Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53

Auteur Topic: NS 5500 van DJH  (gelezen 4098 keer)

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 5500 van DJH
« Reactie #15 Gepost op: 19 January 2015, 15:22:07 »
Als ik me niet vergis, heb ik hem zelfs op 200 graden staan voor solderen van witmetaal. Maar ik test het natuurlijk altijd eerst op een afvalstukje, wel zo veilig.

Als vloeimiddel gebruik ik fosforzuur (te verkrijgen bij GM&S). Wel goed blazen tijdens het solderen want de lucht die tijdens het solderen met dat goedje vrijkomt, kun je beter niet inademen (direct irritatie aan de luchtwegen).

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 January 2015, 15:28:21 »
Goed dat je het zegt. Ik heb tijdens de aanschaf van het boekje solderologie van Piet peetoom een stukje low melt soldeer gekregen en een beetje Piets Pis, eeeh ik bedoel vloeimiddel voor witmetaal. ;D Alleen ik weet niet of het genoeg is. Piet zei dat je er een gehele loc mee in elkaar kon solderen. Alleen met witmetaal ben ik echt een beginneling. Het solderen van messing kan ik blindelings. Eh, dan hoop ik niet dat de soldeerbout aan de verkeerde kant beet pak. Da's pijnlijk. ;D Ervaring André? eh jaaa. Zulke dingen gebeuren onder het mom van: "even iets snel solderen. ;D
André
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 15:30:19 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 January 2015, 15:42:26 »
Solderen van witmetaal met low melt soldeer en Piet's water is kinderspel, mits de temperatuur van de bout goed staat ingesteld. Soldeer je wat grotere stukken dan zal je de temperatuur wat hoger moeten instellen dan bij kleine onderdelen. Zoals gezegd door Hans (HaHoHo) even uitproberen op een afvalstukje of de temperatuur goed is.

Gerrit

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #18 Gepost op: 19 January 2015, 15:59:57 »
Heb hier een El Cheapo 30 watt soldeerstationnetje (ouderwetsch ende niet digitaal) staan met een dimmer. Ging prima en heb er een DJH/Model Loco 3700 er mee in elkaar gebakken. Ik vond het witmetaal solderen veel makkelijker dan de messing/nieuwzilver delen solderen.

Recentelijk echter even de buffers van mijn KleinSPoor 1500 even vast gesoldeerd met een digitaal station op 150 graden. Ging best ok, eerst even geprobeerd op een restje witmetaal of dat niet smolt als ik de bout er tegen hield. Toen wat soldeerwater tussen de buffers en druppel low melt soldeer er tussen laten vloeien.

Veel plezier met bouwen,

Robert.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 January 2015, 16:00:29 »
André, het solderen met witmetaal is anders dan messing, maar als je het eenmaal te pakken hebt eigenlijk makkelijker. Het is een beetje lijmen met soldeer. Wat is de volgorde? (misschien heeft iemand anders het ook al opgeschreven  ;))

