Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
BrightonBelle
Vandaag
om 23:25:16
Lodewickshaven
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:11:40
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:09:28
Raadplaatje
door
Lars Smelter
Vandaag
om 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
spock
Vandaag
om 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
Duikeend
Vandaag
om 22:58:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
prutser
Vandaag
om 22:56:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 22:44:17
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 22:18:36
Rangeren met een pec
door
Noordernet
Vandaag
om 22:17:15
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 22:13:40
Märklin 2025
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:39:30
US diorama in H0
door
Spoor010
Vandaag
om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Mitchell
Vandaag
om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Karben
Vandaag
om 21:27:58
Rondom Charlois
door
Arjen52
Vandaag
om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Duvel
Vandaag
om 20:40:07
NS 8100 in 0
door
rolfm
Vandaag
om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels
door
Frits C
Vandaag
om 20:20:29
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
Vandaag
om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 18:43:56
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
Vandaag
om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 16:47:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Dit is het einde... sluitseinborden in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dit is het einde... sluitseinborden in H0 (gelezen 5219 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3874
Modelleisenbahner mit Volldampf
Dit is het einde... sluitseinborden in H0
«
Gepost op:
13 March 2015, 23:59:08 »
Aber nur mit Schluss
,
DB-sluitseinen op een grindwagen
Vroeger, voordat treinen waren uitgerust met een doorgaande remleiding, waren sluitseinen op een trein belangrijker dan tegenwoordig. Immers pas als de seinhuiswachter de sluitseinborden of –lantaarns had gezien dan wist hij dat de trein nog compleet was en werd de trein doorgemeld aan de volgende post, waarna het voorgaande blok veilig ontblokt kon worden.
Waar reizigerstreinen vaak zijn voorzien van rode sluitlichten kan op goederentreinen (overdag tenminste) worden volstaan met twee sluitseinborden in de houders op de laatste wagen. Deze roodwit geruite emailleborden komen nog steeds voor al zit er tegenwoordig reflecterende folie op. Door de invloed van DB Schenker hebben ze in Nederland zelfs de bekende rode knipperbol op de goederentreinen vervangen…
Zeker wie in model naar ouder tijdperk rijdt kan niet om de sluitseinborden op de laatste wagen van de modelgoederentrein heen. Voor de NS-rijders heeft Artitec NS-sluitborden in het H0-assortiment die sinds afgelopen jaar ook kant en klaar gemonteerd op wagens worden geleverd.
De rijders naar Duits voorbeeld kunnen bij de kleinseriefabrikant Weinert uit Weyhe-Dreye (bij Bremen) terecht. Zij leveren via de vakhandel het setje 4204, waarmee 8 messing bordjes met bijbehorende watertransfers worden geleverd. Als toegift bevat het setje nog twee vereenvoudigde sluitseinborden (rode ronde schijf, Zg4 signal op z’n Duits) die aan de bufferbalk van een losse loc of een werktrein kan worden gehangen. Een setje kost rond de vijf euro. Leuk genoeg voor een pimpklusje op een H0-wagen dus!
In deze bijdrage gaan we sluitseinen monteren op een tijdperk 3-grindwagen uit het assortiment van Fleischmann. En wagens uit tijdperk die zijn naar voorbeeld uit het tijdvak van ruwweg de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw.
Naast de borden hebben we ook de messing sluitseinhouders 8264 van Weinert (of van fabrikant AW Lingen via
www.wagenwerk.de
) nodig om de borden in te kunnen zetten.
Wordt de wagen net als in werkelijkheid als sluitwagen ingezet dan steken we de bordjes in de houders. Loopt de wagen niet in de trein of niet als laatste wagen dan kunnen de houders leeg blijven.
Om te beginnen gaan we met een handboortje uit de hand de gaatjes boren voor de sluitseinhouders. Op de gebruikte Talbot grindwagen zaten maar aan een kant sluitseinhouders, namelijk aan de handremzijde van de wagen. Met beleid voorzichtig de gaatjes boren in de bovenhand van de bak boven de verticale verstevingsprofielen van de bak. Omdat het de bedoeling is dat de sluitseinhouders horizontaal komen te staan moet er scheef geboord worden. Met wat geduld en precisie is dat tot een goed einde te brengen.
Zijn er twee sluitseinhouders van de messing gietmal afgeknipt en zitten de gaatjes naar tevredenheid, dan even passen door de sluitseinhouders nog zonder lijm in de gaatjes te steken.
Past het allemaal goed dan een tipje secondenlijm gel op de draad van de houders en deze hun definitieve plek in de beide gaten geven. Door het gebruik van gelachtige secondenlijm wordt het gat om de houder heen mooi opgevuld. En na uitharding van de lijm kun je de houders dusdanig bijbuigen met een tangetje dat de houders mooi horizontaal uit de bak steken.
Er kunnen nu twee sluitborden uit het messing raampje van de set 4204 worden geknipt. Voorzichtigheid is geboden, want de handgrepen van de sluitseinborden mogen niet worden beschadigd.
