Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:09:55
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 22:59:14
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Huup
Vandaag om 22:50:49
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Albert de Heer
Vandaag om 22:28:25
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:23:15
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
Vandaag om 21:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:45:40
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 21:26:52
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 20:48:02
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 20:45:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
Vandaag om 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
Vandaag om 20:33:24
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:26:53
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
Vandaag om 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32

Auteur Topic: Wisselaandrijving  (gelezen 7778 keer)

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 11 August 2015, 10:17:52 »
@Laurent
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar het effect is uiteindelijk toch dat door het indrukken van een knop de servo 'om' gaat.
Er is inderdaad alleen wat extra elektronica (Arduino) voor nodig.
Het ging mij ook om wat meer aandacht voor servo-aandrijving middels een Arduino. Het is verreweg de goedkoopste manier om wissels aan te drijven.
Zeker als je het helemaal digitaal doet.
Kijk even op mijn eigen testbaan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63567.0.html

Groetjes,
Nico

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #16 Gepost op: 11 August 2015, 11:17:44 »
Het ging mij ook om wat meer aandacht voor servo-aandrijving middels een Arduino. Het is verreweg de goedkoopste manier om wissels aan te drijven.
Zeker als je het helemaal digitaal doet.

Maakt qua totaalprijs niet zo heel veel verschil in vergelijk met een "kant en klare" oplossing. In alle varianten schommelt het zo rond de 5 tot 9 euro per servo, soms wat duurder :) Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Arjen B.

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 11 August 2015, 11:48:49 »
Mijn ervaring is dat de Märklin-wisselaandrijving erg slecht is. Op mijn (analoge) Märklin-baan met C-rails gaan ze ongeveer 1,5 jaar mee. Dan beginnen ze te haperen en enige tijd later doen ze helemaal niets meer. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik elke 1,5-2 jaar de aandrijvingen moet vervangen, maar dit draadje is interessant genoeg om te zien of er wellicht alternatieven zijn. Wel valt het me steeds op dat het probleem van de slechte Märklin-wisselaandrijvingen bij veel winkeliers totaal onbekend is. Vroeger gooide ik de aankoopbonnetjes van wissels e.d. altijd weg, maar tegenwoordig ga ik er gewoon mee terug. Dan krijg ik gratis nieuwe aandrijvingen. Wel via de importeur, dus het duurt wel wat langer.

Groeten,
Arjen

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 11 August 2015, 12:51:34 »
Mijn ervaring is dat de Märklin-wisselaandrijving erg slecht is. Op mijn (analoge) Märklin-baan met C-rails gaan ze ongeveer 1,5 jaar mee. Dan beginnen ze te haperen en enige tijd later doen ze helemaal niets meer.

Hallo,

Waar het wisselstellers voor K-rails betreft, daar ben ik het geheel mee eens Arjen . Ingezet zoals ze uit de winkel komen zijn ze in het algemeen na kortere tijd onbruikbaar. De oorzaak zit in het systeem van eindafschakeling van de stroom nadat de wissel is omgezet. Bij de oorspronkelijke modellen begint er al mee dat de wisselschakelaar bij omzetten dan niet geheel in de andere ruststand komt (soms komen de wisseltongen dan ook niet in een van de beide ruststanden (lees: met ontsporing als gevolg).  Dat hangt ongetwijfeld samen met oxyderen/vervuilen van de contactlipjes die de schakelstroom moeten doorgeleiden. Je kunt dan met de hand de wisselschakelaar een aantal keren flink heen en weer schuiven waardoor de contactlipjes door het schuren weer geleidend worden, maar dat helpt maar korte tijd en dan is het weer mis. De enige oplossing is de eindafschakeling te overbruggen met twee "soldeerbruggetjes" tussen de beide lipjes en de strip waarlangs de schakelstroom in de schakelaar binnenkomt. Daarna schakelt de wisselschakelaar voortaan meestal probleemloos, maar dan is de eindafschakeling uiteraard wel overbrugd. Druk je dan te lang op de knop waarmee de wissel op afstand wordt omgezet dan brandt de langer onder spanning staande  elektromagnetische spoel geheid door en dan is het einde van het verhaal.

