Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 13:11:18
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 13:08:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 12:53:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:25:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:19:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spoor010
Vandaag om 12:04:25
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Basilicum
Vandaag om 10:20:28
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 08:16:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
  

Auteur Topic: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk  (gelezen 4480 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Gepost op: 03 January 2015, 00:54:20 »
We zijn natuurlijk nu een paar jaar bezig met het 3D printen van materieel. Waar het begon met korrelige stukken die veel nabewerking nodig hadden, lijken we, als ik de laatste berichten zo lees, al een stuk meer details toe te kunnen voegen. Ik vraag mij nu af: hoe zijn de vorderingen, wat kunnen we niet en vooral? Wat er is er wel mogelijk?

Velen van ons zijn bij baanontwerpen afhankelijk van het railprogramma gevoerd door de diverse fabrikanten. Zo nu en dan gaat ergens de zaag in, maar speciale wissel/kruisingsconstructies bouwen we eigenlijk niet zelf. Sommige bestellen deze nog bij firma's als Walterweichen, maar daar hangt weer een prijskaartje aan. Zeker bij "ons" 3railers zijn er nogal wat gaten in de assortimenten C en K rails te vinden. Nu vraag ik mij dus af: Is het (al) mogelijk om railmateriaal in 3D te ontwerpen en dit te gebruiken in modelbanen? Shapeways voert al jaren staal als materiaalsoort, maar is dit geschikt om te gebruiken? Kan het stroom aan? Is het stevig genoeg (immers is gietijzer altijd een stuk brosser dan gewalst ijzer/staal van dezelfde kwaliteit (voor zover je van dezelfde kwaliteit kan spreken, door walsen veranderen de materiaaleigenschappen immers)) en slijtvast?

Hoofdvraag is dus? Is het al mogelijk om "complexere" wisselstraten volledig uit 3D geprint materiaal op te trekken?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2015, 01:38:46 »
Wat betreft plastic vind ik niet dat er veel vooruitgang is geboekt in de afgelopen twee jaar. Ze kunnen FUD wat beter schoonmaken, maar de printresolutie wordt helemaal niks aan veranderd. Het kan wel beter, maar dat zou ook langer duren om te printen, dus ik denk dat we daarom niks zien veranderen bij Shapeways of iMaterialize.

Wissels zou je helemaal uit messing kunnen printen, maar dan zit alles wel aan elkaar vast en kost het je gelijk 1000 euro. Wat ik in jouw geval zou doen is de plastic bielzen en klemmen die de rails vasthouden printen in Prime Grey van iMaterialize en dan de rails en middengeleiders erin schuiven. Moet je die alleen wel nog op maat maken. Ik weet alleen niet hoe broos het is, ik heb het materiaal nooit uitgeprobeerd. WSF van Shapeways zou wel sterk genoeg zijn, maar dat heeft een ruwe textuur.

Volgens mij wordt het nooit rendabel om de rails zelf in geleidend materiaal te printen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2015, 02:43:50 »
Ik heb absoluut niet de illusie dat je normaal railmateriaal kan vervangen door 3D geprint materiaal. Echter, zoals ik al zei, de ingewikkelde railconstructies wellicht? Het al aangehaalde K rails programma mist bijvoorbeeld een halve engelsman, maar ook een kruiswissel (alias hosenträger) is iets wat compleet ontbreekt. Nu zijn er lieden die in die wissels hun zaag zetten, maar dan ben je even voor 70 tot 100 euro aan het verzagen. En een kruiswissel is nog eenvoudig, maar neem eens lastigere combinaties. Of een wisselstraat?

Vandaar dat ik mij afvraag: Hoe geschikt is 3D printing hier inmiddels voor.

Zelf loop ik overigens nergens tegenaan, omdat alles al een jaar of wat in doosjes opgeborgen zit. Maarja, als techneut heeft 3D printing mij altijd wel geboeid en door mijn opleiding en stages kan ik met zowel inventor als Solidworks eenvoudig over weg, maar snap ik ook het stukje elektronica dat je nodig zou hebben. 't Is en blijft toch je intressegebied. ;) 8)

Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2015, 10:58:18 »
Misschien moet je het niet zoeken in het 3D printen maar het mbv een cnc frees maken van een mal.

Zie: http://youtu.be/-GbGXLZuZFQ

Of zoals Bernd het in Gouda doet.  Hij freest een printplaat.

Ik ben de laatste manden echt een groot stuk verder gekomen, ik heb de tijd voor bouwen gebruikt en minder voor het posten op het forum....

Hier nog het update:


IMG_0018 von Gouda in H0 auf Flickr
mijn zelfbouw DKW uit printplaat, rechts de wissel van Weller geleend van Dominik 


IMG_0021 von Gouda in H0 auf Flickr
hier met puntstuken


IMG_0173 von Gouda in H0 auf Flickr
en nog een stukje verder...

hier een voorbeeld van hoe je met printplaat een modulovergang in een wissel kunt zetten:


IMG_0034 von Gouda in H0 auf Flickr


IMG_0035 von Gouda in H0 auf Flickr

en nog een overzicht van het geheel:


IMG_0040 von Gouda in H0 auf Flickr

Groet

Bernd

Elke willekeurige wisselstraat is zo te maken voor misschien nog wel minder kosten dan bestaande wissels.
Bekijk deze site maar eens. http://www.bronx-terminal.com/?p=5
Grt Erwin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2015, 01:58:19 »
Hmmm, ja, interessant. 3D printing blijkt dus minder ver dan ik had gedacht. Voor printplaatwissels geldt dat je een hoop moet gaan zelfbouwen, terwijl ik eigenlijk meer de hoop had een hoop spul juist 1x te tekenen in 3D en dit daarna te printen (puntstukken, wisseltongen e.d.), juist die lastige stukken.
Natuurlijk kan je puntstukken e.d. ook frezen, zeker in 3rail is dat prima te doen (polariteit puntstukken) en qua nauwkeurigheid ontloopt dat een printfrees niet echt, maar toch. Kost je sowieso materiaal.

iMaterialise gebruikt geen geprint messing, maar gegoten. Ze printen een wassen mal, zetten deze vast en gieten er een harde mal omheen waarna door middel van hitte het was eruit gesmolten wordt en de messing hier vloeibaar ingegoten wordt. Verklaard ook meteen waarom het zo'n kostbaar proces is.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2015, 02:36:10 »
Bij sjeepwees gaat dat "messing printen" niet anders hoor.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...