Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
klusser
Vandaag
om 19:37:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:22:02
W.V. Kalender 2026
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:18:38
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:17:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:16:54
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 19:09:37
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Frank 123
Vandaag
om 19:03:52
Rail away
door
Huup
Vandaag
om 19:02:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
1200blauw
Vandaag
om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:47:00
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
g-j
Vandaag
om 16:21:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:08:21
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Karben
Vandaag
om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:17:40
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:16:23
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los?
door
008200
Vandaag
om 11:53:09
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af.
door
bellejt
Vandaag
om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn193
Vandaag
om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:43:08
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 07:58:41
Zee. Land.
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 07:32:09
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Chervolet Wrecker CMP
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Chervolet Wrecker CMP (gelezen 891 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12557
Chervolet Wrecker CMP
«
Gepost op:
29 October 2016, 20:06:42 »
Vandaag begonnen met de bouw van de op Eurospoor meegenomen Artitec Chervolet Wrecker
Eerst wat gegevens over het model in 1 op 1
De Canadian Military Pattern truck was een klasse van militaire voertuigen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn geproduceerd in Canada. De CMP was het resultaat van Brits-Canadese samenwerking. De meeste CMP voertuigen kwamen uit de fabrieken van Amerikaanse autofabrikanten zoals Chevrolet, onderdeel van general Motors, Ford en Dodge, onderdeel van Chrysler. Grote fabrieken van Dodge en Ford lagen ten zuidoosten van Detroit, net in Canada. Chevrolet had een grote fabriek in Oshawa aan de kust van het Lake Ontario. Intensieve samenwerking tussen, met name, Chevrolet en Ford op het gebied van ontwerp en productie van onderdelen én veel overcapaciteit, vanwege de terugval in de vraag naar civiele vrachtwagen als gevolg van de economische depressie, maakten een sterke stijging van de militaire voertuigproductie in korte tijd mogelijk. In de oorlog zijn bijna 400.000 exemplaren van deze klasse van de lopende band gerold. Bij de aanvang van de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van de Canadese productiecapaciteit voor automobielen al in gebruik voor het maken van militaire voertuigen. Tijdens de terugtrekking van de Britse en Franse legers uit Duinkerke waren grote hoeveelheden militair materieel achtergebleven op de Franse stranden. Er was een acute militaire noodzaak deze verliezen zo snel als mogelijk te compenseren met nieuwe voertuigen. Zo leverde Canada ook voertuigen in bouwpakketten aan andere Britse Gemenebest landen die ze lokaal, eventueel met lokale toeleveranciers, assembleerden. Van alle geproduceerde vrachtwagens in Canada, was het aandeel van de CMPs zo’n 50%. De meest voorkomende CMP was de 4x4 vrachtwagen met een toegestaan maximaal laadvermogen van 3 ton (inclusief de modellen C60S, C60L, F60S en F60L). Van deze versie zijn 209.000 stuks gefabriceerd. Verder zijn ongeveer 9.500 4x4 chassis gebruikt voor de bouw van pantserwagens. De Canadese productie van militaire voertuigen bestond aanvankelijk uit civiele modellen aangepast voor militair gebruik en later uit specifiek voor het leger ontwikkelde modellen. De aangepaste civiele voertuigen kregen met name een sterker chassis, grotere banden en een simpelere bestuurderscabine. CMP voertuigen kregen het stuur aan de rechterkant, naar Brits gebruik, terwijl in Canada het stuur aan de linkerzijde de norm was. De nadruk lag op middelzware modellen. De jeep met een laadvermogen van 0,25 ton rolde in grote aantallen uit de Amerikaanse fabrieken en de zware vrachtwagens, met meer dan 3 ton laadvermogen, werden ook in de Verenigde Staten geproduceerd. Tot 1 september 1945 zijn in totaal 857.970 militaire voertuigen geproduceerd in Canada. Hiervan waren 338.299 exemplaren 4x2 voor militaire doeleinden aangepaste civiele voertuigen; 390.273 stuks 4x4, 6x6 en 6x6 speciaal voor het leger ontwikkelde voertuigen, de CMPs; 50.241 gepanterde wiel- en rupsvoertuigen en ten slotte 19.663 aanhangwagens (ook CMPs). Na de oorlog zijn veel CMP vrachtwagens in gebruik gebleven, waaronder in Nederland, België, Denemarken, Noorwegen, Portugal, Spanje. Buiten Europa waren landen als Zuid-Afrika, Argentinië, Jordanië, Vietnam en Maleisië. Veel voertuigen zijn direct na de oorlog overgegaan naar civiele bedrijven. De Artitec CMP is naar voorbeeld van een Chevrolet CMP 3T. De bouw van de verschillende opbouwen werd uitgevoerd door subcontractors. Zo ontstond een uitgebreide variatie aan CMP’s waaronder een general service (GS), dumper en takelwagen.
