Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:05:45
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44

Auteur Topic: Licht werkt niet digitaal/wel analoog  (gelezen 2576 keer)

RonaldvA

• Offline Offline
Licht werkt niet digitaal/wel analoog
« Gepost op: 21 December 2016, 19:34:01 »
Bijgaand interessante casus. Ik rijd digitaal met een Uhlenbrock Intellibox 650 met een aantal digitale loks met verschillende decoders van verschillende fabrikanten meeste DCC (oude en nieuwe) en een paar Selectrix. Werkt en rijdt prima.
Ben aan het oefenen met verschillende programma’s: Koploper, Itrain, Railroad & Co en Win Digipet (demo).
Merkt dat plots een lok niet meer digitaal reed, geen verlichting etc.. Maar analoog wel. En de lok was digitaal wel te programmeren en te resetten naar decoderstandaard. Echter niets hielp.
Dacht dat het een decoder defect was, maar de volgende dag reeds de lok weer digitaal.
Nu ook een probleem met een hagelnieuwe Roco V100 met DSS en een Uhlenbrock 76425 decoder. Deed het prima, zowel analoog als digitaal. Plots doet het licht voor en achter het niet meer in digitaal. Wel analoog. Ook herprogrammeren of resetten helpt niet. Geen licht in digitale modus. De lok rijdt overigens nog wel als een trein, zowel digitaal als analoog.
Wat doe ik fout?
Uhlenbrock Intellibox I, Uhlenbrock boosters (3), iTrain, iMac, Roco 2.5 mm NS, Piko A-gleis, Viessmann bezetmelders en wisseldecoders, Digikeijs bezetmelders,  materiaal van o.a.Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Marklin Hamo, Liliput, Gutzold, ESU en Jouef.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Licht werkt niet digitaal/wel analoog
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2016, 14:45:16 »
Controleer of de rijstappen op de IB overeenkomen met de rijstappen in de decoder. Als de decoder op 28 stappen staat en de IB op 14 stappen dan werkt de verlichting niet of niet goed.
Er zijn wat standaard instellingen en weetjes, die je meestal terug kunt vinden bij de meest voorkomende problemen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RonaldvA

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2016, 21:15:24 »
Dank. Mijn probleem is opgelost. Ik heb van alles gedaan. Diverse malen reset naar fabrieksinstelling. Na de laatste reset plus direct decodernummer van 3 naar 14 bracht de oplossing. Althans alles doet het weer.

De decoderstappen gelijk zetten was het niet. Dat bracht geen oplossing.

Overigens rijd ik nu met 2 loks: 1 op 27 stappen, de anders op 128. Terwijl de IB op standaard 128 stappen staat. En bij beide doet alles het normaal.

Als het zo blijft dan ben ik tevreden. Nu nog een goed programma om de baan aan te sturen uitzoeken.
Uhlenbrock Intellibox I, Uhlenbrock boosters (3), iTrain, iMac, Roco 2.5 mm NS, Piko A-gleis, Viessmann bezetmelders en wisseldecoders, Digikeijs bezetmelders,  materiaal van o.a.Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Marklin Hamo, Liliput, Gutzold, ESU en Jouef.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2016, 21:57:34 »
Beste Ronald,

27 is gelijk aan 14 stappen en 128 is gelijk aan 28 stappen instelling dus zijn ze beide niet hetzelfde. Maar ik merk op dat je het beter weet, dat is makkelijk dan hoeven we het niet meer uit te leggen.

Veranderen van 3 naar 14 kan namelijk niet de oplossing zijn van je probleem, het ligt namelijk aan de rijstap instelling van beide.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RonaldvA

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2016, 08:38:38 »
Ik wil ook zeker niet beweren dat het instellen van een nieuw decoderadres de oplossing is geweest. Verre van dat. Ik heb wel 30 keer de decoder gerest, opnieuw ingesteld of zaken opnieuw geprogrammeerd. Ook verschillende instellingen in de IB 650 veranderd, waaronder de instelling van het standaard aantal stappen. Alle pogingen leiden niet tot het resultaat dat het licht weer met f0 aan en uitging.  Tot de laatste keer toen deze lok het opeens weer deed. Daarvoor heeft hij het dagen niet goed gedaan. Heel vreemd.
Moet het goed in de gaten houden. Ook daarvoor deze een andere lok het plots niet meer. Terwijl er niets in de instellingen is gewijzigd. Ook deze lok doet het nu. Ze staan beide op mijn testbaantje te draaien.
Helaas heb ik geen tweede centrale om dit een keer om te wisselen. Voor mij dus blijven duimen dat het hierbij blijft.