In latere versies van de K-wisselaandrijvingen heeft Märklin getracht d.m.v. schakelaartjes i.p.v contactlipjes een beter functionerende eindafschakeling te maken, maar dit systeem is evenzeer gevoelig voor vervuilende contacten. Het enige probate middel is dan die beide schakelaartjes uit te bouwen en de vier punten waarmee ze op de schakelstroom waren aangesloten alle elektrisch met elkaar te verbinden door middel van een soldeerbaar staafje metaal. Daarmee zijn de eindafschakelaars ook in dit geval dus verwijderd en werkt de wisselschakelaar voortaan probleemloos. Uiteraard met hetzelfde risico dat de spoelen doorbranden als ze net even langer dan noodzakelijk onder stroom staan.

Onlangs schijnt Märklin opnieuw de K-wisselaandrijvingen te hebben gemodificeerd. Ik heb gelezen, dat gebruikers daarvan "niet ontevreden" zijn met die nieuwe versies, maar ik behoud mijn twijfels voor de lange duur.

Maar nu de wisselaandrijvingen voor C-wissels: Die zijn wat groter uitgevoerd, en in principe wordt de eindafschakeling na omzetten van het wissel door gelijksoortige schakelaartjes als in de latere K-wisselschakelaars tot stand gebracht. Hetzelfde risico van vervuiling doet zich in principe ook daar voor, maar op mijn baan is het na vele jaren nog niet voorgekomen dat een dertigtal C-wissels om die reden de dienst weigerden.. Ik heb dus geen ervaring met het moeten ombouwen dan wel verwisselen van C_rail wisselaandrijvingen.

Inderdaad is ook mijn ervaring dat defecte K-wisselschakelaars via de importeur door nieuwe exemplaren worden vervangen.

Een van de redenen van de roep om grondige verbetering van het K-rail systeem is dan ook dat dan ook de wisselaandrijvingen zodanig worden gemaakt, dat de genoemde al tientallen jaren durende ellende zich niet meer voordoet. Velen denken dan ook met spijt aan de vroegere vast aan de K-wissels bevestigde wisselaandrijvingen. Er moest dan wel heel wat gebeuren voordat de spoelen dan doorbrandden zelfs na langere tijd onder spanning te hebben gestaan. Ja, de wisselkast werd dan soms gloeiend heet, maar na afkoeling werkten die K-wissels meestal weer als vanouds!

Gegroet,

Rob

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 11 August 2015, 13:19:04 »
(en een servo is niet met drukknopjes te bedienen)

Met de Switchpilot Servo van ESU kun je 4 servo's zowel digitaal als analoog (met 8 momentschakelaars) aansturen. Tevens is ook de snelheid van de servo handmatig in te stellen.

Rob

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #20 Gepost op: 11 August 2015, 13:57:58 »
Maakt qua totaalprijs niet zo heel veel verschil in vergelijk met een "kant en klare" oplossing. In alle varianten schommelt het zo rond de 5 tot 9 euro per servo, soms wat duurder

Reken even mee:
Arduino Pro Mini voor 8 wissels: €2,-
8 Servo's SG90 à €2,- = €16,-
Wat extra componenten €4,-
Totaal €24,-. Dus €3,- per wissel.
In de prijs van standaard servodecoders is niet de prijs van de servo inbegrepen.
Spoelen aandrijving is nog veel duurder en standaard ondervloeraandrijving al helemaal.

Een Digikeijs startset met 4 servo's kost al €55, dus €13,75 per wissel.
De extra schakelfuncties die deze heeft zijn softwarematig eenvoudig op de Arduino te programmeren:
https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/01/25/new-arduino-dcc-servo-and-function-decoder-software/
Kost alleen een paar extra componenten als je wat meer dan alleen een Led wilt schakelen.

Gr. Nico
« Laatst bewerkt op: 11 August 2015, 14:03:27 door NTeering »

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 11 August 2015, 16:27:25 »
(en een servo is niet met drukknopjes te bedienen)

De strekking van deze opmerking komt doordat de TS het al over simpele drukknopjes had en dan klopt het natuurlijk
helemaal dat een servo niet met drukknopjes te bedienen is. Via kunstgrepen kan (bijna) alles maar dat was niet de
strekking van het verhaal. Had Laurent er "zonder meer" tussen gezet had iedereen het gelijk met 'm eens geweest.

Dit neemt niet weg dat ik de aangedragen opties persoonlijk wel interessant vind en als de eindafschakeling van de
wissels over het algemeen het probleem geeft zal daar ook een oplossing voor gezocht moeten worden natuurlijk.
En hoe goedkoop een Arduino clone ook is, het is voor de TS waarschijnlijk een brug te ver.
Ik denk dat er eerder gezocht moet worden naar een simpele oplossing die bij het indrukken van het knopje zorgt dat
de wissel spoel enkel een puls krijgt zodat de eindafschakeling in de wissel overbrugt kan worden.
Groet, Ronald.

henk

• Online Online
« Reactie #22 Gepost op: 11 August 2015, 16:34:23 »
De Condensatorontlaadunit heeft dat effect.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#04

Nu heb ik ook altijd begrepen dat de bizarre soap met de Märklin wisselaandrijvingen alleen over de K-railaandrijvingen ging.
Het is zeker geen wetmatigheid bij aandrijvingen met eindafschakeling. Mijn Roco spoelenaandrijvingen houden het al 12 jaar vol. En de aandrijvingen voor C-rail schijnen beter te zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 11 August 2015, 17:58:30 »
De soap met de Märklin wisselaandrijvingen gaat ook over de aandrijvingen in de C-rails. Kortgeleden nog een kennis op bezoek gehad die 5 onwillige aandrijvingen had. In alle gevallen zat het probleem in de microswitches die voor de eindafschakeling zorgen. Die hebben we verwijderd en de aansluitingen overbrugd.
Die switches zijn echt ongelooflijk klein, en niet opgewassen tegen de taak die ze moeten vervullen. Onder een loep zag ik dat de contacten tegen elkaar lagen, maar toch geen elektrische doorgang. Ze vervuilen omdat ze zwaar overbelast worden. Echt een aanfluiting voor meneer M.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #24 Gepost op: 11 August 2015, 18:06:33 »
De strekking van deze opmerking komt doordat de TS het al over simpele drukknopjes had en dan klopt het natuurlijk
helemaal dat een servo niet met drukknopjes te bedienen is. Via kunstgrepen kan (bijna) alles maar dat was niet de
strekking van het verhaal. Had Laurent er "zonder meer" tussen gezet had iedereen het gelijk met 'm eens geweest.
Inderdaad. En met kunstgrepen ben ik bekend, evenals met de aansturing van servo's. Als alles mee zit, mag ik mijzelf over een half jaar ing noemen op het gebied o.a. elektro, dus oplossingen met microchips en servo's zijn mij bekend. Feit is alleen dat je een servo niet aan een drukknop kan knopen, terwijl je de klassieke wisselaandrijving gewoon direct aan een drukknopje kan knopen, zelfs de meest goedkope printplaatdrukkertjes van 100 voor een euro in China. Een Servo lust nou eenmaal graag een PWM signaaltje.

Echt een aanfluiting voor meneer M.
Ach, er zijn wel meer dingen een aanfluiting. En daarnaast, ieder merk heeft zijn nukkigheden, nietwaar?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #25 Gepost op: 11 August 2015, 18:41:34 »
Totaal €24,-. Dus €3,- per wissel.
In de prijs van standaard servodecoders is niet de prijs van de servo inbegrepen.

Je rekent niet helemaal eerlijk al je met het startpunt rekent. Dan moet je ook met een gewone servodecoder rekenen.  Dan komt de prijs met jouw  2 euro servo's uit op 8 euro per wissel. Maar dan hoef je niet zelf te bouwen en Een chip te programmeren met extra uitbreidingen. Mijn kant  en klare oplossing heeft iets van 4,50 tot 5,00 euro per servo gekost. Kant en klaar met ompoling van het punt stuk en alles in te stellen naar mijn wensen :) geen gekloot met chips en ander zelfbouw, hoe leuk dat kan zijn maar niet voor iedereen geschikt.

Spoelen aandrijving is nog veel duurder en standaard ondervloeraandrijving al helemaal

Daar hadden we het niet over  ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Online Online
« Reactie #26 Gepost op: 11 August 2015, 22:03:16 »
Ach, er zijn wel meer dingen een aanfluiting. En daarnaast, ieder merk heeft zijn nukkigheden, nietwaar?

Vast, maar het nu al tientallen jaren durend gekruk van Märklin met die wisselaandrijvingen is toch wel van de buitencategorie. Zelfs veel verstokte Märklinenthousiasten zijn er helemaal klaar mee.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #27 Gepost op: 11 August 2015, 23:17:42 »
En helaas geldt het voor de K- en C-rail aandrijvingen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

• Online Online
« Reactie #28 Gepost op: 12 August 2015, 09:14:29 »
Ah, het ging mijn voorstellingsvermogen te boven dat Märklin voor een nieuw railsysteem hele nieuwe aandrijvingen mocht ontwerpen en het nog een keer voor elkaar heeft gekregen.  :o