Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:22:13
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:15:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 20:05:15
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 19:14:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 18:49:39
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
  

Auteur Topic: Handmatige wisselbesturing  (gelezen 2909 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Handmatige wisselbesturing
« Gepost op: 01 November 2016, 13:48:05 »
Ik zou heel graag een paar wissels op mijn baan besturen met trekstangetjes. Daarmee bedoel ik een stangetje dat de polarisatieschakelaar en de wisseltong in een beweging bedient door te trekken of te duwen aan een knopje dat zich goed zichtbaar aan de voorzijde van de baan bevindt. Ik zag het een keer tijdens een tentoonstelling: wellicht ouderwets, maar zeer efficiënt.

Wie kan mij helpen aan een schets / foto o.i.d.?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2016, 14:12:31 »
Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden. Hier een paar links om mee te beginnen:

Ook heb ik wel een stang door de voor- en achterkant van een module gezien met aan beide kanten een knop. Zoals gezegd, veel manieren. Hopelijk heb je wat aan de links!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2016, 15:27:38 »
Bekijk mn draadje even(word wel graven)daarin zie je dat ik t zelfde heb toegepast met een verslagje erbij over hoe t is gemaakt  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26862
    • Pagina van klaas
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2016, 16:16:20 »
Een paar plaatjes zoals ik het heb gemaakt:


Overzicht. Bediening zowel van de voorkant als de achterkant. Stangen zijn fietsspaken. Alles met blote kroonstenen aan elkaar gezet.


Close up. Een van voren, de ander van achteren gezien. De fietsspaak beweegt een messing strip heen en weer. Een gaatje in de strip bedient een tuimelschakelaar. Bovenaan een stukje "verenstaal", gemaakt van een grote paperclip, dat door de bodemplaat steekt om het wissel te bewegen.


Voorkant van de module. De bedieningsknop is een spaaknippel. Het geheel verzonken in een afsluitdop van een 50mm afvoerpijp.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2016, 19:27:09 »
Sorry, dat er nu pas een reactie volgt. 'k Was vergeten de notificatie te activeren. Bedankt voor de links en de foto's. ik zal er dankbaar gebruik van maken. Wellicht is het voor een van jullie nog mogelijk om een kleine lijntjesschets op faire tevoorschijn te toveren en deze in een reactie op te nemen.
Bovendien zou ik heel graag weten welk type staaldraad er - behalve de spaken uiteraard - gebruikt wordt en wat de aanbevolen dikte is.

Groet, Jos

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2016, 19:31:14 »
Floris, weet jij wellicht waar ik ongeveer zou moeten zoeken?

GR. Jos

Fredb

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2016, 19:59:53 »
Hallo Jos,

Ik ben zelf ook naar zoiets opzoek.
Op YouTube kwam ik onderstaand filmpje tegen.


https://youtu.be/YHqYTAWdHWE

Misschien kan je er wat mee, het lijkt mij een eenvoudige en degelijke oplossing.

Met vriendelijke groet,

Fred van der Burg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #7 Gepost op: 04 November 2016, 00:14:57 »
Verenstaaldraad is wel erg lekker. Dat veert netjes terug, namelijk.

Ik dacht dat het lastig te krijgen zou zijn, maar in ieder geval in het kleine die-hebben-alles winkeltje aan de oude gracht in Utrecht ("Pijper") hadden ze het gewoon. Ik zou de plaatselijke doe het zelf zaak er eens naar vragen. Hieronder zie je mijn rolletje:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #8 Gepost op: 04 November 2016, 12:54:56 »
Floris, weet jij wellicht waar ik ongeveer zou moeten zoeken?

GR. Jos
Als je dat spul wil gebruiken zoals ik heb gebruikt dan moet je opzoek naar Quartel.nl ,daar heb ik de messingbuis en het staaldraad vandaan ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #9 Gepost op: 04 November 2016, 16:02:01 »
Heb het zelf zo opgelost, met remkabels van een fiets. (niet van die van je eigen fiets gebruiken  8) )
Dan kan je de bediening van meerdere wissels bundelen in 1 'schakelpaneeltje'.





Hier staat er meer over: http://www.modelbouwwerk.nl/2016/02/in-aanbouw-gbf-unterhaltung-oben-3/#more-233

groeten,
Vincent
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26862
    • Pagina van klaas
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #10 Gepost op: 04 November 2016, 16:13:57 »
Vincent, ik zie dat de kabels van voren komen en via een lus van achteren het wissel benaderen. Maar er is 1 uitzondering, die kabel krult terug en benadert het wissel van voren. Wat is daar de reden van?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #11 Gepost op: 04 November 2016, 17:41:34 »
Jij ziet ook alles Klaas. Moest er zelf ook even over nadenken maar toen zag ik het: de remkabels zijn vlak voor de wisselstellers nog vastgezet door een zelf geknutseld houdertje met daarin een klodder hete lijm. Maar bij die bewuste wisselsteller is er maar aan 1 kant voldoende hout van de onderbouw om dat houdertje goed vast te kunnen zetten. Vandaar.
Gevolg is wel dat er 1 wisselhendel 'verkeerd om' werkt. Vind ik niet erg.
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Handmatige wisselbesturing
« Reactie #12 Gepost op: 04 November 2016, 18:28:50 »
Fred, bedankt voor de tip. Dit filmpje is luid en duidelijk. Allen bedankt voor de reacties: super! Ik weet wat me te doen staat en sluit de notificatie.

Een goede groet, Jos