Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 22:13:07
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
  

Auteur Topic: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's  (gelezen 6719 keer)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #15 Gepost op: 20 January 2015, 21:56:28 »
CFL rijdt nu nog steeds om de twee uur een dienst Gouvy - Luik. Maar gelet op het zeer minimale aantal passagiers heeft CFL er eigenlijk geen zin meer in. Maar het wachten is dat alles op elkaar is afgestemd en dan zouden de Desiro's deze dienst moeten gaan overnemen.

Maar het personeel is heel bang dat deze lijn in zijn geheel opgeheven zal worden. Het aantal reizigers is minimaal om de kosten op te brengen. Alleen in de vroege ochtend en in de late namiddag is er veel aanbod van/naar Luik, maar wees eerlijk een treinstel te laten rijden die vrijwel leeg rijdt en amper 2 of 3 passagiers overdag in/uit stappen daar kan je geen Lijn 42 van onderhouden.

Het zou mij ook niet verbazen als deze lijn helemaal dicht gaat. Ook het personeel denkt hierover. Dan de grote investering in een spoor wat ook zinloos is. Men heeft een zijspoor aangelegd naar een hout verwerkings bedrijf. Maar dat bedrijf heeft nog geen splinter hout via het spoor afgevoerd. Het is dus een foute investering geweest wat heel veel geld heeft gekost. Het gaat een dode boel worden volgens mij maar laat ik het a u b fout hebben Dit gelet op het personeel wat hier werkt al zijn het er teveel.

Wim

In de dieseltijd had deze lijn ng hun charmes,ik weet niet of er nog autoslaaptreinen over deze lijn rijden?
Of de Desiro deze lijn gaat rijden, is afwachten,zolang nog niet alle kinderziektes verholpen zijn.

gr,

Jo

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #16 Gepost op: 20 January 2015, 22:17:59 »
@ Davy:
Bedankt voor de toelichting!

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2015, 09:30:11 »
Jo

Neen die autoslaaptreinen rijden hier niet meer. Misschien 1 a 2x per jaar komt er een diesel uit de reeks 62. Voor de rest rijden hier de Desiro's nu dan en de CFL serie 3000. Voorheen hadden we de bekende Gumineuzen (AM96) en de reeks 18/19 maar deze zijn nu ok verdwenen.

Er was begin vorig jaar een enquête o a in Gouvy maar ook andere plaatsen langs lijn 42. Dit ging er om dat men niet tevreden was over de service van de NMBS. Ze reden met oud materiaal! En men noemde dit de vlees in blik lijn.
Men wilde beter materiaal!

Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik in 1996 voor het laatst in NL met de trein heb gereden. En dat was dan omdat ik geen zin had om die afstand te moeten rijden. Ben van Dordrecht naar Groningen (stad) gegaan en met zo'n trein/taxi ticket. Dat was mij best bevallen. Ik heb heel wat werk kunnen verzetten die ik anders in de auto niet had kunnen doen.

Ik woon nu 11jr in de Ardennen en ben ik nog nooit met de trein geweest. Ik kan dus niet zeggen wat er goed/fout is aan de I10 of I11 rijtuigen in tegenstelling tot de Desiro. Of het nut heeft gehad die enquête hebben we nooit mogen vernemen.

Ik doe wat opnames toekomen van de cabine van een reeks 085. De trein bestuurder zag dat ik stond te fotograferen en nodigde mij uit. Erg vriendelijk van deze man.  Deze cabine is volgens mij anders dan die van de reeks 080/081?








Maar ik ga binnenkort toch maar eens met het spoor reizen om enkele stations te bezoeken en daar wat te fotograferen. Kan ik ook een indruk krijgen van de rijeigenschappen en het overige en dan pas oordelen.

Wim

« Laatst bewerkt op: 21 January 2015, 09:35:23 door WWestley »
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2015, 10:46:45 »

Jan

Bedankt voor de tekst en uitleg

Wim
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 15:22:56 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2015, 13:25:50 »

Hoi Wim bedankt voor de info

Gr, Jo
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 15:22:15 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #20 Gepost op: 23 January 2015, 00:09:14 »
De I10 rijtuigen dateren van ca 1987 en zijn de laatste rijtuigen die planmatig gebouwd werden voor de internationale treindiensten.

De I11'en zijn oorspronkelijk gebouwd voor de lange afstand assen in België en een kleine 10 jaar later gemaakt.
Doordat ze volgens de internationale normen gemaakt zijn reden ze dan later toch ook op de diensten Oostende-Keulen en later op Brussel-Luxemburg-Zwitserland. Deze laatste was omdat ze de enige NMBS rijtuigen waren, geschikt voor snelheden >160 km/u voor de INT/EC diensten op SNCF lijn Metz-Nancy-Straatsburg-Basel
De I10 rijtuigen werden pas later door Airco voorzien en aangepast voor hogere snelheden.

Stuurposten Desiro:
Die zijn identiek te noemen.
Behalve de keuzeschakelaars van de panto 3Kv-O-25Kv / 3Kv-O dan. Maar die zitten wel degelijk op dezelfde plek.

Autoslaaptreinen: De laatste jaren van hun bestaan reden ze vanuit Luik, via de Ourthe lijn Rivage-Jemelle naar Luxemburg.
Ik weet de huidige reisweg niet van de autotreinen van de Nederlandse Privé operator.

Als reiziger blijft voor mij de gemoderniseerde I10 m'n favoriet om te reizen.

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 00:16:38 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #21 Gepost op: 23 January 2015, 10:34:01 »
Jan

Dank voor je uitleg voor alles. Leuk je uitvoerige verslag te mogen lezen. Volgens mij ben je een treinbestuurder?

Nogmaals dank

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #22 Gepost op: 23 January 2015, 14:48:06 »
Zoiets:=>Ik ben idd ook op schaal 1:1 bezig, krijg er voor betaald, maar m'n actieradius is zonaal.

Echter, Door dit onregelmatig leven, samen met m'n Ierlandpassie. Zit m'n 1:87 project wat op de langere baan... .
Al hoop ik komende zomer eindelijk eens te kunnen starten met 'Ballyleprechaun/Leprechaun Valley'

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #23 Gepost op: 23 January 2015, 19:05:48 »
Duidelijke taal Jan

Nogmaals dank voor alles


groet

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.