Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco traxx 'Eurocity'
door
Daan!
Vandaag
om 20:01:06
Piko 2025
door
barry1972
Vandaag
om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:57:19
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 19:50:21
WD 73755 Longmoor in 00
door
Eelco Storm
Vandaag
om 19:26:20
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:22:14
US diorama in H0
door
cor_b
Vandaag
om 19:08:50
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:58:12
Acme nieuwe ICNG
door
Jeroen Water
Vandaag
om 18:57:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Michiel2
Vandaag
om 18:47:44
Roco wagon openen
door
AP3737
Vandaag
om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
g-j
Vandaag
om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
Vandaag
om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 14:52:36
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas. (gelezen 1212 keer)
robstuart
Offline
Berichten: 27
FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas.
«
Gepost op:
24 March 2016, 11:06:29 »
Ik deel jullie mijn ervaring met de polariserende wissels van Fleischmann Piccolo (N-spoor)
Mijn baan is voorzien van 48 wissels waarvan de helft is voorzien van een polariserende hartstuk, de typen 9178/79 en de andere helft van de wissels met een isolerende hartstuk, typen 9170/71.
Alle wissels worden digitaal (DCC) aangestuurd met een mix van wisseldecoders van Littfinski, Kuehn, ROSOFT, Digikeijs en Lenz. De decoders worden alle apart gevoed door een wisselspanning van 16 Volt van een 70VA TR150 Trafo van Lenz.
Het DCC signaal komt uit de bekende Lenz centrale LZV-100 en is voorzien van een andere 16 Volt TR150 trafo.
Na 8 jaar regelmatig gebruik met deze configuratie ontstaan de meeste problemen met de polariserende wissels. Let op het schakelen is niet het probleem. De aandrijvingen gaan perfect om. Het probleem zit hem in de polariserende schakelaar in de wissels van de typen 9178/79.
20% van de wissels 9178/79 veroorzaken met grote regelmaat kortsluiting waardoor mijn centrale onmiddellijk uitschakelt.
Wat gebeurt er dan?
Bij de probleemwissels is de scenario hetzelfde. Na minuten lang goed geschakeld te hebben ontstaat bij een volgende schakel actie het probleem dat de wisseltong blijft staan en de polarisatie schakelaar omgaat. De wisseltong zit vast door inbranding! Sporen van inbranding zijn duidelijk te zien op de plaats waar wisseltong en de binnenkant van de railstaaf samenkomen.
Dat inbranden duidt er dus op dat bij de voorgaande schakelactie dus al een probleem moet zijn geweest. Ik neem aan dat de polariserende schakelaar te laat heeft gewerkt.
De wisseltong beweging en het intern ompolen verloopt dus niet goed synchroon en na elke schakelactie zal vonkvorming ontstaan. Uiteindelijk is door het regelmatig inbranden de contact overgang bij de wisseltong en de rails zo slecht dat de temperatuur gaat toenemen en inbranden zelfs resulteert tot het vastbranden van de tong. Even met de vingers de tong bewegen en je voelt dat hij losbreekt van de gesmolten vervuiling.
Ik ga er ook zeker van uit dat de grote stroomreserve van de Lenz centrale max 4Amp debet is aan het probleem. Natuurlijk moeten de wissels goed schakelen maar de relatief hogere kortsluitstroom zal het inbranden verhevigen.
Vraag die overblijft, waar gaat het fout bij de polariserende wissels? op welk moment verloopt het omschakelen niet meer synchroon waardoor de problemen met de wissels erger gaan worden.
Het is nu zaak om na te gaan waarom de FLM wissels met polariserende hartstuk na verloop van tijd niet synchroon schakelen met de wisseltongen.
Ik verdenk tolerantie in het wissel mechanisme en dan met name de kunststof onderdelen die de poolschakelaar en wisseltongen bewegen.
«
Laatst bewerkt op: 26 March 2016, 13:04:27 door robstuart
»
Gelogd
0, 0n30, NG7-spoor, DCC, Koploper, Engels en Duits materieel.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas.