Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:44:03
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:24:41
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
  

Auteur Topic: Benelux Soap  (gelezen 10053 keer)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Benelux Soap
« Reactie #30 Gepost op: 31 October 2015, 15:32:13 »
Het is helaas jammer dat de BDs niet vertraxxt wordt, ben zelf bij het project en de proto BDs vertraxxt betrokken geweest.

Vergeet ook niet dat een traxx loc twee cabines heeft, de BDs heeft er maar één. Dit houdt in dat de Bds zich moet gedragen als een loc maar met één cabine. Op deze manier is het dus niet een kwestie cabine nabouwen en software erin en rijden. De software knoopt nl alle systemen aan elkaar en moeten ook aanwezig zijn om te kunnen functioneren, dus ook de tweede cabine.

Software aanpassen is een zeer langdurig traject omdat het simpelweg nog nooit is uitgevoerd. Hierbij komt dan ook de hele spoortoelating om het ding toegelaten te krijgen. Dit is dan waarschijnlijk ook een lang traject. Dan pas kun je beginnen met type beproevingen etc.

Dus traxxen kopen is de snelste en waarschijnlijk een goedkopere oplossing.

Groeten Bart

NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6509
Re: Benelux Soap
« Reactie #31 Gepost op: 31 October 2015, 17:17:30 »
Zowel de Volkskrant als de NRC berichten vandaag uitvoerig over de opties, of beter gebrek aan opties voor hoogwaardig alternatief HSL materieel. De Traxx oplossing wordt daarbij weggezet als te duur en eigenlijk ontoereikend alternatief. De echte oplossingen vragen tijd, vooral door de verplichte en ingewikkelde aanbestedingen én door het lopende contract met de NS.
Omdat de laatste in gebreke is gebleken, zou het contract open gebroken kunnen worden.

Ik zou zeggen, geef de concessie aan de bestaande HSL vervoerders mét ervaring, of huur tijdelijk het materieel: Een Duitse ICE, een Franse TGV en een Eurostar. Je verdeeld de lusten en lasten eerlijk.

Maar de meest pragmatische en (voor de reizigers) veruit goedkoopste oplossing:
Luxe rechtstreekse bussen die voor een habbekrats vanuit Eindhoven gaan rijden op Aken, Luik en Brussel.

Ofwel, stel we hebben over jaaaaaaarenp eindelijk een echte HSL trein, dan zijn er geen reizigers meer.  ;D

Grzz, Hans

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Benelux Soap
« Reactie #32 Gepost op: 31 October 2015, 17:53:12 »
Even een berichtje van de moderatoren.

Vriendelijk verzoek alleen de CITAAT-knop te gebruiken als het echt nodig is.
We zijn nu regelmatig diverse kopieën van lange lappen tekst voorbij kome, terwijl een antwoord met een verwijzing ook voldoende is. Of CITEER, maar haal het deel van de gekopieerde tekst weg dat niet nodig is.

Met dank, gr,

Bert
Team moderatoren.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Benelux Soap
« Reactie #33 Gepost op: 31 October 2015, 18:18:34 »
Ik zou zeggen, geef de concessie aan de bestaande HSL vervoerders mét ervaring, of huur tijdelijk het materieel: Een Duitse ICE, een Franse TGV en een Eurostar. Je verdeeld de lusten en lasten eerlijk.
Vergeet dat maar hoor, of denk je dat de SNCF of DB toevallig 16 treinstellen over heeft staan in een hoekje?
Reken maar dat ze er echt niet meer hebben laten bouwen dan dat ze zelf daadwerkelijk nodig hebben (dienst + onderhoud + kleine reserve).
Die dingen kosten immers kapitalen...

Daarnaast zit daar geen ATB in, dus kom je daar nog niet ver mee als je de HSL afrijdt.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6705
Re: Benelux Soap
« Reactie #34 Gepost op: 31 October 2015, 18:39:02 »
Afgelopen week zag ik wat interviews met reizigers op de lijn, Belgen, Fransen en Nederlanders, zowel forensen als reizigers buiten de spits. Los van de HSL, Fyra blamage en de uitkomst van de enquête commissie: er rijden toch gewoon 29 treinen per dag, Thalys (snel en toeslag) en Benelux dienst (elk uur zonder toeslag). Oké, niet met 250 km/hr maar toch.

Ik kreeg niet de indruk dat reizigers nu heel erg ontevreden zijn, probleem wordt lijkt me een beetje groter gemaakt dan nodig?

Gr, Ben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Benelux Soap
« Reactie #35 Gepost op: 31 October 2015, 18:51:58 »
@Ben, het probleem is ook niet zo groot als men doen wilt geloven hoor. De politiek wilt gewoon mooie sier maken, over de ruggen van de reizigers. Alsof ze daar ineens zo mee begaan zijn.... >:(
Groeten Joop, machinist Lls

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Benelux Soap
« Reactie #36 Gepost op: 31 October 2015, 21:54:49 »
Vergeet dat maar hoor, of denk je dat de SNCF of DB toevallig 16 treinstellen over heeft staan in een hoekje?
Euh, geen 16, maar ooit telde ik er op basis van foto's 8 of 9 kopparen TGV Sud Est. Momenteel kom ik aan 5 kopparen TGV die in Sotteville gezet zijn. Jammer dat alleen de meeste bicourant (1,5 en 25 kV) zijn.

Voor de liefhebbers: https://www.flickr.com/search/?text=sotteville%20sncf
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Benelux Soap
« Reactie #37 Gepost op: 01 November 2015, 00:47:47 »
Ik krijg op die link veel meer foto's te zien dan me lief is :)

En dat ze ergens staan, maakt ze nog niet ineens beschikbaar, en je krijgt kopparen, heb je het dan over alleen motorwagens of complete stammen?

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Benelux Soap
« Reactie #38 Gepost op: 01 November 2015, 01:02:49 »
ja wauw een lading incomplete motorwagens ::)

als ze die traxx met ICRm nou eerst betrouwbaar en vlot laten rijden.

en een goede aanbesteding schrijven voor 250 km/u materieel
wellicht met de DB samen ICX treinstellen aanschaffen.

is toch de bedoeling om er een aantal uiteindelijk tussen Amsterdam-Berlijn te laten rijden (ooit  :-X )

 
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Benelux Soap
« Reactie #39 Gepost op: 01 November 2015, 02:18:55 »
Ik krijg op die link veel meer foto's te zien dan me lief is :)

En dat ze ergens staan, maakt ze nog niet ineens beschikbaar, en je krijgt kopparen, heb je het dan over alleen motorwagens of complete stammen?
Enkel motorwagens. En zoals ik al zei, volgens mij zijn het voornamelijk oude PSE stellen, dus bicourant (1,5 en 25 kV), dus in theorie alleen geschikt voor binnenlandse dienst (Groningen - Vlissingen via Amsterdam iemand? 200 op de Hanzelijn, 300 tussen Amsterdam en Rotterdam en het laatste stukje lekker boemelen). Maar er zal wel wat mee zijn, bij de een missen pantografen, bij een ander delen van de stroomlijnbeplating en bij allen lijken de kabels stomweg afgesneden te zijn. Zit dus wel wat werk in, maar dit zou, lijkt mij, sneller weer in dienst te krijgen zijn met nieuwe tussenstammen dan compleet nieuwe stammen bestellen. SNCF doet dat ook aan de lopende band, tussenseries bestellen en kopbakken weer op een ander moment vernieuwen.
Ik heb de zoekopdracht even specifieker gemaakt. Schijnen halverwege dit jaar ca. 330 locs (inc. die TGV motorbakken) gestaan te hebben. Dus als iemand nog een dieseltje zoekt. :-X Verder zouden er nog ergens de La Poste stammen moeten zijn, halverwege dit jaar zijn de La Poste diensten beëindigd.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Benelux Soap
« Reactie #40 Gepost op: 01 November 2015, 09:40:16 »
Die PSE stellen zijn inmiddels ook 35 jaar oud en lopen tegen het einde van hun leven. Buiten dat is het een beetje extreem om een hogesnelheidstrein als boemeltje in te zetten tussen Vlissingen en Roosendaal daar op reëel station stopt. In Frankrijk willen ze ook juist afkomen van de TGV's die een stukje op de LGV rijden en daarna een lang stuk over conventioneel spoor omdat het heel erg duur is om zulk duur materieel in te zetten als boemeltje (Artikel The Economisch). Bovendien, wie wel er nou van flushing Vlissingen naar Groningen reizen?

Ik kreeg niet de indruk dat reizigers nu heel erg ontevreden zijn, probleem wordt lijkt me een beetje groter gemaakt dan nodig?
Als reiziger heb ik hier wel een mening over. Vergeleken met de tijd na het uit dienst halen van de Fyra toen er bijna geen treinen reden tussen Amsterdam een Brussel is natuurlijk elke treindienst, hoe slecht dan ook, een vooruitgang. Toch is het erg frustrerend dat de trein stopt op stations als Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Berchem, Mechelen, Brussel Nationale Luchthaven en Brussel Noord (Brussel Centraal kan ik wel mee leven). Vooral door de omrit over de diabolo is de reistijd nu langer dan voordat de HSL open ging (!!!). Erg frustrerend om te weten als je in die trein zit en weet dat je parallel aan een miljarden project boemelt waarmee je een uur sneller zou reizen...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Benelux Soap
« Reactie #41 Gepost op: 01 November 2015, 09:51:01 »
Enkel motorwagens. En zoals ik al zei, volgens mij zijn het voornamelijk oude PSE stellen, dus bicourant (1,5 en 25 kV), dus in theorie alleen geschikt voor binnenlandse dienst (Groningen - Vlissingen via Amsterdam iemand? 200 op de Hanzelijn, 300 tussen Amsterdam en Rotterdam en het laatste stukje lekker boemelen). Maar er zal wel wat mee zijn, bij de een missen pantografen, bij een ander delen van de stroomlijnbeplating en bij allen lijken de kabels stomweg afgesneden te zijn. Zit dus wel wat werk in, maar dit zou, lijkt mij, sneller weer in dienst te krijgen zijn met nieuwe tussenstammen dan compleet nieuwe stammen bestellen. SNCF doet dat ook aan de lopende band, tussenseries bestellen en kopbakken weer op een ander moment vernieuwen.
Ik heb de zoekopdracht even specifieker gemaakt. Schijnen halverwege dit jaar ca. 330 locs (inc. die TGV motorbakken) gestaan te hebben. Dus als iemand nog een dieseltje zoekt. :-X Verder zouden er nog ergens de La Poste stammen moeten zijn, halverwege dit jaar zijn de La Poste diensten beëindigd.
Als ik het zo hoor staan die motorwagens daar gewoon voor afvoer als ze al geplukt zijn en 35 jaar oud zijn, reken dan maar op een slink staaltje verouderde techniek met vaak niet meer verkrijgbare onderdelen.
Immers staan ze dan niet voor niets aan de kant, dus dat is ook weinig succes...

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Benelux Soap
« Reactie #42 Gepost op: 01 November 2015, 13:24:40 »
Even een berichtje van de moderatoren.

Vriendelijk verzoek alleen de CITAAT-knop te gebruiken als het echt nodig is.
We zijn nu regelmatig diverse kopieën van lange lappen tekst voorbij kome, terwijl een antwoord met een verwijzing ook voldoende is. Of CITEER, maar haal het deel van de gekopieerde tekst weg dat niet nodig is.

Met dank, gr,

Bert
Team moderatoren.

iarnrod

  • Online Online
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Benelux Soap
« Reactie #43 Gepost op: 05 November 2015, 23:59:43 »
Tochwel eventjes aanhalen dat een aantal van de eerder genoemde oudste PSE stellen, samen met de NOL €-Star stellen nodig zijn in Region Nord - Pas de Calais. Die worden ingezet als TERGV's:
Dit zijn TER diensten per TGV via de LGV Nord tussen Rijsel en de Opaalkust:
De eerste klas rijtuigen zijn hierbij gedeklasseerd en is het BAR rijtuig gesloten.
Op de meeste diensten is er een "Opale" toeslag van €3 :
(Arras) - Lille Europe - Dunkerque &  Arras - Lille Europe - Calais Frétun - Boulogne Sur Mer - (Rang-Du-Fliers) 
Indien ik het goed voor heb wordt, na sterk en lang gelobby van de Region Nord Pas De Calais die het project sterk subsidieerd, straks Brussel aan het netwerk toegevoegd. Samen met het Kent Counsil wilde men ook 'Stoptrein' Eurostars inleggen tussen Rijsel en Londen die alle haltes zouden aandoen.
Maar de rijpaden door het 'mollengat' zit hiervoor te vol.
Zie eerste foto'suit dit album (rondje Lille - Calais - Boulogne - Abbeville - Amiens - Lille):
https://picasaweb.google.com/celtjan/NPDCPicardie?authkey=Gv1sRgCMDhwe_j9tGDqgE#
En een "Nolleke" te Boulogne-Ville:
https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4915609477/in/album-72157624656198117/
Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 06 November 2015, 00:02:56 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal