Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
Vandaag
om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Loc 1312 Rivarossi
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Loc 1312 Rivarossi (gelezen 7366 keer)
henk
Re: Loc 1312 Rivarossi
«
Reactie #15 Gepost op:
18 May 2014, 22:17:03 »
Citaat van: roadster36 op 18 May 2014, 22:10:10
Toch wil ik hem er niet voor omruilen.
En of die nieuwe ooit ook in het blauw komt?
Ik ook niet, maar Electrotren is met een blauwe 1300 begonnen, compleet met buffers op breedspoorafstand. De eerste productieserie was snel uitverkocht, waarna een tweede blauwe serie volgde die natuurlijk snel in de dump ging.
Sindsdien hoeft ook een echte blauwe, ouwe Rivarossi niet veel meer dan 100 euro te kosten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
marco
«
Reactie #16 Gepost op:
18 May 2014, 22:24:22 »
Ja 2005 was dat, de discussie over de breedbek moet dan nog op het oude forum gevoerd zijn ....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
Biesje
«
Reactie #17 Gepost op:
18 May 2014, 23:04:42 »
Zijn er al mensen die een Lima kap (deze had dezelfde verhoudingen als de ouder Rivarossi) op een Electrotren frame hebben gezet? De wielafstanden van de Electrotren (ofwel nieuwe Rivarossi) komen niet goed overeen met de oude uitvoering.
Overigens is de oude Rivarossi constructie weer hergebruikt bij Jouef voor de Franse CC7100 (met updates naar 6 assen aangedreven en zo). Zo jammer dat ze bij hetzelfde concern nu wel de correcte mallen wellicht nog hebben liggen maar deze niet gebruiken. Ik kan ook de Jouef niet vinden voor leuke prijsjes om om te bouwen
Ik ben nu bezig met een oude Rivarossi te digitaliseren maar ik wil dan ook meteen alles met LEDs verlichten en sluitseinen in bouwen. Deze had ik eerder al analoog gemaakt maar voor digitaal was dit niet bruikbaar. Ook was het toplicht van de omgekeerde L sein verlichting geel en niet wit. Witte LEDs bestonden nog niet toen ik dit maakte. Ik heb overigens ook nog een 1312 gekocht en daar de kap van een Lima 1307 op gefrot. Maar deze moet ook gedigitaliseerd worden en de kap wil ik mooier en gedetailleerder maken net als de Rivarossi. Boel werk te doen
Mvg,
Robert
Biesje
«
Reactie #18 Gepost op:
19 January 2016, 15:20:15 »
Heb voor de grap voor weinig een Electrotren/Rivarossi gekocht. Na wat vergelijken lijkt het verschil in smoelwerk vooral in de ramen en bufferbalk te zitten. De kap zelf is niet breder maar de cabine loopt minder taps toe. De front ramen zijn wat breder en iets lager dan bij de oude Rivarossi en Lima. Ook de sluitseinen staan wat verder uit elkaar dan eigenlijk bij een 1300 hoort.
De cabine versmallen is denk ik wel te doen (wat zaagsneden maken en bij elkaar knijpen en verlijmen, wat ik ooit bij de Lima hondekop deed), maar veel werk om weer te plamuren, schuren en spuiten.
Een Lima kap gaat niet direct passen, het frame van de nieuwe rivarossi is wat breder. De Lima kap heeft wat dikkere wandjes waar de rivarossi dunnere wandjes en uitsparingen heeft. Het frame even onder de frees en dan gaat het misschien
Ik had eigenlijk verwacht dat de hele kap breder zou zijn maar dat valt mee. Het moet te doen zijn om de rivarossi kappen mooier te maken en de vernederlandsen (verfransen ook wellicht)
Mvg,
Robert Bieshaar
Bob R.
Team Beurzen en PR
Lid MSG Haarlemmermeer
«
Reactie #19 Gepost op:
19 January 2016, 16:12:27 »
Zoek de verschillen, is in ieder geval breder dan de oorspronkelijke versie van Rivarossie (links).
Vr. groeten,
Bob
Biesje
«
Reactie #20 Gepost op:
19 January 2016, 16:29:09 »
De voorkant zeker, maar de bak zelf niet. Schuifmaat op het midden van de oer rivarossi en het komt overeen met de bak van de 1310. Het effect wordt nog versterkt door het feit dat de ruitpartij iets lager is bij het Spaanse ding. Er zullen vast nog meer maten afwijken van elkaar. Maar het viel me op dat de bak van de lok even breed was.
