Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:33:37
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 17:24:20
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 17:19:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:17:52
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 17:11:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 16:58:48
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07

Auteur Topic: Bochten?  (gelezen 11685 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Bochten?
« Reactie #45 Gepost op: 06 July 2006, 20:21:20 »
Het blijft toch jargon. Dat een bocht in spoorwegjargon een boog heet, neemt niet weg dat het een bocht is: een buiging in een verkeersader.

Wanneer er sprake is van een situatie waar een precieze definitie belangrijk is (zoals bij de straal en de doorsnede van een draad) is het belangrijk om de juiste termen aan te houden, maar daar is hier geen sprake van.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Harry

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 06 July 2006, 23:15:26 »
Een klein zegje.

Ik merk bij mij op het werk dat het gebruik van verschillende woorden voor het zelfde ding verwarrend kan werken. En ik ga er vanuit dat het niet bedoeld is als 'hard' commentaar. Ik zie het als een toelichting. Een volgende keer, als er iemand de term boog gebruikt, weet iedereen die dit draadje heeft gevolgd, dat het om een bocht in een verkeersader gaat. Zo leer je elke dag nog weer.

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Hielco

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 09 July 2006, 16:30:49 »
Beste Mark,

De kleinste radius die in het grootspoor wordt gebruikt wordt bepaald door het materiaal dat daaroverheen moet rijden. Een gemiddelde 4-assige lok meet zo'n 18 á 20 meter in lengte en kan meestal een radius van minimaal 75 meter aan. Zo ook de meeste 4-assige goederen wagons. Een rijtuig van zo'n 26 á 27 meter heeft daar dus al wel een probleem, en zal vermoedelijk uit de rail lopen. De snelheid in zo'n boog is natuurlijk uiterst gering.

Verder wordt de radius van een boog bepaald door de maximale snelheid waarmee gereden moet worden en de maximale verkanting die toegepast kan worden.

Ook in het grootbedrijf keert men de zaken wel eens om, en wordt de maximale snelheid in een boog bepaald door de boogstraal, de (max) verkanting en de ondergrond van de ballast (nog een variabele)

Een voorbeeld in Nederland van een "krappe" boog is die bij Harderwijk waar een max mogelijk is van 115 km/h i.v.m. de boogstraal van 700m en de verkanting van 17 cm! Deze verkanting passen we ook toe in HO bij een boog van 36 cm radius. Ik bedoel maar ...

Zien we naar het buitenland dan worden en werden er wel kleinere boogstralen toegepast. Bijvoorbeeld op de Semmering pas (Oostenrijk) is de kleinste boogstraal 180 meter! Hier is de maximale snelheid <80 km/h en wordt de maximale verkanting gebruikt.

Ook de Gotthard-lijn is hier een voorbeeld van met een kleinste radius van 200 meter en een maximale snelheid van 80 km/h. Deze wordt daar overigens niet alleen bepaald door de bochten, maar meer door het stijgingspercentage en de duur van de stijging. Hier is het meer een behoud van het materiaal.

Eén en ander is uiteraard allemaal terug te voeren naar en te implementeren op de modelbaan, maar velen hebben het al gezegd: de ruimte is de beperking. De ontsnappings clausule is dat de grootstmogelijke boogstraal de beste is.

Een voorbeeldje: een boogstraal van 36 cm radius lijkt veel beter bij HOe dan HO. Oorzaak: de lengte van het materiaal wat er overheen rolt!

Voor jou is nu denk ik de vraag van het materiaal en tijdperk gekomen. De vroegere periodes staan dus kleinere boogstralen toe dan de moderne tijden met hun langere locs en rijtuigen.

Veel succes bij je besluitvorming en speurtocht op beurzen en internet naar nog meer leesvoer over de BOCHT.

Groetjes,

Hielco

dancer

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 25 October 2007, 15:12:01 »
HEllo,

Op mijn toekomstige zwitserse baan in HO wil ik zeker en vast ook bochten hebben die zichtbaar zijn: voor de hoofdbaan is de diameter ongeveer  3 m, en voor de nevenbaan (kortere treinen die ook trager rijden ) ongeveer 1m20 lang....
Bovendien om het mooier te maken wens ik er verkanting bij..

Probeer fotos te vinden op internet van bochten, dan kun je een beetje vergelijken en meer ideeën krijgen...

Vergeet ook niet: een bocht begint altijd met een faluwe bocht, waarna dan de bocht scherper wordt (realistischer als je dit op de baan doet)..

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 25 October 2007, 16:15:51 »
De kleinste bocht die ik ooit gezien heb is in de lijn Durango Silverton.

In deze lijn zit een kompleet hoefijzer en zittend in de laatste wagon zie je de lok aan de andere kant van het ravijn verschijnen.
Het is wel smalspoor.