Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2400, h0 door Edwin2121992
Vandaag om 00:27:16
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
11 October 2025, 23:55:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
11 October 2025, 23:45:35
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
11 October 2025, 23:44:23
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
11 October 2025, 23:32:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex44
11 October 2025, 23:32:36
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
11 October 2025, 23:24:22
Kato ETA 515 door Casmir
11 October 2025, 23:24:07
Raadplaatje door mdjr78
11 October 2025, 23:07:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
11 October 2025, 22:59:31
Da's Daz 2 door hervé
11 October 2025, 22:56:07
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
11 October 2025, 22:50:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
11 October 2025, 22:49:48
Inzet T2s van de NS door Rick
11 October 2025, 22:22:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
11 October 2025, 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
11 October 2025, 22:08:26
Overstap naar HTM door Miniature Holland
11 October 2025, 21:22:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
11 October 2025, 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
11 October 2025, 21:12:40
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
11 October 2025, 21:06:38
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
11 October 2025, 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
11 October 2025, 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
11 October 2025, 19:47:47
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
11 October 2025, 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
11 October 2025, 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
11 October 2025, 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
11 October 2025, 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
11 October 2025, 17:27:51

Auteur Topic: Vreemde eend in de bijt.  (gelezen 3842 keer)

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
Vreemde eend in de bijt.
« Gepost op: 26 April 2015, 15:16:00 »
Een vreemde eend in de bijt...

De titel van dit topic verraadt waar het over gaat en iedereen heeft er volgens mij wel een voorbeeld van.
En model van een lok, wagon, rijtuig of ander spoors attribuut dat niet bij de rest van de verzameling past.
De enige overeenkomst is de spoorgrootte, stroomsoort of het feit dat het iets spoorwegs gerelateerd is.

In mijn geval gaat het om het volgende...
Als verzamelaar van de Duitse spoorwegen heb ik verschillende DB (AG) loks, treinstellen en rijtuigen.
Maar toch heb ik iets in de verzameling wat niet met de rest strookt.
Dwz ik bezit een Obb baureihe 4030.3 van lilliput/dollischo die eigenlijk niet in mijn thema is in te zetten.

Tja mooi voor in de vitrine en dan? Hoe kom je er dan aan en waarom eigenlijk?
Achter dit treinstel zit namelijk een verhaal waarom ik het heb aangeschaft.

Als kleine jongen met interesse voor treinen ging ik begin jaren 90 met mijn ouders mee naar Oostenrijk in de omgeving van Zell am See.
Ieder jaar was het een genot om op de groene almen te lopen en in de ooghoeken de spoorbaan in de gaten te houden.
En dan zag ik verschillende kleuren treinen voorbij komen.
Oranje/creme, rood/grijs en deze wit blauwe stoppertjes.
Het is me bij gebleven dat ze een apart motorisch geluid maakte bij aanzetten.

Tijdens een van mijn latere vakanties in Oostenrijk toen ik ongeveer 12 was heb ik met een soort van Oostenrijks tienertoer kaartje 4 dagen kunnen genieten van deze treinstellen.
Gewoon alleen, 4 dagen lang door 4 Oostenrijkse Bundeslandern.. Een rabbit card ofzo heette het.
Ik vond het in iedergeval geweldig, lekker op me zelf er op uit.
Beter dan de 10e keer swarovski, Krimml, Salzburg en de ande standaart excursies.
Ergens in de kast liggen nog foto,s van deze treinen gemaakt die vakantie met een kruidvat fototoestel van 5 gulden.
De treinstellen zijn me altijd bijgebleven tot de vandaag de dag.

Bij de eerste vakantie die ik met mijn eigen gezin maakte in Oostenrijk in 2007 waren de 4030 treinstellen al uit de actieve dienst.. Altans niet meer in de omgeving van Zell am See gezien.. Jammer...
De interesse voor de Oostenrijkse spoorwegen bleef.
In dat jaar of daarop kwam ik in Innsbruck datzelfde treinstel als model tegen bij Heiss.
Hoe dan ook "dat" treinstel moest met mij mee!
Het model geeft precies het robuuste, lompe en groffe ontwerp/gevoel weer van het origineel.
Zo nu en dan haal ik het treinstel uit de verpakking en gaat het in de vitrine of zelfs op een testovaaltje.
En blijft het een mooie herinnering van welleer.

Komt dit verhaal of iets soortgelijks jullie ook bekend voor, deel het dan.
Het is leuk om te lezen wat jullie er toe overhaald om bepaalde modellen te kopen die eigenlijk "niet" in de verzameling passen, maar toch zoveel plezier geven.

Fred
« Laatst bewerkt op: 26 April 2015, 15:24:42 door Fred Peters »
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

ivanzon

• Offline Offline
Re: Vreemde eend in de bijt.
« Reactie #1 Gepost op: 26 April 2015, 15:38:09 »
Heb hier twee vreemde eenden:

De eerste is de 90 ton kraan compleet met alle extra wagons en een dikke Br50 ervoor. Het geheel past goed bij elkaar, maar tussen het Pruisen gebeuren past het niet. Toch gekocht omdat het voor mij al jaren lang een must have is.

Andere exemplaar is mijn oude 1220 met een stel ICR wagons. Ondertussen flink verbouwd en aangepast, maar het blijft mijn eerste zelf gekochte trein.

Tomasso

• Offline Offline
Vreemde eend in de bijt.
« Reactie #2 Gepost op: 26 April 2015, 21:37:20 »
Een loc die ik nog steeds heb en zelfs heb gered van de sloop is deze:

Het is een Lima SNCF 141. Het verhaal gaat als volgt; ik was gek op treinen, mijn opa had bij hun thuis ook al een treinbaan voor mij gebouwd, maar er was 1 baan die werkelijk een juweeltje was, namelijk de baan van mijn oom. Die had een Nederlandse baan bestaande uit 3 verdiepingen en waanzinnig mooi en veel materieel. Over het algemeen reed ik daar met de mooie grote stoomloc's, aangezien ik thuis zelf al een paar kleintjes had. Wat was het machtig mooi om die grote stoomloc's over de baan te zien rijden! Eenmaal thuis was het dan ook altijd een teleurstelling als ik dan mijn eigen collectie weer onder ogen kwam. Ik had wel wat leuke dingen, maar nog geen echte grote stoomloc. Maar dat ging veranderen...

Op mijn verjaardag kwamen mijn oom en tante op bezoek. Altijd erg leuk, maar qua cadeautjes was mijn tante meestal in charge, wat betekende dat ik behoorlijk wat spullen kreeg die ik, welopgevoed als ik was, met een glimlach accepteerde, maar wat prullaria pur sang was. Ik verwachtte er deze keer dan ook weer niet al teveel van. Het cadeau was nu echter wat groter dan normaal en natuurlijk herken je ook bepaalde afmetingen van doosjes en zo, dus qua formaat zou dit wel eens wat interessants kunnen zijn! Hoe groot was mijn verbazing toen ik het papier had verwijderd! In een roco verpakking zat het mooiste wat ik ooit op mijn verjaardag had gehad, namelijk een waanzinnig mooie en grote en stoere en gave en waanzinnig coole stoomloc! Wauw! Dit was gewoon echt fantastisch en een droom kwam uit die dag...

Deze loc heeft zoveel kilometers gemaakt dat de motor zo goed ingereden was, dat ze fluisterstil over de baan reed. Dagelijks reed de loc met een sleep wagons over mijn baan en ik heb er dan ook enorm veel plezier van beleefd. Vandaag de dag heeft de loc nog steeds een ereplaatsje in de vitrine, tussen mijn overwegend Nederlandse collectie. Ik heb een aantal Philotrain modellen die ik erg mooi vind en ook een fantastische SS stomer van Artitec, maar de liefde voor de Lima loc roest niet. Na veel slijtage en afbreken van onderdelen, heb ik vorig jaar een 2e loc gekocht, waar ik weer 1 compleet en rijdend model van gemaakt heb. Ik ben er blij mee!

