Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:24
Seuthe gaat stoppen door Sven
Vandaag om 15:21:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Problemen Mat'46 met modeltorque  (gelezen 3895 keer)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Problemen Mat'46 met modeltorque
« Gepost op: 04 September 2007, 08:52:05 »
Beste beneluxers,

Ik heb een probleem met mijn Mat'46 van Lima.

Ik rijdt wisselspanning, digitaal. Het stel is voorzien van een modeltorque motortje. Nadat deze ingebouwd was, heb ik het stel een kwartier laten rijden op een testrondje.

Het stel reed heel netjes, maar na een kwartier stond het ineens stil en enorm te gieren. Snel de spanning van de rails af en het stel van de baan gehaald. Toen ik met mijn duim de aangedreven assen probeerde te bewegen, merkte ik dat ze niet wilden draaien. Het leek erop dat het tandwiel van het motortje en de Lima tandwielen niet meer in elkaar grepen. Dus de kap eraf en het motortje losgeschroefd. Het viel me overigens wel meteen op dat de modeltorque erg warm was aan de kant waar de tandwielen NIET zitten.
Ik kon niets zien van afgesleten tanden en ook de aangedreven wielen draaiden nu soepel. Dus het motortje maar weer in het motorhuis geplaatst en goed gecontroleerd of de tandwielen in elkaar grepen. Motortje weer vastgeschroefd en nu kon ik met mijn duim wel de wielen handmatig verdraaien. Het motortje liep nu netjes mee.
Dus kap weer op het onderstel en rijden maar weer. Dit ging weer 5 minuten vlekkeloos en toen stond het stel weer stil en gierde het motortje.

Dus begon het verhaal opnieuw. Maar omdat ik niets vreemds kan vinden, ben ik nu dus een probleem rijker en hoop ik dat iemand me kan helpen dit probleem op te lossen. Ik zit eigenlijk met de volgende vragen:

Is het normaal dat een modeltorque motortje loeiheet wordt?
Is er iemand die soortgelijke ervaring heeft als ik hierboven beschreven heb en is daar een oplossing voor?

Ik ben benieuwd!

Groetjes,

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

RobE

• Offline Offline
Re: Problemen Mat'46 met modeltorque
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2007, 10:45:25 »
Hallo Jeroen,

Ik heb nu zonder problemen een drietal locs rijden met de ModelTorque.

Haal een tussen tandwiel uit de loc en laat de ModelTorque dan een tijdje lopen.

Deze ModelTorque wordt zeker niet loeiheet.

Groet,
Rob 
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2007, 13:33:48 »
Jeroen,
kan het zijn dat het tandwiel op de as van de motor "los " raakt na een belasting. In dat geval even een drupje secondenlijm. Dit euvel heb ik namelijk ook gehad.

Wiebe

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2007, 15:12:29 »
Wiebe,

Bedoel je te zeggen dat dan het asje vanuit de motor wel draait, maar het tandwieltje wat erop zit niet meer?

Dat zou ik even na moeten gaan, maar is het in dat geval logisch dat ik de wielen ook niet meer met de hand kan verdraaien? Dat vind ik dan wel apart eerlijk gezegd.

Jeroen

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2007, 17:04:48 »
Dat bedoel ik wel. Je hebt echter gelijk als je de wielen inderdaad niet meer gedraaid krijgt. Dat zou dan weer impliceren dat het tandwieltje wel goed op de as bevestigd is.

Wiebe

Robby

• Offline Offline
  • Ermy61
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2007, 20:08:02 »
Kan het niet een fabrieksfout zijn??? ik heb 2 modeltorques in koplopers gebouwd, zijn eindeloos goed!!

Laat de motor eens even vrij van de aandrijving lopen, wie weet?

Gr Rob

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2007, 08:41:45 »
Hoi Rob,

dat zal ik (hopelijk) vanavond eens doen. Dan kan ik inderdaad wel achterhalen of het motortje zonder aandrijving ook heet wordt. Want ik begrijp tot nu toe dat het niet gebruikelijk is dat als het motortje een kwartier gedraaid heeft, je je fikken brandt als je het vastpakt?

Ik hou jullie op de hoogte!

