Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Baanplan Dennis work in progress  (gelezen 2806 keer)

DRV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Baanplan Dennis work in progress
« Gepost op: 12 December 2015, 14:12:48 »
Als eerste even een voorstelmoment.

Mijn naam is Dennis en wil na een lange stop me weer bezig houden met deze hobby.
Lange tijd met H0 bezig geweest en na een tijd alles verkocht omdat er geen ruimte meer was.
Aangezien de ruimte in huis ondertussen gevuld is met meer dan alleen mijn spullen heb ik  besloten om met spoor N te starten.

De baan word digitaal aangestuurd door middel van de Digikeijs DG5000 (als hij uitkomt)
Voor de rest zal ik ook andere componenten hier vandaan halen.
Qua rails lijkt Peco code 55 de juiste oplossing, zowel voor schaduw als baan zelf.
Waar ik over twijfel zijn de 2 spiralen die ik links en rechts op mijn baan heb zitten.
Ik wil een ruimte van 30 cm hebben onder de baan dus dat moet ik overbruggen.
De ruimte die ik hiervoor heb gereserveerd is 800 x 900 mm, ik heb geen idee of dat een juiste keus is nog.
Misschien dat iemand me kan vertellen of ik hier goed aan doe, zelf dacht ik aan 3 wentelingen voordat we boven zijn maar zeker weten doe ik het niet.
Voor de rest heb ik bovenin een station gemaakt en een kleine paradebaan.
Het station verander ik regelmatig en is nog iet helemaal naar het zin eigenlijk.
Ik wil eigenlijk terug naar 2 perrons en een doorrij spoor voor goederen hebben.
Het station staat nu onderin maar kan net zo goed bovenin terecht komen.

Qua lengte praten we over 3900 mm x 2630 mm
Diepte van de baan boven is 400 mm
Diepte van de baan onder is 400 mm en 300 mm ivm een verwarming.

Maar goed misschien dat iemand wat op of aanmerkingen heeft.
Ik zit nu nog in de fase dat ik alles moet bestellen maar voordat ik dit doe wil ik er 100 % uit zijn.

Ik zal eerst het schaduwstation gaan bouwen en daarna pas de bovenbaan opstarten.

Graag hoor ik eventuele op of aanmerkingen.

BVD





SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Baanplan Dennis work in progress
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2015, 08:41:32 »
hoi Dennis,

Ik vind het een mooi plan.

Als ik zelf een beetje teken met N-Rails in Anyrail, dan kom ik voor enkele wenteling voor de klimspiraal op een raillengte van ongeveer 190 cm (bij een ruimte van 80x90 cm). Dit betekent dat je maximaal 5,7 cm kunt stijgen per wenteling (3% stijging). Voor 30 cm stijging zit je dan op iets meer dan vijf wentelingen.

Waartoe dienen de twee kopsporen in het schaduwstation?

Qua stationsgedeelte, linksonder, zijn dat goederensporen of is het een depot? Ik mis wel aan aansluiting van deze sporen op de rest van de baan?

groeten Simon


Heußenstein : HO, DB 1957

DRV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Baanplan Dennis work in progress
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2015, 09:26:33 »
Simon,

Bedankt voor je reactie, ik ben nog niet helemaal tevreden maar in de basis wil ik wel deze kant op.
Qua spiraal zal ik de info opslaan en uitwerken, eerst maar eens zorgen dat mijn stukje zolder op orde komt :)
Voor de rest heb ik geen kopspoor, mijn spiraal word dubbelspoor i k vermoed dat je die 2 lijnen bedoelt.

Linksonder is work in progress hoe daar scenery gaat zijn, voor de rest fungeert het als progameerspoor en heeft dus geen verbinding met de baan.
Misschien dat ik deze nog aanpas om het een geheel te laten worden.

Alles is dus nog work in progress :)

MVG

DRV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Baanplan Dennis work in progress
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2015, 17:38:40 »
Na wat meer knutselwerk heb ik het schaduwstation wel waar het zijn moet vermoed ik.
Het worden er 2 dus ook 2 spiralen, dit om ook wat meer variatie te verkrijgen.
Spiraal word 70 cm doorsnee met R3 en R4 erin verwerkt met een tussenruimte van 5 cm.
Per station kan ik 6 treinen plaatsen.
Eerste deel begint op 40 cm vanaf de grond
Tweede deel op 65 cm vanaf de grond
Bovendeel komt op 90 cm.

Voordeel is dat ik de schaduwstation afzonderlijk van mekaar kan testen en pas als alles 100 % is zal ik naar boven gaan.






