Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
TEE / Rheingold door Martijn193
Vandaag om 14:24:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Minder wissels door kar
Vandaag om 13:43:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:42:45
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Da's Daz 2 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:58:08
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 07:00:32
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
  

Auteur Topic: DB Bemo 624/924  (gelezen 4950 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
DB Bemo 624/924
« Gepost op: 18 October 2007, 08:43:37 »
Frank, volgens mij is er een prijsverlaging geweest. Het treinstel was in het verleden echt niet te betalen  (of mijn Euro's zijn meer waard geworden). Ben wel benieuwd naar je ervaringen en rijeigenschappen (zal wel geen probleem zijn).

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: DB Bemo 624/924
« Reactie #1 Gepost op: 18 October 2007, 10:08:09 »
Kan zijn, misschien geldt dat voor prijzen in NL. In de ModellEisenBahner van april 2003 wordt een prijs genoemd van 230 Euro voor het tweetje, inmiddels zijn we 4½ jaar verder en moet het tweetje 250 kosten. Niet echt een prijsverhoging waar ik van op kijk.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: DB Bemo 624/924
« Reactie #2 Gepost op: 18 October 2007, 13:28:21 »
In het draadje over nieuwe aanwinsten werd er ook gevraagd naar welke winkels er Bemo verkochten (behalve de internetwinkels): Bij de Wapstad in Rijswijk en Meyers & Blessing in Rotterdam hebben ze wel aardig voorraadje Bemo staan. Ik weet trouwens niet hoeveel H0 spul daarbij zit, want ik let altijd alleen maar op de smalspoormodellen....  ;)

- Paul

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: DB Bemo 624/924
« Reactie #3 Gepost op: 18 October 2007, 16:03:21 »
M&B, geen H0. Dat aardige voorraadje staat er omdat ze nooit wat verkopen. Drie maal raden waarom. Hmm, 1x is al genoeg eigenlijk. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: DB Bemo 624/924
« Reactie #4 Gepost op: 18 October 2007, 16:46:15 »
Heb het treinstel al een jaar of 3 rondrijden zonder enige problemen.
Dus prima rijeigenschappen.
Heb de trein op Ebay Duitsland gekocht voor de mooie prijs van 185 Euro inclusief verzendkosten en ook nog 3-delig. ;D
Zit te springen om een 2de stel in te zetten, en dat gaat dus een treinstel in de O/B kleuren worden (helaas nog niet leverbaar).
Dit Bemo treinstel is een aanrader voor een ieder die naar Duits voorbeeld rijd,en/ of voor een aantal grensbaanvakken.
Heb de stellen vaak in Groningen gezien, ook de prototype"s alle van   Bw Osnabrück.

Rob

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: DB Bemo 624/924
« Reactie #5 Gepost op: 18 October 2007, 19:48:01 »
Vandaag de 624/924 laten rijden, analoog, want de decoder moet er nog in. Het stel rijdt prima, kan goed kruipen en de max. snelheid lijkt mij iets hoger dan de schaalsnelheid. Wel rijdt het stel met de motorwagen voorop iets harder dan wanneer deze achterop rijdt. Voluit: "vooruit" 55 meter in 1 minuut en 19 sec. en "achteruit" 1.28. Is er iemand die wat met deze gegevens kan v.w.b. het uitrekenen van de schaalsnelheid?



Frontverlichting brandt goed, sluitverlichting had wel iets helderder gemogen. Op volle snelheid spint het Mashimamotortje tevreden. Laag geluidsniveau. Het tikken van de 24 wielen over de korte railstukken overstemt het motorgeluid.

Koppelingen van het treinstel onderling verbinden het treinstel elektrisch door. Nadeel van deze koppelingen is dat je goed moet uitkijken bij het (ont)koppelen dat de koppelingen recht t.o. elkaar staan. Eigenlijk moet je het treinstel op zijn kant leggen om de koppelingen goed aan te kunnen drukken. Bij een driewagenstel kom je eigenlijk een hand tekort om het stel op de rails te zetten. Bij een viertje zul je de hele buurt erbij  moeten halen. Aandrijving op slechts 2 assen, 2 wielen hebben antisslipbandjes. Trekkracht is echter prima, een 2e tussenbak erbij lijkt mij geen probleem.

Kleurstelling lijkt mij in orde, mooie opdrukken. Treinstel bestaat uit 624 624-3 , 924 423-7 en 624 668-0 van het Bw Osnabrück. BahnDirektion Hannover en Ausbesserungswerk Kassel staan er ook netjes op. Revisiedata (1980, 1981 en 1982) van de verschillende bakken plaatsen het treinstel in het begin van de jaren tachtig. Echter, de kleurstelling laat plaatsing vanaf de eerste helft van de jaren zeventig toe.



Verpakking is een beetje saai maar functioneel en beschermt het model goed en dat is het belangrijkste. Is er dan niets op het model aan te merken? Jawel. Ik werd gek van de constructie. Om een bak te openen moet je clips wegdrukken, eigenlijk op 8 plaatsen tegelijk. Het gaat moeizaam met stukjes hard papier. Terugplaatsen gaat nòg moeizamer. Toen ik na deze operaties ontdekt had dat het gewicht er ook nog weer in moest wilde ik om mijn moeder roepen.

