Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)  (gelezen 3495 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
« Gepost op: 26 May 2014, 09:06:46 »
In twee draadjes (Backwater en Litter bin) las ik over afwijkende bielsafstanden.  Deze info kwam eigenlijk net te laat, want ik had juist al mijn rails gelegd. Overigens heb ik ooit wel eens iets soortgelijks in een MIBA gelezen, maar me nooit gerealiseerd dat zelf toe te gaan passen.
Maar vanwege een constructiefout in mijn modulebakken heb ik een deel van de rails weg moeten nemen. Daarnaast zag ik op een Frans forum het effect van verschillende afstanden tussen de bielzen. Toen was ik om. Met een stukje Piko A-gleis heb ik een proefstukje gemaakt. Als 'mal' heb ik een koffielepeltje van een stationssupermarkt gebruikt. Deze afstand is mij iets te groot, maar het effect begint wel te lijken.


Gelijk ook maar eens geëxperimenteerd met wat gras en poedertjes ;).

Op de vrije baan (ik bouw een secundaire lijn) kan ik de vergrootte bielsafstand gewoon toepassen (bielsen onderling los snijden en ze iets opschuiven). Dit lukt met de sporen in het station ook, maar hoe zit het bij de wissels? Hebben deze ook een vergelijkbare bielsafstand? En hoe kan ik dat eenvoudig toepassen? Want om nu een geheel nieuw bielsbed voor een wissel te gaan bouwen.....


Groet,
Michel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
« Reactie #1 Gepost op: 26 May 2014, 11:25:37 »
Hoi Michel,

Misschien moet je dan een geheel nieuwe wissel bouwen? ;) ;D
Bijvoorbeeld aan de hand van een sjabloon van fasttracks. Dat zou dan een volgende stap zijn. ALs je dan toch de rails gaat aanpassen, is een wissel gewoon de volgende stap in je ontwikkeling.

In dit document:  Geometrisch en constructief  ontwerp van wegen en spoorwegen
 Deel D. Constructief ontwerp van spoorwegen
 
September 2007 van Prof.dr.ir. C. Esveld

(googlebaar)

vind ik dat er een h.o.h dwarsliggerafstand is van 60 cm voor bijv de tgv lijnen in Frankrijk. Ook in Nederland kent men deze afstand.

in dit document: Railcon® Complete wissels van de Meteoor BV

(googlebaar)

staat dat ook wissels deze afstand kennen. Goed is wel voor Nederland, maar ik denk dat dit voor la douce wel hetzelfde is. Je praat dan wel over een veel gebruikte en belaste baan. Een minder gebruikt spoor heeft een hoh van 75 cm. Dat zal dan ook wel voor de wissel gelden.
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
« Reactie #2 Gepost op: 26 May 2014, 11:37:56 »
De dwarsliggerafstand varieert met de verwachtte belasting.

Bij (hoge snelheids) hoofdspoor liggen de dwarsliggers dicht op elkaar, bij lokaalspoor en rangeersporen liggen de dwarsliggers verder uit elkaar.

Ik zal kijken of ik in de boekenkast wat Nederlandse maatvoering kan vinden. Uit mijn hoofd meen ik te weten dat US branchline overeenkomt met NL hoofdspoor

Groeten,

Kniesoor

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
« Reactie #3 Gepost op: 26 May 2014, 11:50:23 »
@ Jeroen, Dank je wel voor deze technische gegevens. 75 cm kom op 1/87 op 8.6mm.. Bij bovenstaand voorbeeld is de afstand dus te groot, dit is namelijk tussen de 9 en 10 mm.. Qua wissels gaat het dus een probleem geven dus  :-\. Alhoewel, de (hoh) afstand tussen 5 bielzen is 27mm. Tussen de 5 bielzen er 3 uit snijden, twee herplaatsen, dan kom ik rond de 9mm. uit. Zou kunnen. Vanavond eens kijken.

@ Paul, het betreft hier lokaalspoor. Ben benieuwd naar je bevindingen. Het zal een rustiger beeld geven, denk ik.

Groet,
Michel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
« Reactie #4 Gepost op: 26 May 2014, 13:36:34 »




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
« Reactie #5 Gepost op: 26 May 2014, 14:22:03 »
Hans, dank je wel. De tekst is duidelijk en vrij gemakkelijk toepasbaar op modelspoor. De wissels lijken standaardmaten (bielsafstand ~ 750mm)?

Groet,
Michel

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4052
Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
« Reactie #6 Gepost op: 26 May 2014, 16:44:05 »
Aangezien alle onderdelen voor een wissel aangepast moeten worden aan de bielsafstand (glijplaten, klemplaten etc) worden wissels al heel lang niet van wisselende bielsafstanden voorzien.
Dus je kunt de wissels gewoon zo laten.

dirkjan

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
« Reactie #7 Gepost op: 26 May 2014, 19:14:02 »
Dat scheelt een behoorlijke klus. Met al heel lang mag ik minimaal 50 jaar lezen? (TpIII loopt dan bijna ten einde ::))

Groet,
Michel

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4052
Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
« Reactie #8 Gepost op: 26 May 2014, 19:39:16 »
Minimaal vanaf de (19)20-er jaren

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
« Reactie #9 Gepost op: 26 May 2014, 23:07:41 »
Dus bij raillasplaten en bij wissels géén dubbele bielzen?

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Dwarsliggerafstand (ook bij wissels)
« Reactie #10 Gepost op: 27 May 2014, 07:40:32 »
Minimaal vanaf de (19)20-er jaren
Dat maakt het makkelijk  (y). Gisteren al wat gefröbelt. 20m x 4/3 =26.7 (27) dwarsligger voor gewoon spoor. De afstand tussen de bielzen is dus ongeveer 20m/27=0.74m. En dat komt ongeveer over op 8.5mm h.o.h. op 1/87.
Malletje gemaakt, iets minder dan 5mm styreen afgesneden. En dan maar schuiven:


Van de bielzen die ik verwijderde heb ik dubbele bielzen gemaakt en deze met 2 componentenlijm aan de rails vast geplakt. Ook enkele andere bielzen konden niet met hun railschoenen aan de rails blijven zitten (de raillas zat in de weg), ook deze heb ik vastgeplakt. Draadje eronder voor verkanting, et voilá:

Ter vergelijking heb ik een boog erbij gehaald die nog niet gedaan is. Het gaat redelijk snel moet ik zeggen.

Dus bij raillasplaten en bij wissels géén dubbele bielzen?
Dat maak ik er niet uit op. Je zou kunnen zeggen dat bij het begin en aan het einde van de rail een biels ligt. In dat geval heb je automatisch een dubbele biels bij de raillas.

Groet,
Michel