Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:35:33
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 09:22:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Spoor010
Vandaag om 08:31:32
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 08:02:04
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 07:11:48
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:49:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door NL-modelspoor
Vandaag om 05:40:08
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Aachenau West door MichielB
12 June 2025, 23:04:35
Verschil in grootte huizen...... door Klaas Zondervan
12 June 2025, 22:57:40
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Ervaring nieuwe Z21 app door reinderlf
12 June 2025, 21:42:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Roco 290 digtaliseren door Quinzeedied
12 June 2025, 21:06:37
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
12 June 2025, 20:19:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
12 June 2025, 20:09:26
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
12 June 2025, 19:27:36
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
12 June 2025, 17:53:55
RivaRossi - Overzicht van Italiaanse stoomlokomotieven door Ferdinand Bogman
12 June 2025, 17:41:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 June 2025, 17:11:31
Draaischijf aansturen met standaard decoder. door AlbertG
12 June 2025, 17:05:18
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Scratchbuilt
12 June 2025, 17:03:35
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
12 June 2025, 14:36:32
analoge trein in rocrail stopt bij volgend blok door AlbertG
12 June 2025, 13:38:43
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
12 June 2025, 12:48:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 June 2025, 12:42:47

Auteur Topic: Spoorstaaf "verbrand" bij overstap op andere soldeertin  (gelezen 3175 keer)

Nederlaantje

• Offline Offline
Spoorstaaf "verbrand" bij overstap op andere soldeertin
« Gepost op: 17 August 2016, 17:56:19 »
beste forumleden,

Ik zit met een belangrijke vraag. Ik begon met een startsetje van conrad met een soldeerbout (40w) en wat tin. Nu dit op was moest ik kijken voor andere tin. (betreffende tin kon ik niet zo terugvinden op conrad.) Ik naar de lokale bouwmarkt en heb deze gehaald:

TIN

Dit na advies toen ik vermelde dat het voor modelbouw was en oa elektra dus vastsolderen. Nu vandaag ging ik een rails overgang op printplaat vastsolderen en na solderen trof ik dit aan:

Het lijkt erop dat alles ineens veelste heet is geworden. dat terwijl ik gewoon een basis soldeerbout gebruik die niet echt super warm wordt. is dit normaal dat het spoor "bruin/oranje" wordt na het solderen. (bij mijn vorige overgangen had ik hier geen last van!) ik krijg het er ook niet afgepoetst of iets. En zou het mbt stroomafname van de loks hier een probleem kunnen ontstaan? (slechte geleiding?)

wat kan ik dan het beste gebruiken voor soldeertin? ze hadden ook nog een andere met het logo van een printplaatje, code 30/70 (of 70/30) maar omdat op mijn oude soldeertin stond SN:60% heb ik dus deze gekocht met code 60/40 (of 40/60) omdat deze code erop lijkt.

Graag wat duidelijke antwoorden hierover. wat solderen betreft ben ik nog een leek en de codes zeggen me ook niet zoveel (lijkt mij om de samenstelling tin/zuur te maken te hebben?)

groetjes remco
« Laatst bewerkt op: 17 August 2016, 23:43:22 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s) »
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

wjmeijer1986

• Offline Offline
Re: spoorstaaf "verbrand" bij overstap op andere soldeertin
« Reactie #1 Gepost op: 17 August 2016, 18:03:34 »
Wat is 'niet te warm'? Kun je de temperatuur regelen? Voor loodhoudende tin is 380 graden genoeg, voor Rohs-compliant tin soldeer ik op 430.

Daarbij, hoger vermogen resulteert in minder lang moeten 'stoken' omdat de punt meer warmte afgeeft, niet te verwarren met een hogere temperatuur.

http://www.nproject.org/nl/solderen/soldeer-en-vloeimiddel.html

Daar staat ook veel. Ik gebruik hogere temperaturen dan aangegeven in het artikel om alles sneller te doen vloeien en er dus minder lang de bout bij te moeten houden.

Je kunt perfect met een bout van 400 watt ienieminie prutsprintjes solderen zolang je punt maar klein genoeg is en je temperatuur hoog genoeg. En met dezelfde punt maar een 15 watt boutje de print volledig verbranden omdat het niet wil vloeien wegens gebrek aan vermogen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 17 August 2016, 18:06:35 door wjmeijer1986 »
De NMBS spoort, nu ik nog.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 August 2016, 18:05:55 »
Je hedt a) veel te veel tin gebruikt. En b) teveel warmte. Volgende keer eerst je staaf aan de onderkant iets opschuren,
daarna klein beetje tin erop. Hetzelfde geldt voor je printplaatje. Daarna als de warmte eruit is, beide delen op elkaar leggen.
Even verwarmen en het zit vast met geen verkleuring in je staaf. De mrs. noemt dit bakken. En die doet het voor haar werk.
Mvh Steef

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 August 2016, 19:25:04 »
Citaat
Wat is 'niet te warm'? Kun je de temperatuur regelen? Voor loodhoudende tin is 380 graden genoeg, voor Rohs-compliant tin soldeer ik op 430.

Daarbij, hoger vermogen resulteert in minder lang moeten 'stoken' omdat de punt meer warmte afgeeft, niet te verwarren met een hogere temperatuur.

http://www.nproject.org/nl/solderen/soldeer-en-vloeimiddel.html

Daar staat ook veel. Ik gebruik hogere temperaturen dan aangegeven in het artikel om alles sneller te doen vloeien en er dus minder lang de bout bij te moeten houden.

