Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een NS 5500 knutselen door meino
Vandaag om 00:03:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
24 July 2025, 23:57:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
C en K rails samen door hmmglaser
24 July 2025, 22:59:48
Yamorc booster door Ruud Teunissen
24 July 2025, 22:52:29
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
24 July 2025, 22:48:47
Raadplaatje door R1954
24 July 2025, 21:53:52
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
24 July 2025, 21:43:29
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Aachenau West door wob
24 July 2025, 21:19:09
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
24 July 2025, 19:33:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Spuitmondjes door bellejt
24 July 2025, 18:25:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
24 July 2025, 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
24 July 2025, 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
24 July 2025, 13:24:41
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
24 July 2025, 10:21:24
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
24 July 2025, 09:13:07
  

Auteur Topic: Bedrading wissels en bezetmelders  (gelezen 8483 keer)

AntonV

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Bedrading wissels en bezetmelders
« Gepost op: 27 October 2015, 16:59:26 »
Tijdens Eurospoor hebben we onze derde s88SD16-n bezetmelder aangeschaft, en het wordt ondertussen qua bedrading wel erg vol en onoverzichtelijk onder de baan. In de loop der jaren zijn er steeds meer draden bijgekomen, en door de vele (gratis) reststukjes is het nu een wirwar van verschillende kleuren, diktes en veel krimpkous. Het baanplan ligt nu (zo goed als) vast, dus nu is het moment om de bekabeling ook eens op orde te maken.
De afgelopen dagen heb ik veel gelezen over draaddiktes, stroom, spanning en spanningsverlies. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk welke kabels ik moet aanschaffen. Het ene moment lees ik ergens dat draden van 0,14 mm2 prima zijn, en ergens anders is 0,25 mm2 weer aan de dunnen kant.

We maken gebruik van Fleischmann wissels i.c.m. Rosoft WDD wisseldecoders. Het leek ons ideaal om hiervoor drie-aderige kabels te gebruiken, om zo per wissel maar één kabel onder te baan te hebben. Bij Reichelt vonden we deze, dit is alleen 0,14 mm2. De langste afstand zal bij ons een meter of 4 zijn, is dit dan dik genoeg?

Voor de eerder genoemde bezetmelders zijn we van plan om 0,25 mm2 schakeldraad te gebruiken. Is dit genoeg of kunnen we hiervoor beter 0,50 of 0,75 mm2 draad gebruiken?

Voor de ringleiding gebruiken we nu trouwens 2,5 mm2 installatiedraad met aftakkingen van 0,14 of 0,25 mm2 naar de rails, dit werkt verder prima.

Tot slot nog, voor de volledigheid:
- Fleischmann H0 PROFI-Gleis
- Fleischmann wisselaandrijvingen
- Roco Multimaus + Koploper
- Rosoft s88XPressNetLi
- Rosoft s88SD16-n (3x)
- Rosoft WDD8 (3x)

Groeten,
Anton
Groeten,
Anton

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2015, 17:18:16 »
ik maak gebruik van 0,14 van BzM naar de rails, (ook lengtes van meer dan 6mtr per draad) ik heb alle BzM bij centraal bij elkaar gemonteerd.
tussen de BzM, gebruik ik UTP kabels van 25cm om zo geen overlengtes weg te hoeven werken (kosten 1,80 pst)

Voor de wisseldecoders het zelfde, ook centraal gemonteerd, en  van de decoder naar de wisselmotoren/servo's  0,14mm2 en als voeding van de Decoders maak ik gebruik van 0,25mm2 naar de voedingsunit .

ik heb vele dozen met 0,14draad verwerkt, en heb nooit het probleem gehad vermogen te kort te komen, op de sporen, als wisselmotoren.

hou het overzichtelijk, bestel/gebruik gerust een kleur extra, en hou het netjes met al die draden, dat voorkomt problemen bij storing zoeken  ;D 8)
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2015, 17:25:25 »
Anton,

De ringleiding met 2,5 mm2 is prima.

Voor de railsaansluitingen op de ringleiding en de bezetmelders gebruik ik 0,5 mm2. Dat is wellicht een fractie te dik, maar 0,14 mm2 is erg dun.
Voor de 0,5 mm2 draad
zie https://www.mecktronics.nl/index.php?item=montagedraad&action=page&group_id=8&lang=NL

Wissels trekken gedurende korte tijd een fikse stroom. Daarvoor is 0,14 mm2 zeker te dun. Als de lengte 4 meter is, dan moet je met 8 meter rekenen : heen 4 meter en terug 4 meter.
Hiervoor gebuik ik 3-aderig electrasnoer wat je normaal gebruikt voor lichte electrische apparaten. Dat snoer is 0,75 mm2. Ik koop dat bij Hornbach (rolletjes van 25 mtr). Het snoer is relatief dik, maar omdat het heel courant is, is de prijs aantrekkelijk. Verder erg makkelijk te monteren.

Sander

AntonV

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2015, 21:19:23 »
Bedankt voor de reacties. Zelf had ik mijn twijfels bij de 0,14 mm2 kabels. Misschien dat het bij servo wissels goed werkt, maar bij een magneet/spoel ben ik bang dat er aan het eind van de kabel een te lage spanning overblijft voor een betrouwbare werking.

Nu ben ik aan het kijken naar dat 3-aderig snoer van 0,75 mm2, een kleinere diameter (0,25 of 0,50 mm2) lijkt daarvan ook niet te bestaan.

De bedrading van/naar de bezetmelder wordt sowieso 0,25 mm2 of dikker.
Groeten,
Anton

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2015, 22:00:13 »
Alles minimaal 0,50mm2 behalve de signaal aansluitingen voor de wissel en seindecoders.... zie ook De eerste bedrading en verder in het draadje... dan zie je wel wat foto's van het bedradingswerk.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

AntonV

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2015, 17:14:31 »
De nieuwe kabels zijn binnen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor 3-polig 0,75 mm2 snoer voor de wissels en 0,75 mm2 montagedraad voor de bezetmelders.


De kabels zijn nu misschien wat aan de dikke kant, maar dit snoer is er volgens mij ook niet dunner. Bij diezelfde winkel was 0,75 mm2 na 0,14 mm2 verder ook de dunste kabel. Met deze lengtes zullen we waarschijnlijk toch geen last hebben van een te dikke kabel, en het past nog mooi in de modules van Rosoft.

De draden die aan de rails en wissels zitten zijn wel dunner (0,14-0,25 mm2), deze worden straks in elkaar gedraaid en met krimpkous vastgemaakt aan de dikkere draden. De bedrading van onderen af solderen zie we niet zitten.
Groeten,
Anton

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2015, 18:01:02 »
Aleen draaien is op termijn wel beetje vragen om problemen naar mijn mening... Zou ik er eerder kroonsteentjes eventueel met aderhulzen gebruiken. Of van die draad naar draad krimp verbindingen.

Maar solderen onder de baan is niet zo lastig hoor. Gewoon in elkaar draaien, even een lompe/goedkope soldeerbout er tegen, tikje met de tin en klaar. Heb je iig een stabiele verbinding :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #7 Gepost op: 05 November 2015, 19:20:14 »
De bedrading slechts in elkaar draaien (twisten) is vragen om moeilijkheden. Koper oxideert aan de lucht en zal uiteindelijk een niet geleidend laagje vormen.

Het nadeel is dat dat laagje wel eens zodanig van invloed kan zijn dat je er met een doorpiep-meting met een multimeter niets van merkt, maar er bij meer stroom (een half Ampère of meer) ineens wél last van krijgt, omdat de overgangsweerstand dan toeneemt.

Ik zou op z'n minst een kroonsteen gebruiken, of inderdaad solderen.
Krimpen kan, maar moet je alleen maar doen als je een goede tang hebt.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #8 Gepost op: 05 November 2015, 19:56:45 »
Hoi,

De draden die aan de rails en wissels zitten zijn wel dunner (0,14-0,25 mm2), deze worden straks in elkaar gedraaid en met krimpkous vastgemaakt aan de dikkere draden. De bedrading van onderen af solderen zie we niet zitten.