Je toelichting met de decoderstappen gelijk aan IB en lok snap ik niet. Ik heb veel verschillende loks met veel verschillende decoders. Ook veel decoders van 10-15 jaar geleden (Roco 10472, Lenz 101/131, enkele nieuwe zoals UB 76425, Lenz 10231 en LP V4.0 maar ook nog een paar oude selectrix decoders. Ik rijd met alles door elkaar. Elke lok met eigen aantal (en wisselend) aantal stappen. En dit heeft tot op heden geen problemen opgeleverd.Los van bovenstaande lok. De IB 650 heb ik ingesteld conform handleiding op het meest gebruikte dataformat (is DCC 27). Mijn probleem lok van hier beschreven heeft een UB 76425 en staat ingesteld op 128 stappen).
Wat is wijsheid in deze?

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2016, 09:21:28 »
Wijsheid in deze is luisteren naar wijze raad die wordt gegeven.

Wiebe

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 24 December 2016, 09:33:33 »
Je toelichting met de decoderstappen gelijk aan IB en lok snap ik niet.

Gewoon wat al aangegeven wordt: Het aantal rijstappen voor een lokadres in de centrale gelijk houden met het aantal rijstappen in de decoder.

De IB 650 heb ik ingesteld conform handleiding op het meest gebruikte dataformat (is DCC 27).

Tegenwoordig is DCC met 28 rijstappen het meest gebruikt. DCC met 27 is niet echt gangbaar.

Mijn probleem lok van hier beschreven heeft een UB 76425 en staat ingesteld op 128 stappen).

Ik lees in de handleiding van de decoder ub 76425 dat deze standaard ingesteld staat op rijstappen 28 / 128 (CV 29 Bit 1 waarde 2)
Dat is dus als de centrale de decoder aanstuurt met 28 stappen de decoder 28 stappen heeft. Stuurt de centrale 128 stappen dan rijdt hij met 128 stappen. Bij 27 stappen (dat is eigenlijk maar 14 stappen) zal de decoder niet goed of niet reageren.

Wat is wijsheid in deze?

Stappen in de centrale en decoder op hetzelfde zetten. Dus in de decoder op aantal rijstappen 28 dan ook voor dat adres instellen op rijstappen 28. Maar goed, dat is al een paar keer gezegd.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RonaldvA

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 December 2016, 09:45:09 »
Dus feitelijk zeg je IB 650 op DCC 28 als standaard instellen en alle decoders van alle loks met optie CV 29 ook op 28 stappen instellen? Op CV 29 -1-2 (als deze zo nog niet staat).

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2016, 09:53:51 »
Ik zeg: Kijk naar de decoder. Waar staat deze op? Staat deze op DCC met 28 rijstappen dan ook dat lokadres in de centrale op DCC met 28 rijstappen zetten.

Het instellen van CV29 kan per decoder en fabrikant verschillen. Daarvoor moet je in de handleiding kijken wat de mogelijkheden zijn en wat de standaard instellingen zijn. Maar goed, dat is gewoon handleidingen lezen en eventueel programmeren van decoders.

En het standaard instellen van je intellibox op DCC met 28 rijstappen dan heb je de meeste kans dat je in de toekomst bij nieuwe aankopen meteen goed rijdende treintjes hebt.

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RonaldvA

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 December 2016, 11:51:39 »
Nu eindelijk gevonden hoe het moet op de IB 650. Pagina 40 / ho 6.5.1.. Daar staat hoe je de individuele decoder kunt instellen. Dit had ik niet door. En in de handleiding stond wel dat het kan maar niet hoe (dit staat paar pagina's daarvoor).

In ieder geval:
Lok #
nummer lok
Menu
En dan de instelling van de decoder als standaard opvoeren.

Dank voor de tips. Het spul heeft 15 jaar in een doos gestaan en ben nu weer een paar weken weer begonnen.
Inmiddels ook een oude Lenz LE122 decoder (1999) weten in te stellen. Gelukkig staan veel handleidingen nog op internet.