Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
30 September 2025, 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: Eichendorf - (Baanplan H0)  (gelezen 2104 keer)

spaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Eichendorf - (Baanplan H0)
« Gepost op: 10 November 2007, 21:59:25 »
Hallo allemaal!

Dankzij de onvolprezen ontwerpsoftware van DRail ben ook ik er in geslaagd om een baanplan te fabriceren, nadat ik al enige jaren op jullie forum en andere sites heb rondgekeken.
Ik denk dat ik niet de enige ben die vroeger als jochie niet verder kwam dan een los minitrix-baantje op een kale spaanplaat en die nu probeert door te dringen in de wereld van echte modelspoorbanen, met alles er op en er aan. Mijn eerste wapenfeit is de aanschaf (alweer een jaar geleden) van een Roco startset; die met de V200 en Silberlingen.

Dankzij vooral deze site en het boek van de heer Tombroek heb ik het idee dat ik niet geheel onvoorbereid aan mijn eerste echte baan begin.

Graag leg ik mijn plan aan jullie voor:
Eichendorf_boven
De baan meet ong. 6,20m bij 1,20, schaal HO, klein station met (buurt)goederen -overslag, zijlijnverkeer en hoofdlijn met bovenleiding.
Tijdperk III vind ik het mooist (terug naar m'n jeugdjaren) met vooral of alleen maar Duits materieel. (Diesel, E-Locs en een beetje stoom). De hoofdlijn fungeert natuurlijk als paradebaanvak, lijkt me schitterend als twee lange treinen elkaar daar passeren. Spoor 1 dient ook als uithaalspoor voor de goederen. (kan dat?) Ik lees overal: grote bogen, vandaar dus al die grote bogen ;)
Heb lang nagedacht over een invulling voor het gedeelte zeg maar ten zuiden van het paradevak maar kom er niet uit, iemand een idee?
Verder is het puur fantasie, wellicht zit er ergens een ontzettend stupide fout.

Omdat de baan demontabel moet zijn kan ik geen grote hoogteverschillen toepassen, dus geen bergen en klimspiralen; de losse delen (4 delen van 1,55m bij 1,20m) moeten ook nog stapelbaar zijn. Een schaduwstation onder het zichtbare bovengedeelte is wel de bedoeling en een klimhelling langs de rand zoals in Bovendam leek mij een goede oplossing:
Eichendorf_beneden
Het is daar beneden wel erg symmetrisch allemaal maar daar kan ik ook niets aan doen. Twee keerlussen zodat elke trein naar believen links of rechts weer kan opduiken. De klimhellingen zijn over een groot deel dubbelsporig zodat een trein de tunnel in kan en meteen een andere er uit. Jullie zien, dát vind ik nou belangrijk ;D

Op het boven-niveau ga ik Tillig Elite gebruiken, onder waarschijnlijk iets anders. En, tot slot, ik denk er over om de baan zo in te richten dat ie van de twee lange kanten te bekijken is, dus geen achtergrond. Of misschien wel maar dan afneembaar of zoiets.

Enfin, is het wat of is het helemaal niks, dat is de vraag.
En jullie antwoorden, opmerkingen, commentaar en kritieken zijn van harte welkom.

Met zeer vriendelijke groet,

Arie
« Laatst bewerkt op: 12 November 2007, 21:54:48 door Hans van de Burgt »

okki

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • winterswijk
    • http://www.freewebs.com/arno-modeltreinen/index.htm
Re: Eichendorf (baanplan HO)
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2007, 08:31:01 »
hallo arie
ten eerste mooi plan.
het enige wat ik zou veranderen is bij eichendorf
boven  , rechts het onderste spoor.
daar ook een aansluiting op het station maken.
net zo als je links gedaan heb.
   

mvg.  arno

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
Re: Eichendorf (baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2007, 15:19:22 »
Hallo Arie,

Een erg mooi plan! Net zoals Arno zegt, zou ik ook een aansluiting maken van het station op dat onderste spoor aan de rechterkant, dan kun je van het station ook naar rechts rijden!

Ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien! Veel plezier met bouwen  :)

Groeten,

Lars
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Eichendorf (baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2007, 17:30:26 »
Ziet er keurig uit, ik zou inderdaad die wissels aan de rechterkant van het station toevoegen. Ik zou persoonlijk het spoor van de paradebaanvakken niet gebruiken als uithaalspoor voor goederentreinen. Vroeger werd dit nog wel gebruikelijk, maar ik weet niet of dat in tijdperk 3 nog veel gedaan werd...
Ten zuiden van het station zou je ook gewoon niets kunnen toevoegen, je hebt dan lekker veel ruimte om een mooi landschap aan te leggen, zonder een overdaad aan sporen. Wil je er toch iets aanleggen, kies dan voor een bedrijventerein met aansluiting, een locloods, goederenoverslag, fabriekje of iets anders dat niet teveel ruimte opeist.

Veel succes!

EDIT:

Ik zie net dat spoor 1 helemaal niet op de hoofdbaan ligt, dus dat probleem is niet aan de orde ;).

Hoe ga je trouwens de baan aansturen? Digitaal met koploper?
« Laatst bewerkt op: 11 November 2007, 17:32:48 door Frank »

spaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Eichendorf (baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2007, 18:55:42 »
Hartelijk dank voor de positieve reacties tot nu toe.
De wissel rechtsboven zit er wel, nl. in de boog naar onderen. Dat is zo gekomen omdat ik eerst van plan was om een aftakkende zijlijn te suggereren. Alleen had ik dan 2 tunnels cq bruggen gehad op een te kleine oppervlakte. Ik ben het wel met jullie eens dat het consequenter is om die wissel dan ook maar in het zicht te leggen.

Ben me nog aan het orienteren voor wat betreft de aansturing. Sowieso met een digitaal bloksysteem, zodat de mogelijkheid van aansturing met koploper eh... mogelijk blijft. Op dit moment ben ik nogal gecharmeerd van de EcoS van ESU. Als ik het allemaal goed gelezen heb is daarmee met behulp van S88's ook een zekere vorm van automatisering mogelijk.

Alles gaat bij mij alleen heel langzaam dus best kans dat er dan weer wat anders beter is.

Mvg.

Arie