Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door ChrisNL
Vandaag om 18:45:43
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 18:33:53
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:18:36
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
  

Auteur Topic: Gelijkrichter/rijrichtingschakelaars voor gelijkstroomlocs op wisselstroombanen  (gelezen 3118 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Hallo,

Niet zo lang geleden kocht ik bij een "zeer bekende winkel net over de grens nabij Vaals" een Roco BR 181 voor wisselstroomsysteem die aldaar zonder verpakking werd aangeboden voor slechts € 50,-. Het uiterlijk was spic and span. Het was mij duidelijk dat met die locomotief "iets aan de hand moest zijn (geweest)". Dat risico nam ik weloverwogen ervan uitgaande dat het wel erg raar moest lopen als ik zo'n twijfelgeval niet weer tot een goed werkend exemplaar zou kunnen brengen. Dat lukte ook voor korte tijd totdat het oorpronkelijke onderdeel dat de rijstroom(wisselstroom) van mijn analoge baan gelijkricht (en tevens dient als omschakelaar voor de rijrichting door overspanning)  het begaf. Die apparaatjes zijn uiteraard zo gemaakt dat ze korte stroomstoten van zeker 25V~ moeten kunnen verwerken als de loc van rijrichting moet veranderen. Ik heb een tiental oorspronkelijke gelijkstroomlocs die af-fabriek al waren aangepast aan de eisen van een analoge wisselstroombaan, Dat heeft nooit tot enig probleem geleid alhoewel ik nog steeds van die blauwe trafo's gebruik die voor 220V~ geschikt zijn (en dus niet voor de huidige 230V~). Ook zo'n vijftig  wisselstroomlocs die ik inmiddels van een eenvoudige digitale rijrichtingomschakelaar van Uhlenbrock heb voorzien trekken zich van die iets hogere baanstroom niks aan. Het rijdt- en schakelt allemaal perfect.

De oorspronkelijke gelijkrichter/rijrichtingschakelaar (van Roco?) werd vervangen door een model dat Uhlenbrock speciaal voor dat doel op de markt brengt. De loc reed uiteraard toen weer met een sleep van wel 8 à 10 EC-rijtuigen. Maar kort daarna ging het weer mis: interne kortsluiting! . Als ik namelijk het achtpolige stekkertje van het nieuwe onderdeel  los trok was de kortsluiting opgeheven.

Mijn vraag: welke andere producenten naast Uhlenbrock maken een "decoder" (dan wel een gelijkrichter/rijrichtingschakelaar)  voor de aanpassing  van gelijkstroomlocomotieven aan het wisselstroomsysteem? Wellicht dat die mij meer geluk brengen.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Gegroet,

Rob van Kooy   
« Laatst bewerkt op: 22 January 2015, 19:12:09 door Bert van Gelder »

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: ?gelijkrichter/rijrichtingschakelaars voor gelijkstroomlocs op wisselstroombanen
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2015, 17:09:41 »
Esu Zimo Keuhn Lenz
hebben allemal decoders met automatische analoog digitaal herkenning.
Ook voor het Marklin systeem
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
Re: ?gelijkrichter/rijrichtingschakelaars voor gelijkstroomlocs op wisselstroombanen
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2015, 17:29:24 »
Beste Rob,

Als je de documentatie van de decoders doorleest c.q. de informatie op de website raadpleegt, zul je zien dat het gebruik van de blauwe Märklin trafo's ten sterkste wordt afgeraden. De reden hiervoor is veel te hoge omschakelspanning. Vooral de 'platte', blauwe trafo's zijn berucht. Zoals je zelf stelt zijn de trafo's destijds voor een nominale netspanning van 220 volt bedoeld. Nu de spanning al een aantal jaren naar 230 volt verhoogd is stijgt ook de uitgangsspanning met circa 5%. In onbelaste toestand, ervan uitgaande dat de rijtuigen geen binnenverlichting hebben, ligt de spanning nog hoger.

Mocht je geen gebruik maken van de digitale mogelijkheden dan biedt Uhlenbrock nog het FRU omschakelrelais.