De hobbyruimte word volgende week strak getrokken en begin volgend jaar gaat de vloer er in.
Daarna gaan we in een langzaam tempo het geheel opstarten.

Misschien dat iemand hier nog op of aanmerkingen heeft.

MVG

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Baanplan Dennis work in progress
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2015, 15:14:22 »
Hllo dennis,

Ik heb nog eens gekeken naar je sporenplan.
Een mooi rustig plan  op de bovenplaat.
Een rangeerspoortje of meer geeft wat mogelijkheid om te rangeren.
Je kunt nu alleen langsrijden.
wat het schaduwstation betreft zie ik erg lange sporen met veel bogen.
Zijn wat kortere sporen met minder bogen niet wat effectiever?
ze hoeven niet langer te zijn dan je treinlengte en niet elke trein hoeft op elk spoor.
Vind het ook erg veel schaduwgedoe voor zon beperkt station.
maar dat laatste is persoonlijk

succes jandcargo

DRV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Baanplan Dennis work in progress
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2015, 15:40:19 »
Dank je wel voor je reactie.

Rangeerspoor zat nog niet in de planning eigenlijk, aangezien de bovenbouw nog work in progress is kan ik alles nog aanpassen.
De schaduwstations zijn eigenlijk klaar en per spoor kan ik 2 treinen parkeren dus gewoon 4 bzetmeldpunten op 1 spoor.
Ik heb nu 2 x redelijk wat lengtes per schaduwstation en toch  maar 4 wissels per station.'
Ik hou wel van diversiteit in de treinenloop en zo kan ik alles fatsoenlijk kwijt.

Onderstaand de laatste versie van de bovenbaan.

MVG




Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan Dennis work in progress
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2015, 12:19:13 »
Hallo Dennis, enkele bemerkingen van mijn kant.

Kijk even de helling in je spiralen na !! Als je 50mm per rondje stijgt [37mm (NEM112) + 13mm (spoor+isolatie+drager)] kom ik voor een diameter van 550mm al op eenhelling van 3%. Dit zou je toch moeten trachten te beperken tot 2 à 2,5%. Dus even kijken of je toch niet met flew in die spiralen aan de gang moet om een diameter van minimaal 640mm te halen en dus je bakken te vergroten naar 80cm.

Verder een leuk plan, alleen stel ik me vragen rond de ingewkkelde wisselstraat aan de rechterkant van het station. Je trein maakt daar rare kronkels om op de 2 centrale doorrijsporen te geraken.

Persoonlijk ben ik meer in voor het rangeerwerk, maar dat is ieder zijn ding.

PS: mischien je naam in je profiel zetten, maakt het voor anderen ook een stukje makkelijker om je aan te spreken zonder helemaal naar het begin van dit draadje te scrollen  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 December 2015, 12:24:50 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

DRV

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Baanplan Dennis work in progress
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2015, 13:02:16 »
Beste Frans,

Bedankt voor je reactie.

Rechter spiraal krijgt 10 wentelingen (stijgt 50 cm), linker krijgt er 5. (stijgt 25 cm)
De rails zal flex zijn waarbij de stijgende lijn minimaal R4 gaat zijn.
Volgens mijn berekeningen kom ik dan toch net boven de 2 % uit.
Ik gebruik geen isolatie onder mijn rails, behalve op de bovenbaan om wat meer hoogte te krijgen.
Ik ben nu wel een beetje in de war aangezien ik verwacht dat die R4 stijgend meer dan genoeg zou moeten zijn.

Moet ik echt nog groter gaan nu ?

MVG

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan Dennis work in progress
« Reactie #8 Gepost op: 28 December 2015, 14:09:14 »
Is anders een simpel rekensommetje toch:

Je hebt 50mm stijging per omwenteling

Omtrek cirkel is PIx diameter: PI x 550mm = 1728mm
hellingspercentage is 100 x hoogteverschil / omtrek cirkel: 100 x 50 / 1728 = 2,89 %

Omgekeerd krijg je dan voor een maximale helling van 2%:
- omtrek cirkel = 50 / (2 / 100) = 2500mm
- diameter cirkel = 2500 / PI = 796 mm of een straal van 398mm

Je ziet dat de straal/omtrek zeer snel groter wordt als je het hellingspercentage naar beneden wil krijgen.
Verder moet je rekening houden dat dit een vertikale projectie is.
In werkelijkheid is de straal zelfs nog iets groter omdat de sproen in een helling liggen, waardoor de vaste bochten een beetje gaan wringen
« Laatst bewerkt op: 28 December 2015, 14:11:52 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025