Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 15:22:55
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Piko 1136 van AC naar DC door henk
Vandaag om 15:12:37
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 14:45:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:26:09
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:10:54
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: Duitse Schotterzwerg  (gelezen 1720 keer)

Jasper65018

  • Gast
Duitse Schotterzwerg
« Gepost op: 25 July 2016, 17:38:41 »
hallo!

ik weet niet in welk forum deze vraag moet komen, maar deze leek mij de meest relevante. ik heb een vraag, ik ben namelijk een duitse Schotterzwerg (dwergsein) aan het opknappen, en de elektrische componenten zijn kapot of werken niet goed meer, ik vraag mij af of iemand een schakeldiagram/schakelschema heeft van dit sein die ik kan gebruiken om hem te laten werken dmv een stekker die ik in het stopcontact kan doen. de foto die erbij zit is een voorbeeld van het soort sein waar ik nu mee aan het werk ben.

alvast bedankt, -Jasper.


nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2016, 06:28:49 »
Heb je foto`s van de defecte elementen? (type plaatjes erbij graag!)
Misschien zijn ze niet defect maar werken ze op een voor jouw vreemde spanning.

Veel spullen* langs de Nederlandse baan werken nog op de Engelse spanning van 110VAC, dit stamt nog uit de oorlog.
Zet je daar onze 230VAC op, zegt het ook baf.
*((sommige) spoorwegovergangen)
« Laatst bewerkt op: 26 July 2016, 06:34:43 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2016, 11:55:23 »
Het hele seinstelsel heeft een 110 volt voeding in NL.

In Duitsland zal dat ongetwijfeld een andere spanning kunnen zijn.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2016, 12:04:25 »
Wat voor lampen of LED's zitter erin ?

groet
Harald

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2016, 12:18:52 »
Als het ding elektrisch op de Nederlandse variant lijkt, dan kan er niet veel kapot zijn. De Nederlandse variant bevat drie 110V naar 24V trafo's, wat weerstanden en drie lampen. Aansturen wordt op afstand via relais of andere apparatuur gedaan. Zal in duitsland niet veel anders zijn. Verwacht dat de trafo niet 110V zal zijn, daar dit in NL overgenomen is uit het Britse beveiligings-systeem, dat anders is als het Duitse.
Dus geef inderdaad wat type nummers ed van de onderdelen of maak foto's.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Een Nederlandse dwerg is dus aan te sturen door eerst een trafo 220V naar 110V te gebruiken. Hierna kun je in de 110V alles regelen. Tenzij je het inwendige gaat verbouwen, maar dan is alles mogelijk.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2016, 15:26:20 »
Op dit forum vindt je een verhaal van iemand die ook zo iets gedaan heeft. Iets verderop in het verhaal staat dat een lamp op 30V werkt.

http://www.h0-modellbahnforum.de/t323773f38143-Orginal-DB-Sperrsignal-im-Garten.html

Hij heeft uiteindelijk ledlampen ingebouwd op 12V.
Jeroen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2016, 15:56:47 »
Als het ding elektrisch op de Nederlandse variant lijkt, dan kan er niet veel kapot zijn. De Nederlandse variant bevat drie 110V naar 24V trafo's, wat weerstanden en drie lampen. Aansturen wordt op afstand via relais of andere apparatuur gedaan. Zal in duitsland niet veel anders zijn. Verwacht dat de trafo niet 110V zal zijn, daar dit in NL overgenomen is uit het Britse beveiligings-systeem, dat anders is als het Duitse.
Dus geef inderdaad wat type nummers ed van de onderdelen of maak foto's.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Een Nederlandse dwerg is dus aan te sturen door eerst een trafo 220V naar 110V te gebruiken. Hierna kun je in de 110V alles regelen. Tenzij je het inwendige gaat verbouwen, maar dan is alles mogelijk.
Volgens mij leveren de trafo's 12 volt en zijn de lampen op 10,5 volt afgeregeld dmv een weerstand.

Twee trafo's in serie en dan werken ze ook op 220 ;-)