Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LIMA IRM Cardanassen door Biesje
Vandaag om 09:48:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 09:28:51
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
Alt-Wutachtalbahn 2025 door bernhard67
Vandaag om 08:59:12
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:58:11
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:48:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:54
Een Rotterdams gebouw door Jan Bennink
Vandaag om 07:55:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57

Auteur Topic: Modelbaanverlichting simulatiesoftware. interesse?  (gelezen 5415 keer)

Milan

• Offline Offline
Modelbaanverlichting simulatiesoftware. interesse?
« Gepost op: 14 June 2015, 10:32:46 »
Beste Allen,

Ik ben inmiddels al weer 3 jaar bezig met de ontwikkeling van een modelbaan verlichting voor mijn eigen baan.
Echter begint dit steeds meer een volwaardige simulatie van tijd en weer te worden. Ik ben daarom van plan om dit programma en de hardware te delen met iedereen. Echter voordat ik daadwerkelijk ga beginnen met het schrijven van handleidingen maken van schema's etc. ben ik benieuwd of hier animo voor is.

De bedoeling is om het programma volledig free ware te maken.

Zouden jullie hieronder kunnen aangeven of jullie hier wat in zien?

Ik wil wel aangeven dat de verlichting loopt op basis van LED strips, het is ook mogelijk om de volledige verlichting op de baan, afgezien van overgangen en seinen, op basis van tijd te schakelen.

Ik hoor het graag,

M. de Neef
« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 13:27:10 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Projecten:
- Weer simulatie programma (gestopt)
- Bouw paradebaan Noord-Holland - Schiphol (afgebroken)
- N-Spoor Rheinland - Pfalz https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112841.0

ruudns

• Offline Offline
Re: Modelbaan verlichting simulatie
« Reactie #1 Gepost op: 14 June 2015, 10:48:28 »
 (y) ben benieuwd.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ivanzon

• Offline Offline
Re: Modelbaanverlichting simulatiesoftware. interesse?
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2015, 14:17:06 »
Wordt het aantal kanalen per huisje instelbaar, in tijdperk 1 heb je geen TV effecten nodig, maar eerder een gaslantaarn simulatie.

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2015, 14:28:25 »
Kan interssant zijn. Ik ben benieuwd.

Michel
(via mobiel)

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #4 Gepost op: 14 June 2015, 15:01:31 »
Ah, klinkt interessant! Ik heb hier nog wat rollen RGB-Led-strips liggen waar ik nog niets mee doe. Op basis van wat wordt het gestuurd?
Check ook mijn Facebook

VMV Oostvoorne

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Voornse Modelspoorvereniging
    • www.voornse-modelspoor.nl
« Reactie #5 Gepost op: 14 June 2015, 15:57:33 »
 (y) Klinkt zeker goed! En goed te gebruiken bij onze clubbaan.
Ook lid worden van de VMV? Bezoek dan eens onze website www.voornse-modelspoor.nl  voor meer informatie.

Milan

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 June 2015, 18:15:41 »
Het Programma is nu voor 95% klaar, echt klaar is het natuurlijk nooit.

Het werkt via een PC die een Arduino aanstuurt (dit om de kosten laag te houden).

Vervolgens zijn er nog een paar simpele schakelingen nodig om als versterker te dienen.

Op dit moment werkt het met 4 ledstrips boven de baan. Één kout wit en één warm wit die zorgen voor een natuurlijk effect en goede belichting van de baan. Één blauw licht die zorgt voor de nacht sfeer. Deze is overigens gedimd omdat anders het een blauwe bak is. Dit is niet mooi. Ik he. Expres geen RGB ledstrip gebruikt. Twee redenen, eerste is dat ledstripwinkel in het algemeen veel duurder zijn dan normale ledstrips. De tweede en voornaamste rede is dat je door het gebruik van een apparte oranje of oker kleur ledstrip de baan en verlichting veel realistischer wordt. De kleuren komen veel natuurgetrouwer over dan bij het gebruik van RGB ledstrips. Ik zal wel kijken of ik dit niet ga veranderen en alsnog een RGB optie implementeer.

Nogmaals de kosten van de aanschaf moeten voor iedereen zo laag mogelijk liggen.

Maximaal zal er op een standaard Arduino UNO met de schakelingen die ik in de handleiding zal zetten ongeveer 25 meter ledstrip aan te sluiten zijn zonder extra tussenschakelingen.

Ik hoop jullie wat meer details te hebben gegeven.

Vragen kun je hier ook stellen dan zal ik ze zoveel mogelijk proberen te beantwoorden.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 18:17:41 door Neef1988. Reden: Spelling »
Projecten:
- N-Spoor Rheinland - Pfalz https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112841.0

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #7 Gepost op: 14 June 2015, 18:31:27 »
Hoi,

Leuk plan :) Maar neem ook eens een kijkje in dit draadje: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen. Daar staan al een aantal varianten met Ledstrips uitgewerkt c.q. verder naar verwezen wordt. Van zelfbouw tot combineren van kant en klare producten. Waarbij de kosten voor niet zo heel hoog zijn.

Het werkt via een PC die een Arduino aanstuurt (dit om de kosten laag te houden).

Kan het ook "standalone" werken?

Expres geen RGB ledstrip gebruikt. Twee redenen, eerste is dat ledstripwinkel in het algemeen veel duurder zijn dan normale ledstrips. De tweede en voornaamste rede is dat je door het gebruik van een apparte oranje of oker kleur ledstrip de baan en verlichting veel realistischer wordt. De kleuren komen veel natuurgetrouwer over dan bij het gebruik van RGB ledstrips. Ik zal wel kijken of ik dit niet ga veranderen en alsnog een RGB optie implementeer.

Voor een goede baanverlichting heb je in principe maar 2 strips nodig: 1x warmwit en 1x RGB. De warmwitte geeft geen blauwe waas. De RGB is ter ondersteuning van het dag en nacht. Ook in de nacht kom je niet weg met alleen "blauw". En dan hoef je het spul nog niet eens op 100% laten te branden.

Nogmaals de kosten van de aanschaf moeten voor iedereen zo laag mogelijk liggen.

Ledstrips zijn gewoon goedkoop via ebay / Internet te krijgen. Daarbij zijn de kosten tussen RGB, RGBW en WW strips niet groot. Lees het bewuste draadje maar eens door.

Succes met jouw oplossing! Ik ben benieuwd naar je vorderingen.  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Milan

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 June 2015, 09:33:35 »
@Ronald,

Klopt dat draadje heb ik inderdaad gelezen.

Zoals je zegt zijn er tal loze manieren om verlichting en een mooie sfeer boven de baan te maken.

Echter heb ik er altijd voor gekozen om meer dan alleen verlichting te willen hebben boven mijn baan. Daarom is dit programma ook meer dan alleen een schakelaar.

Ik wilde een simulatie maken in de tijd. Iedereen kent wel het effect dat je hebt als je door Railz Rotterdam loopt. ik wilde met dit programma het zelfde doen, ik wilde ook een klok hebben zodat ik weet hoe laat het is, en omdat mijn pc niet altijd openstaat wil ik ook zien hoe laat het is op een 2x16 LCD scherm langs de baan. Tevens wilde ik onweer met geluid en effecten hebben.

Dit is gelukt middels dit programma. Aangezien ik geen brood heb gegeten van DMX besturingen en ik wel kan programmeren in C# en in vb.net leek mij het handiger om hierin verder te gaan.

Vandaar de keuze om niet met een DMX systeem te werken.

Het programma en de simulatie is dan ook te complex om als standalone te werken. Ik zou dan moeten kijken naar de mogelijkheid om alles om te zetten naar een Raspberry pi als aansturing.

De twee warm witte en witte ledstrips zijn ook vooral bedoeld om natuurgetrouw onweer na te bootsen. Bij het testen met RGB ledstrips kreeg ik de overgang van nacht naar dag niet mooi.

Zoals gezegd ik ga nog kijken als mensen dit willen om de optie voor RGB toe te voegen.

In ieder geval bedankt voor je punten. (y)
Projecten:

Ajean

• Offline Offline
< = >

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #10 Gepost op: 15 June 2015, 11:07:17 »
De RGB optie zou wel handiger zijn. Niet alleen minder strips, aansluitingen en kosten, maar in feite een gemakkelijkere aansturing dacht ik zo? Ook is één RGB strip (5 meter) inclusief eventuele aansturing en verzendkosten 'slechts' 8 euro via de Chinese websites. Goedkope oplossing voor een 'duur' effect!  ;D
« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 15:32:17 door Wes Kraaijeveld »
Check ook mijn Facebook

Milan

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 June 2015, 14:25:30 »
Ik ga kijken naar de RGB optie.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die inderdaad op die manier er gebruik van willen maken dus zal die functie gaan toevoegen.

Om nog even terug te komen op de opmerking van @ivanzon,

Je kunt het programma en de uitgangen ook gebruiken als schakelaar voor vervolg onderdelen, chip's etc. Hierdoor is het mogelijk om activiteiten die je normaal gesproken ook met een schakelaar kunt bedienen te laten draaien vanuit het programma op een specifieke tijd. Er zitten 6 extra aansluitingen hiervoor in het programma verwerkt.
Projecten:

Ajean

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 June 2015, 14:58:23 »
Ik ben benieuwd.
Misschien is er wel een combi mogelijk met mijn Neopixel optie.
< = >

Milan

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 June 2015, 21:10:43 »
Even alvast een teaser,

de user interface,

« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 21:13:52 door Neef1988 »
Projecten: