Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Luit
Vandaag om 10:51:13
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Instellen DR4018 Digiswitch samen met ECOS (en iTrain)  (gelezen 5230 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Instellen DR4018 Digiswitch samen met ECOS (en iTrain)
« Reactie #30 Gepost op: 23 September 2014, 11:26:56 »
Dat is toch geen RARA, dat is gewoon logisch. Je hebt het algemene protocol op DCC gezet, alleen heb jij daarvoor het wisseladres zelf op MOT ingesteld, dat is door jouw opgegeven en een afwijkende instelling op wat de ECoS als default gebruikt als jij een nieuw wisseladres aanmaakt.
Je moet dus gewoon zelf en handmatig en doel bewust dat veranderen in je ECoS. En zoals al eerder gezegd iTrain heeft hier niets mee te maken, de ECoS is de baas.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 23 September 2014, 12:03:57 »
Hoi Willem,

Het volgende lijkt dubbel maar is een soort samenvatting/check list van al het voorgaande. Loop deze alsjeblieft stap voor stap na en geef per stap aan of het klopt. Hoe vaak ik hier wel niet meegemaakt heb dat een fout ergens bleek te zitten waarvan de ander zoooooo zeker wist dat het goed stond  ;D Copy past deze lijst maar en geef per deel aan dat je ze gedaan hebt, just to be sure.

Beginnen we met de Ecos.
  • Zorg dat deze geen verbinding heeft met de computer, USB/netwerk eruit. Dit zodat deze geen roet in het eten kan gooien.
  • Verwijder alle wissels
  • Check (op Ecos) of de standaard accessory protocol DCC is (zie 21.5.2/blz 38 handleiding)
  • Voeg een wissel toe
  • Prog de DR4018 hiermee
  • Is de wissel nu te schakelen met de Ecos?
  • En de wissel met één adres hoger?

Zo ver de Ecos. Als je alle vragen met ja of gedaan hebt kunnen beantwoorden lijkt het daar goed.

Over naar iTrain
  • Sluit de Ecos weer aan
  • Check of DCC het standaard accessorie protocol is (Edit => interface => tabblad General => kopje Accessories => Default protocol) (of in NL => Wijzig => Interface => tabblad Algemeen => kopje magneetartikelen => Standaard protocol)
  • Wis alle wissels (Edit => Accessories, zorg dat er geen wissels meer in staan)
  • Voeg daar nu de wissel toe die je net op de Ecos met succes hebt geschakeld (New => Bij Adress het adres dat je op de Ecos net hebt tegewezen => Naast protocol het vinkje bij Default, er zou nu DCC moeten staan
  • Als je hem nu toewijst aan een wissel op je baanplan zou je hem moeten kunnen schakelen, klopt dat?

Hopelijk werkt het nu  ;D

Zoals al eerder aangegeven heb ik geen ervaring met de Ecos of iTrain. Maar zoals ik al aan gaf, de meest domme fouten maak je als je echt zooo zeker bent dat iets goed staat  ;D Daar ben ik ook geen uitzondering op  ::)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

WillemdeNie

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 23 September 2014, 12:22:27 »
Fijn dat je het logisch vindt, want dan kunnen we het oplossen!
Je schrijft dat ik zelf het wisseladres op MOT gezet heb. Maar daar ben ik me natuurlijk niet van bewust.
Ik heb de ECOS instellingen nog eens allemaal doorgelopen, maar nergens staat default MOT (maar je weet maar nooit waar dat verborgen zit)
Ik definieer helemaal geen wissels in ECOS; ik definieer ze in ITrain. Als ik dan iTrain met ECOS verbindt worden deze wissels door de interface in ECOS toegevoegd (helaas als MOT, althans de meeste).
Dus nog steeds rara voor deze digitrainbeet.
Ik hoop dat je me kunt helpen!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #33 Gepost op: 23 September 2014, 12:33:45 »
Willem, gewoon de oogkleppen af en doen wat we je schrijven, je dus niet blindstaren. Als de berg niet naar Moses komt moet je Moses naar de berg brengen.
Of anders een eenvoudiger systeem gebruiken wat je wel begrijpt.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

WillemdeNie

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 23 September 2014, 12:48:03 »
Beginnen we met de Ecos.
Zorg dat deze geen verbinding heeft met de computer, USB/netwerk eruit. Dit zodat deze geen roet in het eten kan gooien.
Verwijder alle wissels
Check (op Ecos) of de standaard accessory protocol DCC is (zie 21.5.2/blz 38 handleiding) JA
Voeg een wissel toe
Prog de DR4018 hiermee
Is de wissel nu te schakelen met de Ecos? JA
En de wissel met één adres hoger? JA
(HAD IK ALLEMAAL AL GEPROBEERD)
Zo ver de Ecos. Als je alle vragen met ja of gedaan hebt kunnen beantwoorden lijkt het daar goed.

