Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Sikko
Vandaag
om 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
TonM
Vandaag
om 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
MichielB
Vandaag
om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
Vandaag
om 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
Vandaag
om 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
Vandaag
om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Waar dienen deze stickers voor?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Waar dienen deze stickers voor? (gelezen 3923 keer)
Eric B
Offline
Berichten: 7602
NS tijdperk II(c)/III
Waar dienen deze stickers voor?
«
Gepost op:
12 May 2015, 21:20:34 »
De titel geeft het al aan, waar dienen de op de foto zichtbare gele stickers voor?
Foto gemaakt te Heerhugowaard (Hwd) op 03-09-2014
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
guest7823
Gast
Re: Waar dienen deze stickers voor?
«
Reactie #1 Gepost op:
12 May 2015, 21:27:50 »
Ik gok lasermeting tbv potentiële spoor verschuiving
Gelogd
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2355
Bnlx treinendokter.
Re: Waar dienen deze stickers voor?
«
Reactie #2 Gepost op:
12 May 2015, 23:49:52 »
Zijn de standaard leica/sokia tachyometer reflecterende stickers.
Geinig truukje: Kijk eens in de richting van de reflectctie. Daar zou zomaar een:
kunnen staan.
Ideale apparaten om verschuiving en kracht meetingen (indirecte methode) mee te doen. Samen met een Satel AS2/ AS3d hoef je niet eens je stoel op kantoor te verlaten.
Techniek heeft het werk van een hydrograaf/landmeter wel heel simpel gemaakt.
(niet aan mijn baas vertellen, die zou zomaar de maandelijkse sponsoring (of belediging) kunnen stoppen
, en dan kan ik geen treintjes en decoders meer kopen
)
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Waar dienen deze stickers voor?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 May 2015, 08:32:14 »
Ik zag maandag een mannetje bezig in de elektra kasten bij de spoorweg overgang, dat zal er wel mee te maken hebben gehad.
Gelogd
mark7758
Offline
Berichten: 495
Re: Waar dienen deze stickers voor?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 May 2015, 08:33:41 »
Nee dat zijn 2 verschillende zaken.
Gelogd
vr gr. Mark7758
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2355
Bnlx treinendokter.
Re: Waar dienen deze stickers voor?
«
Reactie #5 Gepost op:
13 May 2015, 09:07:20 »
Waarschijnlijk inderdaad twee verschillende zaken.
t' Maximale vermogen waar ik (en collega's) daagelijks mee werk is ong 100W eff. bij een spanning in de bereiken 0-36V DC/AC en 750V-5KV. Daar rijdt alleen je modelspoorlocomotieven op (onderste bereik
) Het tussen bereik (en meer vermogen) is gebied voor de electriciëns en krachtstroom specialisten.
Zie daar de reden waarom ik werk/hobby waar ik dat nu doe:) Er is genoeg overeenkomst, en je komt nog eens ergens.
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Eric B
Offline
Berichten: 7602
NS tijdperk II(c)/III
Re: Waar dienen deze stickers voor?
«
Reactie #6 Gepost op:
13 May 2015, 16:09:13 »
Bedankt voor de reacties
@Jan-Peter, gezien de opnamedatum verwacht ik niet dat het instrument er nu nog staat
Ik ga er vanuit dat dit een laserinstrument is wat (zeer) nauwkeurig in meerdere richtingen kan meten?
GIYF
Tachymeter
Met wat handige software kan het machien zelf automagisch CAD tekeningen maken dus
«
Laatst bewerkt op: 13 May 2015, 16:19:10 door Eric B
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Menno
Offline
Berichten: 3452
Re: Waar dienen deze stickers voor?
«
Reactie #7 Gepost op:
13 May 2015, 19:15:26 »
Och, ten tijde van de bouw van station Weidevenne zijn deze stickers ook geplaatst en die zaten er, 3 jaar later of zo, nog steeds. Ik vermoed dan ook dat ze er nog steeds zitten.
@ Jan-Peter: jij schijnt er meer van te weten.
Amsterdam CS werd (wordt?) jarenlang bevolkt door een hele kudde van die meters, inclusief honderden, zoniet duizenden meetpunten, automatisch afgetast door dergelijke meters die onophoudelijk motorisch (en met een precisie waar een techneut als ik z'n vingers bij aflikt) de ingevoerde punten opzocht.
Maar veel meetpunten bevonden zich tussen de rails en meerdere keren kijken leverden op dat de reflectie door mensen geblokkeerd kon worden.
Ik heb mij altijd afgevraagd wat er dan gebeurd. 1 keer een reflectie missen zal geen wereldramp zijn voor zo'n ding, maar stel nu dat net steeds op de momenten dat het apparaat dat ene meetpunt opzoekt en dat geblokkeerd is: eens zal (lijkt mij) software toch alarm slaan omdat het meetpunt ontbreekt.
Wordt dit opgevangen met metingen in de buurt van dit meetpunt, blijft de meter een tijdje hangen totdat de blokkade opgeheven wordt en er alsnog een meting gedaan kan worden of er een wachttijd verstrijkt en de meter het later nog eens probeert? Ik heb er nooit lang genoeg de tijd voor gehad om er op te letten
Vaak werden er ook nogal wat punten afgetast door zo'n ding, waardoor het niet altijd duidelijk was hoe lang 1 cyclus duurde.
Gelogd
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2355
Bnlx treinendokter.
Re: Waar dienen deze stickers voor?
«
Reactie #8 Gepost op:
13 May 2015, 23:36:54 »
Het volgende stukje gaat specifiek om de tachymeters die 'vast' opgesteld staan bij grote bouwwerken (NZ-lijn, Spoorzone Delft, etc). De krengen hebbn nog veel meer mogelijkheden/toepassingen.
De gerobotiseerde tachymeters (total stations) worden daar ingezet waar over langere tijd veranderingen moeten worden gedetecteerd. De veranderingen kunnen verschuivingen of verdraaiingen. De posities van de stickers of spiegels (prisma's) worden vergeleken met "0"-meting voor dat er met de bouw. Aan de hand van proefboringen (geotechnisch onderzoek bv CPT)wordt bepaald hoe de bodem (en dus de gebouwen daarop) zal reageren op de bouw erkzaamheden; t model. Zaken die hier in meespelen zijn bv grondwaterstand wijzigingen, trillingen door bouwwerkzaamheden, verzwakking van bodem door het graven van gaten/gleuven.
De aannemers zullen dan met plannen moeten komen om nevenschade te verkomen. Ook wordt er een kader gemaakt waar binnen veranderingen worden geaccepteerd. Pas daarna mogen ze aan de slag.
Door nou tijdens de gehele bouwfase, en dat is dus over maanden/jaren telkens de metingen (afstand, hoeken te meten en positie te berekenen x,y,z), kan dus de werkelijkheid met het model en meetkader worden vergeleken. Dit gebeurt tegenwoordig geheel geautomatiseerd en continue. In het systeem zit een alarmfunctie als meetwaarden niet meer kloppen met de verwachting. Deze alarm functie stuurt direct een sms met het verloop van de meetwaarden naar de dienstdoende ingenieur. Die is dan meestal sneller ter plaatse dan dat er echt iets gebeurt zoals bv bij station Vijzelgracht, Amsterdam. Voorkomen gaat met beperkt succes, maar er vallen in iedergeval geen doden/gewonden.
Als een spiegel/sticker geblokeerd is, gaat normaal gesproken de tachymeter gewoon door naar de volgende punt in de verwachting dat bij de volgende meting het wel lukt. Elke meting duurt ongeveer 4 seconde met het getoonde apparaat. Nieuwere doen t veel sneller. Pas als de er na meerdere keren (instelbaar) nog geen meting is, en de andere waarden niet veranderd zijn (of helemaal geen metingen, tachymeter kapot), zal het programma met een sms vragen of iemand een kijkje wil gaan nemen. De sticker is er af gevallen, spiegel is verdraaid (rot meeuwen), of een collega heeft een container in het meetpad gezet. Deze sms-jes hebben een lagere prioriteit.
Een cyclus is afhankelijk van het aantal gemeten punten, de werkhoek (hoever moet de tachymeter draaien). Na één sweep draait het optiek 180°, en meet dan nog een keer alle punten, om de sytematische fouten van de tachymeter zelf voorkomen.
Zo, landmeetkunde in één lesje, op een woensdag avond
Jan-Peter
Sorry voor de hele lap tekst....
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Eric B
Offline
Berichten: 7602
NS tijdperk II(c)/III
Re: Waar dienen deze stickers voor?
«
Reactie #9 Gepost op:
14 May 2015, 11:28:21 »
Sorry is nergens voor nodig Jan-Peter, volledig on-topic en verhelderend.
Mijn dank hiervoor!
Binnenkort toch nog maar eens in Hwd kijken of:
1 - de stickers er nog zitten
2 - ik, al dan niet met hulp van de camera in mijn telefoon, de tachymeter kan vinden
Eric
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Waar dienen deze stickers voor?