Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: hoofdsein met cijferbak nr8  (gelezen 2255 keer)

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
hoofdsein met cijferbak nr8
« Gepost op: 31 August 2007, 23:13:29 »
hallo,ik heb een vraag over een hoofdsein met cijferbak nr8, ik wil deze langs een dieselgoederenlijn plaatsen die op de hoofdbaan aansluit, kan dit wel? ik dacht namelijk dat goederentreinen niet harder dan 80km mogen? of heb ik dit mis? ??? groet raymond
No Pain No Gain!

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re: hoofdsein met cijferbak nr8
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2007, 23:33:03 »
Kan prima, goederen treinen rijden in Nederland met snelheden tot 100km/u( of is dat ook al 120km/u) en in Duitsland zijn er ook al wat treinen die 160km/u rijden, volgensmij.

Er zijn zat wissels die met max. 80km/u bereden mogen worden, alleen moet je hem dan wel zo plaatsen dat er achter dat sein ook een rijweg ingelegt kan worden met snelheden die hoger als 80km/u zijn. Anders hangt er namelijk geen cijferbak onder het sein maar word het met seinborden aangegeven.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2007, 23:49:52 »
bedankt voor je reaktie michiel , ik kan hem nu gewoon plaatsen, het spoor achter het sein verdwijnt onder een viaduct wat uit komt op een  schaduwstation. :)   groet raymond
No Pain No Gain!

Ries

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 September 2007, 00:10:53 »
Laat het sein, als het het laatste sein voor het wissel betreft dan wel Groen knipper 8 tonen, anders klopt het verhaal alsnog niet.

Je hebt dan namelijk al eerder Geel 8 gehad en die snelheid moet bereikt zijn voor het sein met Groen knipper 8, direct daarna volgt dan het wissel.

Laat je vlak voor het wissel Geel 8 zien, dan is het namelijk onmogelijk in die paar meter afteremmen van bijv 100 naar 80 en schiet de trein met te hoge snelheid door het wissel.

Dus resume > Geel 8 > afremmen > snelheid bereikt bij volgend sein en dat laat Groen knipper 8 zien.

Succes

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2007, 00:47:25 »
Ja Ries klopt helemaal, laat ik je nog even aanvullen, Geel+ cijfer kan ook getoond worden als de afstand tussen een rood en geel sein korter is dan de remweg afstand, het gele sein word dan vooraf gegaan door geel+ cijfer.

De cijfer die ik in dit geval het meeste zie zijn 6( word veel aan de westzijde van station Arnhem getoond) en 13( deze krijg je bijvoorbeeld als je met een stoptrein van S'Hertogenbosch Oost naar Rosmalen rijd).

Voor wissels kom ik het meeste Geel 4/Groen knipper, Geel 6/Groen knipper 6 en Geel 8/Groen knipper 8 tegen( alle zie ik regelmatig rond Arnhem).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2007, 00:57:21 »
even voor de zekerheid ries en michiel moet het geel of groen knipperen of het cijfer? :-[  groet raymond
No Pain No Gain!

stig

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 September 2007, 04:19:02 »
Het cijfer.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Sjabbulus

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 September 2007, 07:57:30 »
Helaas, in de situatie hierboven beschreven knippert het seinlicht (geel of groen) en niet het getal. (Zonet nog effe m'n seinboek erbij genomen)

Ries

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 September 2007, 09:01:15 »
De opties

Geel met vast cijfer >
Snelheid begrenzen (SB) tot aangegeven snelheid, moet bereikt zijn bij het volgende sein

Groen knipper met vast cijfer >
Voorbijrijden toegestaan aangegeven snelheid, volgend sein laat voorbijrijden toe.

Geel met knipperend cijfer >
SB tot aangegeven snelheid, legt het volgend seinbeeld een verdere begrenzing op dan mag de remming niet worden onderbroken.
Dit in verband met een te korte remweg tussen de seinen.

Met een cijfer erbij knippert het geel nooit!
We kennen wel een geel knipper zonder cijfer.

Zonder seinenboek, uit het hoofd  ;)
Maar ja ik zie het dan ook zeeeeeeeer regelmatig  ;D

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #9 Gepost op: 01 September 2007, 10:42:15 »
idd.

Geel knipper zie ik vaak genoeg. Ik kom vaak langs Alphen a/d Rijn en daar wordt altijd Geel Knipper gegeven voor de tram, als hij weer eens moet koppelen met een extra eenheid.

Geel Knipper: Rijden op zicht! Vmax 40 Kmh, maar wees in staat snel stil te staan !
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #10 Gepost op: 01 September 2007, 10:46:51 »
app. Geel met Knipper cijfer:
Geel met knipper '8' wordt vaak gegeven bij Leiden CS. De sneltrein Breda/ Dordrecht - Rotterdam - Leiden - Haarlem - Amsterdam CS komt binnen via het kruiswissel. Vanaf Leiden 'De Vink' kom je dan tegen

1. Groen (Voor 'de Vink')
2. Geel met 'knipper 8' (na 'de Vink')
3. Geel met 6 (inrijsein Leiden CS)
4. Geel (voor het kruiswissel)
5. Rood (is aan het perron)

Ook wordt bij Leidschendam Richting Den Haag wordt bijna altijd een cijfer gegeven. Richting Den Haag HS meestal 'knipper groen 13', richting Den Haag CS 'knipper groen' .
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #11 Gepost op: 01 September 2007, 10:57:39 »
Ok bedankt allemaal!!!     mvg raymond
No Pain No Gain!