Kan ook zijn dat op de foto hieronder de lens van de camera de zijkanten van de foto iets vervormd zodat het verschil nog erger is. De originele foto had nog een lok aan de linkerkant staan dacht ik.
Ik heb zelf een aantal oer Rivarossi's, waarvan ik er één wil 'reviseren' naar geel met megavishaak. Maar nu kon ik eindelijk zelf eens een nieuwe rivarossi naast een oude houden. Met eigen ogen zien is toch net anders dan een foto die afhankelijk is van het perspectief en vervormingen.
Wellicht ga ik de nieuwe 'op dieet' zetten en versmallen
Mvg,
Robert
Biesje
«
Reactie #21 Gepost op:
21 January 2016, 23:17:51 »
*bezig met een Electrotren/nieuwe rivarossi te verhakselen*
Straks wat foto's als ik de kap weer pas op het frame heb. Wat ik heb gedaan is hetzelfde als bij de Hondekop van Lima ooit: op strategische plekjes wat zaagsnedes maken, de kop bij elkaar knijpen en weer in elkaar plakken. Zelfs met de littekens ziet het er al beter uit vind ik
Zit nog even te pielen met de hoeken van de kap, maar daar is plamuur later goed voor
Overigens zijn er zoveel 1300 draadjes dat ik even niet weet waar dit bij te plakken. Dus dan maar hier...
Mvg,
Robert
Biesje
«
Reactie #22 Gepost op:
22 January 2016, 00:05:14 »
Zo was ie, geflankeerd door een Lima aan de linkerkant (met Oer rivarossi onderstel) en een oer Rivarossi rechts. Dit is de kant die ik nog niet verhakseld heb.
Na de neuscorrectie. Er is ongeveer 1.6 mm tussen uit gehaald. Wellicht moet ik er nog meer tussen uit halen maar dit is slechts een experiment. De snedes zitten met secondelijm aan elkaar. Even wrikken en het zit weer los en kan ik nog een stukje afvijlen.
Zo heb ik zitten zagen. In het midden van het dak dus een grote evenwijdige gleuf gezaagd zodat de sluitseinen later nog steeds parallel 'schijnen'. Aan de zijkanten een wig weggehaald en dwars over het dak ook een snee zodat het dak bij elkaar gedrukt kon worden. Onder de cabineruiten ook wat sneeën tot net naast de buffers en dan wat wegvijlen en er weer in plakken
Overigens was ik onvoorzichtig en is een sluitsein in contact gekomen met de proxxon spankop
De cabineruiten die ik later als ik tevreden ben met hoe dit staat. Die kan ik gewoon door midden zagen en smaller maken en een nieuwe spijl ertussen.
Ik heb slechts één cabine/neus gedaan. De andere volgt wanneer ik tevreden ben met het resultaat. Ook het bolle dakje ga ik aanpassen, het dakje is nu toch een gatenkaas
Misschien denken jullie 'Je bent gek, waarom een mooie lok in stukjes zagen?' Maar dat is waar ik hem voor gekocht heb, even lekker experimenteren met wat er mogelijk is met de nieuwe Rivarossi's.
Mvg,
Robert (die blij is dat ie weer kan prutsen in zijn nieuwe huis)
Hollandspoor
«
Reactie #23 Gepost op:
22 January 2016, 11:55:30 »
Ik denk zeker niet dat je gek bent, om een mooie loc in stukjes te zagen. Wel getuigen van moed om een loc zo onderhanden te nemen. Ga dit zeker volgen, vind het prachtig om te zien hoever je bereid bent te gaan om je doel te bereiken. Heb de notificatie al aangezet. De seinbalkjes zijn neem ik aan bedoeld voor dit project. Heb je die overigens nog ontvangen?
Soms spoor ik, soms niet
Biesje
«
Reactie #24 Gepost op:
22 January 2016, 13:30:14 »
Nog geen seinbalkjes ontvangen en ik krijg ook geen antwoord op mijn mails. Ik hoop dat alles goed is daar
. Ik denk dat ik hier maar een oproep moet doen in de vraag en aanbod voor de geëtste of overgebleven kunststof exemplaren van de seinbalkjes voor wie deze operatie al gedaan heeft. De seinbalkjes die ik besteld had waren bedoeld voor een oude Rivarossi die ik aan het moderniseren ben. Maar deze kan ook wat verse gebruiken
De seinbalken van de Lima en Electrotren zijn overigens even groot! Deze zijn niet verbreed door Electrotren.