Of je zorgt er voor ervoor dat je de baanontwerp zo is dat je baan op de kant kan zetten ;) Dan hoef je ook niet onder de baan te solderen  ;D Even serieus: Inderdaad gewoon solderen onder de baan of gaan werken met "verdeelplaatjes" of zo. Ik heb een aantal schroefklemmen op een printplaatje gesoldeerd en deze gebruik ik als verdeelplaat. Daarnaast gewoon ook aderhulzen gebruiken. Dat werkt heel handig en is alles meteen netjes afgewerkt.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

AntonV

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #9 Gepost op: 06 November 2015, 12:00:43 »
Het is mij inmiddels wel duidelijk dat we de draden niet gewoon in elkaar moeten draaien, ik dacht eerst dat het wel wat mee zou vallen. Zelf heb ik echter ook niet altijd goede ervaringen met kroonsteentjes, de draden zitten dan soms net naast de schroef. Misschien dat het met aderhulzen beter werkt, maar daar is dan weer een aparte tang voor nodig.

Waarschijnlijk zal ik toch proberen om de draden te solderen. Veel plaatsen zijn alleen lastig te bereiken, misschien dat we daar deze aderverbinders voor kunnen gebruiken. Deze lijken echter maar tot 0,65 mm2 te gaan. We hebben ook naar WAGO verbindingsklemen gekeken, maar dan wordt het wel erg duur.
Groeten,
Anton

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #10 Gepost op: 06 November 2015, 12:12:01 »
Hoi,

Aderhulzen kan je ook gebruiken zonder een speciale tang ;) Dat gaat goed :)  Wat ik al aangaf: Geen kroonsteentjes maar schroefklemmen op een printplaatje:



Je ziet ze hier de digitale spanning doorlussen (de zwarte en rode draden)  aan de linkerzijde en de 12v spanning (de blauwe en geel/groene draden) voor de alle andere verbruikers aan de rechterzijde.  Gewoon kleine klemschroefjes op een strokenprintplaat gesoldeerd.  De draden zijn allemaal 0,50mm2  of groter met aderhulzen behalve de draden die alleen DCC-signaal transporteren, die zijn 0,14mm2

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

AntonV

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #11 Gepost op: 06 November 2015, 13:32:02 »
Dat ziet er inderdaad ook wel handig uit. Dan is het ook nog mogelijk om een wissel ertussenuit te halen bij een defect.

Voor de duidelijkheid: dat zijn dan deze klemmen, daarvan komen er twee tegenover elkaar op een printplaat, en die worden aan elkaar gesoldeerd?
Groeten,
Anton

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #12 Gepost op: 06 November 2015, 13:58:23 »
Ja, alleen je moet even kijken naar de juiste rastermaat. Normaal gesproken hebben strokenprintplaten iets van 2,54mm afstand tussen de gaten. De schroefklemmen kan je dan solderen. Het geheel kan je met twee schroefjes vastzetten of met een dot hele lijm.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #13 Gepost op: 06 November 2015, 15:21:27 »
Voor het verlengen van bijvoorbeeld de draden van een wisselmotor onder de tafel gebruik ik printpennen aan de wisselmotordraden en een schuifje aan de verlengdraad. Uiteraard beide kanten isoleren met krimpkous.
Je hebt dan wel een gat van 2,5-3 mm nodig om de printpennen + krimpkous doorheen te duwen.
Ik doe overigens hetzelfde bij reedcontacten, seinpalen, baanverlichting etc.
Het voordeel is dat je dan vrij gemakkelijk iets kunt vervangen als het kapot is (zonder dat je hele einden draad moet loshalen).

De oplossing van de schroefklemmen op een printplaatje had ik nog niet voor de bril maar die ga ik ook zeker toepassen. Moet ik alleen nog even kijken wat ik nog meer bij die winkel kan bestellen om boven de € 25 uit te komen  8)
Groet Freek

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Bedrading wissels en bezetmelders
« Reactie #14 Gepost op: 06 November 2015, 19:05:05 »
Printpennen en Schuifjes voor Printpennen klinken ook al best goed.
Inderdaad, om even snel iets te vervangen, maar ook om de trekspanning van de draad af te halen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail