Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Terugverende koppeling
door
Deetrein
Vandaag
om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem
door
RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867
door
ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc?
door
hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw.
door
Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect
door
spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2
door
Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast
door
Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
03 August 2025, 13:15:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Ontwikkelingen in Wolsztyn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ontwikkelingen in Wolsztyn (gelezen 1370 keer)
Pt47-65
Offline
Berichten: 57
Ontwikkelingen in Wolsztyn
«
Gepost op:
23 December 2016, 19:05:32 »
Stoomdepot Wolsztyn
In Polen heeft de stoomtractie het heel lang vol gehouden. Zelfs in de jaren 90 reden op veel plekken nog stoomlocomotieven. Rond 2000 was het meeste stoom verleden tijd. Hier en daar nog een smalspoorlijntjes met stoom, enkele stoomloc's als reserve, en natuurlijk de vele verwarmingsloc's. Een uitzondering was Wolsztyn. Mede door de vele Duitse en Engelse stoomliefhebbers bleef dit stoomdepot actief. Destijds was dit niet zo kostbaar. Er waren immers personeel en locomotieven genoeg. Enkele goede stoomloc's uit andere delen van Polen werden zelfs overgebracht naar Wolsztyn. Toch was het wel een dalende lijn. Elk jaar minder diensten voor de stoomlocomotieven en rond 2003 stopte ook het goederenvervoer. Na 2009 begon het krap te worden met de stoomloc's. De rijdende loc's kregen steeds vaker problemen en de reizigers klaagden steeds meer door de vertraagde treinen.
De werkplaats van Gniezno ging dicht, waardoor de ketelrevisies nu uitgevoerd moesten worden door het particuliere Interlok.
De rest van de revisies werd (en wordt) uitgevoerd in de werkplaats van Leszno. In het begin leverde dit nogal wat problemen op bij de (veelal) onervaren dieselmonteurs. Hierdoor duurden de revisies veel langer en was de kwaliteit slecht.
Granowo / Strykowo (PL)
by
Treineninhetnoorden
, on Flickr
Een onwerkelijk beeld: Een overwegwachter komt uit het huisje om de overweg dicht te draaien voor de trein naar Poznan. Dit keer gereden door de Pt47-65 (2010)
Problematiek en einde reguliere dienst
2011 Was een heel slecht jaar voor Wolsztyn. In het begin van het jaar waren er veel problemen met de Pt47-65 en Pm36-2 waardoor er veel treinen vertraging opliepen. Verder was de Ol49-7 nog in rijvaardige staat. Maar deze had zoveel grote problemen, dat deze tijdens de parade in Mei voor het eerst weer werd opgestookt. In Maart kwam gelukkig versterking. De Ol49-59 kwam na een grote revisie terug uit Leszno. Helaas waren er nog zoveel kinderziekten, dat het maar niet lukte om een betrouwbare dienst uit te voeren met de loc. Vlak na de jaarlijkse parade ging de Pt47-65 uit dienst. Door de grote problemen moest de zeer slechte Ol49-7 wel weer in dienst komen. De locomotief had ernstige lekkages aan de ketel maar kreeg ondanks dat een verlenging van een half jaar
.... Met veel gepruts wist men de locomotief rijdend te houden.
http://www.parowozy.com.pl/oktober2011/52.jpg
De locomotief werd alleen gebruikt als reserveloc maar kwam toch erg vaak in dienst. Tijdens een bezoek in 2011 werd de Ol49-7 opgestookt om een gehuurde trein te rijden. De lekkage was zo groot dat de ketelbeplating weg geslepen werd voor controle. Toen de laskar naar de -onderstoom staande- ketel werd gebracht heb ik maar even afstand genomen...
De machinist vertelde dat de trein bestond uit 4 rijtuigen en was ingelegd met 100 km/h. Door al het waterverlies en het water dat in de vuurkist spoot zou de trein niet harder kunnen dan 70... Op 30-11 ging de locomotief eindelijk definitief met pensioen. Al met al was het geen best jaar.
Wolsztyn (PL)
by
Treineninhetnoorden
, on Flickr
De Ol49-7 vertrekt met een reguliere trein. Deze dag zou de loc voor de zoveelste keer afgesleept worden door een diesel...
In 2012 kwam de Ol49-69 na een grote revisie terug uit Leszno. Blijkbaar heeft het werkplaatspersoneel geleerd van de fouten, want de locomotief heeft betrouwbaar dienst gedaan. Vanaf midden 2012 waren de Ol49-59 en de Ol49-69 de laatste twee actieve stoomloc's. De Pm36-2 is aan de kant gegaan en zou niet meer hersteld worden. De Pt47-65 is voor een grote revisie naar Chabowka gegaan.
Op 31-3-2014 was de laatste dag dat de stoomloc's in reguliere dienst reden... Vanaf toen werd er af en toe een loc opgestookt voor toeristische treinen in de regio of voor gehuurde ritten.
Wolsztyn (PL)
by
Treineninhetnoorden
, on Flickr
De Pm36-2 zal voorlopig niet meer rijden.
Doorstart?
Verschillende bronnen melden dat vanaf 2017 de reguliere stoomtrein terugkeert in het Poolse Wolsztyn.
De meest betrouwbare en leesbare bron is waarschijnlijk wel de Wolsztyn Experience.
http://www.thewolsztynexperience.org/news_events.php
Ik weet niet in hoeverre dit gaat gebeuren, maar er is een kans aanwezig dat er binnenkort weer reguliere stoomtreinen rijden. Echter is het de vraag in hoeverre dit gaat lukken met het personeel. Het schijnt dat inmiddels alle stoommachinisten van de PKP met pensioen zijn. Ik weet niet in hoeverre ze bereid zijn om hun dagelijkse werk weer op te pakken en tegelijk nieuw personeel op te leiden.
Locomotieven
In April 2016 kwam de Pt47-65 na een uitgebreide revisie terug uit Chabowka. Eindelijk is er eens geïnvesteerd in een serieuze revisie. De ketel heeft vele nieuwe delen gekregen en de loc heeft nieuwe wielbanden gekregen.
De Ol49-59 is eind 2015 in dienst gekomen na een revisie en kan er voorlopig weer tegenaan.
De Ol49-69 wordt momenteel in Leszno onder handen genomen.
Het is inmiddels al jaren geleden dat Wolsztyn twee betrouwbare locomotieven heeft gehad!
Rostarzewo (PL)
by
Treineninhetnoorden
, on Flickr
De Ol49-69 in de vroege ochtend onderweg met een reguliere trein naar Poznan (2012)
Groet, Alex (die hoopt dat er weer reguliere stoomloc's in Wolsztyn gaan rijden)
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Ontwikkelingen in Wolsztyn