Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Wat was jullie allereerste loc? door Marcel112
Vandaag om 19:25:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44

Auteur Topic: Keerlus schema  (gelezen 4382 keer)

ivanzon

• Offline Offline
Keerlus schema
« Gepost op: 22 July 2016, 22:52:44 »
Ik ben van plan om een keerlus te bouwen, die ik in de toekomst wil upgraden naar DCC, met behoud van de mogelijkheid om analoog te kunnen rijden.

Wat mijn wensen zijn:
Zoveel mogelijk bedrading van het digitale deel voorbereiden zodat bij toevoegen van de digitale componenten alleen de laatste 10 cm draad gelegd hoeft te worden.

Besturing om te schakelen van analoog naar digitaal. Het maakt mij niet uit of dat met een dongle of schakelaar gebeurt, zolang de rails aansluitingen voor de systemen fysiek gescheiden blijven.

Keerlus op basis van trein detectie, als dat detectie technisch kan.

De schema's voor de individuele oplossingen kan ik uit de handleidingen halen, maar hoe ik de twee combineer tot een bedrading schema is mij niet duidelijk.

Een andere vraag hierbij is: Hoe lang moet de detectie sectie zijn? Zo lang als de locomotief, of zo lang als de grootste afstand tussen de voorste en achterste decoder in de trein?

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Keerlus schema
« Reactie #1 Gepost op: 23 July 2016, 04:10:03 »
Als je een blokverdeling wilt maken waar je naderhand nog alle kanten mee op kunt, zoek dan naar de "ultieme keerlus" naar het idee van Patrick SMout, bijvooebeeld hier: http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm of in onze eigen encyclopedie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Keerlusmodule_met_relais.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 23 July 2016, 11:43:22 »
Beste IvanZon,

De oplossingen voor de analoge keerlus en de digitale keerlus zijn totaal verschillend en kun je niet combineren op het zelfde deel van de baan.
Bij de digitale keerlus wordt alleen de polariteit van een deel omgepoold, terwijl er bij de analoge baan een deel van de baan omgepoold moet worden.
Immers als je bij een analoge trein de spanning ompoold zal deze de andere richting oprijden.

Dat zal bij de digitale trein met decoder niet het geval zijn daar bepaald immers de decoder in de loc de rijrichting onafhankelijk van de polariteit van de rails.

Een oplossing op basis van stroomdetectie is de xTreme keerlus en de eerder genoemde Ultieme keerlus.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 July 2016, 11:45:03 »
Ik zag in de encyclopedie al een schakeling met een Tams component die makkelijk aan te passen is naar analoog bedrijf door de aanmeld secties te overbruggen.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #4 Gepost op: 23 July 2016, 12:35:26 »
De verschillende opties heb ik ooit eens verzameld. Kijk maar eens hier.

Als je iets omschakelbaars tussen analoog en digitaal wilt hebben, wordt het wel even gepiel relais of meerpolige schakelaars. Je zou dan de analoge diode-oplossing moeten omschakelen naar een keerlusmodule en vice versa. Kan natuurlijk wel.

Grtz,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #5 Gepost op: 23 July 2016, 18:30:43 »
Kehrschleife ohne Dioden
Een van de andere analoge oplossingen op de pagina (bij Avontuur in miniatuur) is ""Met ompolen via het wissel". Ik ken deze methode van Felix Geering. Hij noemt het Kehrschleife ohne Dioden.
Hij geeft aan dat het handige van deze manier is dat die ook digitaal toepasbaar is.

Het verschil bij keerlussen tussen digitaal en analoog is in welke sectie polarisatie plaats vindt: in de lus (decoder) of op de rest van de baan. En als je wilt kunnen blijven kiezen, gooi je daar een extra relais tegen aan dat die keuze voor je maakt.

Analoog kan het ook anders. Felix Geering legt uit dat je in plaats van de rijspanning te polariseren, analoog kunt kiezen om te schakelen tussen rijspanningsregelaars (trafo's of andere rijspanningsregelaars).

In het draadje: http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/grundlagen.htm
legt hij het principe uit van de Z-schaltung. Die analoge Zweidrahtschaltung ist gleich simpel wie die Zweidrahtschaltung bei Digitalbetrieb, braucht aber keine teuren Digitalkomponenten!
Je schakelt gewoon tussen twee rijspanningsregelaars heen en weer.

Nu wordt het discutabel:
Waar je voor kiest, hangt soms ook af van de rest van de baan. Want stel je baan bestaat uit een (2-sporig) kopstation + lus, dan kun je besluiten op de sporen van het kopstation te polariseren (want dat moet analoog toch al), en de lus niet. Digitaal kan die aanpak onmogelijk zijn.

Ik heb overigens geen digitale locs, dus ik kan me onhelder hebben uitgedrukt over het digitale aspect van de keerlus.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2016, 20:00:30 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 July 2016, 21:07:23 »
Hoi
Het punt is de detectie methode, als je die onafhankelijk maakt van rijstroom systemen dan maakt het niets uit of je analoog of digitaal rijdt.
Ik noem het trouwens ook geen keerlus maar een ompoolsectie en gebruik hiervoor infrarood detectie, je kan detecteren als de IR straal wordt onderbroken
wordt diagonaal toegepast, of door reflectie van de IR straal.
Dat laatste gebruik ik, zender en ontvanger in de rails en de trein wordt gedetecteerd onafhankelijk waar de stroom afname plaats vindt, hierdoor ook maar een geisoleerde sectie nodig.
Groeten Frans

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 July 2016, 15:06:10 »
Ik zag in de encyclopedie al een schakeling met een Tams component die makkelijk aan te passen is naar analoog bedrijf door de aanmeld secties te overbruggen.
Wel zo handig hier dan naar te linken  ;)

Maar een keerlus voor zowel digitaal als analoog is best een hoofdbreker. De actie die gedaan moet worden bij digitaal is anders dan bij analoog. Bij digitaal kan je gewoon de spanning in dus lus omdraaien terwijl de trein in de lus is en je merkt er niets van. Bij analoog kan dit niet (want dan zou de trein de andere kant op rijden) dus moet je juist de rest van de baan ompolen. En doe je dit automatisch heb je het lastige dat de richting op je rijregelaar niet meer overeen hoeft te komen met de werkelijke richting...

Naar mijn idee is dus voor analoog gebruik aan keerlus met een diode het makkelijkste. En je zou met een schakelaar kunnen wisselen tussen diodeschakeling en keerlusautmaat als je analoog of digitaal gaat rijden. Echt een automatische oplossing is niet zo makkelijk tenzij je elektronica zou bouwen die detecteert of je digitaal rijdt of niet en dan vanzelf de analoge of de digitale oplossing kiest.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox