Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Eric B
Vandaag om 07:10:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 06:14:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Jeroen95
Vandaag om 05:54:04
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Gerrit H
Vandaag om 05:02:21
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Chris
Vandaag om 00:47:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 00:03:51
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door bask185
10 November 2025, 23:12:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 November 2025, 20:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 November 2025, 16:11:38
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
10 November 2025, 15:47:03
  

Auteur Topic: Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.  (gelezen 1268 keer)

Dennis Beekman

  • Gast
Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.
« Gepost op: 27 February 2016, 15:13:26 »
Vanwege omstandigheden moest ik mijn H0 baan verkopen en moet ik het met veel minder ruimte doen.
Ik wil binnenkort dus een nieuwe N modelbaan bouwen met Fleischmann Piccolo N en ik zit nog met een paar vragen over het aansluiten en isoleren van de baan.

1.
Hoe kan ik nu het beste de rail onderbreken/isoleren ten bate van een terugmelder/bezetmelder ?
En heeft iemand ervaring met de plastic isolatielassen van Fleischmann voor Fleischmann Piccolo N want ik hoor hier weinig goeds over...

2.
Ik zoek al langer naar kleine kroonstenen en stekkers om de verschillende draden onder de baan aan elkaar te verbinden, heeft iemand hier advies over en misschien een adresje waar ik ze kan bestellen ?





eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2016, 15:43:33 »
De iso-las van Fleischmann werkt goed, is alleen erg kwetsbaar, breken snel.
Je kunt ook die iso-lassen van Roco of Peco gebruiken, gewoon een kwestie van uitproberen wat je zelf het prettigste vindt.

Ik zou gebruik maken van SUB-D connectoren, te krijgen in 9 pin, 15, 25 en 37 en 50.
Op vele plaatsen te krijgen, let op kwaliteits verschil is er zeker maar hangt er ook vanaf hoe vaak je het los wil halen. 

Mocht je nog meer willen weten laat het dan weten.

Eric
 

H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Dennis Beekman

  • Gast
Re: Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.
« Reactie #2 Gepost op: 28 February 2016, 11:26:11 »
Sub-D ? je bedoeld D-Sub denk ik  ;D en die had ik inderdaad ook al gezien ik weet niet of dat wel wat voor mij is.
Ik zoek meer iets in de trend van kleine 6mm kroonstenen die ik onder de baan kan schroeven of een terminal blok ... ik vind wel iets.

Weet je echt zeker dat die Fleischmann dingen goed zijn ? ik hoor alsmaar klachten dat over de kwaliteit van het plastic en het feit dat ze net te klein zijn...
Ik zal eens naar die andere merken kijken  (y)

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.
« Reactie #3 Gepost op: 28 February 2016, 12:20:46 »
D-Sub, Sub-D het zijn dezelfde stekkers.
de meeste elektronica winkels gebruiken de term Sub-D, dus vandaar dat ik die ook aanhoud.

Hou er rekening mee dan schroeven / solderen onder de baan een ellende is. Als de draden eenmaal aan een stekker zitten kun je heel makkelijk de verbinding tot stand brengen tussen 2 module's.

H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.
« Reactie #4 Gepost op: 28 February 2016, 14:42:27 »
Voor losneembare verbindingen op de spoorbaan gebruik ik tegenwoordig uitsluitend nog D-sub connectoren 25 polig.
Die heb je in allerlei prijsklassen. Laatst heb ik ze gekocht voor ongeveer 25 cent per stuk. Die hebben wel als nadeel dat je er snel aan moet solderen, want het plastic smelt nogal makkelijk. Ze zijn er ook met een isolatielichaam van glasvezelversterkt PTB, die zijn veel beter bestand tegen de soldeerbout. Ik heb om te testen er eens mijn soldeerbout op gelegd en een half uur laten liggen. Niks aan de hand (de soldeerbout stond aan ;D) Maar voor die betere kwaliteit betaal je wel een hogere prijs.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.