Mvg,
Robert
Thowra
«
Reactie #25 Gepost op:
22 January 2016, 13:41:18 »
Leuke uitdaging en best complex ook. Respect!
Ik zou deze ingreep zelf niet zo snel doen. In dat geval zou ik kiezen voor de oude blauwe Rivarossi 1300 om deze geheel om te pimpen tot een gerenoveerde gele 1300. Hetzelfde principe wat ik gedaan heb om tot de geel/grijze 1316 te komen. Succes Robert met deze bijna medische ingreep. Ik blijf dit draadje volgen.
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 22 January 2016, 22:57:19 door Thowra
»
We're all riders on this train.
Biesje
«
Reactie #26 Gepost op:
25 January 2016, 21:33:10 »
Hoi Jeroen.
Dat ben ik ook aan het doen maar ik kan niet verder zonder de seinbalken. Ik had ze besteld maar er word niet meer op mail gereageerd terwijl ik van anderen hoor dat ze ondertussen gewoon hun spullen ontvangen hebben en dat hij op Houten stond. Misschien ben ik geblokkeerd door hem, maar zou niet weten waarom
Dit doe ik voor de 'grap'. Een vingeroefening voor de Sprinter en Koploper in 1:87. Ik kwam er overigens achter dat de Electrotren gerenoveerde lok nog de oude type cabinedeuren heeft (van voor de renovatie). Dat heeft Lima dan weer beter gedaan. Grappig dat elke fabrikant weer zijn nadelen en voordelen heeft.
De Electrotren/nieuwe rivarossi heeft als voordelen dat de aandrijving zelf veel moderner is met alle assen aangedreven en digitaal voorbereid en de details zijn een stuk fijner zoals de isolatoren en handrails op de neus. Sluitverlichting zit er ook lekker al op alsmede omgekeerd L sein bij sommigen. Nadelen: brede snufferd en as afstand te klein/draaistellen te kort en schortbeplating te Spaans (mist de ronding die de Franse en NS versies hebben)
De Lima heeft dus correcte deuren voor de gerenoveerde versies en het smoelwerk heeft de juiste verhoudingen (geen breedbek smoel) en ook de draaistellen hebben de correcte lengte. nadelen weer de aandrijving zelf op maar 2 assen en, ondanks dat de as afstanden juist zijn weergegeven in de zijkanten van het draaistel, zit de middelste as niet op de juiste plek. Ook staan de draaistellen te dicht op elkaar en is de schortbeplating juist verder naar voren gezet ivm draaien vd draaistellen. Verder matige detaillering.
De oude Rivarossi ofwel oerrivarossi heeft redelijke detaillering en correcte verhoudingen en een prima aandrijving. nadelen: niet verkrijgbaar en slechts 2 uitvoeringen (eigenlijk slechts één omdat een vishaak nu eenmaal geen aanpassing aan de mal noodzaakt). Is niet digitaal voorbereid en slechts 4 assen aangedreven.
Alle goede eigenschappen op een hoop en je hebt een perfect model
maar dat vergt wat knippen en plakken...
Overigens: wie nog een paar seinbalken van de 1310 of 1312 van electrotren over heeft gaarne een PB
Mogen ook de messing exemplaren zijn als je ze niet meer gaat gebruiken. Ik neem ze graag van je over
Er zaten messing exemplaren op deze kap maar die zager er erg slecht uit. Alsof er teveel af was gevijld.
Ik heb overigens niet heel veel gedaan: alleen de neus iets meer symmetrisch gemaakt. Ik zag dat aan één kant de wand wat verder van het midden stond en ik heb de neus aan één kant weer losgehaald en een super klein vijltje er langs gehaald en weer aan elkaar geplakt. Wanneer ik tijd heb ga ik de andere neus opereren.
Het is jammer dat dit geen operatie is die heel makkelijk te doen is anders zou iedereen zijn 1300 een facelift kunnen geven. De kap met versmalde koppen zou eventueel nagegoten kunnen worden maar ik denk dat de wandjes hier en daar wat te dun zijn en KleiNSpoor heeft er geen interesse in (voor velen is de brede electrotren kap best wel prima en er is een te groot risico dat REE of een ander met een 1300 op de markt komt). Anders kon iedereen die het wil een afgietsel kunnen kopen en vrijwel direct op zijn/haar onderstel kunnen klikken. Wel zelf schilderen/spuiten.
Mvg,
Robert
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]