Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:25:34
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44

Auteur Topic: LED-verlichting op wisselspanning?  (gelezen 10400 keer)

randmeer

• Offline Offline
LED-verlichting op wisselspanning?
« Gepost op: 26 December 2014, 13:03:43 »
ik heb de volgende trafo die ik wil gebruiken voor o.a. huisjes en straatverlichting door middel van leds.:
Titan type 208 64 VA met aansluitingen voor 14 en 16 V wisselspanning.
de 16 volt spanning gebruik ik ook voor het omschakelen van de wissels d.m.v. een schakeltableau met leds. (1 KOhm weerstandje per led, schema Klaas)
de plus aansluiting naar het schakeltableau, de min naar een aparte ringleiding onder de baan.

vraag 1: kan ik de trafo gebruiken voor de straatverlichting ( leds in serie) (ombouwen naar gelijkstroom?)
vraag 2: kan ik de 16 volt aansluiting gebruiken en zo ja ook de al aanwezige (min)ringleiding?

« Laatst bewerkt op: 26 December 2014, 22:27:13 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

phdirk

• Offline Offline
Re: led verlichting op wisselstroom?
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2014, 13:31:27 »
Hallo Randmeer,

Ik zou via een gelijkrichterbrug er een aparte gelijkspanning van maken en daarvoor een aparte ringleiding aanleggen. Anders moet je bij elke aansluiting de zaak gelijkrichten. Let er bij de LEDs wel op dat je er een weerstand tussen zet. Zelf gebruik ik meestal iets van 1k5 en dat werkt goed.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

randmeer

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2014, 13:44:57 »
Hallo Dirk,

bedankt voor uw reactie.
Aparte ringleiding dus, prima doe ik!

een gelijkrichterbrug er tussen zetten, geen probleem, alleen welke?
ik heb al op de site bij Conrad gekeken, maar welke dan? er zijn er vele!
Kunt u er een adviseren?
m vr gr

Chris

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2014, 14:23:43 »
Ik zou voor die leds ook een diode ervoor zetten. Een led kan in sper de spanning niet zo goed aan. Meestal gaat dit toch wel goed, maar als je de boel hebt ingebouwd en er gaat iets kapot, dan is het toch wel lastig. ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2014, 14:39:37 »
Citaat
Ik zou voor die leds ook een diode ervoor zetten

Als hij de spanning eerst gelijkricht met een brugcel dan hoeft hij er geen aparte diodes voor te zetten.

@Chris: Je kan bijna elke gelijkrichter gebruiken mits de stroom en spanning voldoende groot zijn. De spanning zal bij de meeste modellen voldoende groot zijn. Voor de stroom moet je even opletten. Dit model kan 4A en 1000V aan. https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-diotec-b500c7000-4000a-soort-behuizing-sil-nominale-stroom-4-a-u-rrm-1000-v-140729.html

Je moet even op je trafo kijken wat de stroom per wikkeling is. De opgave 64VA slaat op het totale vermogen van de trafo. Ik schat in dat de max. stroom van de 16V wikkeling zo'n 2A is.
Groet Frits

randmeer

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2014, 16:04:03 »
Allemaal hartelijk bedankt voor de info

Op de trafo staat een accolade achter de 14 en 16 V met de aanduiding 4A. Mijn conclusie is dan ook 4 A totaal. een splitsing per voltage staat er niet op.

Ik ga dus een gelijkrichter er bij zetten, ringleiding voor de verlichting en weerstandjes voor de leds.

klopt het dat ik dan bij 16 volt gelijkstroom een weerstandje (1K)en max 5 ledjes in serie kan aansluiten?  (5x3V + weerstandje?)

