Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Joz
Vandaag
om 19:29:01
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:24:26
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:17:53
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Marc tramt
Vandaag
om 19:14:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 19:02:44
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:56:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ex44
Vandaag
om 18:54:09
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 18:28:05
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
Vandaag
om 18:19:23
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 18:19:14
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Marco1044
Vandaag
om 17:51:12
Het ontstaan van Trammenlandt
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 17:49:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:37:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Gerke
Vandaag
om 17:30:31
Station Roodeschool
door
Krazy Dre
Vandaag
om 17:27:09
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:10:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:34:10
DR4018 power on fenomeen
door
Frankh0
Vandaag
om 16:17:28
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum
door
Robvl
Vandaag
om 15:51:56
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 15:44:12
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:31:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:57:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:56:04
Overstap naar HTM
door
GerardvV
Vandaag
om 13:45:25
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 13:18:58
NS-1000 in spoor-1
door
edwin1974
Vandaag
om 12:55:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwvereniging
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwvereniging (gelezen 2079 keer)
Paul-P
Offline
Berichten: 197
Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwvereniging
«
Gepost op:
04 August 2014, 10:11:58 »
Dinamo - Digitaal & analoog op één baan -
Lezen op onze site:
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nl/digitaal-analoog-op-een-baan/
Introductie
De DMV is sinds vorig jaar gestart met het aanleggen van een nieuw bloksysteem. Het oude systeem van Van Mekeren voldeed niet meer aan onze wensen, omdat steeds meer digitaal wordt uitgebracht. Toch hebben we er voor gekozen niet volledig digitaal te gaan, dat houdt in dat niet iedereen zijn trein hoeft te digitaliseren, daarmee houden we de club open voor digitaal spoorders en analoog spoorders. Het systeem dat voor digitaal en analoog een oplossing biedt is Dinamo. Dit systeem stuurt de treinen per blok aan en kan dus een blok analoog maar ook digitaal aansturen. Toch lijkt het meer digitaal dan analoog, omdat de analoge treinen met de computer worden aangestuurd. Ook de lampjes van de analoge treinen blijven gewoon branden zonder decoders.
Is er dan helemaal geen voordeel aan een decoder?
Nee dat is niet helemaal zo. In één blok kun je met Dinamo wel met meerdere digitale locs onafhankelijk rijden, met analoge locs kan dat niet. Toch heeft het wel voordelen, want als alle leden van de club al zijn locomotieven van decoders moeten voorzien, dan kunnen we van dat geld wel vier Dinamo systemen kopen. Verder is er weinig verschil tussen een volledig digitaal systeem en Dinamo. Bij Dinamo moet je alles opdelen in blokken, dat is veel werk, iets prijzig ook, maar bijkomend voordeel is dat elk blok zijn eigen stroom circuit heeft en dus heeft een kortsluiting van b.v. een ontspoorde trein alleen invloed op het desbetreffende blok en valt niet 50m module baan in één klap uit.
Is het echt Plug & Play?
Omdat in één keer overstappen heel veel werk is en een forse investering is hebben we gekozen om het in stappen te doen. Eerst zijn we begonnen met het digitaal voorbereiden van de bedrading. Alles is opnieuw in blokken en detectie stukken opgedeeld en er zijn nieuwe en nieuwe standaarden en kleurcodes bedacht. Om te voorkomen dat we door de bomen het bos niet meer zien, zorgen we er voor dat de digitaal voorbereide baan ook analoog is aan te sturen. Met het wisselen van een aantal connectoren (alles is DB25) kunnen we omschakelen van analoog met de trafo of Van Mekeren, naar digitaal met Dinamo. Ons motto is: als het analoog niet werkt, gaat het digitaal al helemaal niet werken. Dus elke wissel is gewoon met een tuimelschakelbord te bedienen in geval van nood en ook de sporen kunnen met de hand nog massa geschakeld worden, mocht de PC of een printplaat falen. Er is dus altijd een backup.
Gaat straks dan alles via de computer?
Ja, het meeste wel. De computer kan veel sneller handelen, en dus zul je veel meer treinen zien rijden als de computer de besturing overneemt. Al die 80 wissels die in de kleine baanopstelling al voorkomen, worden via de computer bediend in voorgeprogrammeerde rijwegen en bijbehorende seinen. We zijn achter gekomen dat we iets hebben gebouwd dat zo complex is als een echt station. Daarbij is de bediening door één persoon niet meer haalbaar, je houdt dat gewoon niet meer bij met de hand. Wil je dan ook analoog de seinbeelden kloppend hebben dan zou dat betekenen dat je enorme relaiskasten zou moeten maken die overeenkomen met het grote voorbeeld. Dat is niet natuurlijk niet het doel, en daarom wordt nu alles met de computer bediend door software, namelijk met het programma Koploper. Uiteraard kun je altijd de computer nog instructies geven om, ofwel een trein een bestemming te geven, of toch nog met een handregelaar zelf een rangeerbeweging uit te voeren.
Zit dan straks iedereen achter de computer?
Nee, er wordt gewerkt aan een systeem met meerdere beeldschermen inclusief bedieningsmogelijkheid. Elke computer op verschillende plekken langs de baan kan dan dezelfde vensters presenteren. In een later stadium gaan we werken aan externe tableaus, zodat de wissels voor rangeerbewegingen gewoon ouderwets met drukknopjes bediend kunnen worden. Dat is toch makkelijker als je met een handregelaar in rond loopt, maar wellicht dat de toekomst is dat we ook via tablets in het netwerk koploper kunnen aansturen.
Moet iedereen computerprogrammeur van niveau hebben voor Koploper en Dinamo?
Nee, voor de aanleg is dat wel heel handig, want het programmeren van Koploper is verreweg van eenvoudig. Voor het installeren van Dinamo is het raadzaam om handleidingen wel goed te lezen en informatie te winnen bij een cursus voor dat je begint met installeren. Wat betreft het rijden met koploper is eigenlijk heel eenvoudig, iedereen die wel eens met een computer heeft gewerkt kan rijden met koploper! Zet je trein op de baan, dan geef je hem een naam, klik je een treintype aan bv. Intercity, vervolgens rijdt de trein geheel automatisch over de baan. Zet je deze trein een volgende keer weer terug op de baan, dan bewaard het systeem alle gegevens en hoef je slechts het nummer op te zoeken.
Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=M0bB7riqvjE&feature=player_embedded
Wordt vervolgd!
draadjes modules:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4987&start=210
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=6176
Gelogd
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie
www.d-mv.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwvereniging