Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:54:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:28:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09

Auteur Topic: Decoders die er mee stoppen.  (gelezen 6126 keer)

Remunj

• Offline Offline
Re: Decoders die er mee stoppen.
« Reactie #30 Gepost op: 23 April 2014, 12:44:26 »
Roelco,

Vervang die 14 V trafo door een 15 V trafo en je problemen zullen vrijwel zeker weg zijn.
Door het verschil in uitgangsspanning van de boosters loopt er blijkbaar een vreemde stroom die de Lenz decoders niet lekker vinden.
Normaal gesproken is de "regel" dat je gelijke boosters moet gebruiken met identieke trafo's om dit soort ongewenste verschijnselen te voorkomen.
Ik heb zoiets zelf ook wel eens aan de hand gehad. Had toen een Lenz LV100 booster en LV102 booster. Dat liep ook niet lekker. Heb toen de LV100 alleen voor de wisselsturing gebruikt en voor de 3 boosterkringen de LV102's met identieke trafo's. Loopt als een zonnetje.
Gr.
Eric

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #31 Gepost op: 24 April 2014, 12:57:48 »
Roelco,

Je schreef dat de trafo's een te hoge spanning afgaven (16,8V i.p.v. 15V).
Ik vermoed dat dit eff waarde zijn (gemeten met een multimeter), maar is dit belast of onbelast en kan het zijn dat dit trafo's zijn voor primair 220V i.p.v. 230V.

Een ander groot verschil tussen Lenz en Uhlenbrock booster is de gestabiliseerde uitgangsspanning.
Lenz heeft een gestabiliseerde uitgangsspanning die, natuurlijk binnen bepaalde grenzen, onafhankelijk is van de spanning van de trafo.
Daarom staat er ook in de handleiding van Lenz dat een hogere spanning van de trafo tot meer warmte ontwikkeling kan leiden waardoor de booster eerder de beveiliging zal aanspreken.
Bij Lenz kun je ook de uitgangsspanning instellen het zij door CV waarde of door dipswitches op het board, afhankelijk welk type je hebt (alleen de LV100 had volgens mij deze mogelijkheid niet).
Helaas heeft de Uhlenbrock dit niet.

Verder is een digitale spannning van 24 Volt t-t wel erg hoog voor een digitaal signaal.
Een decoder loopt dan wel op zijn tenen en op (langere) termijn kan deze wel eens de geest geven, zeker als de decoder al wat op leeftijd is.
Of dit daadwerkelijk tot jou klachten leidt, is natuurlijk moeilijk aan te geven, maar kan zeker invloed hebben.

Een echte oplossing om de digitale spanning binnen de perken te houden is in dit geval naar mijn mening alleen maar mogelijk door gelijksoortige trafo's te gebruiken met een lagere uitgangsspanning, of je zou de boosters moeten gaan aanpassen, maar dat lijkt mij geen optie.

Jammer genoeg kun je voor de Uhlenbrock boosters geen gelijkspanning bron gebruiken, anders was dit nog simpel op te lossen geweest door een laptop adapter te gebruiken.
Vaak hebben deze een gestabiliseerde gelijkspanning van 18 of 19 V met voldoende uitgangsvermogen (90VA) en zijn prima voor dit doel te gebruiken.

Willem

bleh

• Offline Offline
  • Spoor N - DB - TP IV
« Reactie #32 Gepost op: 24 April 2014, 18:24:05 »
Om de spanning op de baan te reduceren kun je ook denken aan schakelingen zoals deze:
http://www.1zu160.net/digital/tipps-tricks.php#Gleisspannung_Reduktion

Dit is voor N spoor maar door het aantal diodeparen te verkleinen kun je ook op hogere waarden uitkomen.

Op dezelfde pagina staat ook een schakeling om de digitale spanning te meten. (zelf 1,2 V bij de gemeten waarde optellen).
Met vriendelijke groet,

Christiaan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 24 April 2014, 20:31:48 »
Zo zou je het inderdaad kunnen doen. Alleen blijft het eigenlijk vervelend dat de boosters niet gestabiliseerd zijn. Als je van een zwaarbelaste booster naar een licht belaste booster rijdt heb je nog steeds een aardig spanningsverschil. Spanning aan de uitgang van een trafo kan aardig zakken als je hem belast.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

rjr

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 14 October 2014, 13:01:44 »
Er zit intussen wel wat tijd tussen, toch hier even een update op geven.