Ik heb laatst in Houten een meter warm witte smd leds gekocht, DC 12 V.  Wat moet er nog gebeuren als ik die op bovenstaande 16v ringleiding wil aansluiten.
ik heb alle info in de encyclopedie al wel gelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik de 16V naar 12V moet aanpassen.

alvast hartelijk bedankt voor de reacties

m vr gr

Chris

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2014, 16:13:17 »
Om van 16V naar 12V te gaan moet er dus 4V over de weerstand vallen. Er van uitgaande dat de stroom door de leds, en dus ook door de weerstand, 15mA is heb je een weerstand nodig van 4/15= 266Ohm. Aangezien die niet bestaat kan je 270Ohm gebruiken. Mochten de leds te fel branden kan je zonder problemen een hogere weerstandwaarde gebruiken. Dat moet je gewoon even proberen. Het vermogen van de led is U x I, 4V x 15mA = 60 mW. Je kan dus een 1/8W weerstand gebruiken (de meest voorkomende).
Groet Frits

randmeer

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2014, 16:55:04 »
begrijp ik goed dat als ik de meter smd leds wil splitsen in telkens een 1/8w weerstand er bij moet plaatsen?
de streng smd's bestaat uit: aansluitpunt/contact -smd-weerstandje-smd-smd; aansluitpunt/contact- smd-weerstandje-smd-smd, etc. etc.

kan ik dan niet beter een aparte leiding van 12 V aanleggen en deze aansluiten op de gesplitste smd's? (ik wil deze in diverse huisjes plaatsen)
en zo ja kan ik dan volstaan met de aansluiting:
trafo 16V >gelijkrichter > 1/8W > 12V leiding > smd strengetjes?

en dat allemaal op 2e kerstdag!

Bedankt allemaal!

groeten

Chris

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2014, 17:18:44 »
Elke string (serie schakeling van) LED's moet je voorzien van een eigen
weerstand zodat je ook de toleranties in de LED's opvangt.
Een LED is anders dan een gloeilampje en brandt dus niet onder een
bepaalde spanning en heeft ook weinig marge voor een hogere spanning.
Om die reden adviseer ik dus om elke string z'n eigen weerstand te geven
en de spanning op de ringleiding dus iets hoger te nemen dan je theoretisch
strikt voor de LED's nodig zal zijn.
Groet, Ronald.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2014, 17:53:38 »
Op de trafo staat een accolade achter de 14 en 16 V met de aanduiding 4A. Mijn conclusie is dan ook 4 A totaal. een splitsing per voltage staat er niet op.
Dan is die stroom per spanning leverbaar, maar alleen 1 tegelijk. Je kunt dus 4 Ampère trekken, maar alleen op 14 Volt óf 16 Volt.
Ik ga dus een gelijkrichter er bij zetten, ringleiding voor de verlichting en weerstandjes voor de leds.
Let op: LEDs die je op pulserende gelijkspanning (dat is de spanning na gelijkrichten) laat branden doen het daar prima op, maar gaan wel irritant knipperen. Zelf zou ik de spanning ook nog afvlakken, met het nadeel dat je bij 16 Volt danwel met zo'n 21 Volt gelijkspanning eindigt.
klopt het dat ik dan bij 16 volt gelijkstroom een weerstandje (1K)en max 5 ledjes in serie kan aansluiten?  (5x3V + weerstandje?)
Nee. Je kunt beter 4 LEDs per stuk in serie zetten en daar 1 weerstand mee in serie zetten. Witte LEDs in al hun uitvoeringen hebben een doorlaatspanning van ongeveer 3 Volt. Als je zo dicht bij de grens van je voedingsspanning gaat zitten betekent een tolerantie in de spanning al snel 'geen licht'.
Een iets hogere spanning zal al snel teveel stroom door de LEDs opleveren, een iets lagere spanning zal al snel de lichtsterkte flink af laten nemen.
Je kan dus een 1/8W weerstand gebruiken (de meest voorkomende).
Uh? Pardon? 1/4 Watt weerstanden zijn nog steeds de meest gangbare weerstanden, zowel in draad-uitvoering als 1206 SMD-uitvoering.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 December 2014, 18:34:39 »
M.b.t. de afvlak elco ben ik het met Menno eens !
Ook geeft die 21V meer ruimte voor de serieweerstand zodat je de
stroom door de LED's beter in bedwang kunt houden.

