Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 11:55:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:45:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:45:29
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:40:39
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34

Auteur Topic: Digitaal rijden  (gelezen 9218 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Digitaal rijden
« Reactie #45 Gepost op: 01 November 2016, 16:33:20 »
Zoals ik daarom ook dacht , je kan een digikeijs schakeldecoder aansluiten op je z21 .. je kan er dus wissels mee omzetten.De app ziet je modelbaan en je kan dus via die manier je wissels omzetten.
Als ik het goed heb , kun je ook op die zelfde decoder(4018)ook  Nederlandse seinen aansluiten.
Correct en correct

Zou hij die dan niet zien ?
Decoders worden nooit gezien (afgezien van locdecoders met RailCom) maar alleen aangestuurd. De z21 (of welke DCC centrale dan ook) roept gewoon over de rails dat een wissel om moet. Maar of er iets of iemand naar luisteren is iets anders. Zelfs zonder decoder kan je de z21 opdracht geven een wissel aan te sturen. Maar logischerwijs zal er dan niets gebeuren.

Het zelfde geldt voor bezetmelders en / of terugmelders ?
Die zullen prima gezien worden en aan jou getoond kunnen worden. Alleen de z21 doet er verder niets mee.

NS parts decoders gaan als volgt ( zie plaatje )
Op zich een heel mooi systeem alleen stopt de trein dus niet voor rood , maar dat is mijn beleving.
Of ik doe toch iets verkeerd of ik mis nog iets.
Zoals ik al aan gaf zou ik het geen decoders durven noemen. NSparts doet dat zelf ook niet en noemt het dus seinaansturing. En dat is ook echt het enige wat het doet, het stuurt de seinen aan, niets meer niets minder. Dus inderdaad, een loc zal niet voor rood stoppen. Het zal alleen netjes rood tonen als een loc het sein passeert.

Anders zou ik alleen de wissels kunnen bedienen met de Digikeijs/z21  en de seinen dus op de decoder van NSParts.
Dat kan wel maar dan heb je nog steeds niet dat een trein zal stoppen voor rood. En de enige meerwaarde van de z21 is dan je digitale tableau met rijwegen (niet de seinen). Iets wat je analoog ook makkelijk kunt doen. Henk noemt het lastig maar naar mijn idee is klooien in de app net zo lastig. En als ik moest kiezen tussen een digitaal tableau en decoders of een tableau wat ik kan aanraken en een paar diodes wist ik het wel  ;D Maar de uiteindelijke keuze is aan jou!

Mooiste is dezelfde decoders voor de seinen en wissels...
Kan ook wel maar dan verlies je de slimmigheid van de NSparts seinaansturing. Juiste wisselstand en seinstand is dan aan jou. De rijwegen optie in de z21 app kan je daar wel mee helpen maar net als hierboven kan dat ook analoog. En nog steeds zal een trein niet stoppen voor een rood sein.

Maar wat jij een beetje van de z21 lijkt te verwachten is hetzelfde als dat je een andere (duurdere) printer hebt gekocht, deze aansluit op je computer en nu opeens verwacht dat de volgende bestseller eruit komt rollen. ::) De z21 is maar gewoon een centrale zonder verdere intelligentie. Enige wat het doet is dus de commando's die jij (of en eventueel aangesloten computer) opgeeft versturen over de rails (of aan andere aangesloten apparaten). Het weet eigenlijk niets van de baan. En zo ver ik weet kan de z21 dus ook niet iets automatisch laten pendelen of zelf iets doen met de terugmelders anders dan deze voor jou op het digitale tableau laten zien.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GertMeering

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 01 November 2016, 20:42:25 »
Timo , bedankt weer voor je bijdrage om het mij weer iets duidelijker te maken.
Toch ben ik nog weer wezen zoeken om wat meer te weten te komen wat er mogelijk is met de z21.

