Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:55:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
KADEE Digitale koppeling door Gerard
Vandaag om 19:52:37
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
Vandaag om 19:50:56
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:15
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 17:35:40
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
  

Auteur Topic: Robbycat - H0 - U-vorm - 3.66 x 2.44  (gelezen 1742 keer)

Robbycat

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Robbycat - H0 - U-vorm - 3.66 x 2.44
« Gepost op: 01 November 2014, 21:16:06 »
Hallo,

Zoals in mijn "even voorstellen" bericht is te lezen ben ik een jaar geleden begonnen met de bouw van een modelspoorbaan.
De scenery is voor mij geen prio maar desondanks hou ik er wel wat rekening mee om toch een beetje leuke baan te creëren.
Ik rij (analoog) met NL materieel (NS). Ik heb daar niet bewust voor gekozen maar in mijn jonge jaren heb ik ooit een Lima koploper gekregen en die doet nog steeds vrolijk mee.
Dus van daaruit ben ik maar verder gegaan met NS materieel.
Ik rij nu met:
  • Lima koploper 3-delig
  • Lima koploper 4-delig
  • 16** loc van Roco met 9 blauwe platte wagons
Ik hoop op korte termijn een IRM (Lima) te hebben (en dan vertrekt een koploper) en er is nog een MaK 6*** onderweg (daar moet ik dan nog wagons voor zien te krijgen).
Totaal dus 4 stammen, dat lijkt me een heel goed begin.

Nu heb ik sinds vorig jaar oktober een baan liggen welke ik:
  • Wil laten zien zodat andere medespoorders er wellicht wat inspiratie uit kunnen halen.
  • Wil laten zien om te kijken of er nog opmerkingen of puntjes van kritiek zijn waar ik wellicht iets aan heb.



Het is wat moeilijk leesbaar maar de 3 schuine sporen zijn een fictief station.
Dit fictieve station bestaat dus uit 3 sporen waarvan het middelste spoor een doorloopspoor moet zijn voor een goederentrein.
De buitenste sporen zijn bedoeld voor o.a. de koplopers, oftewel de personentreinen.

Aan de rechterkant bevindt zich een soort goederenstation met nog een rangeerspoortje.
Dit rangeerspoortje is met kunststof raillasjes vastgezet, hier staat dus geen spanning op.
Op dit 2-baans stukje kan dan een goederentrein stilgezet worden terwijl een personentrein via de hoofdbaan voorbij komt.

De baan is niet door mijzelf bedacht, ik heb dit ontwerp een jaar geleden op internet gevonden en dat een beetje uitgebouwd tot wat het nu is.
Ik wilde wel heel graag dat 2 treinen elkaar, net als in het echt, in tegenovergestelde richting konden passeren en dat is met dit ontwerp goed gelukt.
Daarnaast ben ik geen houtbewerker en scenery heeft niet mijn voorkeur, om die reden heb ik geen "zin" in een spoor met 3 (of meer) lagen op elkaar (die je uiteindelijk in een berg wegwerkt, overigens vind ik het wel mooi om te zien wat anderen er van maken).
Graag hoor ik eventuele op- of aanmerkingen over deze baan.
Ik weet dat het hoofdzakelijk vrij rechttoe-rechtaan is (mocht je een beter plan hebben dan sta ik daar zeker voor open! De baan bestaat in feite uit 5 vierkanten van 1.22 x 1.22).

Oh ja, nog even ter info: De baan wordt in de verkeerde richting gereden.
Dit is het gevolg van de bocht, links van het fictieve station.
De daling is vrij steil en als ik hier zou moeten klimmen dan komt het spul niet, of met moeite, boven.
Het is nu soms al lastig voor de 4-delige koploper om bij de klim (binnenbaan, linksonderin) fatsoenlijk boven te komen.
Ik heb het idee dat dit komt omdat er te weinig gewicht inzit waardoor de wielen niet voldoende grip hebben.
Klimmen op het rechte stuk (rechtsbovenin - middenbovenin) gaat gelukkig zonder problemen.

Ik hoor graag!

Bij voorbaat dank!

Groet,

Rob

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9050
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Robbycat - H0 - U-vorm - 3.66 x 2.44
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2014, 21:32:32 »
@NS Koploper die moeite heeft met de helling.

Meestal wordt zoiets opgelost met aanpassing in sporenplan of een klimspiraal.
Maar als je je daar voorlopig niet op wil toeleggen op dit soort wijzigingen zou je je trein kunnen verzwaren.

Het forum kennende zal hierop wel wat reactie komen, klimspiraal of niet.... ::)
« Laatst bewerkt op: 01 November 2014, 21:34:16 door KoenF. »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3492
    • modulebaan.nl
Re: Robbycat - H0 - U-vorm - 3.66 x 2.44
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2014, 21:55:14 »
Hallo Rob,

Voor hellingen geldt in principe maximaal 3% (of de maximale helling die je treinen nog aankunnen. Dat is ook een benadering ;D ). Dat betekend dat het spoor over 1 meter maximaal 3 cm mag stijgen. Om sporen te kruisen heb je een verschil nodig van een 7 cm ongeveer. Dat betekend een rijlengte van minimaal 2 meter.

Als je toch niet zoveel geeft om scenery, zou je kunnen overwegen de bocht linksboven vlak door te laten lopen, en een gelijkvloerse kruising maken waar je nu je viaduct hebt liggen. Dan kun je vervolgens met 2 van de 3 sporen die rechts daarvan liggen dalen, en heb je een betere helling.

Maakt je treinenloop ook ingewikkelder: Je moet er rekening mee houden dat het spoor vrij is als je gaat kruisen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Robbycat

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Robbycat - H0 - U-vorm - 3.66 x 2.44
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2014, 23:52:30 »
Hallo Tjalling,

Allereerst bedankt voor het meedenken, ik zou het zelf niet bedacht hebben, dat geef ik onmiddellijk toe.
Wat ik jammer zou vinden is dat mijn fictieve station zou verdwijnen aangezien 2 van de 3 sporen dan in helling komen te liggen.
Ik heb inderdaad op dit moment weinig met de scenery maar wil me wel gaan bezighouden met het afremmen en stoppen van treinen bij het (fictieve) station.
Er staat weliswaar geen gebouw maar die moet er voorlopig dan maar even bij verzonnen worden.
Het bedenken of namaken van schakelingen is waar voor mij voorlopig de uitdaging zit.

Ik ben overigens bekend met de 3% regelen en die is hier ook toegepast.
Mijn vermoeden is dat de koploper wat te weinig gewicht heeft op de assen waardoor hij niet voldoende grip heeft.
Ik wil daarom proberen om de boel wat te verzwaren rondom de motor.

Nogmaals dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Rob.