Je kunt perfect met een bout van 400 watt ienieminie prutsprintjes solderen zolang je punt maar klein genoeg is en je temperatuur hoog genoeg. En met dezelfde punt maar een 15 watt boutje de print volledig verbranden omdat het niet wil vloeien wegens gebrek aan vermogen.

Ik heb geen temperatuur meter erop zitten, heb nog even nagekeken en het blijkt een 30Watt soldeerbout te zijn. de soldeerbout is niet instelbaar, dus maar 1 stand. Het "nieuwe" soldeertin is dikker (1,5mm) en voorheen had ik of 0,75 of 1 mm. Op de verpakking staat ook dat het massief is, geen idee wat de oude is. de info kan ik niet vinden op conrad. maar het gaat om dit startsetje:

https://www.conrad.nl/nl/basetech-zd-30b-soldeerbout-startset-588332.html?sc.queryFromSuggest=true

Citaat
Je hedt a) veel te veel tin gebruikt. En b) teveel warmte. Volgende keer eerst je staaf aan de onderkant iets opschuren,
daarna klein beetje tin erop. Hetzelfde geldt voor je printplaatje. Daarna als de warmte eruit is, beide delen op elkaar leggen.
Even verwarmen en het zit vast met geen verkleuring in je staaf. De mrs. noemt dit bakken. En die doet het voor haar werk.

Ik heb inderdaad iets te veel tin gebruikt. dit is een dikkere soldeertin (zie antwoord hierboven) en het was dus weer even wennen. echter met de eerste soldeertin uit het soldeersetje van conrad ging mijn eerste overgang ook met veel tin. maar naarmate meer oefenen (zoals ik al zei ik ben een leek) lukte het steeds beter. Ook het opschuren heb ik voorheen ook niet gedaan, gewoon zo vast gesoldeerd. en bij alle overgangen en vast gesoldeerde bedrading heb ik dit probleem van "bakken" niet gehad. de bout hoefde ik niet lang er tegen te houden om de tin te laten smelten. heeft het misschien ook te maken dat dit een massieve soldeerdraad is. ik heb het vermoeden dat de eerste die ik gebruikte met harskern is, hier ben ik alleen niet zeker van.

mvg remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

René 4312

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 August 2016, 19:35:38 »
40/60 is de verhouding tussen tin en lood, in dit geval 40% tin en 60% lood.
Verder is deze massief, er zit dus geen vloeimiddel in. In je vorige soldeertin zat dit waarschijnlijk wel.
Als je geen ander vloeimiddel gebruikt hebt heb je waarschijnlijk te lang lopen stoken om het tin enigszins te laten vloeien. Dus te heet zoals eerder geschreven.

Een tin met vloeimiddel is bijvoorbeeld deze.
René

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #5 Gepost op: 17 August 2016, 19:56:04 »
glasvezelpotlood erover zou ik zeggen, en het ziet er weer prachtig uit. Verder is er niets verbrand of te heet geworden, dan waren de kunststof dwarsliggers wel gesmolten. Volgende keer iets minder soldeertin
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

veldspoordick

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 August 2016, 21:16:12 »
Hallo Remco,

Volgens mij heb je de verkeerde tin gebruikt.
Volgens de advertentie is de aangeboden tin in een verhouding 40% tin en 60% lood.
Deze tin is ongeschikt voor electronica, deze vereist een verhouding van 60% tin en 40% lood,
smelt temperatuur ca 195 graden Celsius.
Het door u gebruikte tin zal een smeltpunt hebben van ca 240 graden Celsius.
Advies; koop een rolletje tin in een electronica onderdelen winkel, dus wel  een tin/lood soldeer.
Je zal merken dat het solderen een stuk beter gaat. Probeer het maar eens met het vertinnen van een draad.

Met groet,

Dick

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #7 Gepost op: 17 August 2016, 22:42:35 »
Citaat van: Zwitserlaantje
... Op de verpakking staat ook dat het massief is...
Nooit solderen zonder vloeimiddel en voor electronica alleen harskernsoldeer gebruiken, zie handleiding solderen.

Modern soldeertin bevat geen lood meer.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Spoorstaaf "verbrand" bij overstap op andere soldeertin
« Reactie #8 Gepost op: 23 August 2016, 12:33:40 »
Ben het met 72sonett eens, dat soldeer is alleen voor pijpwerk. Beter gewoon een rolletje soldeer voor elektronica kopen. Zit ook de hars in om het te laten vloeien.

Modern soldeertin bevat geen lood meer.
Helaas wel  :-\ Maar voor hobby solderen gaat er niets boven soldeertin met lood  8)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wjmeijer1986

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2016, 12:46:54 »
Tegenwoordig wordt zilver als loodvervanger gebruikt. Moderne tin is loodvrij. Zie ook wikipedia

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

JeroenM

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 August 2016, 15:07:59 »
Loodhoudend soldeertin is nog ruimschoots verkrijgbaar.
Zonder reclame te willen maken: conrad.nl, reichelt.de en zo zijn er vast nog meer.
Voordeel van loodhoudend versus loodvrij is de lagere smelttemperatuur van de eerste.

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #11 Gepost op: 23 August 2016, 16:53:51 »
Dat het nog te krijgen is, betekent niet dat het overal toegestaan is.
In ieder geval niet meer voor toepassing in drinkwaterleiding en ook niet in RoHS compliant electronica.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2016, 22:01:53 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

JeroenM

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 August 2016, 21:27:21 »
Gelukkig valt modelspoorstaaf niet onder deze categorieën   ;)

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 August 2016, 21:44:47 »
Loodhoudend soldeer mag nog steeds gebruikt worden door particulieren. In de industrie mag het niet meer. Dus het betreffende soldeer is gewoon in de winkel te koop.

Wiebe