Ook heb ik nog een roco Br60, maar dat... dat is weer een ander verhaal...
« Laatst bewerkt op: 26 April 2015, 21:47:05 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 April 2015, 21:44:18 »
Mooi verhaal bij deze loc  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2015, 23:01:09 »
Dat smaakt naar meer van dit soort verhalen!  (y)

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2015, 10:29:09 »
@Fred,

Mooi verhaal Fred!
Jammer van die dingen is dat het allemaal niet meer rijdt :(
Zelf heb ik ook veel herinneringen aan Oostenrijk, heel veel geweest met vakantie's met mijn ouders. Vandaar mijn ww bergbaantje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40123.msg628026.html#msg628026 :)
Helaas heb ik dit mooie treinstel niet (rij N-spoor) maar heb het heel veel zien/horen rijden in Feldkirch daar kwamen ze af en aan :D
Het had idd een heel apart geluid bij het optrekken, ik heb er ook nog 1x in gezeten, ik geloof dat we toen een dagje naar Bludenz gingen?
Mooi was die tijd :D
Veel plezier van het treinstel Fred!!!

@Tomasso,
Ook een mooi verhaal!!!

Groet,
Raymond

No Pain No Gain!

brutus1

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2015, 10:51:14 »
Ja, het verhaal van Fred komt mij erg bekend voor.
Niet getreurd Fred, dit treinstel schijnt in de jaren 50 tot Zurich gereden te hebben en zal zeker een link met DB materieel gehad hebben op de grensstations....
Het probleem wat je schets hoeft natuurlijk helemaal geen probleem te zijn. Aanschaffen wat het hart begeerd en waar misschien een herrinnering aan gekleefd zit.
Organiseer eens een spoorevenement op je baan waar divers materieel uit omme landen naar toe komt. Zelf hoop ik een Artitec 6300 aan te schaffen die dan een bezoekje brengt aan een Zwitsers stoomfestival. Wel de loc vergezeld door een ovalenramer voor het begeleidend personeel en een DIV voor de reserve onderdelen. Verzin een smoes!!
Mijn basis verzameling is Zwitsers en verzamel de wagens, personen en goederen, die in de transittreinen tussen Italie en de rest van europa verkeren.
Vakanties in Noorwegen hebben mij geinspireerd ook Noors materieel te verzamelen. Haal ik de baan leeg met Zwittsers en wissel om voor Noors. Duitse personenwagens type Bum en Aum en slaapwagens kunnen in beperkte hoeveelheid blijven staan omdat die in reguliere D-treinen tot in Oslo kwamen.
Overigens is je OBB treinstel misschien de aanzet tot meer OBB materieel. De opbouw van de Oostenrijkse banen, bovenleiding enz... verschilt niet noemenswaardig met de Duitse dus uitwisseling hoeft geen probleem te zijn.
In werkelijkheid was er tussen Oostenrijk en Zuid-Duitseland een levendige uitwisseling van OBB en DB locomotieven die vrij ver de grens overreden. OBB loc' s tot in Munchen.

gr.

Brutus

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #7 Gepost op: 29 April 2015, 02:14:00 »
Sterker nog, een paar jaar geleden (december 2012) werd de CNL 419 vanaf Stuttgart gereden met een ÖBB 1216. Een dienst die maar tot München liep. Ik ben vanaf Stuttgart tot München doorgesleurd door een Werbe Taurus, volgens mij de 1216 020. En afgelopen december per nachttrein naar Oostenrijk, maar CNL zat al vol (iig, in mijn prijsklasse). Vanaf Düsseldorf tot Wels de ÖBB nachttrein (420/421) naar Wenen, getrokken door een 1116. Vanaf Wels totaan Salzburg een EC, bestaande uit DB materiaal, geduwd door een 101, eindbestemming: Frankfurt Main. Begint 1 groot station verder: Linz.
Ook een slaaptrein/skitrein die ik tegenkwam onderweg terug naar Salzburg was tot Bischofshofen met een Br 101 gereden en werd daar gewisseld voor een 1144 aan de andere kant van de rijtuigen. Diverse EC's en IC's rijden inderdaad over en weer met trekkracht vanuit de andere natie.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

koekepeers

• Offline Offline
  • 00-H0 IR-NS
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2015, 16:26:59 »
Hier op de grens tussen Nederland en Ierland is na een vakantie in de USA ook ineens een vreemde trein het museum ingereden.
<a href="https://www.youtube.com/v/Uv5gqkI_SGw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Uv5gqkI_SGw</a>
Vriendelijke groeten,

Marc