Die 5 LED's is ineens wèl mogelijk terwijl ik je dat op 16V af zou raden.
Domweg met 3V rekenen is niet handig omdat dit ook zomaar eens 3,3V kan zijn.
Dan kom je op 16,5V en die zou je zonder elco niet eens hebben.
Groet, Ronald.

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 December 2014, 19:25:39 »
Citaat
Pardon? 1/4 Watt weerstanden zijn nog steeds de meest gangbare weerstanden
1/4 W zat vroeger (40 jaar geleden) in mijn Philips elektronica bouwdozen. Aangezien in de meeste schakelingen lage stromen lopen was ik de mening toegedaan dat de meest voorkomende weerstanden inmiddels 1/8W zijn. In mijn assortimentsdozen zit in ieder geval 1/8W. https://www.conrad.nl/nl/koolfilmweerstand-assortiment-axiaal-bedraad-conrad-1-set-418706.html Die zijn lekker klein voor modelbouw. En voor wat het onderwerp betreft maakt het niet uit of je 1/8 of 1/4W gebruikt. Ik wilde eigenlijk de vraag voor zijn welk vermogen de weerstand moest zijn.
Volgens mij ga je een ledstrip niet aansluiten met een 1208 smd weerstand.
Groet Frits

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 December 2014, 19:32:34 »
Om nu zonder verdere uitleg te roepen dat je een 1/8W weerstand i.c.m.
LED's kan gebruiken vind ik niet handig.
Als je een LED op de maximale 20mA zet mag er over een 1/8W weerstand
slechts 6,25V vallen.
Een 330 ohm R van 1/8W fikt er wel al uit op 20mA !!
« Laatst bewerkt op: 26 December 2014, 19:34:17 door Calimero »
Groet, Ronald.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #13 Gepost op: 26 December 2014, 23:19:29 »
1/4 W zat vroeger (40 jaar geleden) in mijn Philips elektronica bouwdozen. Aangezien in de meeste schakelingen lage stromen lopen was ik de mening toegedaan dat de meest voorkomende weerstanden inmiddels 1/8W zijn. In mijn assortimentsdozen zit in ieder geval 1/8W.
https://www.conrad.nl/nl/koolfilmweerstand-assortiment-axiaal-bedraad-conrad-1-set-418706.html
Nou ja, laten we het anders zeggen. Als je een gemiddelde elektronicazaak binnenstapt en om weerstanden vraagt, is de kans 99,9% dat je gewone kwart-Watters krijgt.
Elk Velleman kitje is er mee uitgerust.
Volgens mij ga je een ledstrip niet aansluiten met een 1208 smd weerstand.
Waarom niet? Zelf gebruik ik weliswaar geen LEDstrip (ik maak m'n printjes zelf wel) maar er is niets dat je tegenhoudt om het wel te doen. Zeer klein en dus makkelijk weg te werken.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2014, 22:38:13 »
Aparte ringleiding dus, prima doe ik!
Waarom zou je aparte ringleiding doen? Ik zou gewoon de wissels dan ook met gelijkspanning voeden. Knipperen de ledjes van de wisselstandaanduiding (drie keer woordwaarde  ;D) ook niet meer zo vervelend.

Afvlakken kan wel maar hoeft op zich niet. 50Hz is idd goed zichtbaar en erg hinderlijk met een snelle bron als ledjes maar de 100Hz zie ik zelf niet meer.

Als je echt ledstrip (de welbekende uit China) gaat aansluiten zou ik gewoon een DCDC convertertje pakken zoals in een (beetje overgelopen) topic is besproken. Iets als deze kost bijna niets en kan je 3m (of meer, afhankelijk welk type ledstrip je hebt) op aansluiten.

Enige reden dat ik een losse ringleiding zou gebruiken is om ook een losse trafo voor het licht te gebruiken. Het schakelen van de wissels ga je terug zien in je licht. Een andere optie is het gebruik van een CDU voor de wissels en kan je ook af met één ringleiding en zie je de wissels ook niet meer/minimaal terug in het licht.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox