Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door MOVisser
Vandaag om 10:38:35
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: MRdirect: een probleem / vraag  (gelezen 3112 keer)

Bart Sanders

• Offline Offline
MRdirect: een probleem / vraag
« Gepost op: 02 September 2015, 00:03:09 »
Beste allemaal en speciaal MRdirect gebruikers,

De in de handleiding beschreven aansluiting/booster etc. werken allemaal prima. En eigenlijk werkt MRdirect wel.

Maar, er is een "vreemd" gedrag.

Volgende omgeving:
MRdirect versie 80G, PC, XP-SP3, NL toetsenbord, Delta booster, Uhlenbrock 76425 (N1, adres 3, korte adressen)
Er is maar een locomotief gedefinieerd in MIJN.DBF met bovenstaande decoder.

Als ik het aparte programma MRD-TEST.EXE laat draaien door het aan te klikken, opent een DOS-Window en kan ik alles perfect laten werken: F11 licht, F3/F4 rij- en stopgedrag, F12 rijrichting, + en - voor snelheid. Geen probleem dus.

Maar, als ik MRD80G.EXE start dan werken de toetsen:
/, F11 of 5 niet om de rijrichting om te keren. Alles werkt verder, maar richting omkeren kan niet. De richtingsaanduiding op het scherm blijft voortdurend rood. Zou wit moeten worden na omkering (/,F11,5).

Na het vinden van een tip op dit forum heb ik het toetsenbord verwisseld, geen effect. Al die toetsen werken wel gewoon in andere programma's (tekst etc.).

Is toch wat eenzijdig, altijd maar dezelfde kant op rijden..... Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Bart

Catweazle

• Offline Offline
Re: MRdirect: een probleem / vraag
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2015, 11:02:18 »
Zet de numlock en/of fmode ( die de tweede functie van een toets activeert)eens handmatig aan of uit. Wellicht worden die bij het opstarten in het bewuste programma aan of juist uit gezet......just a guess.
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

PeterC

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2015, 13:48:51 »
Misschien eenvoudiger om de vraag aan Marco Roede te stellen?

PeterC

MRdirect

• Offline Offline
  • Marco Roede
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2015, 14:30:30 »
Hallo Bart,
Ik had je vraag ook al in mijn privé mail geleze maar antwoord hier.

Dit is nieuw voor mij. Het is heel vreemd dat het in het ene programma niet en in een ander wel werkt. Dat betekent mi dat het niet aan het toetsenbord of pc hardware ligt.

Het lijkt erop dat de num-key-pad toetsen een afwijkend gedrag vertonen.
Als je een tweede en derde loc toevoegd in de DBF kan je deze dan dmv de pijltjes toetsen selecteren?
Kan je dmv de Ins of Del knop de snelheid met stappen van 10 verhogen of verlagen?

M.vr.gr.
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2015, 23:00:12 »
Hallo Marco,

Citaat
Als je een tweede en derde loc toevoegd in de DBF kan je deze dan dmv de pijltjes toetsen selecteren?
Kan je dmv de Ins of Del knop de snelheid met stappen van 10 verhogen of verlagen?

Ik heb nog meer gedaan en getest, maar eerst even jouw vragen:

Meerdere locs: ja, kunnen allen geselecteerd worden, maar geen richtingsverandering.

Toetsen test:
PGUP, PGDWN, ESC, F1 t/m F16 allemaal OK
/,5,F11 geen reactie, richting keert niet om.

Daarna heb ik MRD80G laten draaien vanuit een pure MS-DOS 6.22 situatie. Geen verandering, lijstje zie boven.

Daarna heb ik een stokoude Toshiba Satellite Pro 430 uitgegraven (WIN98) - wie bewaart die heeft wat! - en vanuit WIN98 MRD80G gestart. Geen verschil, het testlijstje van boven geeft precies hetzelfde resultaat. Deze laptop uit 1995 is te langzaam denk ik, want alhoewel de baanspanning staat te pulsen, reageert de loc met de juiste config. (N1, adr. 3 etc.) "wild": dan niets, dan ineens vol tempo achteruit, dat soort gedrag. Maar, het toetsenprobleem is ook hier aanwezig.

