Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door LMX
Vandaag om 01:03:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door FreekH
Vandaag om 00:45:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Mijn ambitieuze zolderplan (N)  (gelezen 2893 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Gepost op: 21 August 2016, 18:53:30 »
Ik heb weer eens een ambitieus plan opgevat voor de zolder. Een nieuwe baan waar uiteraard alle lessen uit het verleden in worden verwerkt.
Wat ik wil is lekker rijden, dus ik heb een aardig schaduwstation met 4 doorgaande sporen en 4 kopsporen en een groot stadsstation met 4 perronsporen, 2 goederen-wachtsporen, 4 opstelsporen en een dubbele locloods. Verder een paradebaanvak om lekker te crossen.

Er is in dit plan rekening gehouden met de beschikbare middelen (alle railmateriaal en seinen heb ik, kom alleen wat wisselmotoren te kort), de werkruimte (2 forse werkgaten waarvan 1 over de grond bereikbaar is en 1 door over het spoor te stappen) en heb ik geen wissels in de spiraal of op moeilijke plaatsen.

Nog wat toelichting:
- Het is N-spoor :)
- Vanuit het station naar rechts wordt er 1 rondje spiraal gemaakt waarna de sporen samenkomen met het paradebaanvak. Daarna gaan ze samen nog 2,5 ronde naar beneden om dan achteraan het schaduwstation in te gaan.
- Het paradebaanvak stijgt dus tussen de splitsing en de linker-wisselstraat van het station nog 6cm.
- Het schaduwstation zit op 38cm boven de grond, het station op 65cm. De reden hiervoor is dat ik aan 2 kanten een schuin dak heb. Het schuine stuk begint op 73cm.
- Over scenery heb ik nog niet uitgebreid nagedacht, tips zijn welkom.



En alleen de zichtbare sporen:



Ondanks dat het plan al best doorgedacht is, sta ik open voor opmerkingen. Er is geen begin gemaakt met de bouw, dus alles is nu nog mogelijk ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2016, 19:38:00 »
Hoi Peter,

mijn commentaar is eerder van "dat vind ik" -aard dan van het "dat kan beter" -karakter.
Op zichzelf een mooi strak sporenplan, misschien juist iets te strak. Door bijvoorbeeld (een deel van)  de stationssporen in een lichte boog te leggen, ontstaat een -volgens mij- aantrekkelijker geheel.
Dat geldt ook voor de tweesporige hoofdbaan aan de voorkant van de baan, strak parallel aan de rand van de tafel geeft een statischer beeld dan diezelfde twee sporen in een flauwe slinger.

Veel succes met de planning verder!

Groeten,
Jan

guest7823

  • Gast
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2016, 19:49:27 »
de stationssporen in een lichte boog te leggen

[H.F. Enter]
Perrons liggen bij voorkeur om praktische redenen recht.
[/H.F. Enter]

 ;D

Groeten,

Kniesoor

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2016, 19:56:51 »
Als je een perronspoor in een lichte boog legt ligt het ook practisch recht.

 ;D :P ;)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2016, 20:12:39 »
Had ik al gezegd dat het gaat om een sporenplan gesitueerd in Nederland? ;) De meeste perrons en baanvakken liggen hier toch wel redelijk recht.
Maar je hebt gelijk, zeker over het paradebaanvak, dat zal ik waarschijnlijk iets minder strak leggen dan getekend. En zeker bij de wisselstraat links zal ik me wel wat vrijheden permitteren in de ligging :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

guest7823

  • Gast
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2016, 20:52:36 »
Als je een perronspoor in een lichte boog legt ligt het ook practisch recht.

Gewoon 2 dagen Hc dienst doen en ook jij bent een voorstander van rechte perrons

Kniesoor

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2016, 00:11:01 »
Ik zou zelf bij een NL baan niet gaan voor een lokloodsje maar hier een vam aansluiting van maken.
De loks zou je dan gewoon op de opstelsporen links kunnen zetten.

Tinus.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2016, 01:36:35 »
Ik zou de goederenwachtsporen bij elkaar laten komen in een engelsman om met deze engelsman ook toegang te bieden tot de locloods. Verder heb je aan geen een perronspoor de mogeljikheid een loc te laten omlopen tenzij je via het hoofdspoor gaat. Ik weet niet of dat ooit de bedoeling wordt, maar kan een puntje worden.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2016, 15:34:42 »
Hoi Laurent, je stukje over de extra Engelsman begrijp ik niet. De goederensporen kunnen nu gewoon naar de locloods, alleen via 2 normale wissels omdat m'n Engelsmannen op zijn ;)
Omlopen bij de perronsporen zal niet gebeuren, ik rijd voornamelijk met treinstellen. Wat er getrokken rijdt kan gewoon rechtdoor :)

Hoi Tinus, dat is nog wel een goed idee, wellicht dat het dat uiteindelijk wordt. Eerst genoeg werk aan het schaduwstation ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2016, 15:49:23 »
[H.F. Enter]
Perrons liggen bij voorkeur om praktische redenen recht.
[/H.F. Enter]

 ;D

Groeten,

Kniesoor



Dat is de theorie. De praktijk is dat spoorwegen vaak aan een bestaand landschap moesten worden aangepast en er dus ook stations en haltes werden aangelegd op plaatsen waar de spoorlijn niet recht liep.


Steyn

guest7823

  • Gast
Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2016, 16:05:38 »
In ieder geval in Nederland is de bulk van de perrons kaarsrecht.

Ik weet dat voor b.v. D en UK de zaken anders liggen, maar Peter bouwt een Nederlandse baan