Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
  

Auteur Topic: Vragen van een beginnende messingbouwer  (gelezen 1508 keer)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Vragen van een beginnende messingbouwer
« Gepost op: 23 October 2016, 21:47:09 »
Beste mensen,
Na een aantal kleine projectjes om wat gevoel voor solderen te krijgen heb ik me op een zandwagentje van MK gestort: mijn eerste echte messing kit in H0. En ondanks wat geklooi met de oogjes op de kopwanden die te laag bleken te zitten (de stang die er doorheen steekt raakt te buffers) en scharnieren op de zijwanden die ik niet mooi omgebogen kreeg lukt het allemaal nog aardig ook.



Maar nu: Als ik de assen tussen de aspotten (die tevens fungeren als lagers) pas, blijken ze te breed en rolt het wagentje dus zeer stroef.
Ik kom er even niet uit. De balansijzers heb ik nagemeten, deze staan precies haaks. Wat is normaliter de volgende stap om de assen mooi draaiend te krijgen? Assen afvijlen, waarbij de mooie punt verdwijnt? Of aspotten los solderen en uitboren? Waarbij dus ook de punt daarin verdwijnt. Of zijn er nog andere mogelijkheden?
met vriendelijke groet, Jesse

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2016, 22:20:34 »
Uitbuigen wil niet helpen?

Ik kan me overigens niet herinneren dat de assen direct in de aspotten gelagerd zijn. Maar misschien is er iets aan de constructie veranderd in de loop der jaren. Ik zou denken dat ik losse aslagertjes in de asbalansen heb gesoldeerd. Dan vijl ik ze af en kijk of het nodig is om de echte aspotten nog wat uit te boren zodat ze er mooi overheen vallen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2016, 22:29:13 »
Wil je de assen eens opmeten over de punten, er schijnen meerdere lengtes in omloop te zijn.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2016, 22:42:17 »
Ja, het is een nieuw type zo vertelde Maykel me. Het is één gegoten onderdeel ipv losse lagers en aspotten:



Naar buiten buigen van de balansijzers kan natuurlijk, maar dat vind ik een minder mooie oplossing want dan zitten die duidelijk scheef.

De assen zijn 24,5 mm lang.
met vriendelijke groet, Jesse

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2016, 22:44:35 »
Klopt MK heeft assen in verschillende lengte.
Waarschijnlijk heb je te lange assen.
Maar wat Ingenium zegt klopt ook.
In de balansijzers zit een gaatje daar soldeer je een aslagertje in , het puntje knip je af en daaroverheen komt de aspot.

Edit  ;D dit is voor mij ook nieuw  (y)
Wel een hele verbetering zo.
En hoe lang gemeten over de balansijzers?
« Laatst bewerkt op: 23 October 2016, 22:47:50 door roadster36 »

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #5 Gepost op: 23 October 2016, 22:52:53 »
De afstand tussen de balansijzers is 21,5, dus de as zou er aan beide zijden ca 1,5 in moeten steken. Maar die ruimte is er niet.
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2016, 22:15:32 »
Voorlopig blijft het kitje maar even liggen. Ik zal het de volgende keer in Houten wel met Maykel overleggen voor ik begin te klooien met uitboren ofzo.
met vriendelijke groet, Jesse

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2016, 22:54:45 »
Neem je gebouwde kitje en de wielen maar mee naar Houten.
Dan komt het wel goed.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)