Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door grossraumwagen
Vandaag om 20:58:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:46:56
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Gützold in zwaar weer...  (gelezen 2210 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Gützold in zwaar weer...
« Gepost op: 04 October 2014, 20:06:15 »
Vorige week is een curator benoemd naar aanleiding van de faillisementsaanvraag van de modelspoorfabrikant Gützold. Onderstaand in het Duits de berichtgeving van het Gerecht in Dresden.

Gützold meldet Insolvenz an

Amtsgericht Dresden, Aktenzeichen: 531 IN 1728/14

In dem Insolvenzeröffnungsverfahren über das Vermögen der Gützold Modellbau GmbH, Industrierandstraße 16, 08060 Zwickau, Amtsgericht Dresden , HRB 32082 vertreten durch den Geschäftsführer Stefan Kühn
- wurde am 23.09.2014 um 15:15 Uhr Hermann Kulzer, Glashütter Straße 101a, 01277 Dresden, Telefax 0351 81102 44, Telefon geschäftlich 0351 81102 33, Website www.pkl.com zu dem vorläufigen Insolvenzverwalter bestellt.
- wurde angeordnet, dass Verfügungen der Schuldnerin über Gegenstände der Insolvenzmasse nur mit Zustimmung des vorläufigen Insolvenzverwalters wirksam sind (allgemeiner Zustimmungsvorbehalt § 21 Abs. 2 Nr. 2 2. Alternative InsO ). Die Drittschuldner dürfen nur an den vorläufigen Insolvenzverwalter leisten, es sei denn, der vorläufige Insolvenzverwalter stimmt der Leistung an die Schuldnerin zu.

Die Einzelzwangsvollstreckung wurde eingestellt.

Der Beschluss liegt in der Geschäftsstelle des Insolvenzgerichts zur Einsicht der Beteiligten aus.

Rechtsbehelfsbelehrung:
Gegen die Anordnung der vorläufigen Insolvenzverwaltung und die Einschränkung der Verfügungsbefugnis findet die sofortige Beschwerde (im Folgenden: Beschwerde) statt. Die Beschwerde ist binnen einer Notfrist von zwei Wochen bei dem Amtsgericht Dresden -Insolvenzgericht- einzulegen. Die Frist beginnt am dritten Tag nach der Veröffentlichung der Entscheidung auf der Plattform www.insolvenzbekanntmachungen.de. Wird die Entscheidung vorher zugestellt, beginnt die Frist für den Zustellungsempfänger bereits mit der Zustellung der Entscheidung. Die Beschwerde wird durch Einreichung einer Beschwerdeschrift oder zur Niederschrift der Geschäftsstelle eingelegt. Die Beschwerde kann auch zur Niederschrift der Geschäftsstelle eines anderen deutschen Amtsgerichts erklärt werden; die Frist ist jedoch nur gewahrt, wenn die Niederschrift rechtzeitig bei dem Amtsgericht Dresden eingeht. Die Beschwerde muss die Bezeichnung der angefochtenen Entscheidung sowie die Erklärung enthalten, dass Beschwerde gegen diese Entscheidung eingelegt wird. Sie ist von dem Beschwerdeführer oder seinem Bevollmächtigten zu unterzeichnen. Die Beschwerde soll begründet werden. Die Beschwerde kann auch in elektronischer Form mit einer qualifizierten elektronischen Signatur im Sinne des Signaturgesetzes eingereicht werden.

531 IN 1728/14 Amtsgericht Dresden, Abteilung für Insolvenzsachen, 23.09.2014

_________________
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: Gützold in zwaar weer...
« Reactie #1 Gepost op: 04 October 2014, 20:40:55 »
Alweer in slecht weer terecht gekomen,voor een jaartje of zo ook al,of is dat al langer geleden
groet dennie

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Gützold in zwaar weer...
« Reactie #2 Gepost op: 04 October 2014, 22:50:35 »
Hallo,

Het hoeft nog niet de doodsklap voor Gützold te zijn, het is per slot van rekening "slechts" een situatie van insolventie (d.w.z. onvoldoende financiën om betalingen tijdig te doen). In dergelijk geval stelt de rechtbank een zaakbeheerder (Insolvenzverwalter) aan die nagaat of er oplossingen te vinden zijn. Dat is dus een vergelijkbare situatie waarin Märklin een paar jaar geleden terecht was gekomen. Märklin had het geluk een uiterst bekwame Insolvenzverwalter in de persoon van Dr Pluta toegewezen te hebben gekregen. Het is Dr Pluta gelukt om Märklin weer op poten te krijgen door de claims van een groot aantal schuldeisers door de rechter niet ontvankelijk te laten verklaren. Wie evenwel terrecht schadevergoeding van Märklin eiste werd voor 100% tevreden gesteld. Toen dat was aangetoond kon de Insolventie (en dus de surscéance) door de rechtbank worden opgeheven.

Er is bij Gützold voorshands dus geen sprake van een faillissementsaanvraag. Ware dat wél het geval geweest dan had de rechter een curator aangesteld. Curatoren gaan veelal wat hardhandiger te werk door ogenblikkelijk na te gaan welke delen van de boedel kunnen worden verkocht. Als de opbrengst daarvan alle schuldeisers tevreden kan stellen wordt de faillissementsaanvraag dus afgewezen en kan de kaalgeplukte onderneming weer voort. Is de eventuele opbrengst van de boedel naar het oordeel van de gezamelijke schuldeisers onvoldoende dan volgt inderdaad een faillissement. Dan is het Schluss.

Gegroet,

Rob   

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Gützold in zwaar weer...
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2014, 20:32:57 »
Goed nieuws:

Zwickau, der 06.10.2014 - Liebe Modellbahnfreunde und Fans der Traditionsmarke Gützold, wir freuen uns Ihnen mitteilen zu dürfen, dass die Marke Gützold auch in Zukunft, zunächst unter der Aufsicht des vorläufigen Insolvenzverwalters, fortbestehen wird. Wir werden Sie liebe Modelleisenbahnfreunde hier auf unserer Homepage in Kürze zum aktuellen Stand natürlich auf dem laufenden halten. Wir hoffen natürlich auch, dass Sie liebe Modelleisenbahnfreunde auch in Zukunft zu unseren treuen Fans & Kunden gehören und können bereits schon jetzt versichern, sehr intensiv an der Neuausrichtung (dies betrifft u.a. die Produktlinie(n)), an qualitativ erstklassigen Modellen uvm. arbeiten. Bitte gedulden Sie sich ein wenig, es benötigt einige Zeit unsere Traditionsmarke neu aufzustellen, aber Ihre Geduld wird belohnt werden. Lassen Sie sich überraschen... Herzliche Grüße, Ihre Gützold Modellbau GmbH, Zwickau.
Besuchen Sie auch unsere Facebook-Seite!

Gekopieerd van de Gützold site

Hans