Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 19:58:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:38:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46

Auteur Topic: De onbesproken Ramp van Dalfsen  (gelezen 5726 keer)

Peter Kleton

• Offline Offline
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #15 Gepost op: 16 December 2016, 14:50:30 »
 Voor het kortsluiten van het spoor zijn speciale gereedschappen nodig. Ik denk  niet dat een willekeurige leek dat  zo maar kan. Dat kan alleen als er een spoorstroomloop is. Bij ETCS is die er niet. Maar er moet ook een sein zijn, dat op tijd op onveilig gezet kan worden ,en daar ontbreekt het op de landelijke lijnen meestal aan ,er is alleen een uitrij sein bij de haltes.

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #16 Gepost op: 16 December 2016, 15:28:44 »
Hoi,

Wat ik weet voor de spoorlijn Emmen-Zwolle is dat het traject Herfte -Mariënberg de blokafstanden van station naar station zijn , daarom is dit stuk spoor geschikt voor 140 km per uur.

Dus als eenmaal de trein uit Dalfsen vertrokken is  kom je geen sein meer tegen ,pas het inrijsein van Ommen en als er onderweg iets zou gebeuren dan kan de machinist niet meer gewaarschuwd worden dmv een sein.

mvgr Evert

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #17 Gepost op: 16 December 2016, 15:44:19 »
@ Peter,
als landmeter heb ik nog wel een wat problemen gehad in het verleden.
Als we met zo'n metalen meetband lengteprofielen aan het meten waren, gebeurde het bij overwegen nog wel eens (jaren '90) dat de bomen automatisch sloten, omdat onze meetband dan de beide rails raakte.

Ik weet niet of tegenwoordig het beveiligings-systeem hier op aangepast is, of niet. Ik praat alleen uit eigen ervaring.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

willem7853

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 December 2016, 16:15:18 »
Spoor bezet melding gaat bij mijn weten nog altijd dmv kortsluiting van de rails (Wielstellen).
Hierdoor vat het spoorrails af en er is dan trein detectie zo werken volgens mij de aankondigingen van de overwegen ook.

Groet Willem
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 December 2016, 21:23:32 »
Willem en ARBHIN,
Als monteur seinwezen weet ik hoe het moet ,de rails korsluiten.   ;)  Met een testweerstand moesten we  kijken ,of het spoorelais afviel. Je moest er dan veel moeite voor doen de overgangsweerstand zo klein mogelijk te maken.
Ik heb ook wel eens gehoord van een geit ,die een ketting achter zich aansleepte. Ook een stalen meetlint zal soms genoeg kontakt maken.  Als de rails brandschoon zijn (Dus geen blaadjes troep) zal het beter gaan dan met blaadjes.
 Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.

Spoorrelais

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 December 2016, 21:40:09 »
Spoor bezet melding gaat bij mijn weten nog altijd dmv kortsluiting van de rails (Wielstellen).
Hierdoor vat het spoorrails af en er is dan trein detectie zo werken volgens mij de aankondigingen van de overwegen ook.

Groet Willem

Er zijn ook baanvakken met assentelsystemen. Dan heeft kortsluiten van de spoorstaven geen nut.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #21 Gepost op: 17 December 2016, 09:06:56 »
Klopt, het verschil zit hem in continue (spoorstroomkringen) detectie of punt detectie (assentellers).

Een spoorstroomkring is kort te sluiten, bij een schone spoorstaafkop gaat dit gemakkelijker dan een vuile/roestige.
Bij punt detectie is een andere methode nodig om de sectie bezet te maken, al is deze ook niet moeilijk maar kan wel betekenen dat je vele kilometers moet lopen naar de assenteller om deze een in-melding te geven.

Op trajecten waar vooral nieuwe (light rail) treinen rijden, worden de spoorstaven minder schoon gereden.
Het nadeel van de nieuwe voertuigen is, dat ze steeds rechter over de spoorstaaf rijden en daardoor het oppervlakte van de spoorstaafkop minder snel zullen schoonrijden. Hierdoor wordt de detectie middels een spoorstroomloop steeds moeilijker.

Voor het kortsluiten van het spoor zijn speciale gereedschappen nodig.
 Peter
Het speciale gereedschap dat bij de werkzaamheden wordt gebruikt, heeft een lampje voor detectie dat er een stroom loopt van de ééne spoorstaaf naar de andere en dat de spoorstroomkring dus op deze manier kortgesloten is.
Het detectielampje dient ervoor, dat de LWB'er (Leider Werkplek Beveiliging) kan zien dat hij het werkgebied veilig heeft gemaakt en de kortsluiting werkt. De locatie van het aanbrengen van deze zogenaamde kortsluitlans is ook in de ziel van de spoorstaaf, hier is een hoop roest aanwezig waar doorheen geprikt moet worden.
Door het aanbrengen in de spoorstaaf ziel, is het nog wel mogelijk om bijvoorbeeld een werktrein over de kortsluitlans, het bezette gebied in te loodsen.

Groeten,

Christoph

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 December 2016, 11:23:26 »
Hallo Christoph,
 mooi, ik ben weer bijgepraat. In mijn tijd had je nog een kortsluit lansen ,dan moest je met je voet proberen de aansluitklem op het loopvlak van de rail te drukken en je maatje de andere klem die 1,5m verder stond.
Nog even O T :
Wist je dat overwegen niet gepekeld mogen worden ?
Vroegah gebeurde het toch ,dat het verkeer sneeuw/pekel op de overweg reed .Dan kwam er een bezetspoor melding. een keer is zelfs de brandweer gekomen om de overweg  schoon te spuiten.

Ik meette toen met mijn voltmeter met de klemmen in de sneeuw geprikt de spoor spanning. ;D  :o
 Peter
NS 1924-heden.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 December 2016, 13:23:57 »
... En daarom zijn ze ook zo goedkoop te verkrijgen voor ProRail. De paal is er al, de techniek is bekend en de bedrijfszekerheid is ruimschoots bewezen. Hoeveel goedkoper wil je een tijdelijke oplossing om een paar jaar te kunnen gebruiken.

Sander
Ja, leuk bedacht, maar waarom denk je dat de ANWB die dingen afschaft ?
Omdat er te weinig mensen gebruik van maken, en ik denk dat er toch meer mensen stranden op de snelweg, dan dat er dagelijks langzaam over een overweg moeten.
Verder moet er ook nog iemand aan de andere kant van ze lijn de telefoon opnemen en een Treindienstleider heeft daar helemaal geen tijd voor, plus dat die alleen bezette secties ziet en helemaal niet ziet waar de overwegen zelf zich exact bevinden...

Gewoon een simpele oplossing  langzaam verkeer over overwegen gewoon lekker verbieden. LZV's mogen bv ook door hun langere lengtes overwegen niet passeren..

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #24 Gepost op: 17 December 2016, 14:09:12 »
Een alarmeringssysteem - hoe het dan ook werkt - voor het geval er een probleem is op een overweg, lijkt me helemaal geen slecht idee.

Al zou dat in het geval van "Dalfsen" niets hebben uitgemaakt - de bestuurder van de hoogwerker wist pas dat er een trein naderde, toen de bomen sloten. Dan ben je dus te laat om nog iets te doen aan waarschuwing.

Het is bij zulke bijzondere voertuigen ook gewoon verantwoordelijkheid van het bedrijf zelf. De hoogwerker werd aan de andere kant van de overweg afgezet omdat de dieplader de overweg niet kon passeren. Terwijl er heeeel iets verderop een overweg (Venneweg) is zonder beperkingen voor diepladers - waarom die niet gebruikt? Je moet toch, als professioneel verhuurbedrijf, weten dat het niet slim is een overweg te passeren met een lang voertuig dat 1 km/u rijdt?

Wat ProRail denk ik eenvoudig zou kunnen doen, is dergelijke bedrijven bewust te maken van de risico's. Plak op elke overweg een sticker met identificatie van de overweg en een nummer van ProRail waar naartoe gebeld kan worden bij passage van een bijzonder voertuig - veel moeilijker dan dat hoeft het volgens mij niet te zijn.
Heußenstein : HO, DB 1957