Wat ik wél zie gebeuren: als de toetsen F11, 5, / worden aangeslagen dan zie ik achter het rode driehoekje rechts, vaak heel even een cursor (liggend streepje) verschijnen. Alsof er wel geschreven wordt naar die karakterpositie op het scherm.

Zoals al geschreven: het "losse" testprogramma MRDTEST.EXE werkt helemaal correct, incl. de richtingsverandering.

Nog een andere suggestie? Oudere versie proberen?

Groet!

Bart

Bart Sanders

• Offline Offline
Re: MRdirect: een probleem / vraag - opgelost ?!
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2015, 21:54:21 »
Hallo Marco, hallo allemaal,

Het probleem van de "missende" rijrichting-omschakeling is niet opgelost, maar een work-around heb ik wel.

Er zwerven hier meerdere oude laptops rond. Dat klinkt wellicht poenerig, maar hier wordt niet snel iets weggegooid. De oude Toshiba 430 en een niet zo oude desktop (Win XP-SP3) hebben beide hetzelfde probleem getoond. De toetsen F11, / en 5 wilden niet werken v.w.b. de rijrichting.

Toen heb ik een nog goed werkende Fujitsu/Siemens Lifebook met XP-SP3 genomen. En die..... werkt wel!!!! Ook nog mooi van een RS-232 interface voorzien en de zaak doet het helemaal.

;D

Waarom die toetsen op die twee systemen niet werken is nu academisch van aard. Compatibiliteitsproblemen in keyboards???

En nou ben ik wel benieuwd naar de IB P50x interface beschrijving, zo langzamerhand komt de koppeling met die oude XT in beeld! Dus, Marco, doe je best!

Groet,

Bart

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 September 2015, 17:22:58 »
Hoi
Ik heb het idee dat er een verkeerde keyboard is geinstaleerd, je heb qwerty en azerty, maar ook daar heb je nog onderlinge verschillen per land. Meestal voor qwerty is US internationaal, maar duitse machines gebruiken azerty, hierdoor kan als er een toets wordt ingedrukt een andere code tot gevolg hebben, dit werd voor dos of in de CONFIG.SYS of de AUTOEXEC.BAT vast gelegd, maar ook in windows wordt dit bepaald bij de settings van windows.
 Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 06 September 2015, 17:32:23 door Fransx »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 06 September 2015, 19:35:08 »

En nou ben ik wel benieuwd naar de IB P50x interface beschrijving, zo langzamerhand komt de koppeling met die oude XT in beeld! Dus, Marco, doe je best!

Huh ??????????? p50x, oftewel het Uhelnbrock protocol zit toch echt al een aantal jaren in MRDirect. Dus benieuwd waar jij benieuwd naar bent.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 September 2015, 22:31:04 »
Hoi
Ik heb het idee dat er een verkeerde keyboard is geinstaleerd, je heb qwerty en azerty, maar ook daar heb je nog onderlinge verschillen per land.

Klopt! Ik heb daar naar gekeken. Maar, alle drie de gebruikte toetsenborden zijn allen correct geïnstalleerd. De twee QWERTY's doen het niet goed (de oude Toshiba 430 (Win98) en een desktop PC (XP-SP3)) en de QWERTZ op de Siemens laptop (XP-SP3) - van Duits/Japanse komaf - die doet het wel goed! Alle toetsenborden generen in bijv. Word de juiste karakters op het scherm.

Maar, ik denk tóch dat hier ergens de oorzaak moet zitten.

Groet en bedankt voor de tip!

Bart

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 September 2015, 22:43:47 »
Dus benieuwd waar jij benieuwd naar bent.

Inderdaad, dat kun je uit deze vraag hier niet afleiden. Ik gebruik geen Koploper e.d., maar heb een eigen automatische treinbaanbesturing geschreven. In dit forum kun je zoeken naar PC-XT en daar vind je een aantal posts.

Dit is in wezen een klassieke analoge baanbesturing, waarbij blokken en treinen in die blokken worden bewaakt en bestuurd teneinde elke trein zijn eigen spoorboekje te laten afwikkelen.

MRdirect wordt mijn eerste uistapje in een DCC bestuurd, apart deel van de baan. En MRdirect wordt - net als bijv. Koploper - bestuurd door deze eigen software. Enfin, straks dus.

En om dát te kunnen heb ik van Marco inmiddels zijn overzicht gekregen van de binnen MRdirect geïmplementeerde  ASCII/binaire PX(a/b) commando's en veel informatie over de communicatie tussen PC-XT (DOS) en MRdirect.

Voor het "logische" gedeelte van mijn software - dus het spoorboek deel - veranderd er weinig en komt er gewoon een trein bij, maar de baanbesturing wordt dan via die P50x commando's overgelaten aan MRdirect en d.m.v. MRdirect vervolgens bewaakt.

Dat is een grove schets van wat ik van plan ben...... de duiveltjes zitten altijd in de details.

(P.S.: ik zou natuurlijk ook Koploper e.d. kunnen nemen, maar dat is helemaal niet leuk - voor mij dan!)

Groet!

Bart

Bart Sanders

• Offline Offline
Re: MRdirect: een probleem / vraag - opgelost!
« Reactie #10 Gepost op: 09 September 2015, 16:53:41 »
Hoi,

Het probleem van de rijrichting-omkeer-toetsen "F11, 5 en /" is opgelost. Dit draadje kunnen we sluiten.

Typisch geval van RTFM.....  :-[   In dit geval het MRdirect manual.

De oplossing is dat in de *.DBF file van MRdirect (waar alle treindecoders die gebruikt worden staan gespecificeerd) er na het SLAVE decoder adres een serie getalletjes komt. En dat begint met de voor die decoder ingestelde rijrichting na opstart: 1 of -1. Zie blz. 17 van het MRdirect handboek.

En, naar nu blijkt, stond in de twee PC/laptops die geen rijrichting konden schakelen, er een "0" in die twee bestanden.....

Voor de liefhebbers: hoe heb ik dit nu ontdekt? Niet door het manual goed te lezen dus. Maar, wel door toeval.

Zoals hier in dit draadje beschreven gaat MRdirect de DCC vertaler worden voor een deel van mijn baanbesturing. Ik heb m.b.v. Marco's P50X documentatie van het communicatie protocol inmiddels succesvol die verbinding kunnen testen. Alles werkt. Tijdens de tests wordt wel eens de verkeerde baudrate of een duister commando over de lijn gestuurd. Dat is dan ook gebeurd. Want, de MRdirect die aan de andere kant braaf stond te luisteren naar die berichtjes, had ineens een nieuwe decoder in bovengenoemd *.DBF bestand aangemaakt. Kennelijk was er per toeval een berichtje ontstaan dat MRdirect ertoe bracht een decoder met een adres 483 in de DBF te schrijven, en mee te nemen in de vanaf dat ogenblik bekende decoders.

Mooi. Maar, toen bleek voor die nieuwe "ghost" decoder dat de kleur-indicatie van de rijrichting wél op vooruit (1, wit) stond en niet op rood/achteruit voor de decoder die op dat moment wel echt bestaat. Maar, die dus niet op vooruit kon worden gezet.

Snel gecheckt of na selectie van die nieuwe "ghost" decoder wél rijrichting om te schakelen viel met "F11, 5 en /" en jawel hoor! En toen was de boosdoener na echt eens goed in DBF te kijken en na te lezen in het manual snel gevonden. Als de R waarde in DBF "0" is dan reageert MRdirect daarop zoals het kennelijk doet.

Staat er 1 of -1 dan werkt alles gewoon goed.

Einde.

Groetjes!

Bart

MRdirect

• Offline Offline
  • Marco Roede
« Reactie #11 Gepost op: 09 September 2015, 17:57:52 »
Ik zal voor de /een nieuwe versie het zo maken dat als de "richting" in dbf-file 0  is deze wordt vervangen door 1  .
Met vriendelijke groet,
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 September 2015, 11:20:43 »
Ik zal voor de /een nieuwe versie het zo maken dat als de "richting" in dbf-file 0  is deze wordt vervangen door 1  .

Dat is een prima voorstel en ik voel me best geëerd!

Groet,

Bart