Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55

Auteur Topic: Van Kempen modeltreinen Middelburg gaat stoppen  (gelezen 10626 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Van Kempen modeltreinen Middelburg gaat stoppen
« Reactie #15 Gepost op: 30 July 2014, 13:30:18 »
Dan wordt een garantie verhaal in sommige gevallen wel lastig en kunnen de kosten voor bijvoorbeeld heen en weer verzendingen best oplopen.

Dat is een bewust risico van kopen bij een webwinkel. In binnen- of buitenland. De prijs is dan blijkbaar goed genoeg om dat risico te nemen. Soms zijn producten niet via de winkelier in Nederland te krijgen. Dan moet je wel naar het buitenland om iets te krijgen.

Maar een winkellier kan niet leven van alleen service verlenen.

Dus moet een winkelier meerwaarde bieden ten opzichte van de rest. Bedenk maar iets :)

De fabrikant geeft aan wat de advies verkoop prijs is (uvp). Winkelliers mogen hier niet onderdoor gaan en erger nog, ze kunnen er niet onderdoor gaan aangezien dat de marge op modeltreinen  zeer klein is.

Het lijken de tankstationhouders wel.... Wij kunnen er niets aan doen, de regering en de leveranciers / fabrikanten zijn de schuldigen. Als ik dat zo hoor wil je niet eens een winkel beginnen, geen droog brood in te verdienen ;) Net als de aannemerij... daar hoor je ook dezelfde geluiden: de marges zijn maar 3 tot 4% en toch schrijven ze met kortingen van 10 tot 30% op een project. Als de fabrikanten de prijzen zo zouden vaststellen zou ik contact opnemen met de kartelwaakhonden. Dat komt neer op prijsafspraken. Het zal allemaal wel iets genuanceerder liggen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jurrien pinkster

• Offline Offline
  • Jurrien Pinkster
« Reactie #16 Gepost op: 30 July 2014, 13:40:42 »
Hum... Jurrien,

Leg mij even uit wat het bovenstaande te maken heeft met het onderstaande?

Volgens mij heeft dat niets met elkaar te maken. De beste man is gestopt vanwege zijn leeftijd. Mogelijk geen opvolger of koper gevonden en dan gaat de winkel dicht. Niets bijzonders gebeurt zo vaak. Zie je ook bij boerenbedrijven en andere ondernemingen.

Je weet uit eerste hand hoe veel geld en moeite het kost om een treinenzaak over te nemen of te starten. Je moet met ontzettend goed plan komen bij de bank wil je de benodigde investeringen krijgen. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Door de opkomst van het internet heb je als winkelier opeens veel meer mogelijkheden. Je hoeft niet meer afhankelijk te zijn van de plaatselijke modelspoorder. Je kan de hele wereld bereiken met een goede (duidelijk als goed bijgehouden) website. Daardoor heb je potentieel veel meer klanten dan alleen de plaats waar je zit. Daarbij moet je natuurlijk niet alleen denken aan de prijs als concurrentiemiddel maar ook andere zaken als service, (uitgebreid) assortiment, enzovoort....

Groet Ronald.

Hey Ronald
Ik bedoel te zeggen dat het triest is dat winkels omvallen.
Door eigenlijk toedoen van mensen die zelf altijd het meest klagen dat alle winkel verdwijnen.
Het feit dat er langzame hand geen winkel meer over blijven is dus triest (jammer).

In de meeste gevallen is het ook zo dat de winkel eigenaren al wat op leeftijd zijn
en de stap naar de pc lastig is en een internet site bijhouden helemaal moeilijk wordt.

Ik zelf vind het heel erg jammer dat er steeds meer winkels verdwijnen.
Want dat is zeker niet goed voor deze toch prachte hobby!

Jurrien Pinkster.

alleen maar modelletje in de kast!
HO obb treinen. Gelijkstroom.

jurrien pinkster

• Offline Offline
  • Jurrien Pinkster
« Reactie #17 Gepost op: 30 July 2014, 13:50:53 »
Citaat van: Ronald Koerts
Het lijken de tankstationhouders wel.... Wij kunnen er niets aan doen, de regering en de leveranciers / fabrikanten zijn de schuldigen. Als ik dat zo hoor wil je niet eens een winkel beginnen, geen droog brood in te verdienen ;) Net als de aannemerij... daar hoor je ook dezelfde geluiden: de marges zijn maar 3 tot 4% en toch schrijven ze met kortingen van 10 tot 30% op een project. Als de fabrikanten de prijzen zo zouden vaststellen zou ik contact opnemen met de kartelwaakhonden. Dat komt neer op prijsafspraken. Het zal allemaal wel iets genuanceerder liggen.