Over naar iTrain
Sluit de Ecos weer aan
Check of DCC het standaard accessorie protocol is (Edit => interface => tabblad General => kopje Accessories => Default protocol) (of in NL => Wijzig => Interface => tabblad Algemeen => kopje magneetartikelen => Standaard protocol) JA
Wis alle wissels (Edit => Accessories, zorg dat er geen wissels meer in staan)
Voeg daar nu de wissel toe die je net op de Ecos met succes hebt geschakeld (New => Bij Adress het adres dat je op de Ecos net hebt tegewezen => Naast protocol het vinkje bij Default, er zou nu DCC moeten staan (Stond er ook al)
Ik heb dit voor alle wissels al gedaan en dan werkt het.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik alle wissels in ECOS handnatig inbreng, daar is de interface nu net voor.

Als je hem nu toewijst aan een wissel op je baanplan zou je hem moeten kunnen schakelen, klopt dat? JA

Maar dit is dus niet de oplossing maar een handmatige werkwijze om het probleem te omzeilen.
Ik waardeer het meedenken enorm. Ik kan hier wel even mee verder.
Het kan nog veel eenvoudiger: Interface alle wissels en pas in de ECOS de wissels stuk voor stuk aan van MOT naar DCC. Ben benieuwd of de echte oplossing ooit nog komt.

Groet Willem

WillemdeNie

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 23 September 2014, 12:49:23 »
Hier kom ik echt niet mee verder. Maar je bedoelt het goed.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #36 Gepost op: 23 September 2014, 13:32:02 »
Willem, als de basis handelingen en oplossingen niet werken, dan stopt het hier.

Groetjes

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 23 September 2014, 13:58:24 »
Ik heb dit voor alle wissels al gedaan en dan werkt het.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik alle wissels in ECOS handnatig inbreng, daar is de interface nu net voor.

En om hoeveel wissels gaat het uiteindelijk?
Denk zo dat in de twee dagen dat je nu al bezig bent je ze al lang in de ECOS en in itrain had kunnen instellen zodat het werkte.
Het is uiteindelijk een exercitie die je maar 1 keer hoeft uit te voeren (wijzigingen daar gelaten).
Gr.
Eric

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 23 September 2014, 14:07:26 »
Hoi Willem,

Jammer dat je niet aan geeft of je alle stappen gedaan hebt. Als mijn stappen in het vorige plan allemaal ja/gedaan/gecheckt zijn zouden ook wissels die je nu alleen in iTrain zet DCC moeten zijn.

In de basis, als het standaard protocol voor accessory in de Ecos en iTrain DCC is en je er echt 100% zeker van bent (check, double check) dat er bij iedere wissel in iTrain ook DCC staat zou het gewoon moeten werken. Je hebt alleen nog steeds niet met duidelijkheid aangegeven of dat het geval is. Staat Ecos accessory standaard op DCC, is de accessory lijst in de Ecos leeg, staat default accessory protocol van iTrain op DCC en heb je gecontroleerd dat bij iedere wissel in iTrain DCC staat zouden ze ook als DCC in de Ecos moeten komen. Is dit niet het geval zou ik eens contact zoeken met de maker: itrain@berros.eu. Dan zou het echt een bug moeten zijn. De work-around (tijdelijke oplossing) zou dan zijn om handmatig alle wissels op DCC te zetten op de Ecos. Toch denk ik dat je in iTrain toch per ongeluk een paar wissels als mot hebt toegevoegd, anders is het wel heel raar dat sommige wissels goed gaan en andere fout.

Wat je ook nog eens zou kunnen proberen:
- Zorg dat je een goed geprogrammeerde DR4018 hebt (dus die je probleemloos kunt schakelen op je Ecos)
- Leeg de hele accessory lijst op de Ecos
- Maak nieuwe baan (dus compleet leeg) aan in iTrain
- Selecteer je centrale en check dat standaard accessory protocol op DCC staat
- Check dat iTrain je centrale ziet
- Voeg een wissel toe met adres die eerder werkte
- Zet deze wissel op het scherm van iTrain
- Schakel deze

Werkt dit? Zo nee, is de wissel als mot op de Ecos verschenen?

Zoals gezegd, we maken allemaal fouten. En hoe zeker je ook bent van je zaak, controleer het. Omdat je hier iig niet aangeeft wat je wel en niet doet (gaf ik in mijn vorige post nog aan) kan ik niet meer zien waar het fout gaat. Alleen "ja" zeggen na een hele lap tekst geeft mij geen vertrouwen  ::) Met andere woorden, zonder echt alles hier te posten, stap voor stap, misschien met foto's, kun je ons laten zien wat je doet. Ik kan helaas niet meekijken op afstand :(

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox