Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ruben90
Vandaag om 19:11:07
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:03:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:33:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door klusser
Vandaag om 18:25:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
  

Auteur Topic: Elke wagen/rijtuig voorzien van detectie voor automatisch bedrijf of niet?  (gelezen 1715 keer)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Hallo,

Al enige tijd rijd ik met een computer aangestuurde baan.
Daarvoor is zoals bekend detectie nodig op de wagens en rijtuigen.
Nou heb ik een tweetal lange goederentreinen waarbij ik om de wagen een 10K weerstand heb aangebracht.



Ik vroeg mij af of je elke wagen kan voorzien van een 10K weerstand?
Over mijn gehele vloot gezien is dat een behoorlijk aantal weerstanden wat continu op de baan staat.
Ik heb elders (weet niet meer waar) gelezen dat zo'n weerstand een heel klein beetje kortsluiting is, kan dat dat kwaad voor de centrale (ECOS-2) als je er een boel (60-70stuks) op je baan hebt?

mvg,
Martijn.

« Laatst bewerkt op: 07 February 2016, 21:02:19 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22580
Re: Elke wagen/rijtuig voorzien van detectie voor automatisch bedrijf? of niet?!
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2016, 14:09:02 »
Het hangt ervan af hoe de baan is geautomatiseerd. In bijvoorbeeld Koploper zijn de volgende opties.
1. Geen enkele trein is langer dan het kortste blok. Dan is volledige treindetectie overbodig.
2. Treinen zijn wel langer dan het kortste blok, maar er wordt gebruik gemaakt van dynamische treinlengte of hoe dat ook precies heet. Dat betekent dat Koploper weet hoe lang ieder blok is en hoe lang iedere trein is en zo nodig meerdere blokken bezet houdt. Ook dan is volledige detectie overbodig.
3. Treinen zijn wel langer dan het kortste blok en er wordt geen gebruik gemaakt van dynamische treinlengte of hoe dat ook precies heet. Dan worden voorgaande blokken alleen bezet gehouden bij daadwerkelijke bezetmelding. Dan moet ieder wagentje bij voorkeur stroom afnemen. Zo werkt het bij mij.

Bij andere programma´s zal het wel ook ongeveer zo gaan.

Bij goederenwagens plaats ik inderdaad een weerstand van 10K. Die gaat dan ongeveer 1,5 mA stroom afnemen. Gewoon stroom afnemen. Met schadelijke kortsluiting heeft dat niets te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Elke wagen/rijtuig voorzien van detectie voor automatisch bedrijf? of niet?!
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2016, 14:48:02 »
Bedoel je bij punt.2 "Vrijgeven obv treinlengte"? Dat heb ik aan staan maar kennelijk vangt dat niet alles op.


Bij mij zijn inderdaad de twee lange goederentreinen langer dan een aantal blokken.
De stationsblokken zijn korter, maar daar mogen ze toch niet stoppen. Alleen ik krijg weleens verkeerde detecties waardoor een achteropkomende trein op de eerste melder van een blok blijft staan.
Dit zou opgelost kunnen worden bij volledige detectie verwacht ik.

Als die weerstanden inderdaad ongeveer 1,5 mA afnemen, en verder geen kwaad kunnen dan voorzie ik geen probleem om overal een weerstand onder te bouwen. Nu heb ik een leuk klusje voor de boeg  (y)

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Elke wagen/rijtuig voorzien van detectie voor automatisch bedrijf of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 08 February 2016, 12:43:18 »
Is het niet voldoende om de laatste wagon in de trein te detecteren?
Je blijft dan een bezetmelding behouden in het "laatste" blok en dat kan dan niet benadert worden door een volgende trein.
Ik weet niet of Koploper dan inderdaad eventueel tussenliggende blokken ook "vasthoud" om bv kruisend verkeer niet mogelijk te maken.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Elke wagen/rijtuig voorzien van detectie voor automatisch bedrijf of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 08 February 2016, 13:36:23 »
Als je bezetmeldsectie lang genoeg is wel oftewel als hij na het bezet worden van de loc bezet blijft, en na het verlaten van de bezetmeldsectie door de loc bezet gehouden wordt door de laatste wagon, dan kan het. Maar als de laatste wagon de sectie nog niet heeft bereikt dan is hij al vrij gegeven en zal het niet werken.
Trek je conclusie zou ik zeggen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re: Elke wagen/rijtuig voorzien van detectie voor automatisch bedrijf of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 08 February 2016, 22:37:04 »
Ik heb de tijd van vrijgeven wat langer gemaakt in koploper. (blijft na vrijkomen melder nog een paar seconde bezet) Bij lange rijtuigen werd wel eens een wissel wat te snel vrijgegeven.
Ik heb ook een weerstands asjes om de zoveel wagonnetjes.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Elke wagen/rijtuig voorzien van detectie voor automatisch bedrijf of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2016, 06:08:57 »
Ik heb intussen in Koploper  ingesteld dat het vorige blok wordt vrijgegeven als de trein op de twwede (bij mij laatste) melder aankomt.
Dit geeft meer ruimte tussen de treinen. En de verkeerde bezetmeldingen door gaten in de detectie zijn verleden tijd

Ook heb ik een heel stuk meer wagens voorzien van detectie, met name in de lange treinen.
Misschien is dat overbodig maar het voelt wel veiliger.


Mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl