Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23

Auteur Topic: van Marklin analoog naar digitaal  (gelezen 14521 keer)

awierikx

• Gast
van Marklin analoog naar digitaal
« Gepost op: 28 October 2007, 21:45:39 »
Ik wil de analoge Marklin baan van mijn zoon digitaal gaan maken. Eigenlijk maar om één reden: het tegelijkertijd met meerdere locs over de baan kunnen rijden.

Het is mij niet duidelijk wat ik daar nu voor moet aanschaffen. We zijn gestart met Marklin startset 29147 (Goederenloc analoog met 32 VA Trafo). Inmiddels is nog een analoge loc bijgekomen en een boel rails en wagons.

Ik lees over Delta, Marklin Systems en Digitaal rijbedrijf en weet inmiddels niet meer waar te beginnen om ons doel te bereiken.
Help Wanted ???

henk

• Offline Offline
Re: van Marklin analoog naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2007, 21:57:37 »
Over digitaal valt veel te vertellen. Met wat zoeken kom je op het forum al veel tegen.
Maar als het er alleen maar om gaat de locs onafhankelijk van elkaar te kunnen besturen, dan heb je maar twee dingen nodig.
- De locs moeten een decoder aan boord hebben. De meeste nieuwe Märklin locs hebben dat standaard ook als ze analoog worden genoemd. Hoe dat met die startset loc zit weet ik niet, maar iemand anders vast wel. Heeft hij geen decoder dan moet er eentje worden ingebouwd.
- Je hebt een centrale nodig. Gezien de behoefte kan dat een eenvoudig exemplaar zijn. Delta is het oude eenvoudige systeem van Märklin, tegenwoordig is er de zogenaamde Mobile. Die dingen worden op beurzen en op internet inclusief trafo voor 50 euro daaromtrent aangeboden. Zijn  gloednieuwe dingen uit startsets gehaald. Zorg wel dat je de 1,9 ampère versie te pakken krijgt. De mobile heeft één handregelaar, maar je kunt gemakkelijk een tweede regelaar aansluiten. Dat is tientjeswerk.
Ingewikkelder hoeft het voor jouw niet te zijn, duurder ook niet. Nou kan zo'n mobile kapot - wat niet - en als je de garantie belangrijk vind, moet je wat meer betalen in de winkel. Je kunt ook een digitale startset aanschaffen. Zijn in de winkel nauwelijks duurder dan een losse mobile. Ook dan kijken of de set de 1,9A versie bevat. Er is een lichtere 1,2A versie van de mobile en daarmee kom je toch al gauw stroom tekort.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2007, 22:05:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

awierikx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2007, 10:15:22 »
Bedankt voor de toelichting. Als ik een startset van systems wil overnemen, zie ik alleen dat de trafo 18vA is. Of ie nu 1,2 of 1,9 A is kom ik niet te weten. De startset die ik wil overnemen is de ICE startset.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #3 Gepost op: 29 October 2007, 10:21:02 »
De h0 startsets hebben altijd een 1.2A versie dacht ik.

De 1.9 versie's zijn gewilder en dus ook duurder. Zag er afgelopen zaterdag op Eurospoor een voor 59 euro staan.

Ik weet niet hoe groot de baan is(wordt) en met hoeveel treinen je tegelijk gaat rijden?

Als je met twee locs rijd dan is een 1.2 voldoende.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2007, 10:22:06 »
Een 18 VA trafo zit bij de lichte variant van de mobile. Daar kun je twee lichte treinen mee besturen, maar daarna houdt het vrij snel op. Dat ligt zowel aan de ingebouwde versterker die niet meer dan 1,2 A doorlaat als aan de trafo waarvan de spanning bij wat zwaardere belasting begint in te zakken.
Bij de wat zwaardere variant van de mobile zit ook een veel zwaardere trafo. Die mobile laat niet meer dan 1,9A door en dan zit de trafo nog niet tegen het eigen maximum en levert nog keurig 16 volt.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2007, 10:30:42 »
Arjan zegt dat hij nu al een 32VA trafo heeft, die is voldoende om een 1.2A aan te sturen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2007, 10:45:51 »
Ah ja, goed gezien. Dan zou Arjan het allicht kunnen proberen. Voldoet de 1,2A mobile dan is dat mooi. Voldoet hij niet dan kan Arjan alsnog een 1,9A versie scoren en de eerste mobile als tweede handregelaar gebruiken.

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2007, 11:07:40 »
Arjen, startset 29147 Goederenloc analoog met 32 VA Trafo is ongeveer gelijk aan de zgn kruidvatset, die heb ik ook.
De 32 VA trafo uit de set gebruik ik nu als voeding voor een proefbaantje met 2 mobile stations.
Om de lok uit de set op digitaal te laten werken zul 'm eerst open moeten schroeven, (één schroef op het dak) en dan een digitaal adres moeten instellen met een combinatie op de witte mini-schakelaartjes op de decoderprint. De combinaties & adressen staan in de gebruiksaanwijzing van de set.
Je  kunt beginnen met een mob stat en een C-aansluitrail of een mobstat en een losse aansluitbox 60115, Die heb ik zelf. Daarop sluit je de aansluitrails rechtstreeks op aan.

WEL BELANGRIJK: Verwijder het kleine (onstorings)printplaatje dat in de aansluitrails is gemonteerd. Sluit de draden van de box rechtstreeks op de rails aan. Voor digitaal zijn die printjes uit den boze!
Als je een C-rail aansluitrail hebt zal er geen printje in de rail aanwezig zijn. maar als je die aanluitrail uit je set in de baan opneemt moet dat printje er in ieder geval uit.

Wil je een tweede mob stat aansluiten dan wordt dat de zgn slave en dan heb je ook nog een speciaal kort tussenkabeltje nodig (610479).

Dan heb je keuze op beide mobstat's uit de tien lok's die in het geheugen van de master staan en kun je tweelok's tegelijk onafhankelijk van elkaar besturen.

Werkt prima.
De groeten van Rob

awierikx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29 October 2007, 23:34:48 »
Vrienden,
Allen hartelijk dank voor de bijdrage.
Ik ben zeer zeker wijzer geworden.
Samengevat:
De tweehands ICE set die ik voor 150 koop met 1.2A en digitale ICE loc is geen slecht idee.
De 1.2A MS kan ik combineren met de 32Va trafo die ik heb uit mijn startset.
Mijn rangeerlocje uit de eerste startset kan ik digitaal maken en vervolgens met de 1.2A samen laten rijden.
Als ik ook de ander dieselloc tegelijk wil laten rijden (3-tegelijk) moet ik een nieuwe diepteinvestering doen in een tweede MS maar dan een 1.9A. Ik heb dan geen nieuwe trafo nodig de 32Va voldoet. De 1.2A MS kan dan als slave worden gebruikt icm met de 1.9A. Als ik het allemaal goed heb begrepen.....
 ::)

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 October 2007, 12:42:21 »
Eeeh, ja, je hebt het goed begrepen. Veel pret voor weinig.  :D

Hox

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 30 October 2007, 13:03:28 »

WEL BELANGRIJK: Verwijder het kleine (onstorings)printplaatje dat in de aansluitrails is gemonteerd. Sluit de draden van de box rechtstreeks op de rails aan. Voor digitaal zijn die printjes uit den boze!

Bedoel je deze hiermee?

Zoja,  Waarom is het uit den boze? Momenteel heb ik deze nog wel in mijn baan zitten en rijdt digitaal met de ECoS. Ben ik nu iets aan het slopen?

groeten,

Dennis

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #11 Gepost op: 30 October 2007, 15:43:43 »
Nee je bent het digitale signaal aan het vervormen, verstoren, verminken. Of hoe je het ook maar wil zeggen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #12 Gepost op: 30 October 2007, 19:43:20 »
Zoals Wim al vermeldt, dus
ook Märklin zelf vermeldt dit in handleidingen van Digitale stuurapparaten.
rtfm'l  ;D
De groeten van Rob

Hox

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 October 2007, 22:43:51 »
Ik heb geen digitale stuuraparaten van marklin, want die zijn mij te duur. Vandaar dat ik het nog nooit gelezen had. Maar bedankt dat ik het nu weet  ;D