Groet Ronald.

Nou Ronald het gaat er om hoe je tegen over verdiensten staat.
Helaas is het geen onzin wat ik hier net vertel.
Alle fabrikanten geven een advies verkoopprijs aan. en als we hier dan toch onder gaan zitten
worden we direct op de vingers getikt.

Als je kijkt naar de grote modelspoor fabrikant zie je grote verschillen in prijzen tussen Nederland en Duitsland.
Klein voorbeeld Startset Marklin 29720 advies verkoopprijs 499 euro (prachtige set voor dat geld)
Nog voor hij in de winkel te verkrijgen was werd deze set al voor 90 euro minder aan geboden op bijvoorbeeld marktplaats.
Ik kan jullie vertellen dat die 90 euro niet eens de marge is op de deze set.
Leg dan maar eens uit waar het mis gaat!

Zo zijn er heel veel voorbeelden.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2014, 22:12:07 door guest7823 »
Jurrien Pinkster.

alleen maar modelletje in de kast!
HO obb treinen. Gelijkstroom.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #18 Gepost op: 30 July 2014, 14:14:33 »
Nou Ronald het gaat er om hoe je tegen over verdiensten staat.

Aannemers mogen van mij gewoon een goede boterham verdienen als ze mij maar niet proberen te besodermieteren. Sommige weten dat, sommige nog niet en merken dat tijdens de uitvoering en eindafrekening. :) Maar het gezeur dat het niet lonend is omdat de prijzen zo slecht zijn... nee, daar kan ik niet tegen. Dan had je maar geen aannemer moeten worden. Zelfde geldt voor winkelier, die mag ook zijn brood verdienen. Dus als de afweging positief richting de winkelier valt koop ik daar mijn waar.

Alle fabrikanten geven een advies verkoopprijs aan. en als we hier dan toch onder gaan zitten worden we direct op de vingers getikt.

Ik zou zeggen: Bel de kartelwaakhonden maar.... Dit klinkt toch echt als "indirecte prijsafspraken"

Klein voorbeeld Startset Marklin 29720 advies verkoopprijs 499 euro (prachtige set voor dat geld) Nog voor hij in de winkel te verkrijgen was werd deze set al voor 90 euro minder aan geboden op bijvoorbeeld marktplaats. Ik kan jullie vertellen dat die 90 euro niet eens de marge is op de deze set. Leg dan maar eens uit waar het mis gaat!

MP is geen graadmeter voor zoiets. Daar worden ook spullen aangeboden die meer dan de adviesprijs moeten opbrengen. Verschil in prijs tussen Nederland en Duitsland kan meer een graadmeter zijn.

Ik bedoel te zeggen dat het triest is dat winkels omvallen. Door eigenlijk toedoen van mensen die zelf altijd het meest klagen dat alle winkel verdwijnen. Het feit dat er langzame hand geen winkel meer over blijven is dus triest (jammer).

Heeft dat wat te maken met het feit dat meneer van zijn pensioen gaat genieten? Dat is een compleet ander verhaal volgens mij.

In de meeste gevallen is het ook zo dat de winkel eigenaren al wat op leeftijd zijn en de stap naar de pc lastig is en een internet site bijhouden helemaal moeilijk wordt.

Ook dat kan een bewuste keuze zijn. Dan is de keuze wil ik nog enkele jaren doorgaan of ga ik van een welverdiende rust genieten.

Ik zelf vind het heel erg jammer dat er steeds meer winkels verdwijnen. Want dat is zeker niet goed voor deze toch prachte hobby!

Als jij aangeeft dat de marges zo klein zijn waarom ben jij dan een winkel begonnen c.q. overgenomen? Is daar dan van te leven? Blijkbaar wel. Of je moet nog een andere baan hebben. Of je vrouw moet genoeg verdienen zodat jij een hobbyzaak kan beginnen. Je moet wel gek zijn als je met hele kleine marges tot 10% genoegen neemt om een complete zaak draaiende te houden. Dan moet je behoorlijk wat omzetten wil je iets meer dan droog brood te eten hebben.

Het kan best zijn dat er meer winkeliers komen als het economisch tij keert en mensen weer meer geld gaan uitgeven aan de hobby. Internet kan de winkelier daarbij zeker ook helpen, het hoeft geen bedreiging te zijn. Ik sluit mij aan bij VFR :) Het kan ook zomaar beter gaan.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 July 2014, 15:07:35 »
Startsets zijn geen goede graadmeter. Ik heb zo nu en dan een blik op een inkooplijst kunnen werpen en dat zijn de marges tussen inkoopprijs en adviesprijs voor doorsnee modelspoorproducten aanzienlijk hoger dan tien procent, eerder enkele tientallen procenten. Dat moet ook, anders zou geen enkele winkel nog in de lucht kunnen blijven. Voor wie nu begint te brullen over schandalige winsten, van die marges moeten alle kosten die worden gemaakt om een winkel draaiende te houden nog af. Dan houdt een goede winkel er een boterham aan over, maar niet meer dan dat. Een enkele uitzonderlijk goede ondernemer houdt er mogelijk een riante boterham aan over, maar dergelijk talent is schaars.

En het verschil in service is juist bij defecte producten eigenlijk niet zo groot tussen internet en een fysieke winkel. Is het product defect bij aflevering of kort na aankoop, dan kan je het juist bij een internetshop zonder meer terugsturen. Krijg je een ander exemplaar of je geld terug. Dat is bij wet zo geregeld. Bij een fysieke winkel loop je het risico dat de eigenaar het model liever naar de fabriek stuurt, zodat je maanden op je net gekochte dure model kan gaan zitten wachten.
Vaste klanten krijgen vaak betere service. Net nog meegemaakt bij mijn vaste winkel. Maar ook dat is op het internet vaak zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Red-Eagle

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 July 2014, 23:31:12 »
Het sluiten van winkels is niet iets specifiek voor modelspoorzaken. De trend is gewoon internet en Postnl gaat daar nog extra mee helpen door op Zondag te gaan leveren. De enige winkels die blijven bestaan zijn de A locaties en winkelcentra waar een supermarkt is. Niets voor niets zijn alle vastgoed eigenaren hun portefeuille aan het aanpassen naar A locaties. B locaties worden allemaal afgestoten. Jammer is het natuurlijk wel, maar ook wel weer logisch.
H0 - Roco Multimaus- Fleischmann Profi-Gleiss - Tijdperk IV..VI - DB, NS en B locs
Baan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44554.0.html

g van boven

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 31 July 2014, 19:55:31 »
hallo allen.

ik ben ook een groot voorstander van op internet kopen,vooral in duitsland,rail heb ik uit engeland,het is echt veel goedkoper dan in NL.vooral nu sommige duitse firma,s ook nog eens porto vrij naar NL.sturen.
toch kunnen de aanbiedingen bij NL.site,s / winkels ook vaak een stuk goedkoper zijn dan die in het buiten land,het is dus zaak eerst goed rond te kijken wat het een en ander overal kost.
voor mij is een winkel ,,in de buurt,,meer iets voor als ik snel iets moet hebben,en dan is het makkelijk.
en het argument : als er eens wat kapot is......bij mij nog nooit gebeurt gelukkig , en ik heb het ook nog niet gehoord dat dat bij iemand gebeurd is.

en dat de prijs in NL. hoger  ligt komt vooral door de hoge  BTW in ons land.

en over de prijs afspraken,fabrikant/winkelier te denken aan Roco/Fleischmann,als dat echt zo is dat dat niet toegestaan is,waarom is daar dan nog niets aan gedaan.....?ik heb hier nog niets over gelezen dat er iets gaande is.

kortom ieder zo zijn voorkeur en reden om op internet of bij een winkel te kopen.
ik heb geen gigantisch inkomen  :'( dus zoek ik de goedkoopste op !

mvg gerbrand.

Teun60

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 31 July 2014, 20:43:15 »
en over de prijs afspraken,fabrikant/winkelier te denken aan Roco/Fleischmann,als dat echt zo is dat dat niet toegestaan is,waarom is daar dan nog niets aan gedaan.....?ik heb hier nog niets over gelezen dat er iets gaande is.

Dan is je toch even iets ontgaan ;)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56733.0.html
Met vriendelijke groet,
Teun

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #23 Gepost op: 31 July 2014, 20:54:18 »
Wat heeft dit met dit onderwerp te maken vraag ik me hardop af.

De goede man gaat met pensioen, mooi klaar dus einde verhaal.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #24 Gepost op: 01 August 2014, 10:48:16 »
Wim,

Als wij als modelspoorder massaal bij winkels kopen, zou er voor opvolging (al of geen familie) geen probleem zijn. Wij kopen veel echter veel via internet (niet alleen treinen) waardoor veel winkels sluiten. Dit is in veel steden een probleem, omdat winkelpanden massaal leeg komen te staan. Hierdoor worden binnensteden onaantrekkelijk en gaan de mensen nog meer via internet kopen.
Als we weer massaal naar de winkel gaan, zal er ook voor opvolging, dan wel een koper, geen probleem zijn om financiering rond te krijgen.
Zie het als een gevolg van de globalisering.

Groet,

Gerard van der Sel. 
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #25 Gepost op: 01 August 2014, 16:38:53 »
Naar mijn mening is dat niet de hoofdoorzaak. Het is eerder een kwestie dat er te veel is: er is tegenwoordig zo enorm veel keus in modelbouw dat het eigenlijk niet meer te doen is om een winkel te houden waar een grote massa mensen van profiteert.
Ik ben bijvoorbeeld vooral een tweedehands-koper van modellen en bouw van alles zelf in messing en kunststof.
Met kunststof kan ik me in de meeste zaken wel redden, maar met messing wordt het moeilijker: zo'n beetje elke modelbouwhandel heeft een beperkt assortiment van K&S Engineering, terwijl er nog zoveel méér is.
Het excuus dat mensen dat allemaal op internet kopen gaat niet helemaal op: net zoals in de elektronica zal het ook bij de modelbouw zo zijn dat een toenemend aantal klanten het fijn vind een persoon voor hem te hebben die advies kan geven en eventueel te laten zien hoe iets werkt of moet.
Soms kost dat advies je alleen maar geld, maar als je juist advies verstrekt, is de kans groot dat je een klant gewonnen hebt.
Helaas geld voor mij door het beperkte aanbod dat ik veroordeeld ben tot het internet. Desondanks probeer ik zo vaak mogelijk bij de modelbouwzaak hier in Purmerend langs te gaan. Als die verdwijnt, is er zo goed als niets meer in de omgeving.

Daarnaast kan je winkel nog zo floreren, als je geen opvolger kunt vinden, kun je geen opvolger vinden. Er zijn zat succesvolle familiebedrijven waarvan de nakomelingen niet staan te springen om de zaak over te nemen, eender wegens andere interesses, eender wegens de zware arbeid.
Tegenwoordig kun je de naam van een zaak vaak zonder problemen voortzetten en ondernemers gaat het echt aan het hart dat ze een onderneming op moeten heffen wegens gebrek aan opvolging, dus reken maar dat die manieren proberen te vinden om de zaak koste wat kost voort te zetten.
Het wordt onderschat, maar ondernemer zijn is best zwaar werk. Fysiek valt het mee, maar geestelijk is het best pittig.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #26 Gepost op: 03 August 2014, 01:06:12 »
Klopt idd.. maar alleen open op dinsdag en zaterdag. Maar volgens mij alleen opruimingsartikelen. Zal van de week eens kijken als ik er langs kom.

Grtz, steven

Nee, dat is zijn opruimingswinkel Actiontoys aan de Lange Vorststraat. Zijn gewone nieuwe winkel aan de Grote Kade is van dinsdag tot en met zaterdag geopend.

Om maar even voorbij te gaan aan de hele internet discussie: Steven: ik ben benieuwd hoe de modelspoor afdeling van Visser eruit ziet.
In ieder geval goed om te lezen dat hij weer begonnen is met een winkel...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u