Na wat overleg met handelaren en decoders eventueel wel wilde opsturen naar Lenz uiteindelijk ook zelf 2 decoders opgestuurd na overleg met Lenz zelf. Belangrijkste daarbij voor ons was dat we de problemen niet weer kregen.

Tot mijn verrassing vorige week een pakketje in de bus, vanuit Lenz. 2 herstelde decoders.
Omdat de oude ingebouwd waren en loks die niet digitaal waren voorbereid had ik de draden ingekort om ze aan te sluiten.
Bij 1 waren zelfs alle draden er af omdat ik heel eenvoudig de draden op de decoder los gesoldeerd had, en die draden direct op de nieuwe decoder voor die lok vastgezet had.

Makkelijkste om een decoder te vervangen voor loks die niet digitaal voorbereid zijn :).

De herstelde decoders zijn weer netjes voorzien van nieuwe draden met nem stekker.
Kosten voor dit alles, 0 euro. Als dat geen Service is weet ik het niet meer.

Decoders waren niet kapot, enkel een reset zou het probleem hebben verholpen. Wil nog wel even navraag doen bij Lenz wat er nu precies was, en hoe ze de reset uitgevoerd hebben. Heb nog enkele decoders liggen met deze problemen, en een reset hadden we zelf ook al geprobeerd.

Korte beschrijving bij de decoders gaf aan dat het kwam door een, blijkbaar bekend, probleem van de intellibox. Advies is om de intellibox op te sturen om dit probleem te herstellen. Blijkbaar kan die (Lenz) decoders in een foute staat brengen waardoor ze niet meer reageren.

Zoals aangegeven, helemaal duidelijk is me dit nog niet, maar blijkbaar is het niet zo dat de decoders door een te hoge baan spanning de geest gegeven hebben. En dat wilde ik hier toch even melden.

Roelco

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #35 Gepost op: 14 October 2014, 14:48:45 »
Bijzonder goede service van Lenz! Ik heb zelf nog aardig wat Lenz-decoders (Silver en Gold) en ben er heel tevreden over. Vroeger, bij de oudere types decoder, raakte het ding soms spontaan z'n adres kwijt of ging je trein plotseling rijden als je een andere loc aanstuurde. Dat is me de laatste jaren met de nieuwe Lenzdecoders nooit meer overkomen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #36 Gepost op: 14 October 2014, 15:23:29 »

Decoders waren niet kapot, enkel een reset zou het probleem hebben verholpen. Wil nog wel even navraag doen bij Lenz wat er nu precies was, en hoe ze de reset uitgevoerd hebben. Heb nog enkele decoders liggen met deze problemen, en een reset hadden we zelf ook al geprobeerd.
Roelco

Hoi Roelco,

Die reset die je zelf doet met CV8=(nummer), is de gebruikers-reset c.q. de basis-reset. Maar er bestaat ook nog een fabrieks-reset, en die ''graaft veel dieper'' in het ''inwendige gebeuren'' van de decoder. Dus ik heb het sterke vermoeden dat de decoders wel weer goed werkten, nadat ze bij de Firma Lenz die fabrieks-reset toegepast hebben.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

E.r.i.k.

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 14 October 2014, 16:54:03 »
Maar er bestaat ook nog een fabrieks-reset, en die ''graaft veel dieper'' in het ''inwendige gebeuren'' van de decoder.

Nou maak je me toch heel nieuwsgierig: kan je zo'n MOAR (mother of all resets) ook uitvoeren via draadjes cq. normale aansluitingen, of moet ergens op de decoder een brugje geplaatst worden o.i.d.?

Geld hetzelfde verhaal ook voor ESU decoders, en kent iemand het recept voor zo'n MOAR?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 14 October 2014, 18:00:00 »
Inderdaad nette service van Lenz. Ookal twijvel ik of je een geresette decoder terug hebt gekregen als er weer netjes draadjes aan zitten. Het lijkt me voor Lenz een heel stuk goedkoper om gewoon een nieuwe op te sturen dan de moeite nemen om er draadjes op te solderen. Tenzij ze dit gedaan hebben om hun tests te kunnen doen en dat zou er dan op duiden dat dit via de 8 polige stekker kan...

Gezien vanuit een elektrotechnicus lijkt me een MOAR niets anders dan de microcontroller opnieuw flashen. Zou dus betekenen dat je het thuis niet even na kunt doen.

Toch stom dat de Lenz zich dus kan verslikken. Het kan dan wel zijn dat een IB een foutief DCC signaal uitstuurt maar die zou een decoder niet mogen bricken. De instellingen door de war gooien, okay. Maar dit zou mijn inziens herstelt moeten kunnen worden met een (soft) rest aka terug naar fabrieksinstellingen.

Toch vraag ik me dan af wat er fout gaat in de IB. Dit zou dus in ieder geval te vinden moeten zijn. En het feit dat je hem op moet sturen suggereert iets met de hardware omdat je zelf de software kunt updaten. Klinkt een beetje als van het kastje naar de muur  :-X

Timo

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #39 Gepost op: 14 October 2014, 18:50:28 »
Tenzij ze dit gedaan hebben om hun tests te kunnen doen en dat zou er dan op duiden dat dit via de 8 polige stekker kan...

Gezien vanuit een elektrotechnicus lijkt me een MOAR niets anders dan de microcontroller opnieuw flashen. Zou dus betekenen dat je het thuis niet even na kunt doen.

Timo

Hoi Timo,

Normaal gesproken zitten er aan een decoder draadjes of een connector, en dan kan de fabriek (of de serviceafdeling) die fabrieks-reset heel snel uitvoeren. Wanneer ze er inderdaad weer draadjes aan gesoldeerd hebben, duidt dat er op dat ze erg graag de toestand van de (''defecte'') decoder wilden weten.

@E.r.i.k., Zou best kunnen dat je nog iets moet overbruggen, voordat je die MOAR uit kunt voeren. Misschien ook via CV8, maar dan mét brug op de juiste plaats aangebracht. Lijkt me voor de hand liggend dat elke fabrikant wel een MOAR-recept voor zijn eigen decoders heeft. Hoe je die MOAR uitvoert is natuurlijk het geheim van de smid. Dat zullen ze IMHO niet snel publiekelijk bekendmaken.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 14 October 2014, 18:57:17 »
of ze voeren gewon een update uit
weet alleen niet hoe dat werkt
ik heb bijna alles met lenz standaard
ik heb met Uhlen brck steeds problemen

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 14 October 2014, 23:10:33 »
@Fred, dat is dus precies wat ik zeg. Alleen kan me voorstellen dat het voor Lenz goedkoper kan zijn om hem alleen visueel te inspecteren en ziet hij er nog goed uit een nieuwe te sturen. Maar gezien het feit dat ze zelf ook interesse in het probleem hadden lijkt het me dat ze onderzocht zijn.

Toch denk ik dat de MOAR gewoon een reflash is (met misschien een update). Thuis dus niet te doen (tenzij een Lenz locprogrammer dit ook zou willen doen)

Timo

rjr

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 15 October 2014, 12:48:23 »
Had ze ook gevraagd of ze konden onderzoek wat de oorzaak van het probleem was om te voorkomen dat we meer decoders met dit probleem zouden krijgen. Dus dat hebben ze netjes gedaan.

In eerste instantie had ik ook het idee, zullen wel nieuwe zijn. Maar de aansluiting van de draadjes, heel netjes gebeurd, wijst toch op herstel van nieuwe draadjes. Ziet er gewoon net iets anders uit als de standaard decoders er uit zien, alsof daar toch echt met de hand aan gewerkt is.

Als ik meer info van ze krijg over de reset, dan zal ik dat hier melden.

Roelco

ROn30

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 15 October 2014, 22:35:23 »
Die reset die je zelf doet met CV8=(nummer), is de gebruikers-reset c.q. de basis-reset. Maar er bestaat ook nog een fabrieks-reset, en die ''graaft veel dieper'' in het ''inwendige gebeuren'' van de decoder.

Waarde 8 is basis en waarde 33 de factory reset denk ik.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2014, 22:37:01 door ROn30 »