Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco NS plan V
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214
door
Mar-Cas
Vandaag
om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
Vandaag
om 20:51:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 20:46:42
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
BartvD
Vandaag
om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 17:33:56
Omgeving Frankfurt am Main
door
piksov
Vandaag
om 17:22:02
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Daan!
Vandaag
om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
bellejt
Vandaag
om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil
door
1200blauw
Vandaag
om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje
door
Josephes
Vandaag
om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 14:31:12
NL-baan in Canada
door
ArjanB
Vandaag
om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 14:07:48
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:27:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ronald69
Vandaag
om 11:57:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Gassoldeerbout
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gassoldeerbout (gelezen 3252 keer)
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 908
Gassoldeerbout
«
Gepost op:
22 July 2016, 12:57:28 »
Kort geleden ben ik in het bezit gekomen van een gassoldeerbout.
Ik vroeg me al een tijd af of dat wat zou zijn.
alle voordelen en nadelen eens op een rij gezet en bij iemand die een gasboutje gebruikte zijn ervaringen gevraagd.
Want een beetje merkbout (Weller) kost minimaal zo'n 90 Euro en dan wil je wel even weten of dat geen weggegooid geld is.
Inmiddels heb ik een hele goede tweedehands op de kop getikt.
De eerste ervaringen zijn alleen maar positief.
Een stukje rail weer solderen op een dwarsligger werkt zimpel, je hebt geen last meer van snoeren aan je bout, het is net een (beetje dikke) pen die je vasthoudt.
En het opnieuw vastsolderen van een rail kan op de laagste stand van de bout.
Met één gasvullig werkt deze bout dan zo'n 90 minuten.
Heb je de bout nodig? Je pakt hem uit het doosje ( en zet gelijk het standaardje op)
Gasschuif omhoog zetten en aan de andere zijde de ontsteekknop bedienen.
Binnen een halve minuut is de bout op temperatuur en kun je solderen.
Zit de boel weer vast? Gasschuifje dicht en hang hem in de standaard.
Het grote voordeel met een modeltrambaan is dat je geen snoeren over de baan moet leggen om met de bout op bepaalde punten te komen.
Je zal dan altijd zien dat je een stuk bovenleiding per ongelukt ontzet.
Ook voor het solderen van bovenleidingsdraden is het ideaal, je kunt heel fraai onder rare hoeken werken.
Zijn er dan geen nadelen?
Jawel hoor, want elke vlam heeft zuurstof nodig om te kunnen branden.
Bij de punt zitten daardoor twee gaatjes voor aan en afvoer van lucht.
En daar kan nog wel eens een hete luchtstroom uitkomen.
Die moet je in sommige gevallen goed afleiden want die is funest voor je vingers maar ook voor een pas gemaakte soldering.
Maar mijn ervaring is zeer positief met deze bout, een welkome aanvulling bij mijn vaste soldeerstation op de werktafel.
Ik heb er zelfs aansluitpinnen op een LCD display gesoldeerd en weet je wat? het display werkt nog steeds!
Ik wilde jullie deze ervaringen niet onthouden als collega modelbouwer.
Nog een plaatje om de afmeting van de bout goed in beeld te brengen:
«
Laatst bewerkt op: 22 July 2016, 13:09:32 door Henk Boshuyzen
»
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Gassoldeerbout
«
Reactie #1 Gepost op:
22 July 2016, 15:27:21 »
Zimpel?...
Ik heb het eerder in een tramdraadje met Martijn over de gassoldeerbout gehad. De Draper gasbrander is nieuw goedkoop en functioneel. Het heeft geen last van die hete luchtstroom waar jij het over hebt. Ik vind het een uitkomst, omdat het een heel gedoe is om elke keer de soldeerbout met draad uit de la te halen, achter de computer te duiken om 'm in het stopcontact te stoppen, wachten en dan zit die draad ook telkens in de weg. Veel praktischer, zo'n gassoldeerbout.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Gassoldeerbout
«
Reactie #2 Gepost op:
22 July 2016, 15:28:08 »
Deze
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 908
Re: Gassoldeerbout
«
Reactie #3 Gepost op:
22 July 2016, 15:45:18 »
Toch zie ik hier ook een paar openingetjes zitten Sven.
En Rail zal er niet zo van smelten van een beetje warme/Hete lucht, maar een electronica component kan daar wat minder goed tegen.
De Draper bout die jij laat zien heeft door zijn vorm al een richting.
Hoe makkelijk is het bij deze bout om punten te wisselen?
En zonder te vragen om rteclame te maken, in welke exacte prijsklasse valt de Draper bout?
Dat zijn interessante zaken voor ons als modelbouwer.
En inderdaad ben ik ook om, deze gasbout gebruik ik naast mijn digitale soldeerstation.
Geen kabels en directe verhitting van de punt.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Rob Kramer
Offline
Berichten: 300
Re: Gassoldeerbout
«
Reactie #4 Gepost op:
29 July 2016, 17:29:22 »
Misschien is de Weller BP865CEU een optie, werkt op 4 aa batterijen,,werkt perfect onder de baan....(vermogen 6 tot 8 watt , warmte instelbaar 450 of 510 c)
kost een ongveer 45 euro...
m.v.g. Sloophamer
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Gassoldeerbout