook al een en ander afleiden.  "End Bahnhof", "Nebenbahn"....  etc.
Je kunt ook zoeken.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #22 Gepost op: 12 February 2017, 17:47:58 »
Update: Was niet op het forum aanwezig, maar ben best wel actief geweest op het Modelbaan vlak!

Kamer leeg geruimd, de benodigde rails verzameld (alles 2'de hands, maar niet van nieuw te onderscheiden) en gisteren net hout voor de onderbouw opgehaald. De hele tafel wordt met "Underlayment" van 18 mm. dik gebouwd op balkjes van 5 * 7 cm. De balkjes liggen ongeveer 60 cm. uit elkaar. Het stijgende en dalende rail trace probeer ik te bouwen met Multiplex van 6 mm. dik (lekker buigzaam) op houten blokjes.

De tafel komt op 13 (beetje ongelukkig getal, is niet anders  :( ) in hoogte verstelbare metalen poten te staan (haal ik bij Ikea, is gelukkig dicht bij  ;D ); ik weet nog niet op welke hoogte de tafel komt.

Ik weet dat 3% meestal als max. stijging  wordt aangehouden voor berg trace's.
VRAAG: wanneer ik niet met meer dan 8 of 9 wagons rij achter zware locs,  geeft 5 % stijging dan grote problemen?

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #23 Gepost op: 20 February 2017, 19:36:48 »
Het houten frame is klaar, het wachten is nu op Tafelpoten. Wordt dus zaterdag naar de Hornbach of Ikea.