Eerst maak je de te solderen witmetalen onderdelen schoon. Er zit altijd wel een oxide laagje op. Met het bekende glasvezelpotlood gaat dat prima. Dan zet je de onderdelen tegen elkaar zoals ze moeten zitten. Je doet er het bekende fosforzuur op (niet zuinig, gewoon dat je het nog ziet zitten en met je bout neem je een beetje soldeer aan de bout. Dat blijft vaak als een bolletje aan de soldeerstift hangen. Met de soldeerbout leg je vervolgens het bolletje op de las en vaak is dan de verbinding al gemaakt. Als het grote stukken zijn moet je ook de bout zelf nog even op de las houden. Maar pas op: te lang op een las betekent bijna altijd het smelten van de gietstukken. Hoewel je je bout op de goede temperatuur instelt (het soldeer smelt wel, maar een stukje restmateriaal van het witmetaal niet=moeilijker smelten) smelt uiteindelijk toch het witmetaal. Met één ding moet je verder nog uitkijken en dat is dat je met het solderen niet een deel van je soldeerbout per ongeluk tegen een stuk witmetaal aanhoudt. Je kent het wel: door schade en schande ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 19 January 2015, 16:12:38 »
Weten jullie of DJH bij brandgaten de gietstukken gemakkelijk vervangt? (Ik probeer me natuurlijk een beetje met zekerheden in te bouwen, voordat ik mijn loc weg zie druipen.) Ik hou uiteraard rekening met mijn eigen onhandigheid! ;D.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 January 2015, 16:40:27 »
DJH levert een goede garantie: dwz als ik een onderdeel afkeur qua gietfouten stuur ik een foto bvk nog in de plastic verpakking naar DJH en dan krijg ik bijna per omgaande een nieuw onderdeel. Heb ik bijvoorbeeld wel eens gehad op de sealnaad in de plastic verpakkingen. Zelf verbranden is wel zichtbaar, dus voorstellen onderdeel te betalen. Krijg je misschien toch service.

Maar voorkomen is beter dan genezen. Bijvoorbeeld in de voetplaat zitten dikke stukken witmetaal in het midden dat je eruit moet zagen / knippen. Als je nu eerst eens die stukken in stukjes knipt en weer aan elkaar soldeert, krijg je er gevoel voor en zal smeltschade niet zo snel voorkomen. Anders de tips volgen van Len de Vries. Die ging altijd zelf boetseren met witmetaal soldeer bij gaatjes die niet de bedoeling waren ;D ;D. Maar ik denk dat bij echt beschadigde stukken DJH gewoon levert.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 19 January 2015, 16:55:39 »
Ik heb bij mijn J10 de cabine compleet gesloopt nadat er iets op het dak gevallen was.
Ik heb toen een formuliertje ingevuld en van DJH gewoon nieuwe onderdelen gekregen.

Leen.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 19 January 2015, 17:16:32 »
Dat is fijn te horen. Dan hoef ik geen al te grote rampenplannen in werking te laten treden, gezien mijn twee linkerhanden met witmetaal. Ach ja met messing ging alles in het begin ook niet vlekkeloos. Nu kan ik die dingen zoals gezegd wel strak in elkaar bakken. Maar zo mooi en strak zoals Karst Drenth ze bijvoorbeeld bouwt, krijg ik ze niet in elkaar. Zeker als het de eerste keer is niet!
Na het bouwen van de MK platluis heb ik geleerd dat ik één specifieke loc als voorbeeld moet nemen. Bij de platluis bouwde ik volgens de aanwijzingen van verschillende bouwtekeningen en foto's van verschillende platluizen. Iedere loc zit weer ietsje anders in elkaar, ook al zijn ze van dezelfde serie. Zeker als tussentijdse wijzigingen zijn geweest.
Maar al doende, leert men.
vr gr Andre

TonM

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 19 January 2015, 21:33:32 »
André,

Zoals anderen al hebben geschreven: Witmetaal solderen is niet moeilijk. Maar zoals altijd is goed gereedschap het halve werk.
Als je van plan bent om meer van die kits te bouwen, kan ik je aanbevelen om toch een "duur" soldeerstation te kopen.

Zelf heb ik zo'n 15 jaar geleden een Antex 660TC gekocht en het was een investering waar ik nooit spijt van heb gehad. Hij is regelbaar vanaf 70 celcius en daardoor prima in te stellen voor ook de kleinere witmetalen onderdelen. En ook voor messing solderen is het een puik apparaat.

Verder kan ik je het boekje "White metal locos: A kitbuilders guide" van Iain Rice aanbevelen. Makkelijk leesbaar (wel in het Engels) geschreven met een schat aan tips en trucs. Ook hoe je de schade kan herstellen als je met een soldeerbout dwars door een gietstuk gaat.

Grtz,
Ton