Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
schok bij vertrek door Dave.......
Vandaag om 13:17:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 13:16:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:14:05
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:11:30
Spuitmondjes door Gert Arkema
Vandaag om 13:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
Arduino loconet-interfaces door bask185
Vandaag om 12:43:04
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 12:00:59
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 10:57:11
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
24 July 2025, 22:48:47
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16

Auteur Topic: Domburg Train Support Testtrack  (gelezen 4366 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Domburg Train Support Testtrack
« Gepost op: 07 December 2014, 22:09:52 »
Vrienden,

Ik ben weer aan een nieuwe uitdaging begonnen. Zoals jullie wellicht weten word Schellenbach verhuist naar mijn garage. De voorbereidingen in de garage zijn in volle gang. Hier huisvestigde ik voorheen Domburg Train Support. Van de week heb ik de bijkeuken gebombardeerd tot Support center. En hierbij moest ik ook aan de tekentafel voor een nieuw programmeer en test plankje. Na diverse ideeen kreeg ik de inspiratie na een opmerking van Hans. Na wat navragen en onderzoeken heb ik besloten om een demobaantje te maken van 2 meter lang en 10 cm breed.

Hierop komt een klein modelspoorscene aangestuurd met Dinamo Plug & Play icm iTrain. Het traject bestaat uit twee peronsporen en een 2-sporige locloods verbonden dmv een enkelspoors traject. Allemaal heel klein dus erg geschikt voor locomotieven. In het ontwerp ligt ook een programmeerspoor welke via een los paneel bediend kan worden met : analoge trafo, Profi-boss, Sprog en een ESU locprogrammer. De locloods krijgt automatische deuren, er komen licht- en armseinen en ook diverse lichteffecten aangestuurd door een OC32. het geheel word helemaal van scenery voorzien.

Maar wat ga ik ermee doen? Thuis vooral testen voor iTrain want er zitten nog wat speciale trucjes in verwerkt zoals relais oplossingen voor blokuitgangen en logische acties. Daarbij word hij gebruikt om voor de Train Support locs en rijtuigen te onderhouden/testen/programmeren.

Nieuwe feature word de beurzen, het idee is om de bak onderdeel te maken van 9mm-shop.nl tijdens de beurzen in Houten. Hier kan de bak als test- en demo opstelling gebruikt worden. Maar belangrijker, ik wil mijn support langzaam gaan profileren op de beurzen (wel beperkt, de clubbaan van de Spoorstaaf heeft prioriteit). Het idee wat ik heb is om live onderhoud en ombouw te doen aan locomotieven en rijtuigen voor iedereen die dit wilt. Mits de status van het object dit op dat moment toe laat.

Sterker nog de eerste debuut van mijn nieuwe concept is al geboekt. Op 14 Februari sta ik met de opstelling op de sNuffelbeurs in Lochem georganiseerd door N-spoorstore.

Het is een gewaagd concept maar zoals jullie me kennen ga ik geen uitdaging uit de weg  :lol:

Genoeg geluld over de Support, we zijn gaan bouwen:

Begin deze week ben ik begonnen met de houtconstructie. Niet mijn sterkste kant maar na wat lak zag het er best leuk uit:

Voor het testpaneel, achter de testtrack opstelling

Als eerste het nieuwe testpaneel ingericht

Ben nog niet helemaal tevreden over de lichten en schakelaars. Het hout was net te dik waardoor ik ze moest verzinken. Ik wil in de toekomst eens kijken naar een metalen plaatje met ingegrafeerde tekst. Ik heb al wel een extra sparing gemaakt voor nog een 5e led/schakelaar.

Vervolgens het achterpaneel van de testtrack voorzien van de electronica. Links de 15V voeding, daarnaast de interface RM-U welke naast zich de blokkaart TM44 heeft hangen. Rechts de OC32 voor de accesoires met een DS32 om het aanscluiten te vergemakkelijken. Het kleine printje is een SP04R voor de servo's

De volgende stap was het leggen van de rails

De perronsporen met links het programmeerspoor

Uitzicht op de loods en het bijgebouw

Deze heb ik vanavond van binnen- en buitenverlichting voorzien

Het brand nu nog wat fel ondanks een 4700 Ohm weerstand. Maar dat komt helemaal goed nadat deze zijn aangesloten op de OC32.

Voor het plaatsen de achtergrond nog even zwart geschilderd:

Voor het gebouw komt een armsein te staan. Als laatste heb ik de voorbereidingen aangebracht in de locloods voor de 4 servo's. Elke deur krijgt een eigen servo om ervoor te zorgen dat beide deuren altijd netjes sluiten en onafhankelijk van elkaar openen.

Van Styreen heb ik 3 h-balken gelaatst waarop een plateau komt van 0,5mm styreen

Omdat er ook lichteffecten in de loods komen heb ik de delen zwart geschilderd zodat de witte plastic delen niet al te zichtbaar worden.

Zo en dat alemaal in 3 dagen geraliseerd tussen het gezin, huishouden en pakjesavonden (2x) door  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  Mijn vrouw is de beste

Gaat lekker hierzo. Het geheel is trouwens ook te volgen op de Facebook pagina van Domburg Train Support
https://www.facebook.com/DomburgTrainSupport?ref=bookmarks

Er word nog gewerkt aan een website  (y)

Groetjes

« Laatst bewerkt op: 07 December 2014, 22:16:28 door martindomburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Domburg Train Support Testtrack
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2014, 22:35:22 »
Hallo Martin,

Top initiatief. Ik kom me zeker melden. Sta zelf altijd met vrienden in Houten. Ik wil deels met PC/Software gaan rijden en deels met de hand kunnen rijden. Systeem ben ik nog steeds niet over uit. Zonder sound in N had ik de Intellibox Basic en de Daisy 1 in gedachten. De laatste heb ik voorlopig al, samen met een trafo en power 2, zodat ik toch een simpel basis DCC systeem heb, dat ook nog eens PWM analoog kan.

Itrain staat hoog op mijn lijst. De tussen schakel heb ik vooral advies bij nodig.

Mvg, Michel

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2014, 22:39:16 »
Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik kan komende zaterdag enorm aanraden, dan is het Houten Digitaal. Voor een goed advies op maar kan je daar terecht bij PicommiT. Zelf ben ik er ook, echter achter de modelbaan dit keer. Zie je een grote N-spoor modulebaan in aanbouw en een poppetje achter een laptop, dat ben ik dan waarschijnlijk  (y)

Edit: zag net dat je precent bent  8) Zie je verschijnen  ;)

Greetz
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2014, 22:51:52 »
Tijd voor een update

Inmiddels is de baan rijklaar en zo goed als gereed. Sorry dat ik nog geen bouwverslag heb geplaatst maar dat ga ik de komende dagen hier aanvullen. Tot die tijd kijk hier maar even naar:

http://youtu.be/AVZQAhY8bfg

Groetjes

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2014, 23:13:29 »
deze video is niet beschikbaar ?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2014, 23:24:43 »
Vreemd.... nu wel?

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #6 Gepost op: 22 December 2014, 23:26:44 »
Hmmm.
Op de Mac wel. Op de tablet niet.
Het probleem ligt dus hier :)

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2014, 23:30:36 »
"Deze video is door de gebruiker verwijderd. "

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2014, 23:34:52 »
Ja nou is ie weg, daarnet kon ik hem nog bekijken.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2014, 23:37:27 »
http://youtu.be/0SmNHtB0L4k

Was een issue met de muziek, nu zonder muziek (y)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2014, 23:38:15 »
werkt  (y)

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 December 2014, 02:59:50 »
Ziet er verdraaid netjes uit Martin, je doet dit aanleggen even iets sneller als ik het met mijn baan doe :)
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #12 Gepost op: 25 December 2014, 23:36:02 »
Buiten het filmpje, bij deze het beloofde bouwverslag.

De ombouw van de loodsdeuren heb ik in een apart draadje verslagen! Dus hier wijd ik in dit draadje niet over uit.

Na de aanleg van de rails moest natuurlijk de hele bups bedraad worden en voorzien worden van servo's. In totaal 8 servo's (4 voor de loods, 1 armsein en 3 wissels) doen de boel bewegen, daarnaast nog diverse lichteffecten zoals in de armsein, 2 blokseinen, binnen- en buitenverlichting, gaslantaarn en laslicht.

Lekker draadjes solderen

Inclusief de wisselpolarisatie

Dan begin je al een draadbundel te krijgen. Het groene printje met de 4 zwarte blokjes zijn de polarisatie relais voor de wissels.

Toen alle draden gesoldeerd waren moet je alles ook netjes naar 1 plek brengen. Ik heb hiervoor bindruggen gebruikt welke ik met hotlijm op het hout hem verlijmd. Zodoende kon ik alle draden netjes naar de printen brengen.

Wat je trouwens niet ziet is dat ik het programmeer spoor naar twee stekkerverbindingen heb gebracht aan de voor- en achterzijde. Daarop kan ik mijn programmeerplank makkelijk koppelen.

De plank waar de printen zich op bevinden

En dan alles netjes aansluiten. Voor wie niet weet welke print wat doet:

De RMU Controller. Dit is als het ware de centrale

De DR4 relaisprint. Deze gebruik ik om de drie loodssporen te verdelen over 1 blokuitgang. Een heel simpel trucje waarmee je blokuitgangen (dus ook geld) kan besparen.

De TM44 blokkaart. Met deze print stuur je 4 blokken aan. iTrain verteld of een blok een analoge of een digitale spanning moet krijgen. Deze kaart geeft elk blokuitgang 4 bezetmelders middels stroomdetectie.

De OC32 met daaronder de DS32. De DS32 is een aansluitprint zodat je niet hoeft te solderen. Met de OC32 stuur ik alle wissels, seinen en verlichting aan.

Nadat ik iTrain had ingesteld en de OC32 had ingeregeld kon het feest beginnen. Precies zoals in het filmpje te zien is :)

Dit baantje zal 14 februari te zien zijn in Lochem op de sNuffelbeurs van N-spoorstore. Ik zal dan live demo's geven en decoderinbouw en onderhoud uitvoeren. Daarnaast zijn er plannen om de demobaan te grbeuiken op de stand van 9mm-shop op de beurzen in Houten in 2015

Groetjes Martin

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #13 Gepost op: 10 January 2016, 21:53:54 »
Whoop Whoop, heugdelijk feit is daar. Voor het eerst in mijn leven heb ik een modelbaan ook daadwerkelijk afgemaakt  :lol:  :lol:  :lol:  Tis wat dames en heren komt dat zien komt dat zien.

nee serieus, mijn demobaan is gereed en voorzien van scenery. Deze kan dus weer een beursjaar mee alvorens ik waarschijnlijk wel weer ideeën ga krijgen voor een nieuwe demo :) Deze begint inmiddels al zijn slijtage sporen te krijgen. Zo is er al 1 loodsdeur gesneuveld waardoor die altijd open zal staan. 1 down, 1 still going strong zeg maar.

Hierbij de foto's

Zooooo dat zijn er een boel, maar wacht er is meer:

Er is ook een filmpje

Zo dat was het weer, komende zaterdag in Houten kunt u dit wonder der gresbo-natuur in levende lijven aanschouwen !!!

Groetjes Martin