Jeroen

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 September 2007, 08:45:46 »
Hallo,

Ik heb gosteravond even wat uitgeprobeerd met de modeltorque.

Robs advies opgevolgd, dus de motor uit het motorhuis gehaald en toen laten lopen. Ik heb de Intellibox op rijstand 18 gezet, waarbij 28 de maximale stand is. M.a.w. ik heb het motortje niet voluit laten lopen. Na een half uur was hij nog niet warm, dus aan het motortje zelf kan het niet liggen. Ik heb ook nog even gekeken wat het motortje zou doen als ik het tandwieltje vastpakte, dus tegenhield. Het asje draaide niet verder, m.a.w. het lijkt me dat het tandwieltje ook niet los op het asje zit.

Vervolgens heb ik het motortje weer in het motorhuis geplaatst en de boel weer in elkaar gezet. Even gecontroleerd of de wielen netjes meeliepen, dat was het geval. Ik heb toen een schroevendraaiertje onder het aangedreven draaistel gelegd, zodat die wielen vrij waren van de rails. In deze opstelling heb ik dhet aangedreven draaistel ook een half uur laten draaien op rijstand 18. Geen problemen geconstateerd, na een half uur draaide de boel nog net zo goed als toen ik begon.

Omdat ik nog geen treinbaan heb en ik een testrondje met bogen met straal 360mm had neergelegd, moest de Muis tijdens het testen continu rondjes rijden. Zouden de problemen die ik eerder heb opmschreven daarmee te maken kunnen hebbeb?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Ik wil van het weekend een nieuw testbaantje leggen, maar dan een lang baantje, met veel recht spoor erin. Eens kijken of het dan beter gaat.

Jeroen

TonM

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 September 2007, 19:23:24 »
Jeroen,

Ik ken het probleem niet, maar ik ken wel de Mat '46. Als ik jouw verhaal zo lees, ligt het niet aan de motor. Het kan wel aan twee andere dingen liggen. Of aan een combinatie van die twee.

In de eerste plaats is 360 mm nogal krap voor zo'n treinstel, zeker als je alleen een rondje hebt liggen. Het treinstel moet dan constant onder een scherpe hoek trekken, wat extra belasting van de motor veroorzaakt. Bovendien kan het zijn dat de draaistellen tegen de zijkanten lopen en net niet genoeg kunnen draaien, waardoor de wielen strak aanlopen tegen de rails (extra weerstand!) Dit kan je even controleren door het stel op de baan te zetten en te voelen of de draaistellen nog verder naar binnen kunnen draaien.

In de tweede plaats heeft de Mat '46 stroomafnemers in de niet-aangedreven draaistellen, die vrij veel weerstand veroorzaken. In de middelste zitten twee stalen veren en in de achterste twee zware metalen platen. Ik heb ze beide vervangen door gebogen draadjes van fosforbrons, waardoor de trein veel lichter loopt. Ergens anders in het forum staat volgens mij nog wel een draadje over hoe dat moet.

Succes,
Ton

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 September 2007, 09:48:17 »
Hoi Ton,

Bedankt voor je reactie!

Mijn Mat'46 is technisch behoorlijk aangepast, waardoor die zware stroomafname eruit is en het stel op zich heel soepel loopt. Gezien het feit dat bij de proefopstelling er geen enkel probleem opgetreden is, vermoed ik ook dat ik even teveel van het stel heb gevraagd door het een kwartier lang continu in een 360mm boog te laten rijden. Daarom ben ik ook heel erg benieuwd wat de Muis van het weekend gaat doen als ik een wat meer normalere testbaan neer ga leggen, dus met een stel rechte railstukken tussen de bogen.

Ik hoop dat ik hier van het weekend aan toe kom, en dat ik maandag opgelucht kan melden dat het stel zich gedragen heeft  ;D

Jeroen

Jan Willem Wildeman

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 September 2007, 13:47:52 »
Hoi Jeroen,

Ik weet niet hoe een model torque precies gepositioneerd word in het draaistel, maar kan het niet zo zijn dat het motorrondsel niet goed in de vertanding van de andere tandwielen viel / valt.
Dat zou een oorzaak kunnen zijn van het gegier, en als de motor zelf niet vast gaat zitten moet het probleem ergens in de tandwieltrein zitten.