Gegevens komen van Artitec en Wikipedia
De 3 tonner als algemene dienst voertuig.
De CMP als nederlandse pantserwagen in de Oost
De te bouwen De Wrecker met cabine 12
De inhoud van het Artitec bouwpakket.
De door Artitec mee geleverde werktekening
Uitvergrote tekening van de etsdelen.
Niet op het plaatje het zakje met draad en het glaswerk. Alle onderdelen zijn hier al ontvliest.
Het uitgeknipte raamwerk op zijn plaats gezet. Onderdeel moet twee maal gebogen worden op de buiglijn. Let op; de frontramen staan redelijk achterover!
De achterruit is ook uitgenomen en moet nog wat nabewerking hebben.
Het etswerk is zo fragiel dat het makkelijk vervormd
De messing onderdelen worden volgens de tekening geplaatst.
De tweemaal gevouwen achterspatborden op hun plaats
Het dak met daar boven de nog te plaatsen etsdelen in de fret.
«
Laatst bewerkt op: 29 October 2016, 23:21:34 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12557
Re: Chervolet Wrecker CMP
«
Reactie #1 Gepost op:
30 October 2016, 12:37:04 »
De onderzijde van de wagen en de kabelrollen in het zwart gezet
het ziet er niet uit, maar het zal goed komen.
Het begin al ergens op te lijken
Banden en wielen geverfd. De wielen zijn niet helemaal je dat! Hier moet ik mee terug naar Artitec!
Begonnen met enkele delen in de grondverf te zetten.
A frame en zijspiegels geplaatst
Nog in de grondverf
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2016, 17:00:51 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12557
Re: Chervolet Wrecker CMP
«
Reactie #2 Gepost op:
30 October 2016, 21:07:31 »
De twee kraanarmen, of hoe deze ook mogen heten, op hun plaats gezet. Armen zijn vast gefixeerd en het potlood dient als afstand en ondersteuning
De armen staan hier nog al ver uit elkaar wat volgens het grootbedrijf niet de bedoeling is
Zo ziet het er al beter uit.
De rigging aangebracht.
De eerste zwarte was aangebracht
Beetje opgedroogd en een strop voor de haken aangebracht
Even voor het zicht de wielen aangebracht. Heb een meeltje naar Artitec gestuurd voor nieuwe wielen. Afwachten dus.
De decals moeten nog aangebracht worden en een droge kwast met wit moet de details nog wat ophalen. Zijde glans vernis moet de finish touch zijn.
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2016, 17:01:49 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12557
Re: Chervolet Wrecker CMP
«
Reactie #3 Gepost op:
31 October 2016, 16:59:29 »
Besloten om er gezien zijn verbleekte uiterlijk er maar een "echte"Dump truck van te maken.
de dumper bij de dump.. Decals en nummer uit zijn actieve diensttijd zijn blijven zitten, alleen de nummerplaat is veranderd.
Die vervelende vent met zijn camera blijf je maar voor de voeten lopen.
De haken bevallen mij nog niet. Beetje speelgoedachtig
Het is een Engelse wagen (verkeerd stuur) dus de nummerplaat zit ook aan de verkeerde kant voor onze begrippen
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2016, 17:02:09 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Chervolet Wrecker CMP