Groet, Silvolde   

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: ?gelijkrichter/rijrichtingschakelaars voor gelijkstroomlocs op wisselstroombanen
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2015, 18:07:39 »
Dank Piet,

Ik ga op onderzoek uit op dit voor mij tamelijk onbekende terrein.

Bestaan tussen de door jou genoemde merken nog opvallende voorkeuren als het gaat om gelijkrichters van analoge wisselstroom naar gelijkstroom die mede door een toegevoerde overspanning de rijrichting van de (oorspronkelijk gelijkstroom)loc kunnen veranderen?

Gegroet,

Rob van Kooy

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: ?gelijkrichter/rijrichtingschakelaars voor gelijkstroomlocs op wisselstroombanen
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2015, 19:56:12 »
Beste Rob,

Als je de documentatie van de decoders doorleest c.q. de informatie op de website raadpleegt, zul je zien dat het gebruik van de blauwe Märklin trafo's ten sterkste wordt afgeraden.  Nu de spanning al een aantal jaren naar 230 volt verhoogd is stijgt ook de uitgangsspanning met circa 5%. In onbelaste toestand, ervan uitgaande dat de rijtuigen geen binnenverlichting hebben, ligt de spanning nog hoger.

Mocht je geen gebruik maken van de digitale mogelijkheden dan biedt Uhlenbrock nog het FRU omschakelrelais.

Ja. Silvolde,

De waarschuwingen om die "ouwe blauwe" Märklintrafo's (ik heb die met tamelijk sterk aflopend front) niet te gebruiken zijn mij welbekend. Het ergste is dat ik daarbij een sterke voorkeur heb ( o, hoe onverantwoordelijk) voor de oudste modellen waarbij de maximale rijstroom net wat hoger is dan bij trafo's van latere datum. Die zijn wel zo "prettig" met treinen met lange aanhang op spiralen en lange 30‰ stijgingen die bijna overal op mijn grote baan voorkomen. Ik was (en ben) dus een gewaarschuwd mens.

Toen ik al heel wat jaren geleden mijn eerste Uhlenbrock printje aanschafte dat i.p.v. de oorspronkelijke mechanische  "bokkensprong" schakelaar de rijrichtingwisseling van een van mijn wisselstroomlocs tot stand zou gaan brengen was ik dan ook heel benieuwd of dat met die oude 220V trafo's niet tot schade zou leiden. Dat bleek niet het geval. Dat gaf me aanleiding om in de loop van vele jaren zeker zo'n 50 van die Uhlenbrockjes aan te schaffen (ik gebruik ze ook voor lichtwisseling (wit/rood) in stuurstandwagens) en - je zult het wellicht niet willen geloven - ze doén het állemaal nog steeds vlekkeloos....

In zekere zin heb ik ook wel vertrouwen in Uhlenbrock waar het gaat om apparatuur die specifiek bestemd is om gelijkstroomlocs aan te passen voor het wisselstroomsysteem. Zij weten uiteraard dat er bij een rijrichtingverandering van fikse overspanning sprake kan zijn (en dat weet jij en ik ook....) Ik vermoed dat ze - waar het  de ontwerpen en constructie van hun apparatuur betreft - ook wel rekening mee hebben ge houden. Dacht ik zo...   :P)

Zou het nu voor de eerste keer zijn misgegaan?

Dank voor je reactie, ditmaal op een Nederlands forum!

Rob van Kooy

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: ?gelijkrichter/rijrichtingschakelaars voor gelijkstroomlocs op wisselstroombanen
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2015, 20:20:33 »
Bestaan tussen de door jou genoemde merken nog opvallende voorkeuren als het gaat om gelijkrichters van analoge wisselstroom naar gelijkstroom die mede door een toegevoerde overspanning de rijrichting van de (oorspronkelijk gelijkstroom)loc kunnen veranderen?
De meest opvallende voorkeuren zullen persoonlijke voorkeuren zijn  8)

Verder zijn het allemaal decoders.
Gr.
Eric