De voetjes van de borden zijn te breed voor het gat van de houders. Vreemd dat Weinert een en ander niet op elkaar heeft afgestemd. Dus moet het slijpschijfje in de flex uitkomst bieden. Voorzichtig op een niet al te hoog toerental slijpen we het voetje van de borden dunner. Proefondervindelijk is vast te stellen hoe slank de voetjes moeten om probleemloos in de houder te passen. Beter steeds even passen dan te rigoureus met de flex aan de slag gaan dus.
De houders stralen nog in messingkleur en dat is natuurlijk verre van realistisch. Bij deze DB-wagens hadden ze dezelfde roodbruine kleur als het goederenmaterieel. Ik vind het dakpannenrood van Revell, nummer 37, in Aqua Color nummer 361 37 deze kleur goed benaderen. Een fijn penseeltje en een rustige hand laten de houders al snel de kleur van de wagenbak aannemen. En nu we toch met roodbruin in de weer zijn kan gelijk het hekwerk van het bordes worden verbeterd. Boven het frame was dit hekwerk ook bruin. Onder het frame blijft het hek zwart evenals de handremspindel.
Terwijl het bordes en de sluitseinhouders drogen, knippen we vier rood witte ruiten uit het velletje watertransfers. Deze gaan in een bakje water, waar na enkele minuten het transfervel losweekt van het dragende papier. Nu komt het op geduld en zenuwen aan om de transfers aan beide zijden netjes op de bordjes te krijgen. Met het bijgeleverde vloeipapiertje even afdeppen en de ruitjes zitten vast op het bord. Met zwarte verf, of een watervaste zwarte stift, worden de voetjes en de handgrepen gekleurd.
Het resultaat; echte DB-sluitseinborden, maar wel 87 keer kleiner dan het origineel.
Als kroon op dit werk steken we ze in de sluitseinhouders van de wagen. Is het een permanente sluitwagen dan kun je er voor kiezen de borden met wat secondenlijm permanent in de houders te bevestigen. Dan kun je ook de koppeling nog even vervangen door een echte modelschroefkoppeling, en een remslang plaatsen zodat de wagen er nog realistischer uit komt te zien.
Grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
bollen neus
Offline
Berichten: 4706
Re: Dit is het einde... sluitseinborden in H0
«
Reactie #1 Gepost op:
14 March 2015, 08:51:55 »
Fraai gemaakt.
Eric.
Gelogd
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.
Mcn1986
Offline
Berichten: 1624
Re: Dit is het einde... sluitseinborden in H0
«
Reactie #2 Gepost op:
14 March 2015, 09:48:57 »
Prachtig gedaan Wim, eigenlijk moet je ze eerst wit spuiten :-)
Waar kan ik deze bestellen..
«
Laatst bewerkt op: 14 March 2015, 09:56:52 door Mcn1986
»
Gelogd
Gr. Silvester
sneek
Offline
Berichten: 3874
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Dit is het einde... sluitseinborden in H0
«
Reactie #3 Gepost op:
14 March 2015, 12:17:14 »
In tijdperk 5 zijn ze inderdaad wit met reflecterende folie, daarvoor waren het zwarte borden met daarop de roodwitte ruiten.
Op het gevaar af teveel reclame te maken, wil ik toch even antwoorden op de vraag over de verkrijgbaarheid. De exemplaren van AW Lingen zijn rechtstreeks bestelbaar bij
www.awlingen.de
in hun webshop, de setjes van Weinert bij een modelspoorshop die dat fraaie merk verkoopt, in NL is dat moeilijk. Ik zou zo niet weten wie hier Weinert levert, ik bestel dat meestal via MSL. Maar je kunt Weinert Modellbau ook benaderen en een dealerlijstje vragen.
Grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Jeroen93
Offline
Berichten: 37
Fleischmann h0
Re: Dit is het einde... sluitseinborden in H0
«
Reactie #4 Gepost op:
03 January 2016, 11:55:02 »
Hoi Wim,
Ik ben opzoek naar sluitsein borden in tijdperk 5-6 naar Duits voorbeeld.
Ik had een eigen draadje opgestart met de vraag of deze verkrijgbaar zijn, toen kwam ik via via bij dit draadje uit.
Zijn de sluitsein borden van Weinert te gebruiken voor tijdperk 5-6? Ik lees namelijk in uw laatste bericht dat de borden met reflecterende folie worden uitgevoerd.
Groet, Jeroen
Gelogd
Alle goede dingen komen langzaam.
sneek
Offline
Berichten: 3874
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Dit is het einde... sluitseinborden in H0
«
Reactie #5 Gepost op:
03 January 2016, 12:21:58 »
Hallo Jeroen,
Je kunt zowel de borden van Weinert als van AW-Lingen prima gebruiken voor de moderne tijdperken. Je moet dan alleen de ondergrond/randen/handvat van de borden niet zwart maken maar wit. Dat ze in werkelijkheid nu reflecterende rood/witte ruiten bezitten is in model niet relevant; de ruit is gelijk.
succes,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Jeroen93
Offline
Berichten: 37
Fleischmann h0
Re: Dit is het einde... sluitseinborden in H0
«
Reactie #6 Gepost op:
03 January 2016, 18:56:08 »
Wim, hartelijk dank!
Ik zal binnenkort het resultaat laten zien.
Groet, Jeroen
Gelogd
Alle goede dingen komen langzaam.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Dit is het einde... sluitseinborden in H0