Je kan dus ook de z21 koppelen aan je Pc en zo met bv iTrain , misschien is dat een mogelijkheid.
Als je tijd en zin hebt , zou je eventueel hier eens naar kunnen kijken

https://youtu.be/OGNg5uMI6CY

Dan kom ik toch dicht in de buurt wat ik wil geloof ik , al is het dan wel via de Pc

henk

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 01 November 2016, 22:01:23 »
Ja, als je de stap naar de pc zet, dan neemt die de beveiliging over. De pc zorgt er dan voor dat de treinen veilig van a naar b rijden en elkaar niet dwars zitten. De computer zorgt er ook voor dat de seinen de juiste kleur tonen. Dat is dan ook de volgorde. Als je de seinen helemaal weg zou laten, werkt het systeem nog steeds.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 01 November 2016, 23:04:05 »
En als ik moest kiezen tussen een digitaal tableau en decoders of een tableau wat ik kan aanraken en een paar diodes wist ik het wel

En zo ver ik weet kan de z21 dus ook niet iets automatisch laten pendelen
a/  je kunt ook kiezen voor een tableau wat je kunt aanraken en digitale decoders  (Lenz LW150), scheelt een hoop kabels

b/ als je voor Lenz decoders kiest (DCC) kun je die zo instellen, dat ze automatisch pendelen, met behulp van diodes of andere componenten uit het Lenz ABC-systeem.  Onafhankelijk van de centrale.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 01 November 2016, 23:50:21 »
@maarten van der burgt
a) Klopt, maar het kostenplaatje loopt dan wel aardig op. En op een pendel baantje valt het met de kabels nog wel mee.

b) Wel eens wat van gezien ja, geen ervaring mee. Maar nog steeds geen vorm van beveiliging tegen zowel door rood rijden als treinen tegen elkaar rijden. Ook kom je dan erg merk specifiek te zitten.

Beide gevallen is het een kwestie van smaak, budget en kennis wat de beste keuze is.

@GertMeering
Als je de z21 (of de MultiMaus, die kan dat ook prima) koppelt aan de PC nemen de mogelijkheden toe. Dit kan met iTrain, Koploper, RocRail en dan vergeet ik er nog wat. Dan is dan de intelligentie die kan zorgen voor de beveiliging en zelfs voor automatisch rijden. Maar dat laatste hoeft niet, PC kan ook puur dienen als beveiliging, instellen van rijwegen en het tonen van de juiste seinbeelden. En zoals Henk al zei, de seinen staan er dan "voor de sier". Zelfde dus eigenlijk als met de seinaansturing van NSparts. Ze geven het correcte beeld maar doen niets. Alle ingrepen komen van de PC.

Voordelen van met de PC:
- Erg flexibel, iets aanpassen is maar een instelling op de pc
- Erg veel mogelijk bijvoorbeeld netjes afremmen en optrekken voor seinen enz
- Niet merk afhankelijk
- Volledige beveiliging als je dat wilt
- Eventueel automatisch rijden
- Doe je het goed hoef je na het opstarten je toetsenbord en muis niet aan te raken.

Nadelen van met de PC
- Je bent bezig op de PC om de boel af te stellen. Sommige vinden dat "computeren" niet horen bij rijden met de treinen
- Wat complexiteit als het gaat om digitale techniek
- Extra componenten nodig (maar een vorm van extra component heb je voor elke vorm van beveiliging nodig)
- Duurder dan stomweg de seinen voorzien van een relais

Maar als je wilt kun je analoog ook een heel eind komen. Het is maar net wat je wilt bereiken. Simpelweg stoppen voor rood alleen is niet zo lastig, remmen daarbij is met ABC ook te doen. Kan je ook de NSparts modules blijven gebruiken. Maar wil je echt meer wordt het al snel wat lastiger. Vooral omdat ik eigenlijk geen fabrikant ken die er nog modules voor maakt. En dan moet je toch zelf dingen gaan bedenken en dat is altijd lastiger dan stomweg de handleiding volgen  ;D

Met andere woorden, het is een kwestie van smaak. Wat wil je bereiken en wat heb je er voor over? Is basale beveiliging voldoende zou ik het houden bij de NSparst seinaansturing met relais die ABC stopsecties aansturen (om te remmen) gecombineerd met diodes om de rijwegen in te stellen. Wil je meer en die je het niet als enorm obstakel (kennis en budget) kan je ook met de PC gaan rijden. In beide gevallen heb je denk ik nog het een en ander te leren / uit te zoeken om het te krijgen zoals je wilt  ;)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox