Dan wordt een garantie verhaal in sommige gevallen wel lastig en kunnen de kosten voor bijvoorbeeld heen en weer verzendingen best oplopen.
Maar een winkellier kan niet leven van alleen service verlenen.
De fabrikant geeft aan wat de advies verkoop prijs is (uvp). Winkelliers mogen hier niet onderdoor gaan en erger nog, ze kunnen er niet onderdoor gaan aangezien dat de marge op modeltreinen zeer klein is.
Hum... Jurrien,Leg mij even uit wat het bovenstaande te maken heeft met het onderstaande?Volgens mij heeft dat niets met elkaar te maken. De beste man is gestopt vanwege zijn leeftijd. Mogelijk geen opvolger of koper gevonden en dan gaat de winkel dicht. Niets bijzonders gebeurt zo vaak. Zie je ook bij boerenbedrijven en andere ondernemingen.Je weet uit eerste hand hoe veel geld en moeite het kost om een treinenzaak over te nemen of te starten. Je moet met ontzettend goed plan komen bij de bank wil je de benodigde investeringen krijgen. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Door de opkomst van het internet heb je als winkelier opeens veel meer mogelijkheden. Je hoeft niet meer afhankelijk te zijn van de plaatselijke modelspoorder. Je kan de hele wereld bereiken met een goede (duidelijk als goed bijgehouden) website. Daardoor heb je potentieel veel meer klanten dan alleen de plaats waar je zit. Daarbij moet je natuurlijk niet alleen denken aan de prijs als concurrentiemiddel maar ook andere zaken als service, (uitgebreid) assortiment, enzovoort.... Groet Ronald.
Het lijken de tankstationhouders wel.... Wij kunnen er niets aan doen, de regering en de leveranciers / fabrikanten zijn de schuldigen. Als ik dat zo hoor wil je niet eens een winkel beginnen, geen droog brood in te verdienen Net als de aannemerij... daar hoor je ook dezelfde geluiden: de marges zijn maar 3 tot 4% en toch schrijven ze met kortingen van 10 tot 30% op een project. Als de fabrikanten de prijzen zo zouden vaststellen zou ik contact opnemen met de kartelwaakhonden. Dat komt neer op prijsafspraken. Het zal allemaal wel iets genuanceerder liggen.Groet Ronald.
Nou Ronald het gaat er om hoe je tegen over verdiensten staat.
Alle fabrikanten geven een advies verkoopprijs aan. en als we hier dan toch onder gaan zitten worden we direct op de vingers getikt.
Klein voorbeeld Startset Marklin 29720 advies verkoopprijs 499 euro (prachtige set voor dat geld) Nog voor hij in de winkel te verkrijgen was werd deze set al voor 90 euro minder aan geboden op bijvoorbeeld marktplaats. Ik kan jullie vertellen dat die 90 euro niet eens de marge is op de deze set. Leg dan maar eens uit waar het mis gaat!
Ik bedoel te zeggen dat het triest is dat winkels omvallen. Door eigenlijk toedoen van mensen die zelf altijd het meest klagen dat alle winkel verdwijnen. Het feit dat er langzame hand geen winkel meer over blijven is dus triest (jammer).
In de meeste gevallen is het ook zo dat de winkel eigenaren al wat op leeftijd zijn en de stap naar de pc lastig is en een internet site bijhouden helemaal moeilijk wordt.
Ik zelf vind het heel erg jammer dat er steeds meer winkels verdwijnen. Want dat is zeker niet goed voor deze toch prachte hobby!
en over de prijs afspraken,fabrikant/winkelier te denken aan Roco/Fleischmann,als dat echt zo is dat dat niet toegestaan is,waarom is daar dan nog niets aan gedaan.....?ik heb hier nog niets over gelezen dat er iets gaande is.
Klopt idd.. maar alleen open op dinsdag en zaterdag. Maar volgens mij alleen opruimingsartikelen. Zal van de week eens kijken als ik er langs kom.Grtz, steven
Nee, dat is zijn opruimingswinkel Actiontoys aan de Lange Vorststraat. Zijn gewone nieuwe winkel aan de Grote Kade is van dinsdag tot en met zaterdag geopend.