Zoals zo vaak kan ook bij dit model gekozen worden voor sierkoppeling i.c.m. een stukje frontplaat of functionele koppeling met NEM-schacht. Ik denk dat ik voor het laatste kies want de komst van de blauw/beige variant is op handen. Lijkt mij wel leuk om er een blauw/beige tweetje achter te hangen in spits.....



Het model is in 1:87 uitgevoerd en dat maakt de 614 (verdere ontwikkeling van de 624) van Fleischmann (1:100) niet langer acceptabel. Eigenlijk wel jammer want qua detaillering kan dit al weer bijna 30 jaar oude model goed mee, alleen die zilveren raamomlijsting in het beige blok kan niet meer. Ik heb (nog) 1: 93,5 rijtuigen van Fleischmann en vreesde voor te groot verschil met de bakken van de 624. Ik heb de tussenbak vergeleken met een zilverling en vind het meevallen.



boven: tussenbak 914 (1:100)
midden: zilverling (1:93,5)
onder: tussenbak 924 (1:87)

Het treinstel vind ik een aanrader. Sowieso voor degene met een Duitse baan tijdperk 4 maar ook houders van een Nederlands thema met wat Duitse invloeden. Via Enschede, Oldenzaal en Nieuweschans kwamen deze stellen de grens over. 

« Laatst bewerkt op: 18 October 2007, 22:59:24 door Mispoes. Reden: foto\'s geplaatst »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: DB Bemo 624/924
« Reactie #6 Gepost op: 18 October 2007, 21:38:26 »
Bedankt voor de beschrijving. Zag dat de blauwe inderdaad op stapel staat; is wel mijn favoriet. Moet maar omgaan. ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: DB Bemo 624/924
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2007, 21:51:36 »
Ik werd gek van de constructie. Om het een bak te openen moet je clips wegdrukken, eigenlijk op 8 plaatsen tegelijk. Het gaat moeizaam met stukjes hard papier. Terugplaatsen gaat nòg moeizamer. Toen ik na deze operaties ontdekt had dat het gewicht er ook nog weer in moest wilde ik om mijn moeder roepen.

Wat heerlijk herkenbaar. Bemo heeft heel veel van zijn modellen zo uitgevoerd. Op zich een prima idee, echter met een zware loc op zijn dak altijd uitkijken dat je niets afbreekt. Ze (de zwitserse spulletjes) zijn zo mooi afgewerkt. Ik had het Ge4/4 huisje (gelukkig maar 4 nokjes) er net opgedrukt, druk ik perongeluk het cabindeurruitje naar binnen, $&^%@*& Weer uitelkaar en een drupje lijm erop. Gelukkig, maar 4 nokjes... ;)

Toch jammer dat die (uitstekende) H0 modellen van Bemo redelijk onbekend blijven.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: DB Bemo 624/924
« Reactie #8 Gepost op: 18 October 2007, 21:52:09 »
Voluit: "vooruit" 55 meter in 1 minuut en 19 sec. en "achteruit" 1.28. Is er iemand die wat met deze gegevens kan v.w.b. het uitrekenen van de schaalsnelheid?
Vooruit:
55/79 = .7 m/s (werkelijke snelheid)
.7 * 87 = 61 m/s (schaalsnelheid) = 218 km/h

Zelfde berekening voor achteruit levert 196 km/h

Mooi treinstel !  :)

Joeri


Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: DB Bemo 624/924
« Reactie #9 Gepost op: 18 October 2007, 22:27:44 »
Dank! Wel wat hard voor een Nahverkehrszug.....

Eens kijken of ik geen fout heb gemaakt bij het vaststellen van de lengte van het traject: railovaal uit de Ram-startset: 14*200 mm (rechte rails) = 2800 mm

Radius = 434 dus 434*2*3,14 (Pi)= 2700

2800 + 2700 = 5500, 10 ronden geklokt, = 55000mm = 55 mtr.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: DB Bemo 624/924
« Reactie #10 Gepost op: 18 October 2007, 23:11:15 »
Foto's zijn geplaatst bij materieelbespreking Bemo 624/924.

Bijgaand nog een 1974-tafereeltje met Brekina, Busch en Bemo.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

ModelbaanHO

  • Luc.
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
    • Modelbaan H0
Re: DB Bemo 624/924
« Reactie #11 Gepost op: 18 October 2007, 23:52:55 »
Ik heb dit treinstel ook nog niet zolang geleden aangeschaft. Het is prima afgewerkt en heeft goede rijeigenschappen. Zoals reeds gezegd is het koppelen en vooral het ontkoppelen van de verschillende rijtuigen een beetje moeilijk.
Mijn treinstel ontspoort echter steeds op dezelfde plaats op mijn baan. Geen enkel andere locomotief, wagon of treinstel heeft op die plaats een probleem. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat de oorzaak is. De ontsporing heeft plaats in een ruime bocht (R=700 mm). Op die plaats is er geen overgang tussen railstukken. Het treinstel ontspoort wanneer het in één bepaalde richting rijd. Wanneer het in de andere richting over hetzelfde stuk rijd gebeurt er niets. Heeft iemand ook zo'n ervaring ?
Luc.

H0 Gelijkstroom analoog DB tijdperk IV - verzameling DB, HGK en NMBS - Lid MTD - http://www.modelbaanho.be