Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 16:57:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 16:56:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door RetroJack
Vandaag om 16:39:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
Spuitmondjes door peterha
Vandaag om 16:31:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:28:08
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:16:33
Een NS 5500 knutselen door Huup
Vandaag om 15:53:14
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:48:18
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 15:33:06
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:08:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Seuthe gaat stoppen door Jasperr
Vandaag om 12:49:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:22:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 10:30:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:05:40
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
  

Auteur Topic: Banenplan Ferdi  (gelezen 6958 keer)

duodenum

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Banenplan Ferdi
« Gepost op: 13 November 2006, 08:45:49 »
Hallo allemaal,

Na heel wat weken gepuzzel ben ik eruit. Eindelijk een baan die klopt. Het is geïinspireerd op station Woerden (waar ik woon). Met dank aan sporenplan.nl.
Station Woerden heeft twee perrons met in het midden twee doorgaande sporen. De treinen vertrekken richting Gouda en Bodegraven en richting Utrecht en Breukelen.
Het tweede station is Breukelen op nivo 1 (blauw).
De trein richting Gouda zakt naar nivo -/- 1 waar je in het schaduwstation met keerlus kunt komen (rood). Richting Bodegraven blijft op nivo 0.
Richting Utrecht kun je kiezen of je naar nivo 0 of -/- 1 rijdt. In de tunnel kun je altijd nog wisselen van spoor. Je weet zo nooit welke trein waaruit terug komt.
Ook vanuit deze richting kun je in een keerlus komen. Ik heb voor de keerlus van Riny gekozen, omdat deze zich makkelijk laat verdubbelen.
Op de tekeningen staan de rijrichtingen aangegeven. Op de 1e wat te zien is. Op de 2e de tunnels en het schaduwstation met keerlussen.
Mijn vraag is nog of de helling naar beneden en boven goed is?
Voor de rest: graag commentaar, verbeteringen, suggesties.
De baan kan midden in de kamer, zodat ik er overal omheen kan lopen. De afmeting is 4.20 x 2.30 m.
Vanuit station Woerden loop je het voetgangersgebied in (stadje). Links wat industrie, rechts en richting Breukelen de buitenwijk met een autostraat en wat flats.

Groeten,

Ferdi.

PS Ik heb de pdf file op internet staan op onderstaand adres. Hoe krijg ik hem in deze mail zodat je niet uit dit forum hoeft?

http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/baan_woerden.pdf
« Laatst bewerkt op: 13 November 2006, 10:44:15 door Ferdi »

Rene_H

  • Gast
Re: Banenplan Ferdi
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2006, 09:05:39 »
Wow, schitterend, ziet er stoer uit.
Wat zijn de afmetingen van de baan. Ik vrees wel dat de perrons (gok ~1 mtr) vrij kort zijn.
Zelf zou ik de kromming bij het spoor bij nivo 0 er uit halen en recht door laten lopen. Dan heb je weer een paar centimeter om te stijgen, want dat zal denk ik krap worden.

Je kan niet op alle sporen van je station komen vanuit bepaalde richtingen...hoeft natuurlijk ook niet altijd.
Zelf heb ik altijd wel de mening, 1 station is genoeg...maar het is jouw baan natuurlijk.

Verder ja, echt stoer...veel sporen, druk maar gewoon leuk.
Ben benieuwd hoe het gaat worden...


Groetjes,

René

duodenum

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Banenplan Ferdi
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2006, 10:40:07 »
Hallo René,

Bedankt voor jouw reactie. De afmetingen heb ik er nu bijgezet: 4.20 x 2.30 m.
De perrons zijn inderdaad ongeveer 1 meter. Ze waren oorspronkelijk langer, maar m'n zolder is niet groter....
Het tweede station vind ik handig om een trein te kunnen laten stoppen. Dan kan ik straks nog meer treinen tegelijk laten rijden.
Ik weet niet welke kromming je bedoelt. Die bij Bodegraven heb ik zo gemaakt omdat ik dan inderdaad een paar centimeter extra stijging heb.

Groeten,

Ferdi.

Rene_H

  • Gast
Re: Banenplan Ferdi
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2006, 11:02:33 »
Hoi Ferdi,

Zal proberen het iets duidelijk uit te leggen.. :-[
Ik bedoelde de kromming bij het onderste perronspoor Nivo 0 station Woerden.
Het spoor welke uiteindelijk over alle sporen heen gaat.
En dan de tunnel in gaat richting Bodegraven.

(:D en als je de pijltjes volgt (wat ik ff niet had gedaan), komend uit de tunnel Bodegraven, richting station Woerden :D)

Volgens mij kan je iets meer lengte creeren door het spoor recht te laten
door lopen. Zodat je weer wat centimeters ruimte creeert voor het stijgen.

Hoop dat het nu duidelijk is.

--------
Edit:
Zit trouwens nog even te kijken, dat dat eigenlijk niet zou gaan werken, doordat er in het (onderste) spoor nog een wisselverbinding ligt.

Je moet denk ik eerst maar eens even berekenen wat het stijgens percentage is.

Als het percentage te veel is, dan zou je de oplossing misschien kunnen gebruiken, echter zou je dan wel de wissel moeten verwijderen.
Wat natuurlijk ook wel weer balen is....
Nou ik hoop dat ik het mis heb en de treinen zonder problemen omhoog en omlaag kunnen, zonder dat de situatie te vergelijken is met een kermis attractie.


Groetjes,

René
« Laatst bewerkt op: 13 November 2006, 12:16:38 door Rene H(0) »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Banenplan Ferdi
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2006, 15:06:57 »
Ziet er wel leuk uit. Hou zelf wel van 2 of meerdere stations omdat je de treinen dan ook nog eens ergens naartoe kunt sturen. Wel wordt dat vaak moeilijk op de beschikbare ruimte omdat ik het ook wel leuk vindt de trein door een landsschap te zien rijden, en niet alleen maar stationsgebied.

Ik heb alleen nog wel 1 vraag bij dit plan. Kun je wel overal een beetje bij? en kun je nog wel ergens staan voor de bediening/het genieten van de baan?

( ok, 2 vragen dan. )

duodenum

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Banenplan Ferdi
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2006, 22:44:07 »
Hallo Rjr,

Er is inderdaad een groot station en een kleinere, maar de rest is allemaal landschap. Ik kan erom heen lopen. Met een diepte van 230 (2 x 115) moet dat lukken. Bovendien ben ik 1.96 met lange armen.
Ik vrees toch dat het stijgings- en dalingspercentage te hoog wordt. Ik heb slechts 8-9 railsen om 9 cm. te overbruggen. Dat zal niet elke loc prettig vinden...
Ik ga het eerst eens in een proefopstelling uitproberen.

Ferdi.

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Banenplan Ferdi
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2006, 23:19:46 »
Hallo Ferdi,

Ondanks je lengte van 1,96 zal je moeten oppassen met het over de baan heen hangen om ergens bij te komen.
Vooral als je langere tijd met iets bezig bent zoals ballast aanbrengen ofwel landschap.
Ben zelf 2.10 en heb altijd last gehad van te diepe tafels( denk daarbij aan 1 meter).
Denk dat de meeste het wel met me eens zijn ,dat zittend aan je baan het prettigst werkt.
Maak een proefopstelling van je tafel en probeer dingen uit , en kijk waar je toch moeilijkheden kan verwachten.
Zelf heb ik gemerkt dat een tafeldiepte van 70 cm makkelijker werkbaar is dan 1 van 80 cm.

mvg Alexander





Rene_H

  • Gast
Re: Banenplan Ferdi
« Reactie #7 Gepost op: 14 November 2006, 08:06:50 »
Theoretisch heb je daar helemaal gelijk in, het staat ook in de boeken dat een (standaard) tafeldiepte van 70 á 80 cm de makkelijkste werkbare tafel diepte is.
Maar als je zelf lang bent, en der een niet al te vorse buik aanwezig is. Dan liggen die waardes natuurlijk weer helemaal anders.
De lengte van de modelbouwer zal dat allemaal bepalen. En dat zal dan alleen maar door de modelbouwer zelf, met zijn eigen lengte en rijkwijte te bepalen zijn.
Dat zelfde geldt natuurlijk ook voor de hoogte van zijn baan, omdat hij zelf iets langer is...zal hij ook zijn baan hoger plaatsen. Ook daar zullen weer bepaalde standaard hoogtes voor zijn, maar je zal maar weer net langer of kleiner zijn....je moet dat gewoon proef ondervindelijk uitvinden.
Regels zijn er ook weer om gebroken te worden.
Ze zeggen wel eens meten is weten, en dat zelfde geldt ook weer voor deze situatie.


Groetjes,

René
« Laatst bewerkt op: 14 November 2006, 08:15:58 door Rene H(0) »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6495
Re: Banenplan Ferdi
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2006, 17:15:04 »
@Ferdi,

Dit is nu wat je noemt een echte rijders-baan. Veel rails, en veel mogelijkheden voor exploitatie. Toch zou je ontwerp aan realisme winnen als je aan alle zijde twee sporen zou laten vallen.

Zo lopen nu vier sporen tussen de beide perrons van het zuidelijke station.
Laat daar gewoon twee sporen vallen... Dat is"een stuk realistischer.
De hele baan zal daardoor smaller worden, zodat je rug ontzien wordt bij het bouwen en monteren. Let op het maximale bereik van je armen.
Aan de rechterzijde zou ik grotere boogstrale gebruiken - of zelfs alleen met flexrails werken.

Succes,

Hans van de Burgt

duodenum

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Banenplan Ferdi
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2006, 22:09:22 »
Dag allemaal,

Toch weer gewijzigd. Zie:
http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/baan_woerden+4.pdf
Ik heb voorlopig (tot mijn zoon van 4 een eigen kamer gaat eisen) de hele zolder tot mijn beschikking (5.20-4.40cm). In plaats van eromheen lopen (wat met een schuin dak lastig was) besloten rondom te bouwen met een loopruimte in het midden. Met een baandiepte van ongeveer 100 cm kan ik makkelijk overal bij.
De baan is dan weer groter. De perrons op het station zijn dan langer. De hellingen zijn dan beter te nemen. Ik wil een frame bouwen en dan laag voor laag opbouwen met latjes en staanders. De scenery als laatste met tunnels, een voetgangersgebied bij station Woerden, flats (buitenwijk), industrie (bij de rangeersporen op niveau 0) en links in de hoek een autostraat en vrachtwagen distributiecentrum. De dubbele rails in het midden bij station Woerden is voor doorgaande intercity treinen. Dat is (zeer realistisch) in werkelijkheid ook zo. Inderdaad een baan om veel treinen tegelijkertijd te laten rijden: intercity's racen door de hele kamer en stoptreinen/goederentreinen tussendoor.
De meegebogen wissels zijn nodig om daar van het ene spoor naar het andere te komen. Ik heb tot nu toe alleen problemen met m'n koploper over die wissels, maar daar ben ik nog mee bezig dat op te lossen (sleper verplaatsen, gewicht toevoegen).
Ik ben nu aan het sparen om alle c-rails (en vooral wissels) aan te schaffen.....

Groeten,

Ferdi.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6495
Re: Banenplan Ferdi
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2006, 09:14:57 »
Hallo @Ferdi,

Je hebt gelijk! Ik had even op sporenplan.nl moeten kijken.
De situatie in Woerden is inderdaad zoals in jouw baanplan.
Een mens is nooit te oud om te leren...  :)

Zoals elders in deze rubriek al opgemerkt is een baanplan niet klaar met enkel de layout van de sporen. Ik neem aan dat je op basis van dit plan ook een sceneryplan ontwerpt. We zien dit plan tzt graag in onze encyclopedie.

Hans van de Burgt

duodenum

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Banenplan Ferdi
« Reactie #11 Gepost op: 18 October 2007, 00:16:19 »