Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 13:38:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:26:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Uhlenbrock Iris door bellejt
Vandaag om 13:08:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 12:37:24
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 11:19:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
  

Auteur Topic: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster  (gelezen 6771 keer)

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #15 Gepost op: 31 December 2015, 13:56:37 »
Daarom heb ik de term "misbruiken" ook genoemd want je behoort
hem in het Marklin Delta systeem te gebruiken.
Andere trafo's dan de voorgeschreven Marklin trafo leveren meer of
minder stroom en wellicht ook een andere spanning.
Je kunt je daarom de vraag stellen of de beveiliging wel datgene doet
wat je wilt dat het doet, immers je gebruikt hem buiten zijn specificaties.

Omdat ik hem open heb liggen zag ik de eindtrap: Tip140/145.
Deze kunnen wel 3,5A cont. hebben, mits beter gekoeld dan wat er standaard
in de 6604 zit. Bedenk dat ze op 50% werken, dus moet lukken.
Op zich is dat natuurlijk wel heel fraai van de 6604 dat die power-torren er in zitten.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #16 Gepost op: 31 December 2015, 14:25:17 »
En zolang het misbruik in het ontwerp wordt gestopt en niet in het eindgebruik zal het an sich allemaal nog wel meevallen. Ik heb deze aanpassingen gedaan om goedkoop wat ervaringen op te doen met digitaal rijden (in combinatie met MR-Direct op een laptop) en bij mij pendelt er welgeteld 1 lokje (met faulhabermotor) heen en weer. Dat zal hem de das niet om doen...
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2015, 16:13:04 »
Er is sowieso geen sprake van misbruik, staat gewoon in het Marklin Handboek 0308
http://www.modellbahnwelt.de/2009/08/delta-control-als-booster-fuer-das-maerklin-ir-steuergeraet.html

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #18 Gepost op: 02 January 2016, 18:03:14 »
Op mijn baan gebruik in totaal 7x Delta 6604 als boosters die gevoed worden door een 4 tal behoorlijke ringkern trafo's. Als kortsluitbeveiliging gebruik ik het truckje van de 21W autogloeilamp. Hierdoor beperk je de stroom bij kortsluiting tot ca 2 ampere en kan er eigenlijk geen serieuze schade ontstaan. Als extra heb ik over de lamp een klein schakelingetje gemaakt met een zenerdiode en een optocoupler. De zenerdiode registreert de spanningval van 12V bij kortsluiting en stuurt via de optopcoupler een signaal naar de kortsluitingang van MRdirect.
Dit werkt subliem.

Toen ik ooit begon met mijn bouwproject dacht ik dat ik ooit die simpele Delta Controls zou gaan vervangen voor echte boosters. Inmiddels 4 jaar verder zie ik geen enkele reden meer om dit alsnog te doen.

Groeten,

Henk

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52760.15.html


Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #19 Gepost op: 02 January 2016, 19:27:06 »
Dank je Henk!

Groet,
Collin

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #20 Gepost op: 02 January 2016, 21:56:50 »
De Delta beveiliging is inderdaad niet zo geavanceerd. Het bi-metaal is traag en gaat er echt van uit dat de aangesloten trafo de boel (als in, het binnenwerk van de Delta vooral) niet kan slopen omdat de spanning inkakt (/niet genoeg stroom mogelijk maakt). En dat is ook het geval met de standaard Marklin trafo's. Wil je sneller is de makkelijkste optie de zener terugmeding gebruiken die Marco omschrijft. Hierdoor zet MRdirect de(/alle) booster(s) uit.

Tevens zal er een instelbare vertraging op de detector
moeten komen zodat niet bij elk wissel de beveiliging
ingrijpt.
Beetje vertraging is inderdaad wel slim. Maar voor wissels... Als het even kan zou ik voor decoders gaan waar je een losse trafo op aan sluit. Veel minder gedoe. Enige is natuurlijk als je al decoders hebt liggen die dit niet ondersteunen. Maar dan zou ik of een losse booster voor deze wissels gebruiken (dus alleen voor de wissels, niet aan het spoor) of kijken of de decoders te verbouwen zijn.

Maar al met al als je al zelf aan de slag gaat kan je denk ik bijna beter zelf een booster bouwen. Okay, het is iets meer werk maar dan kan je wel gelijk lekker gaan voor een booster met geregelde spanning. Iets wat de Delta mist en bij sommige voor irritante problemen heeft gezorgd. Zeker als je verschillende types trafo's gebruikt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox