Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.  (gelezen 8298 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2016, 10:59:17 »
Wat denk je van een simpele overloopwissel tussen de 2 sporen in de rechterbovenhoek - die liggen toch quasi op gelijke hoogte.
Als je dan naar je verder verloop kijkt heb je gelijk een keerlus.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2016, 14:02:21 »
Welke achtergrond heb je voor je baan bedacht? Zwitsers, Duits of Nederlands?
Of misschien engels?
Het is dan misschien verstandig om ook even te kijken bij dergelijke landen hoe de stoomdepots waren opgebouwd in die tijd.

Als je Nederlands als basis hebt, zijn bergen op de achtergrond misschien niet helemaal conform de werkelijkheid.
Engeland heeft veel heuvels en je vind daar veel voorbeelden uit het stoom tijdperk (google bv 'closed railways').
Frankrijk heeft veel verschillende landschappen, van strand tot hoge bergen.
Duitsland is een veelvuldig gebruikt voorbeeld voor modelbouw, voorbeelden ten over ook.

Succes!
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #17 Gepost op: 19 December 2016, 17:30:14 »
Heeft even geduurd....  :angel:

Diverse nieuwe baanplannen geprobeerd; op de ruimte die ik heb lukt het niet om én een bergtrace, én een groot lokdepot én een volwaardig rangeer terrein te combineren.
Voor mij ligt het zwaartepunt op het depot, en daarna het bergtraject. Kortom - dat "volwaardig" rangeren zit er even niet in, het blijft behelpen met deels over het hoofdtrace etc.
Ik heb het baanplan nog op wat kleine puntjes aangepast, ik zal nog even een plaatje posten.

Ben nu bezig met het vrijmaken van de "rommel"kamer (inderdaad, de helft van wat er stond kan inderdaad weg  ;D ), en dan kan het bouwen beginnen!!!   (y) (y)

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #18 Gepost op: 19 December 2016, 17:45:42 »
Welke achtergrond heb je voor je baan bedacht? Zwitsers, Duits of Nederlands?
Of misschien engels?
Het is dan misschien verstandig om ook even te kijken bij dergelijke landen hoe de stoomdepots waren opgebouwd in die tijd.

Als je Nederlands als basis hebt, zijn bergen op de achtergrond misschien niet helemaal conform de werkelijkheid.
Engeland heeft veel heuvels en je vind daar veel voorbeelden uit het stoom tijdperk (google bv 'closed railways').
Frankrijk heeft veel verschillende landschappen, van strand tot hoge bergen.
Duitsland is een veelvuldig gebruikt voorbeeld voor modelbouw, voorbeelden ten over ook.

Succes!

Hoi.

Ik heb het mezelf heel gemakkelijk gemaakt!  De afgelopen jaren kwam ik voor de kinderen in speelgoedwinkels, en omdat er ook een grote modelspoor afdeling was heb ik af en toe ook wat voor mezelf meegenomen.  :angel: :angel:

De loks die ik ondertussen heb verzameld zijn vooral uit de tijdperken 2, 3 en een paar uit 4. Vooral Duits en Zwitsers; Stoom, Diesel en Elektrisch. Alle gebouwen gaan vooral uit tijdperk 2 en 3 komen, dat vind ik het leukst. Stijl Zuid-Duits / Zwitsers.
Het lokdepot wordt licht golvend (lijkt volgens mij wat natuur getrouwer), het berg trace rotsachtig. Ben al druk op Youtube aan het neuzen hoe je die maakt.

Over de echtheid maak ik me geen zorgen, het wordt dus een mengeling van beetje Sauerland (golvend) en bergtrace (Zwitsers,granieten rotsen etc.). Ben al heel vaak in Duitsland en Zwitserland geweest, weet dus redelijk hoe het er in het echt uit ziet.

Ik zal hier af en toe wat foto's plaatsen m.b.t. de voortgang.

Groeten!

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #19 Gepost op: 19 December 2016, 18:17:21 »

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #20 Gepost op: 20 December 2016, 07:32:23 »
Dus je tijdperk wordt: begin 4.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdperken_in_modelbouw_(modeltreinen)
Volgens deze gegevens betekend dat ergens 1965-1970.
Je omgeving wordt Zuid-Duitsland, of ergens bij de grens met Zwitserland (ik weet niet hoe consequent het Zwitsers materieel in Duitsland, of andersom, verschijnt dat mogen andere mensen mij vertellen.
Misschien heb je iets aan de foto's van Nico Split?
http://www.nicospilt.com/index_Stolberg.htm
Voor mooie sfeer plaatjes moet je deze site echt even bekijken. Oude foto's en nieuwe foto's over oud materieel.

Hoe werkt die site die jij stuurde, Cupra?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #21 Gepost op: 21 December 2016, 09:27:19 »
Leuke site's, Thanks!

De site die ik stuurde kun je b.v. onder de kop  "Insgesamt 353 Datensätze." op een van de rode Stations namen klikken, dan zie je b.v. (meestal)  de volledige sporenplannen van het betreffende station.

Ik zag vanochtend net dat jij ook een Draadje had gestart m.b.t. een baanplan. Op de Link van mij staan b.v. heel veel plannen in N spoor.
Aan de naamgeving kun je ook al een en ander afleiden.  "End Bahnhof", "Nebenbahn"....  etc.
Je kunt ook zoeken.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #22 Gepost op: 12 February 2017, 17:47:58 »
Update: Was niet op het forum aanwezig, maar ben best wel actief geweest op het Modelbaan vlak!

Kamer leeg geruimd, de benodigde rails verzameld (alles 2'de hands, maar niet van nieuw te onderscheiden) en gisteren net hout voor de onderbouw opgehaald. De hele tafel wordt met "Underlayment" van 18 mm. dik gebouwd op balkjes van 5 * 7 cm. De balkjes liggen ongeveer 60 cm. uit elkaar. Het stijgende en dalende rail trace probeer ik te bouwen met Multiplex van 6 mm. dik (lekker buigzaam) op houten blokjes.

De tafel komt op 13 (beetje ongelukkig getal, is niet anders  :( ) in hoogte verstelbare metalen poten te staan (haal ik bij Ikea, is gelukkig dicht bij  ;D ); ik weet nog niet op welke hoogte de tafel komt.

Ik weet dat 3% meestal als max. stijging  wordt aangehouden voor berg trace's.
VRAAG: wanneer ik niet met meer dan 8 of 9 wagons rij achter zware locs,  geeft 5 % stijging dan grote problemen?

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Baanplan, geen naam, vooral gericht op Stoomdepot.
« Reactie #23 Gepost op: 20 February 2017, 19:36:48 »
Het houten frame is klaar, het wachten is nu op Tafelpoten. Wordt dus zaterdag naar de Hornbach of Ikea.