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 September 2007, 12:04:32 »
Dit is wel leuk zo, ik heb ook nog enkele situaties;

Sinds kort gaan de treinen naar de achterhoek savonds ook van spoor 7 in Arnhem. Als deze trein er staat komt ook de IC van Den Helder naar Nijmegen op spoor 7 binnen. Deze trein zal in dit geval als inrijsein geel krijgen, het dwergje op 7a toont dan geel knipper en de IC loopt dan tot een meter voor de Lint(jes).

De IC naar Roosendaal vertrekt vanaf spoor 3 vaak met groen knipper of geel 4( als de rijweg nog niet helemaal ingelegt is).

Er zijn rond station Arnhem veel mooie seinbeelden met cijfer, te veel om ze allemaal precies te onthouden. Ik zal van de week nog eens wat specifieke situaties waar ik nu nog over twijfel op schrijven.

Groetjes Michiel

Ries

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 September 2007, 15:07:18 »
Citaat
Er zijn rond station Arnhem veel mooie seinbeelden

Het mooiste seinbeeld  ???

Hoog groen uit Amsterdam, richting Rotterdam  ;D

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 September 2007, 23:50:32 »
Voor de liefhebbers van rijwegen in 1:1 en model heb ik er een aantal opgeschreven die in Arnhem veel voorkomen.

Sinds kort gaan de treinen naar de achterhoek savonds ook van spoor 7 in Arnhem. Als deze trein er staat komt ook de IC van Den Helder naar Nijmegen op spoor 7 binnen. Deze trein zal in dit geval als inrijsein geel krijgen, het dwergje op 7a toont dan geel knipper en de IC loopt dan tot een meter voor de Lint(jes).
Om deze even kompleet te maken kom je uit Utrecht in Arnhem binnen op spoor 7a/b bezet dan krijg je het volgende net voor het begin van Arnhem Berg begint het met geel 4, dan het inrijsein geel en het dwergje op 7a geel knipper.

Bij binnenkomst op spoor 7 als deze vrij is is het iets anders, dan krijg je; Geel 4-Groen knipper( tenminste daar ga ik vanuit)-dwergje geel en dan een rood dwergje.

De IC naar Roosendaal vertrekt vanaf spoor 3 vaak met groen knipper of geel 4( als de rijweg nog niet helemaal ingelegt is).
Bij groen knipper volgt daarna meestal nog 2 groene seinen als de blokken verder vrij zijn.

Bij Geel 4 volgt daarna geel en dan rood en word de rijweg pas ingelegd als of de trein spoor 3 verlaat of als de er voor vertrekkende trein ver genoeg weg is.

Binnenkomst uit Nijmegen op spoor 3 gaat als volgt, groen(begin van Arnhem Berg), groen(inrijsein, of is het toch geel 4?)-laag geel-rood.

Van spoor 4 naar Nijmegen of Tiel: Geel 6-geel-rood( als de rijweg niet ingelegt is tot op de vrije baan) of groen-groen-groen.

Van Nijmegen via spoor 4 naar Zwolle: Geel 4-Groen knipper(inrijsein)-laag groen(uitrijsein), dit is alleen zo als de rijweg geheel is ingelegd.

Van Utrecht via spoor 5a/b naar Emmerich: Groen-groen-geel 4-laag groen.

Van spoor 6 richting Utrecht( bij vertrek via het rechter spoor richting Utrecht): Geel 4-geel-rood als de rijweg niet is ingelegd tot op de vrije baan of groen knipper-groen-groen.

Stel dat je vanaf spoor 6 via het midden spoor door Arnhem Berg gaat en bij het laatste wissel pas invoegd op het rechter spoor naar Utrecht kan je het volgende krijgen: Groen-geel 8-groen knipper 8.

Uit nijmegen binnenkomen op spoor 6 leverd je het volgende op: Geel 4-groen knipper(inrijsein)-laag geel-rood.

Van spoor 7 naar Nijmegen vertrekken gaat meestal als volgt:Groen knipper( uitrijsein, bij korte treinen nog vooraf gegaan door laag groen)-groen-groen er van uitgaande dat de rijweg geheel is ingelegd.
Als bij de zelfde trein beweging de rijweg via het laatste wissel richting Nijmegen is gelegd kan het als volgt zijn:(laag groen)-Geel 6(uitrijsein)-geel 4-groen knipper( vanavond niet gezien, dus niet kunnen controleren).

Er zijn nog veel meer leuke mogelijkheden in Arnhem, maar alles liep als gepland dus afwijkende rijwegen waren er nauwelijks.

Groetjes Michiel

Ps; de standen van de inrijseinen heb ik moeten berekenen aan de had van de ingestelde rijwegen met de daarbij behoorde snelheden en volgende seinbeelden langs het perron. Mocht er iets niet helemaal kloppen dan hoor het graag.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2007, 23:54:49 door neudalhausenstadbahn »