Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 23:18:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 22:44:40
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
Vandaag om 22:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:30:26
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
  

Auteur Topic: Mijn ambitieuze zolderplan (N)  (gelezen 2834 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Gepost op: 21 August 2016, 18:53:30 »
Ik heb weer eens een ambitieus plan opgevat voor de zolder. Een nieuwe baan waar uiteraard alle lessen uit het verleden in worden verwerkt.
Wat ik wil is lekker rijden, dus ik heb een aardig schaduwstation met 4 doorgaande sporen en 4 kopsporen en een groot stadsstation met 4 perronsporen, 2 goederen-wachtsporen, 4 opstelsporen en een dubbele locloods. Verder een paradebaanvak om lekker te crossen.

Er is in dit plan rekening gehouden met de beschikbare middelen (alle railmateriaal en seinen heb ik, kom alleen wat wisselmotoren te kort), de werkruimte (2 forse werkgaten waarvan 1 over de grond bereikbaar is en 1 door over het spoor te stappen) en heb ik geen wissels in de spiraal of op moeilijke plaatsen.

Nog wat toelichting:
- Het is N-spoor :)
- Vanuit het station naar rechts wordt er 1 rondje spiraal gemaakt waarna de sporen samenkomen met het paradebaanvak. Daarna gaan ze samen nog 2,5 ronde naar beneden om dan achteraan het schaduwstation in te gaan.
- Het paradebaanvak stijgt dus tussen de splitsing en de linker-wisselstraat van het station nog 6cm.
- Het schaduwstation zit op 38cm boven de grond, het station op 65cm. De reden hiervoor is dat ik aan 2 kanten een schuin dak heb. Het schuine stuk begint op 73cm.
- Over scenery heb ik nog niet uitgebreid nagedacht, tips zijn welkom.



En alleen de zichtbare sporen:



Ondanks dat het plan al best doorgedacht is, sta ik open voor opmerkingen. Er is geen begin gemaakt met de bouw, dus alles is nu nog mogelijk ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2016, 19:38:00 »
Hoi Peter,

mijn commentaar is eerder van "dat vind ik" -aard dan van het "dat kan beter" -karakter.
Op zichzelf een mooi strak sporenplan, misschien juist iets te strak. Door bijvoorbeeld (een deel van)  de stationssporen in een lichte boog te leggen, ontstaat een -volgens mij- aantrekkelijker geheel.
Dat geldt ook voor de tweesporige hoofdbaan aan de voorkant van de baan, strak parallel aan de rand van de tafel geeft een statischer beeld dan diezelfde twee sporen in een flauwe slinger.

Veel succes met de planning verder!

Groeten,
Jan

guest7823

  • Gast
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2016, 19:49:27 »
de stationssporen in een lichte boog te leggen

[H.F. Enter]
Perrons liggen bij voorkeur om praktische redenen recht.
[/H.F. Enter]

 ;D

Groeten,

Kniesoor

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2016, 19:56:51 »
Als je een perronspoor in een lichte boog legt ligt het ook practisch recht.

 ;D :P ;)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2016, 20:12:39 »
Had ik al gezegd dat het gaat om een sporenplan gesitueerd in Nederland? ;) De meeste perrons en baanvakken liggen hier toch wel redelijk recht.
Maar je hebt gelijk, zeker over het paradebaanvak, dat zal ik waarschijnlijk iets minder strak leggen dan getekend. En zeker bij de wisselstraat links zal ik me wel wat vrijheden permitteren in de ligging :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

guest7823

  • Gast
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2016, 20:52:36 »
Als je een perronspoor in een lichte boog legt ligt het ook practisch recht.

Gewoon 2 dagen Hc dienst doen en ook jij bent een voorstander van rechte perrons

Kniesoor

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2016, 00:11:01 »
Ik zou zelf bij een NL baan niet gaan voor een lokloodsje maar hier een vam aansluiting van maken.
De loks zou je dan gewoon op de opstelsporen links kunnen zetten.

Tinus.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2016, 01:36:35 »
Ik zou de goederenwachtsporen bij elkaar laten komen in een engelsman om met deze engelsman ook toegang te bieden tot de locloods. Verder heb je aan geen een perronspoor de mogeljikheid een loc te laten omlopen tenzij je via het hoofdspoor gaat. Ik weet niet of dat ooit de bedoeling wordt, maar kan een puntje worden.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2016, 15:34:42 »
Hoi Laurent, je stukje over de extra Engelsman begrijp ik niet. De goederensporen kunnen nu gewoon naar de locloods, alleen via 2 normale wissels omdat m'n Engelsmannen op zijn ;)
Omlopen bij de perronsporen zal niet gebeuren, ik rijd voornamelijk met treinstellen. Wat er getrokken rijdt kan gewoon rechtdoor :)

Hoi Tinus, dat is nog wel een goed idee, wellicht dat het dat uiteindelijk wordt. Eerst genoeg werk aan het schaduwstation ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2016, 15:49:23 »
[H.F. Enter]
Perrons liggen bij voorkeur om praktische redenen recht.
[/H.F. Enter]

 ;D

Groeten,

Kniesoor



Dat is de theorie. De praktijk is dat spoorwegen vaak aan een bestaand landschap moesten worden aangepast en er dus ook stations en haltes werden aangelegd op plaatsen waar de spoorlijn niet recht liep.


Steyn

guest7823

  • Gast
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2016, 16:05:38 »
In ieder geval in Nederland is de bulk van de perrons kaarsrecht.

Ik weet dat voor b.v. D en UK de zaken anders liggen, maar Peter bouwt een Nederlandse baan