Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Rick
Vandaag
om 15:11:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Rick
Vandaag
om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:06
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
maartenvdb
Vandaag
om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
odaoda
Vandaag
om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
krappe bogen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: krappe bogen (gelezen 2596 keer)
Sjaak spoor
Offline
Berichten: 47
krappe bogen
«
Gepost op:
18 October 2007, 19:54:08 »
Hallo,
Hebben jullie ervaring met langere locs zoals een (roco) krokodil en de langere stoomlocs in de krappere bogen in de praktijk?
Ik doel op de Fleischmann 6120 (R=356mm). Deze bogen komen op mijn
baan niet in het zicht, maar ik kan er bijna niet omheen ivm de ruimte..
ik weet dat men adviseert om het niet te doen, maar hebben jullie
ervaring hiermee in de praktijk?
Gelogd
Alleen kalmte kan u redden
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: krappe bogen
«
Reactie #1 Gepost op:
18 October 2007, 20:20:40 »
Lange locs gaan moeizaam door dit soort bogen is mijn ervaring. Probeer het te vermijden om ontsporingen te voorkomen.
Probeer het anders even uit op het laminaat of vloerkleed....
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6046
stationsplein Baden-Baden
Re: krappe bogen
«
Reactie #2 Gepost op:
18 October 2007, 21:59:31 »
Hallo,
Als je echt langer stoomloc's wil gaan laten rijden is het onverstandig om de Fleischmann bocht 6120 neer te leggen.
Rij zelf met vele lang Roco stoomloc's die niet door deze bocht heen gaan zonder te ontsporen. Zelf deze bocht dus gehad en er heel snel afscheid van genomen.
Bij vele van deze loc's wordt een groter radius geadviseerd. Dan praat je echt over radius 3 van Roco. Dit staat vermeld in de boekjes die bij de locmotieven zitten. Neem de Roco radius even als voorbeeld, met welke nummers ze overeenkomen met die van Fleischmann of andere, moet je even nazoeken.
Ook al heb je beperkte ruimte, probeer deze bocht toch niet te gebruiken.
Zelf de langere rijtuigen(303mm) kunnen/hebben problemen met deze bochten, dit uit eigen ervaring.
Dion
Gelogd
groetjes Dion
prutser
Offline
Berichten: 6718
Spaar ze allemaal.
Re: krappe bogen
«
Reactie #3 Gepost op:
18 October 2007, 22:53:32 »
Gebruik ze liever niet, bij sommige stoomlocs kun je anders de zuigerstangbeschermers niet op de cilinders plaatsen of bepaalde trapjes moet je achterwege laten i.v.m. de bewegingsvrijheid van de voorste loopwielen.
Ik heb ook enkele rijuigen waarvan in die bogen de draaistellen tegen de binnenkant van de tredes lopen en ontsporen.
Groeten Stephan.
Gelogd
Adieu
Kor
Offline
Berichten: 61
Re: krappe bogen
«
Reactie #4 Gepost op:
18 October 2007, 23:24:58 »
Ik heb de 6120 zelf ook op mijn baan en Fleischmann en roco locs (stoomlocs 023 en 043) die ik heb komen er goed door ook mijn roco krokodil maar de grote amerikaanse stroomlocs class 3900 UP of de trix bigboy kun je vergeten .Ook de nieuwe TEE schijnt er wel door te komen maar dat zal wel niet mooi zijn . Er komen echter steeds meer wagens en locs op schaal 1;87 ,ook worden de wielkransen steeds lager .Als je ze op onzichtbare plaatsen echt moet gebruiken hou dan rekening met de snelheid in die bochten . Ik zou ze bij mijn volgende baan echt niet meer gebruiken vooral omdat de grotere bochten mooier zijn . Als je er echt niet aan ontkomt doe wat Jaap zegt ,maak een proefbaantje en laat je locs voorzichtig rond rijden .Mijn advies is niet kleiner als de 6125 te gebruiken daar gaat alles wel soepel doorheen .Dit zijn de R2 bochten ,hoe groter je bochten hoe minder problemen met rijden R3 of R4 zijn nog mooier maar ja de ruimte he'. :-|
Groetsels
Kor
«
Laatst bewerkt op: 18 October 2007, 23:46:07 door Kor
»
Gelogd
snorro
Offline
Berichten: 112
Re: krappe bogen
«
Reactie #5 Gepost op:
20 October 2007, 18:47:18 »
Ik heb mijn lesje ook geleerd wat krappe bogen betreft. FL 6125 is het krapste wat ik ooit nog ga gebruiken en dan alleen als ik het echt niet anders kan voorkomen. Door aankomende verhuizing heb ik mijn baan net opgebroken. Daar zat ook nog FL 6120 in. Die 6120's gaan bij mij de kliko in.
Gelogd
gr,
Jeroen
Sjaak spoor
Offline
Berichten: 47
Re: krappe bogen
«
Reactie #6 Gepost op:
23 October 2007, 20:10:44 »
Ok, thanks allemaal. Ben tot het besluit gekomen om
de krapste bogen maar te verwijderen. Zal mn banenplan
wel grondig moeten nakijken nu, maar goed, alles voor de hobby.
Gelogd
Alleen kalmte kan u redden
dancer
Offline
Berichten: 72
Re: krappe bogen
«
Reactie #7 Gepost op:
25 October 2007, 14:58:58 »
kappe bogen zou ik gebruiken enkel voor de keerlus van het nevenbaantje (trein verdwijnt dan in de tunnel en blijft er een tijd stilstaan)... Reden van het gebruik van krappe bogen: neemt weinig plaats in....
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
krappe bogen