Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Jeronimos
Vandaag om 16:45:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 15:43:44
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
  

Auteur Topic: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster  (gelezen 6972 keer)

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #15 Gepost op: 31 December 2015, 13:56:37 »
Daarom heb ik de term "misbruiken" ook genoemd want je behoort
hem in het Marklin Delta systeem te gebruiken.
Andere trafo's dan de voorgeschreven Marklin trafo leveren meer of
minder stroom en wellicht ook een andere spanning.
Je kunt je daarom de vraag stellen of de beveiliging wel datgene doet
wat je wilt dat het doet, immers je gebruikt hem buiten zijn specificaties.

Omdat ik hem open heb liggen zag ik de eindtrap: Tip140/145.
Deze kunnen wel 3,5A cont. hebben, mits beter gekoeld dan wat er standaard
in de 6604 zit. Bedenk dat ze op 50% werken, dus moet lukken.
Op zich is dat natuurlijk wel heel fraai van de 6604 dat die power-torren er in zitten.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7731
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #16 Gepost op: 31 December 2015, 14:25:17 »
En zolang het misbruik in het ontwerp wordt gestopt en niet in het eindgebruik zal het an sich allemaal nog wel meevallen. Ik heb deze aanpassingen gedaan om goedkoop wat ervaringen op te doen met digitaal rijden (in combinatie met MR-Direct op een laptop) en bij mij pendelt er welgeteld 1 lokje (met faulhabermotor) heen en weer. Dat zal hem de das niet om doen...
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2015, 16:13:04 »
Er is sowieso geen sprake van misbruik, staat gewoon in het Marklin Handboek 0308
http://www.modellbahnwelt.de/2009/08/delta-control-als-booster-fuer-das-maerklin-ir-steuergeraet.html

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #18 Gepost op: 02 January 2016, 18:03:14 »
Op mijn baan gebruik in totaal 7x Delta 6604 als boosters die gevoed worden door een 4 tal behoorlijke ringkern trafo's. Als kortsluitbeveiliging gebruik ik het truckje van de 21W autogloeilamp. Hierdoor beperk je de stroom bij kortsluiting tot ca 2 ampere en kan er eigenlijk geen serieuze schade ontstaan. Als extra heb ik over de lamp een klein schakelingetje gemaakt met een zenerdiode en een optocoupler. De zenerdiode registreert de spanningval van 12V bij kortsluiting en stuurt via de optopcoupler een signaal naar de kortsluitingang van MRdirect.
Dit werkt subliem.

Toen ik ooit begon met mijn bouwproject dacht ik dat ik ooit die simpele Delta Controls zou gaan vervangen voor echte boosters. Inmiddels 4 jaar verder zie ik geen enkele reden meer om dit alsnog te doen.

Groeten,

Henk

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52760.15.html


Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #19 Gepost op: 02 January 2016, 19:27:06 »
Dank je Henk!

Groet,
Collin

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #20 Gepost op: 02 January 2016, 21:56:50 »
De Delta beveiliging is inderdaad niet zo geavanceerd. Het bi-metaal is traag en gaat er echt van uit dat de aangesloten trafo de boel (als in, het binnenwerk van de Delta vooral) niet kan slopen omdat de spanning inkakt (/niet genoeg stroom mogelijk maakt). En dat is ook het geval met de standaard Marklin trafo's. Wil je sneller is de makkelijkste optie de zener terugmeding gebruiken die Marco omschrijft. Hierdoor zet MRdirect de(/alle) booster(s) uit.

Tevens zal er een instelbare vertraging op de detector
moeten komen zodat niet bij elk wissel de beveiliging
ingrijpt.
Beetje vertraging is inderdaad wel slim. Maar voor wissels... Als het even kan zou ik voor decoders gaan waar je een losse trafo op aan sluit. Veel minder gedoe. Enige is natuurlijk als je al decoders hebt liggen die dit niet ondersteunen. Maar dan zou ik of een losse booster voor deze wissels gebruiken (dus alleen voor de wissels, niet aan het spoor) of kijken of de decoders te verbouwen zijn.

Maar al met al als je al zelf aan de slag gaat kan je denk ik bijna beter zelf een booster bouwen. Okay, het is iets meer werk maar dan kan je wel gelijk lekker gaan voor een booster met geregelde spanning. Iets wat de Delta mist en bij sommige voor irritante problemen heeft gezorgd. Zeker als je verschillende types trafo's gebruikt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox