Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:44:05
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:51:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
  

Auteur Topic: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's  (gelezen 6844 keer)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #15 Gepost op: 20 January 2015, 21:56:28 »
CFL rijdt nu nog steeds om de twee uur een dienst Gouvy - Luik. Maar gelet op het zeer minimale aantal passagiers heeft CFL er eigenlijk geen zin meer in. Maar het wachten is dat alles op elkaar is afgestemd en dan zouden de Desiro's deze dienst moeten gaan overnemen.

Maar het personeel is heel bang dat deze lijn in zijn geheel opgeheven zal worden. Het aantal reizigers is minimaal om de kosten op te brengen. Alleen in de vroege ochtend en in de late namiddag is er veel aanbod van/naar Luik, maar wees eerlijk een treinstel te laten rijden die vrijwel leeg rijdt en amper 2 of 3 passagiers overdag in/uit stappen daar kan je geen Lijn 42 van onderhouden.

Het zou mij ook niet verbazen als deze lijn helemaal dicht gaat. Ook het personeel denkt hierover. Dan de grote investering in een spoor wat ook zinloos is. Men heeft een zijspoor aangelegd naar een hout verwerkings bedrijf. Maar dat bedrijf heeft nog geen splinter hout via het spoor afgevoerd. Het is dus een foute investering geweest wat heel veel geld heeft gekost. Het gaat een dode boel worden volgens mij maar laat ik het a u b fout hebben Dit gelet op het personeel wat hier werkt al zijn het er teveel.

Wim

In de dieseltijd had deze lijn ng hun charmes,ik weet niet of er nog autoslaaptreinen over deze lijn rijden?
Of de Desiro deze lijn gaat rijden, is afwachten,zolang nog niet alle kinderziektes verholpen zijn.

gr,

Jo

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #16 Gepost op: 20 January 2015, 22:17:59 »
@ Davy:
Bedankt voor de toelichting!

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2015, 09:30:11 »
Jo

Neen die autoslaaptreinen rijden hier niet meer. Misschien 1 a 2x per jaar komt er een diesel uit de reeks 62. Voor de rest rijden hier de Desiro's nu dan en de CFL serie 3000. Voorheen hadden we de bekende Gumineuzen (AM96) en de reeks 18/19 maar deze zijn nu ok verdwenen.

Er was begin vorig jaar een enquête o a in Gouvy maar ook andere plaatsen langs lijn 42. Dit ging er om dat men niet tevreden was over de service van de NMBS. Ze reden met oud materiaal! En men noemde dit de vlees in blik lijn.
Men wilde beter materiaal!

Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik in 1996 voor het laatst in NL met de trein heb gereden. En dat was dan omdat ik geen zin had om die afstand te moeten rijden. Ben van Dordrecht naar Groningen (stad) gegaan en met zo'n trein/taxi ticket. Dat was mij best bevallen. Ik heb heel wat werk kunnen verzetten die ik anders in de auto niet had kunnen doen.

Ik woon nu 11jr in de Ardennen en ben ik nog nooit met de trein geweest. Ik kan dus niet zeggen wat er goed/fout is aan de I10 of I11 rijtuigen in tegenstelling tot de Desiro. Of het nut heeft gehad die enquête hebben we nooit mogen vernemen.

Ik doe wat opnames toekomen van de cabine van een reeks 085. De trein bestuurder zag dat ik stond te fotograferen en nodigde mij uit. Erg vriendelijk van deze man.  Deze cabine is volgens mij anders dan die van de reeks 080/081?








Maar ik ga binnenkort toch maar eens met het spoor reizen om enkele stations te bezoeken en daar wat te fotograferen. Kan ik ook een indruk krijgen van de rijeigenschappen en het overige en dan pas oordelen.

Wim

« Laatst bewerkt op: 21 January 2015, 09:35:23 door WWestley »
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2015, 10:46:45 »

Jan

Bedankt voor de tekst en uitleg

Wim
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 15:22:56 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2015, 13:25:50 »

Hoi Wim bedankt voor de info

Gr, Jo
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 15:22:15 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #20 Gepost op: 23 January 2015, 00:09:14 »
De I10 rijtuigen dateren van ca 1987 en zijn de laatste rijtuigen die planmatig gebouwd werden voor de internationale treindiensten.

De I11'en zijn oorspronkelijk gebouwd voor de lange afstand assen in België en een kleine 10 jaar later gemaakt.
Doordat ze volgens de internationale normen gemaakt zijn reden ze dan later toch ook op de diensten Oostende-Keulen en later op Brussel-Luxemburg-Zwitserland. Deze laatste was omdat ze de enige NMBS rijtuigen waren, geschikt voor snelheden >160 km/u voor de INT/EC diensten op SNCF lijn Metz-Nancy-Straatsburg-Basel
De I10 rijtuigen werden pas later door Airco voorzien en aangepast voor hogere snelheden.

Stuurposten Desiro:
Die zijn identiek te noemen.
Behalve de keuzeschakelaars van de panto 3Kv-O-25Kv / 3Kv-O dan. Maar die zitten wel degelijk op dezelfde plek.

Autoslaaptreinen: De laatste jaren van hun bestaan reden ze vanuit Luik, via de Ourthe lijn Rivage-Jemelle naar Luxemburg.
Ik weet de huidige reisweg niet van de autotreinen van de Nederlandse Privé operator.

Als reiziger blijft voor mij de gemoderniseerde I10 m'n favoriet om te reizen.

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 00:16:38 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #21 Gepost op: 23 January 2015, 10:34:01 »
Jan

Dank voor je uitleg voor alles. Leuk je uitvoerige verslag te mogen lezen. Volgens mij ben je een treinbestuurder?

Nogmaals dank

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #22 Gepost op: 23 January 2015, 14:48:06 »
Zoiets:=>Ik ben idd ook op schaal 1:1 bezig, krijg er voor betaald, maar m'n actieradius is zonaal.

Echter, Door dit onregelmatig leven, samen met m'n Ierlandpassie. Zit m'n 1:87 project wat op de langere baan... .
Al hoop ik komende zomer eindelijk eens te kunnen starten met 'Ballyleprechaun/Leprechaun Valley'

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #23 Gepost op: 23 January 2015, 19:05:48 »
Duidelijke taal Jan

Nogmaals dank voor alles


groet

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.