Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aandrijving metro gezocht
door
Remco vM
Vandaag
om 00:32:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje
door
R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos
door
jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025
door
Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
21 October 2025, 11:39:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nieuweschans eind jaren '80 in N
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuweschans eind jaren '80 in N (gelezen 3382 keer)
nielsie600
Offline
Berichten: 50
Nieuweschans eind jaren '80 in N
«
Gepost op:
11 January 2015, 19:03:28 »
Klein voorstelrondje
Ik zou mij maar eerst even voorstellen: Mijn naam is Niels Hulzebos, 20 jaar en woon in het Groningse Alteveer. Na jaren aangeknoeid te hebben met H0 heb ik de keuze genomen om over te stappen op N-spoor. Dit kwam mede door de toch wel erg fraaie banen en treinen die er tegenwoordig zijn.
Nieuweschans in N?
Al snel kwam het idee in mij op om een station te bouwen aan de noordelijke nevenlijn tussen Groningen en Nieuweschans aan het eind van de jaren'80. De reden hiervoor is om vooral de armseinen die op deze lijn stonden na te bootsen in schaal N. De reden hiervoor is dat ik dit helaas nooit in het echt heb mogen aanschouwen. Na een tijdje speuren op het wereld wijde web kwam ik tot de conclusie dat het mij erg mooi leek om een baantje van het station van Nieuweschans te gaan bouwen met een klein schaduwstation. Uiteindelijk kwam ik toen op het volgende baanplan uit:
Zoals te zien valt een erg simpel baanplan maar het is vooral bedoeld om verschillende dingen te proberen en vooral zoveel mogelijk tijd te besteden aan de scenery op mijn baan.
De Bouw
Inmiddels ben ik al een half jaar bezig met de bouw van het beentje maar is het nog niet echt opgeschoten. Maar daar komt hopelijk de komende maanden behoorlijke verandering. Ik heb besloten om mijn H0 baan (die kwam nog van mijn 6e en was een beetje laag en erg onhandig..)volledig af te breken waarna ik nu alle ruimte heb. Inmiddels heb ik mijn sporenplan uitgelegd, heb reeds de bedding geregeld en het rails is inmiddels geschilderd. Hieronder een tweetal foto's:
(De bultjes onder de baan zullen verdwijnen bij het gaatjes boren
)
Ik hoop dat jullie mij tips geven en mijn vorderingen in de toekomst gaan volgen! Ik zou proberen regelmatig bij vorderingen een update te doen.
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2323
Really old handsome bastard
Re: Nieuweschans eind jaren '80 in N
«
Reactie #1 Gepost op:
11 January 2015, 19:45:24 »
Welkom Niels,
Altijd mooi iemand uit het Groningse welkom te heten en helemaal als je ook nog van plan bent om iets Gronings na te bouwen.
Je geeft aan vooral dingen te willen uitproberen (technieken denk ik dan) en dat goeie/mooie scenery belangrijk voor je is.
Om dezelfde reden ben ik op dit forum verzeild geraakt.
Je kunt in de encyclopedie wel wat info vinden. Maar daarnaast is de zoekfunctie erg makkelijk. Zo vind je vanzelf de draadjes waar goeie uitleg wordt gegeven in tekst en beeld.
Om twee voorbeelden te geven:
HOllandsBouwwerk (workshops gebouwen maken);
Grove Den (bomen maken).
Ach, maar er zijn zoveel interessante draadjes. Gewoon proberen maar.
Bij gerichte vragen in je eigen draadje zal je meestal ook antwoorden krijgen, soms duurt het wel een paar dagen.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
nielsie600
Offline
Berichten: 50
Re: Nieuweschans eind jaren '80 in N
«
Reactie #2 Gepost op:
12 January 2015, 22:37:59 »
Bedankt voor de welkoms wensen op het forum! Ik ben gelukkig al langer bekend op dit forum door erg lang meelezen en weet inmiddels dat hier erg veel te vinden. De zoek functie is inderdaad erg handig en heb al veel dingen gevonden de afgelopen jaren
Er zullen de komende weken vanzelf updates verschijnen
Gelogd
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1431
Re: Nieuweschans eind jaren '80 in N
«
Reactie #3 Gepost op:
12 January 2015, 22:59:54 »
Hallo Niels,
Vorig jaar ben ik even bij het station van (Bad) Nieuweschans geweest. Er is daar nog een gerestaureerde locloods, maar helaas zonder draaischijf...
Hoe kom je aan armseinen in N-spoor? Gebruik je ook voorseinen en bakens?
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
nielsie600
Offline
Berichten: 50
Re: Nieuweschans eind jaren '80 in N
«
Reactie #4 Gepost op:
12 January 2015, 23:03:05 »
Hoi Martin,
Bij de seinen ben ik deels aangewezen op zelfbouw. De vleugels zijn gelukkig geprint te krijgen via shapeways en er stond ook een geweldig mooie bouw beschrijving op dit forum.
Voorseinen en Bakens begin ik pas in het volgende stukje baan aan
«
Laatst bewerkt op: 12 January 2015, 23:14:38 door niels hulzebos
»
Gelogd
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1431
Re: Nieuweschans eind jaren '80 in N
«
Reactie #5 Gepost op:
12 January 2015, 23:43:00 »
Volgens de tekening op sporenplan.nl was er in 1985 nog een kort zijspoor (naar links) tussen de twee linkse wissels. In 1965 was dat zijspoor er ook al. Het zal waarschijnlijk als flankbeveiliging bedoeld zijn.
Je kunt daar ook emplacementstekenningen bestellen. nr. 1837 (jaar: 1975) en 1839 (jaar: 1983) lijken mij het meest interessant.
«
Laatst bewerkt op: 13 January 2015, 00:14:47 door Martin Hornis
»
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
nielsie600
Offline
Berichten: 50
Re: Nieuweschans eind jaren '80 in N
«
Reactie #6 Gepost op:
13 January 2015, 12:53:29 »
Ja, dat probleem kwam ik vaak tegen hij was namelijk wat lastig in te leggen maar was eind van de jaren 80 bijna compleet vervallen. Mijn idee was (mede om wat kosten te besparen.. een ongebruikte wissel kost al gauw 13-14 euro en een stukje rails nog geen 2-3) om met wat oude stukjes rails hem er in te leggen.
Gelogd
KJB
Offline
Berichten: 249
Re: Nieuweschans eind jaren '80 in N
«
Reactie #7 Gepost op:
13 January 2015, 23:41:07 »
Interssant draadje, ga ik zeker volgen!
Gelogd
DJV
Offline
Berichten: 3283
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Nieuweschans eind jaren '80 in N
«
Reactie #8 Gepost op:
30 October 2016, 17:53:21 »
Hoe staat het met de vorderingen..
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
GertMeering
Offline
Berichten: 328
Re: Nieuweschans eind jaren '80 in N
«
Reactie #9 Gepost op:
30 October 2016, 19:17:55 »
Zelf kom ik oorspronkelijk uit Nieuweschans / Bad Nieuweschans.
De eerste woning van mijn ouders stond bij het station , en mijn opa woonde in het huis bij de overweg.
Dus voor mij zeer bekend , mijn opa heeft er zelfs gewerkt in die goeie oude tijd.
Tegenwoordig woon ik in Stadskanaal , ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Succes !
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nieuweschans eind jaren '80 in N