Andere mogelijkheid is dat de tandwielen tegen de bodemplaat aanlopen in zo'n krappe boog. Dan draait het ook niet meer zo soepel en het maakt ook herrie....

En verder pleit de test die je nu heb gedaan de motor zelf niet helemaal vrij, want je test hem nu vrijwel onbelast. En omdat een mat '46 in zo'n krappe boog toch best zwaar loopt is dat een flinke belasting voor zo'n klein motortje.

Ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk het probleem is (of hopelijk was!).

succes,

Jan Willem

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 September 2007, 08:35:05 »
Ik heb gisteravond mijn 46 nog even uitgetest.

Ik heb nu een testbaan neergelegd met veel rechte rails erin, zodat het stel niet continu rondjes hoeft te rijden. Maar na en kwartier was het weer mis. Je merkt dan dat het stel zich moeilijker door de 360mm bogen trekt en na nog een paar rondjes trekt het stel helemaal niet meer door de boog en gaat het stilstaand gieren.

Ik heb geconstateerd dat het in de tandwieloverbrenging moet zitten. Ik ben er alleen nog niet achter of het nu de overbrenging tussen motor en tandwielen is, of tussen tandwielen en wielstelassen. Er zit in de totale overbrenging in ieder geval de nodige speling en daar baal ik best wel van. Ik moet maar eens de zooi uit elkaar halen om te zien of ik wat kan vinden. Ik zag al wel dat het Lima tandwiel dat ingrijpt op de modeltorque tandwiel, slingert. Ik vind het echt een behoorlijke klotecontructie die Lima heeft toegepast. Iemand ideeën hoe ik die tandwielen beter kan laten lopen?

Groet,

Jeroen

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #12 Gepost op: 11 September 2007, 10:02:01 »
Kun je m niet zonder kap laten rijden? Als ie dan weer begint te gieren kun je kijken welke tandwielen er draaien en welke stilstaan en waar het probleem dus zit. Lima-tandwieloverbrengingen zijn rammeldingen die ratelend en slingerend makkelijk de 50 dienstjaren halen, ik heb die dingen in elk geval nooit zonder opzettelijk vandalisme om zeep kunnen helpen. Ze echt mooi geruisloos laten lopen overigens ook niet, maar dat moet je ook gewoon niet willen. Ben je daar op uit dan kun je beter een passend Roco-draaistel zoeken met een dikke motor met vliegwiel en cardanoverbrenging of proberen een Verbeck-draaistel met faulhaber te scoren.

Rene_H

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 11 September 2007, 10:03:26 »
Leg eens een iets grotere boog, om inderdaad uitte sluiten dat het de 360mm boog is.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 11 September 2007, 10:17:43 »
Citaat van: Floris Dilz
...Ze echt mooi geruisloos laten lopen overigens ook niet, maar dat moet je ook gewoon niet willen....

Ik wel, met Teflon kettingspray voor O-ringenketting van de motorfiets:

In een klein glaasje wat van die zooi spuiten. Wachten tot het oplosmiddel is verdampt (1 a 2 dagen) dan de tandwieltjes met het taaie maar uiterst glibberige goedje insmeren... Zachtjes ronddraaien, zodat het echt in alle hoeken van de aandrijving komt.

Natuurlijk niet zo stil als b.v. de DE-IV maar het komt een heeeeel eind in de buurt. Ik heb er dan ook geen Modeltorque ingezet. Ook de 'pannekoek' motor is met de juiste decoder en dito instellingen tot mm voor mm kruipen te bewegen  8)

Verder heb ik met hetzelfde goedje de oplegginen van het Jacobsstel gesmeerd. Inclusief de pennen die door de vouwbalgen gaan: Wringen in de bochten ( idd geen bogen ;) ) is over.
Dit alles natuurlijk ook na vervanging van de stalen stroomafname veren door fosforbronzen exemplaren.

Grtzz en suc6,

Karst

P.S. ook de gewichtsverdeling met de grote klompen ijzer maakt veel verschil....