Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 17:33:37
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Eelco Storm
Vandaag
om 17:24:20
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:22:12
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:19:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 17:17:52
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Jelmer
Vandaag
om 17:11:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:10:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 16:58:48
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bochten?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bochten? (gelezen 11685 keer)
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: Bochten?
«
Reactie #45 Gepost op:
06 July 2006, 20:21:20 »
Het blijft toch jargon. Dat een bocht in spoorwegjargon een boog heet, neemt niet weg dat het een bocht is: een buiging in een verkeersader.
Wanneer er sprake is van een situatie waar een precieze definitie belangrijk is (zoals bij de straal en de doorsnede van een draad) is het belangrijk om de juiste termen aan te houden, maar daar is hier geen sprake van.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Harry
Offline
Berichten: 1424
Re: Bochten?
«
Reactie #46 Gepost op:
06 July 2006, 23:15:26 »
Een klein zegje.
Ik merk bij mij op het werk dat het gebruik van verschillende woorden voor het zelfde ding verwarrend kan werken. En ik ga er vanuit dat het niet bedoeld is als 'hard' commentaar. Ik zie het als een toelichting. Een volgende keer, als er iemand de term boog gebruikt, weet iedereen die dit draadje heeft gevolgd, dat het om een bocht in een verkeersader gaat. Zo leer je elke dag nog weer.
Groeten Harry
Gelogd
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)
Hielco
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Bochten?
«
Reactie #47 Gepost op:
09 July 2006, 16:30:49 »
Beste Mark,
De kleinste radius die in het grootspoor wordt gebruikt wordt bepaald door het materiaal dat daaroverheen moet rijden. Een gemiddelde 4-assige lok meet zo'n 18 á 20 meter in lengte en kan meestal een radius van minimaal 75 meter aan. Zo ook de meeste 4-assige goederen wagons. Een rijtuig van zo'n 26 á 27 meter heeft daar dus al wel een probleem, en zal vermoedelijk uit de rail lopen. De snelheid in zo'n boog is natuurlijk uiterst gering.
Verder wordt de radius van een boog bepaald door de maximale snelheid waarmee gereden moet worden en de maximale verkanting die toegepast kan worden.
Ook in het grootbedrijf keert men de zaken wel eens om, en wordt de maximale snelheid in een boog bepaald door de boogstraal, de (max) verkanting en de ondergrond van de ballast (nog een variabele)
Een voorbeeld in Nederland van een "krappe" boog is die bij Harderwijk waar een max mogelijk is van 115 km/h i.v.m. de boogstraal van 700m en de verkanting van 17 cm! Deze verkanting passen we ook toe in HO bij een boog van 36 cm radius. Ik bedoel maar ...
Zien we naar het buitenland dan worden en werden er wel kleinere boogstralen toegepast. Bijvoorbeeld op de Semmering pas (Oostenrijk) is de kleinste boogstraal 180 meter! Hier is de maximale snelheid <80 km/h en wordt de maximale verkanting gebruikt.
Ook de Gotthard-lijn is hier een voorbeeld van met een kleinste radius van 200 meter en een maximale snelheid van 80 km/h. Deze wordt daar overigens niet alleen bepaald door de bochten, maar meer door het stijgingspercentage en de duur van de stijging. Hier is het meer een behoud van het materiaal.
Eén en ander is uiteraard allemaal terug te voeren naar en te implementeren op de modelbaan, maar velen hebben het al gezegd: de ruimte is de beperking. De ontsnappings clausule is dat de grootstmogelijke boogstraal de beste is.
Een voorbeeldje: een boogstraal van 36 cm radius lijkt veel beter bij HOe dan HO. Oorzaak: de lengte van het materiaal wat er overheen rolt!
Voor jou is nu denk ik de vraag van het materiaal en tijdperk gekomen. De vroegere periodes staan dus kleinere boogstralen toe dan de moderne tijden met hun langere locs en rijtuigen.
Veel succes bij je besluitvorming en speurtocht op beurzen en internet naar nog meer leesvoer over de BOCHT.
Groetjes,
Hielco
Gelogd
dancer
Offline
Berichten: 72
Re: Bochten?
«
Reactie #48 Gepost op:
25 October 2007, 15:12:01 »
HEllo,
Op mijn toekomstige zwitserse baan in HO wil ik zeker en vast ook bochten hebben die zichtbaar zijn: voor de hoofdbaan is de diameter ongeveer 3 m, en voor de nevenbaan (kortere treinen die ook trager rijden ) ongeveer 1m20 lang....
Bovendien om het mooier te maken wens ik er verkanting bij..
Probeer fotos te vinden op internet van bochten, dan kun je een beetje vergelijken en meer ideeën krijgen...
Vergeet ook niet: een bocht begint altijd met een faluwe bocht, waarna dan de bocht scherper wordt (realistischer als je dit op de baan doet)..
Gelogd
Wim Romijn
Offline
Berichten: 347
Re: Bochten?
«
Reactie #49 Gepost op:
25 October 2007, 16:15:51 »
De kleinste bocht die ik ooit gezien heb is in de lijn Durango Silverton.
In deze lijn zit een kompleet hoefijzer en zittend in de laatste wagon zie je de lok aan de andere kant van het ravijn verschijnen.
Het is wel smalspoor.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bochten?